Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #61  
Gammal 2021-06-04, 19:14
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 152
Standard Sv: Konsten att ö-luffa - försommaren 2021

Så härligt du har det, Birgitta! Och hoppas det blev en godbit över till de fina kissarna
Det kan man kalla trädgård, så vacker, om man bara kunde odla sånt här hemma (utan växthus eller inglasad balkong)!
Tack för att vi får följa med, ha det alldeles underbart!
Catlady, som längtar så.......
Svara med citat
  #62  
Gammal 2021-06-04, 21:37
msts avatar
mst mst är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 354
Standard Sv: Konsten att ö-luffa - försommaren 2021

Hej Birgitta!

Hoppas du njuter av en ljuvlig kväll!
Då jag var en av dem som spred ryktet (eller infon?) om att man inte behöver test när man reser mellan öar, eller från öar till fastlandet, så är jag lite nyfiken över hur det funkar när du reser till Naxos 🤔. Kan du fråga någon som verkar kunnig på färjan?
Att apotekaren vill sälja självtester är ju inte så konstigt, tycker jag.
Jag fick ju infon i Pireus och på Egina att det endast behövdes test vid resa från fastlandet ut till öarna.
Hälsointyget ska man ju däremot fylla i, vid varje resa, men det är ju inte så avancerat 😊.

Önskar dig en fortsatt fantastisk resa!
Varma hälsningar.
/Maria.
Svara med citat
  #63  
Gammal 2021-06-05, 06:44
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Konsten att ö-luffa - försommaren 2021

Din trädgård på Porto Katapola ser fin ut. Ha en härlig lördag!

/ Anne
Svara med citat
  #64  
Gammal 2021-06-05, 10:15
naxosss avatar
naxoss naxoss är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 337
Standard Sv: Konsten att ö-luffa - försommaren 2021

Jag har gjort en katastrofal miss i min planering. Snusen kommer inte att räcka för hela resan! Nu är det sån tur att Lena (Naxoss) och hennes karl kommer till Naxos på söndag och hon har lovat att medbringa tre stycken dosor. Då kändes planeringen bättre!




Här sitter jag under min korkek, nej snarare Bougainvillea och Oleander och bara njuter en stund varje eftermiddag. Det är "min" trädgård på Porto Katapola.

Birgitta[/QUOTE]

Anders och jag fick negativt på testet igår så nu känner vi oss säkra. Snus inhandlat 😁
Vad jag har förstått behövs självtest bara från fastlandet och inte mellan öar eller till fastlandet. Ska kolla lite extra när vi kommer ner.

Lena
Svara med citat
  #65  
Gammal 2021-06-05, 11:25
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Konsten att ö-luffa - försommaren 2021

Härligt att höra om dina bravader, Birgitta!

Tänk. Jag som aldrig tidigare känt nån dragning till prästyrket, får nu oxå lust att bli taverna-präst. Där skulle jag kunna sitta hela dagarna och förkunna!

/Netwolf - frälsaren
Svara med citat
  #66  
Gammal 2021-06-06, 16:22
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Konsten att ö-luffa - försommaren 2021

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Och som tur var skulle man även skriva in sin faders och moders namn förutom resultatet av självtestet.
Det där är så roligt. Jag har aldrig fattat varför. Grekisk byråkrati ändrar man inte i en handvändning.

Vilken attans tur att det löste sig med snuset.


Tack än en gång för rapporten Birgitta!
Svara med citat
  #67  
Gammal 2021-06-06, 16:43
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Konsten att ö-luffa - försommaren 2021

Igår kväll när jag kom hem till min studio var var jag stelfrusen in i märgen. Eftersom det bara är uteservering som gäller blev sittningen på tavernan något kall. Trots 20 grader kyldes man av en kraftig vind. Denna dag är dock underbar med en bris och 26 grader.

Nu målar/kalkar man för fullt i byn. Turistsäsongen är på ingång! Vid lunchtid var det nästan fullt både på Mythos och Corner. Ungefär två färjor (förutom Skopelitis) kommer varje dag och byter resenärer. Flera segelbåtar samt motorkryssare står i hamnen. Nu hoppas man verkligen på en bra säsong.




Muren är nykalkad.





Även baksidan på den kommunala toaletten är målad. Det är där ankorna håller till.

Muddringsverket kom tillbaka efter ett par dagars bortavaro. Det blir verkligen ett liv när gripklon ramlar ner i vattnet för att ta ett stort stenblock för att sen hiva den på pråmen. Vid dagens slut åker den tillbaks till stället där den nya fiskehamnen ska byggas. Enda dagen den är idag, det är ju söndag.




Månne det bliva en brygga för badande här? Det har ju stått vita bumlingar här i många år.

Idag var jag och köpte biljetter för tisdagens resa till Naxos. Bestämde mig att ta den snabba SuperJet på eftermiddagen istället för Skopelitis, tidigt på morgonen. Den äldre, fine farbron i Ticket Office har gått hädan för några år sedan, men det fanns en trevlig karl som jag köpte biljetterna av. Katapolas biljettkontor är verkligen anrik, så jag tog ett par bilder.




Visst är det fint!




Och så här ser golvet ut!


Härliga hälsningar!

Birgitta
Svara med citat
  #68  
Gammal 2021-06-06, 16:50
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Konsten att ö-luffa - försommaren 2021

Second opinion:

Här är bägge männen på biljettkontoret. Den förre porträtterad på väggen.




Birgitta
Svara med citat
  #69  
Gammal 2021-06-07, 02:02
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Konsten att ö-luffa - försommaren 2021

Tack än en gång, Birgitta! Man kommer så nära, ja det är nästan så det känns som att jag är i Katapola när jag läser och tittar. Detta till synes så "vanliga" ställe, som gjorde så himla djupt intryck... Kan än idag inte formulera det i ord.
Svara med citat
  #70  
Gammal 2021-06-07, 06:56
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Konsten att ö-luffa - försommaren 2021

Citat:
Ursprungligen postat av LaRose Visa inlägg
Tack än en gång, Birgitta! Man kommer så nära, ja det är nästan så det känns som att jag är i Katapola när jag läser och tittar. Detta till synes så "vanliga" ställe, som gjorde så himla djupt intryck... Kan än idag inte formulera det i ord.
Ja, visst hade vi det härligt dom dagarna i Katapola! Ni med er jättelägenhet och balkong hos Titikas. Ja, vi hade också en stor lägenhet där, men inte detta hav till balkong. Den stora kakfesten på er balkong glömmer jag aldrig.

Perlen: Jag har hälsat till familjen på taverna Mythos från er. När jag sa "Mr Step" kom dom ihåg er med ett leende. Dom blev glada när jag sa att ni skulle komma i slutet av september.

Och Naxoss-Lena, skönt att höra att ni medbringar snuset till mig. Dagarna på Naxos är räddade!

Birgitta,
som blickar ut över ett fullständigt blankt hav.
Svara med citat
  #71  
Gammal 2021-06-07, 10:09
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Konsten att ö-luffa - försommaren 2021

Bra att veta att biljettkontoret har en så välförsedd bar.

Njut av din sista, hela dag på Amorgos!

/ Anne
Svara med citat
  #72  
Gammal 2021-06-07, 13:58
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Konsten att ö-luffa - försommaren 2021

Därinne har man köpt många biljetter! Det är så kul att de inte ändrar på inredningen, kan kännas befriande att något ser ut som förr.
Svara med citat
  #73  
Gammal 2021-06-07, 18:30
perlen perlen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 227
Standard Sv: Konsten att ö-luffa - försommaren 2021

Stort Tack Birgitta för att du framförde hälsningen till resturang Mythos. Roligt att de kom på vilka vi är de har ju så otroligt mycket gäster och de har berättat att de har många som regelbundet kommer i September år efter år. Ha det fortsatt bra på resan till Naxos ser fram emot att få rapporter från ytterligare en favoritö.
Svara med citat
  #74  
Gammal 2021-06-08, 02:52
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Konsten att ö-luffa - försommaren 2021

Det är så roligt att du minns vår enorma våning (tips härifrån Kalimera) med den otroliga balkongen och vårat finfina kafferep därstädes! Vi var ju bara två sömnstörda individer som ville ha varsitt sovrum, och så fick vi denna enorma fyrarummare med kök! Precis vid havet. Ja, det var makalöst! Nu får jag väl ta adjö av Amorgos och Katapola och följa med till Naxos där jag var för 25 år sen, men inte har nån särskild känsla för. Jag behöver åka dit igen tror jag, under andra omständigheter. Börjar med att följa dig!
Svara med citat
  #75  
Gammal 2021-06-09, 10:36
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Konsten att ö-luffa - försommaren 2021

Hur går det för dig Birgitta?
Svara med citat
  #76  
Gammal 2021-06-10, 16:59
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Konsten att ö-luffa - försommaren 2021

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Hur går det för dig Birgitta?
Lättjan har nu tagit en fast hand om mig.
Jag har inte stickat sen jag kom till Naxos för 2 dagar sedan. Inte heller fortsatt läsa Jonas Jonasson bok om Mördar-Anders. Kanske beror det att det är lite för varm temperatur, som lag vill ha. Men idag hör jag på P4 Västerbotten att det är lika varmt hemma som här. Inte heller finner jag någon skugga som passar min laptop. Värken i mina artrosknän har också tilltagit, så det blir nog bara en kilometers promenad per dag.

Jag lämnade Amorgos med lite sorg i hjärtat. Den ön finns i hjärtat så djupt! När jag tycker vintern är bister hemma i Umeå frammanar jag en bild från min vy från balkongen på Porto Katapola och då blir jag genast glad! Det brukar jag också göra när jag sitter i tandläkarstolen.

Nu har jag kommit mer till "civilisationen". Lite krimskramsbutiker, bussar som går, massor med solstolar med mer. Vaggelis tog emot mig vid färjan och körde ut till Agios Prokopios. Jag gladdes av att han och Effie fått ett nytt barn, en dotter även denna gången. Mormor och farmor slåss om att ta hand om henne!

Igår träffade jag Naxoss-Lena med karl på Taverna Colosseo. Fick nu prata svenska för första gången på denna tur. Och förståss välkomnade jag 3 dosor snus!

Igår kväll åt jag middag på taverna Giannoulis. Den ligger vid stora vägen och den förundrades jag över i höstas. Då var det kö redan vid 8-tiden för att få ett ledigt bord. Och detta var under september förra året. Även nu var det nästan fullsatt vid 8-tiden.




Utsikt från min studio på hotell Agios Prokopios.




Och vad ska den här middagen göra med lilla jag?
Gårdagens middag på den populära tavernan.




Kvällsbild från taverna Colosseo.

Birgitta.
Svara med citat
  #77  
Gammal 2021-06-10, 19:07
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 152
Standard Sv: Konsten att ö-luffa - försommaren 2021

Vad roligt att höra från dig, Birgitta! Att bli lite lat och ta dagen som den kommer hör ju till, eller hur?!
Hoppas värken lättar i dina knän, artros är inte kul!
Så fin middag! Här började "snålvattnet" rinna till bums, ser så gott ut! Å, dessa grekiska smaker, vad jag saknar dem. Även om man lagar grekiskt hemma så saknas ju miljön som är "pricken över i" Inget smakar så gott som grekisk mat i Grekland!!
Tack för att vi får följa med dig! Njut!
Catlady, som längtar så.........
Svara med citat
  #78  
Gammal 2021-06-10, 19:32
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 834
Standard Sv: Konsten att ö-luffa - försommaren 2021

Önskar dig fina dagar på Naxos
Hoppas din artros inte tar överhanden utan att du kan strosa omkring i närområdet Blir det någon tur in till Naxos stad?
Ha det fortsatt gott Birgitta🤗
//maji
Svara med citat
  #79  
Gammal 2021-06-11, 05:47
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Konsten att ö-luffa - försommaren 2021

Härligt att höra ifrån dig igen. Lat får man vara. Hoppas knäna inte värker för mycket så att du kan röra på dig. Maten ser god ut, det gör den ju alltid! Du skriver att det var mycket folk på tavernan. Var de turister? Enligt vad jag har förstått är det fortfarande ganska lite turister överallt i Grekland.

Ha det så fint!

/ Anne
Svara med citat
  #80  
Gammal 2021-06-11, 10:42
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Konsten att ö-luffa - försommaren 2021

"Att bara vara" - den konsten kan du verkligen, Birgitta, och det är ju mycket det som det handlar om när vi reser till Grekland och hämtar nya krafter. Och inte minst njuter av den underbart goda maten - den saknar jag!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT