Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2019-08-03, 14:17
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Klimatkrisen

Eventuella klimatförnekare - och alla andra också naturligtvis! - som missade BBC-programmet "Klimatkrisen" med bl.a. David Attenborough rekommenderas att se detta på SVT Play. Det finns HÄR.

/kimmen
Svara med citat
  #2  
Gammal 2019-08-05, 13:16
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Klimatkrisen

Jag har inte sett den, men det ska jag göra. Attenborough höll ett tal i brittiska parlamentet tidigare i sommar. Jag läste det i efterhand i The Guardian, och det var ingen munter läsning.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2019-08-05, 14:13
UllaCs avatar
UllaC UllaC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 362
Standard Sv: Klimatkrisen

På SVT Play finns en serie i två delar som heter "Världen svämmar över". Också mycket skrämmande men intressant. Jag vet inte hur länge de ligger kvar.
Ulla
Svara med citat
  #4  
Gammal 2019-08-05, 23:35
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 680
Standard Sv: Klimatkrisen

Nu har jag sett och det skrämmer mig mer än Trump! Jag har iaf levt mitt liv, men mina barn och barnbarn. Hur ser deras framtid ut? Det mest beklämmande är att jag själv sitter på de anklagades bänk...

/Netwolf
Svara med citat
  #5  
Gammal 2019-08-09, 00:04
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 351
Standard Sv: Klimatkrisen

Absolut något jag tänker på .... Har det diskuterats mycket här på Kalimera? Har vänner som slutat flyga för gott och nu semestrar enbart i Sverige eller med tåg.

Har börjat fasa ut att åka till Grekland så ofta. Förut var det pga ekonomin om man inte åkte till Grekland. Nu är det av andra hänsyn.

Det går bra att drömma om Grekland hemma, och drömma lite längre om resan. Att inte åka varje år. Det är det som gör Grekland till ett sådant bra resmål, allt runtomkring som kan hållas levand. , mat, historia, mytologin, konsten och språket. Och musiken. Man hittar alltid en skärva Grekland någonstans, även utanför Grekland. Här på Kalimera t. ex.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2019-08-09, 07:44
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 680
Standard Sv: Klimatkrisen

Det kommer ju rapporter om annat än flyget, t ex kläder. Modeindustrin omsätter en hel del bomull, vilket bl a har lett till Aralsjöns utplåning. Det gick ett program om det igår kväll. Finns att se på SVT Play.

/Netwolf
Svara med citat
  #7  
Gammal 2019-08-09, 10:21
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Klimatkrisen

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Det kommer ju rapporter om annat än flyget, t ex kläder. Modeindustrin omsätter en hel del bomull, vilket bl a har lett till Aralsjöns utplåning. Det gick ett program om det igår kväll. Finns att se på SVT Play.

/Netwolf
Flyget står för 20% och sjöfarten för 80% av utsläppen vilket ungefär tillsammans motsvarar mängden utsläpp av klädesproduktion. Så i det perspektivet blir det flyg 10 % fartyg 40%, kläder 50% och de mesta diskussionerna handlar om flyg när de kanske borde handla om världens produktion av kläder.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2019-08-09, 12:23
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 680
Standard Sv: Klimatkrisen

Citat:
Ursprungligen postat av Spizeman Visa inlägg
Flyget står för 20% och sjöfarten för 80% av utsläppen vilket ungefär tillsammans motsvarar mängden utsläpp av klädesproduktion. Så i det perspektivet blir det flyg 10 % fartyg 40%, kläder 50% och de mesta diskussionerna handlar om flyg när de kanske borde handla om världens produktion av kläder.
Jag har också läst liknande siffror och rapporter, men det skrivs ju bara om flyget. Stämmer verkligen siffrorna? Eller är det feltolkat, så att det eg är flyget som är den stora boven? Är det ingen som känner Greta, som kan be henne kolla upp detta?

/NW
Svara med citat
  #9  
Gammal 2019-08-09, 12:38
Thopers avatar
Thoper Thoper är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2016
Ort: Vetlanda
Inlägg: 746
Standard Sv: Klimatkrisen

Citat:
Ursprungligen postat av Spizeman Visa inlägg
Flyget står för 20% och sjöfarten för 80% av utsläppen vilket ungefär tillsammans motsvarar mängden utsläpp av klädesproduktion. Så i det perspektivet blir det flyg 10 % fartyg 40%, kläder 50% och de mesta diskussionerna handlar om flyg när de kanske borde handla om världens produktion av kläder.
För några sedan hade jag anledning att kolla produktionen av bomull. Bl.a. fick jag fram att för tillverkningen av ett par jeans gick det åt mer än 9.000 liter vatten till bevattning, samt reningen av bomullen. Dessutom sker detta i länder där det är vattenbrist.
I den här länken står det lite grand om det:
https://www.hallakonsument.se/miljo-...ltyper/bomull/
(Om du inte kommer direkt till artikeln, sök på ”bomull och miljö”).
/Thoper

Senast redigerad av Thoper den 2019-08-09 klockan 13:03.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2019-08-09, 12:39
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Klimatkrisen

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Det kommer ju rapporter om annat än flyget, t ex kläder. Modeindustrin omsätter en hel del bomull, vilket bl a har lett till Aralsjöns utplåning. Det gick ett program om det igår kväll. Finns att se på SVT Play.
Jag såg det programmet. Det var lika j-a skrämmande... Man behöver ju inte köpa nya kläder i tid och otid bara för att man kan och vill.

Min sambo sa till mig att "Du bidrar i alla fall inte så mycket till det, du använder ju dina kläder tills de faller isär i atomer...".

/kimmen
Svara med citat
  #11  
Gammal 2019-08-09, 13:04
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 680
Standard Sv: Klimatkrisen

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Min sambo sa till mig att "Du bidrar i alla fall inte så mycket till det, du använder ju dina kläder tills de faller isär i atomer...".
Svara med citat
  #12  
Gammal 2019-08-09, 13:18
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 885
Standard Sv: Klimatkrisen

När det gäller kläder och bomull så vill jag påpeka att alla kläder tillverkas verkligen inte av bomull. Dessutom så håller man ju nu intensivt på att utveckla nya, hållbarare material för miljön och klimatet. Så vi borde nog ha mera tro på en positiv utveckling och inte bara sluta köpa kläder för den saken skull. En av de största problemen när det gäller kläder är att folk inte vill betala något för dem.

Gäller allt annat också, vi måste tro på nya lösningar och inte bara förbjuda allting.

/ Anne
Svara med citat
  #13  
Gammal 2019-08-09, 13:42
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Klimatkrisen

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Jag har också läst liknande siffror och rapporter, men det skrivs ju bara om flyget. Stämmer verkligen siffrorna? Eller är det feltolkat, så att det eg är flyget som är den stora boven? Är det ingen som känner Greta, som kan be henne kolla upp detta?

/NW
Flyget kontra sjöfarten baseras på en rapport från Naturvårdsverket, kläder minns jag inte men vill minnas att det var en världsorganisation som rapporterade för ca 1 mån sedan.

Alternativet som kanske är enklast är väl att tro på politisk propaganda, och då är det mest flyg o dieselbilar det handlar om
Svara med citat
  #14  
Gammal 2019-08-09, 15:56
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Klimatkrisen

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Gäller allt annat också, vi måste tro på nya lösningar och inte bara förbjuda allting.
Det är nog ingen som har pratat om att förbjuda kläder av bomull.
Men folk måste börja tänka lite, och inte bara köpa nytt, nytt, nytt hela tiden...

/kimmen
Svara med citat
  #15  
Gammal 2019-08-10, 06:59
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 885
Standard Sv: Klimatkrisen

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Jag såg det programmet. Det var lika j-a skrämmande... Man behöver ju inte köpa nya kläder i tid och otid bara för att man kan och vill.

Min sambo sa till mig att "Du bidrar i alla fall inte så mycket till det, du använder ju dina kläder tills de faller isär i atomer...".

/kimmen
Att använda kläder tills de är utslitna är just det rätta sättet. Och ja, man behöver inte köpa nya kläder hela tiden, bättre att satsa på kvalitet och inte kvantitet.

/ Anne
Svara med citat
  #16  
Gammal 2019-08-11, 13:52
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Klimatkrisen

Citat:
Ursprungligen postat av Getpinglan Visa inlägg
Har vänner som slutat flyga för gott och nu semestrar enbart i Sverige eller med tåg.
Jag har vänner som slutat flyga och tågluffar i stället. De började med fyra veckor runt om i Europa förra sommaren, och i år tågluffade de ner till Italien och var där i tre veckor.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2019-08-11, 14:04
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 680
Standard Sv: Klimatkrisen

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag har vänner som slutat flyga och tågluffar i stället. De började med fyra veckor runt om i Europa förra sommaren, och i år tågluffade de ner till Italien och var där i tre veckor.
Ja, hade man haft förmånen att vara ute i tre veckor, så hade jag också kunnat överväga tåget. Men nu när man kanske bara har en vecka 10 dar, så funkar det ju inte.

/NW
Svara med citat
  #18  
Gammal 2019-08-12, 11:45
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Klimatkrisen

Citat:
Ursprungligen postat av Spizeman Visa inlägg
Flyget står för 20% och sjöfarten för 80% av utsläppen vilket ungefär tillsammans motsvarar mängden utsläpp av klädesproduktion. Så i det perspektivet blir det flyg 10 % fartyg 40%, kläder 50% och de mesta diskussionerna handlar om flyg när de kanske borde handla om världens produktion av kläder.
Gårdagens sommarprat i P1 (11/8-19) gjordes av en klimatforskare. Mycket intressant och värt att lyssna på. Han nämnde bla en del procent-tal som kan vara intressanta.
Av totala globala CO2-utsläpp står:
-energiproduktion för ca 50%
-transportsektorn för ca 20%

Av transportsektorns utsläpp står flyget för 3%-enheter.
Övriga 17 %-enheter kommer då från båtar, bilar, tung trafik, tåg mm.

Flyg står alltså för 3% av världens totala CO2 utsläpp. Rätt eller fel, men min slutsats av detta är att jag inte är beredd att avstå mina utlandsresor. Däremot tror jag att jag kan bidra mer genom att, precis som Spizeman skriver, avstå överdriven konsumtion. Exempelvis slängs 35-40% av livsmedel som distribueras och säljs i västvärlden.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2019-08-12, 12:43
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Klimatkrisen

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Exempelvis slängs 35-40% av livsmedel som distribueras och säljs i västvärlden.
Någon gång förra hösten eller i vintras gick en programserie i några avsnitt på SVT som hette "Maträddarna" med programledaren Anne Lundberg och kocken Paul Svensson. Det var mycket intressant och tankeväckande!

Där sades bland annat att en tredjedel av all mat som odlas och produceras i hela VÄRLDEN slängs - det är tillräckligt för att försörja tre miljarder människor...

Programmet finns inte längre tillgängligt på SVT Play, men här är några länkar med lite kort info; Länk1, Länk2, Länk3 (med en länk till recept på råvaror som normalt slängs). Det går säkert att googla fram ytterligare information om vad som sades i programserien.

/kimmen
Svara med citat
  #20  
Gammal 2019-08-12, 14:12
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Klimatkrisen

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Gårdagens sommarprat i P1 (11/8-19) gjordes av en klimatforskare. Mycket intressant och värt att lyssna på.
Har inte lyssnat ännu, men läste en recension av programmet i DN, och förstod då att det är ett sommarprat jag inte får missa. Ska lyssna i efterhand.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT