Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Mykonos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-04-16, 23:49
tilde tilde är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Österåker
Inlägg: 94
Standard Mykonos några dygn och vart bo?

När vi åker hem från våran ötripp så kommer vi att som slutdestination vara på Mykonos några dagar.
Hittar inte så mycket på forumet om just Mykonos.
Någon som kan ge mig tips på boendealternativ vore underbart!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-04-17, 09:46
Tomas N Tomas N är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Inlägg: 453
Standard Sv: Mykonos några dygn och vart bo?

Eftersom prisnivån på Mykonos är hög/högre än på många andra ställen så är frågan hur mycket ni budgeterar. Här gäller verkligen lägre priser ju längre ifrån stan och beacherna ni bor men å andra måste man då i många fall hyra bil eller åka taxi för att ta sig nånstans så det brukar inte bli så billigt i slutändan i alla fall. Buss till beacherna funkar men man ska ta sig till/från busshållplatserna oxå. Det finns inga beacher i stan utan dom ligger på lite olika avstånd runt ön.
Men helt klart är Mykonos värt att besöka. Trots att stan och resten av ön är en enda stor "turistfälla" så är det så vackert. Räkna dock inte med nån större lugn och ro eftersom ön är en internationell partyö men som sagt, värt att besöka.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-04-17, 10:56
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Mykonos några dygn och vart bo?

I høyden/åsen ovenfor centrum finnes det flere rimeligere boalternativer som er helt ok.
Jeg bodde der (men husker ikke navn p hotellet) for 6-7 år siden... litt bratt å gå opp, men det finnes flere gangstier som ikke er merket på kartet. Brukte kanskje 5-6 min. ned til sentrum og busstasjon og 10-12 min opp. For de fleste av oss skandinaviere så er det ikke noe problem og føles lett som en plett....engelskmenn derimot...


Å bo ved strand er antagelig ikke så viktig om dere har vært rundt på øyene og antagelig har bodd nære strender. Men lei en bil eller ta buss, vi prøvde begge deler.
Men ta med mat og drikke!!! et dere får kjøpt på strandtavernaene er svinedyrt...
Mykonos er absolutt verd et besøk !
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-04-17, 11:20
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Mykonos några dygn och vart bo?

Citat:
Ursprungligen postat av tilde Visa inlägg
Någon som kan ge mig tips på boendealternativ vore underbart!
Har inga bra tips. Vi brukar följa med någon av rumsuthyrarna i hamnen (som ligger offside) men vi har inte hittat något som vi kan rekommendera. Fråga runt bland uthyrarna i hamnen, ni kanske har bättre lycka än vi.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-04-17, 16:43
Tomas N Tomas N är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Inlägg: 453
Standard Sv: Mykonos några dygn och vart bo?

Vi har genom åren bott på följande hotell på Mykonos och alla hotellen som jag räknar upp är rena och fräscha, jättetrevliga ägare etc samt att det finns pool på alla tre, priser avser dubbelrum; Paulas Town (detta är det ena av hennes två hotell) ligger högt ovan Mykonos stad, promenadavstånd både ner till centrum och tillbaka. Tillbaka en rejäl promenad uppför, pool, det enda som kan vara störande är att hotellet ligger vid en stor i vägkorsning/rondell men några dagar står man ut. Tror vi betalade 50-60 euro vid uppraggning i hamnen.
Hotel Kamari ligger en bit utanför stan men busshållplats utanför hotellet, nära beachen Platy Yialos dit man går på 6-7 min, här ingick frukost, bra frukost. Tror vi betalade 70 euro med extrasäng för sonen.
Sist men inte minst Hotell Tagoo (ej att förväxla med Hotell Cavern Tagoo) ett kanonställe snett ovan stan med ett superläge där man kan sitta vid poolen och blicka ut över havet och alla båtar som kommer och går. Om man inte vill tjura på och gå upp och ner så är det taxi eller bil som gäller. Inga bussar här. Frukost ingår i priset som är 100 euro. Dom har även ett annat ställe en bit därifrån som heter Tagoo Studios. Vet inte så mycket om det mer än att kommunikationen är densamma.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-04-17, 17:58
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Mykonos några dygn och vart bo?

Tack för utförligt svar Tomas!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-06-12, 13:57
Myrina Myrina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 36
Standard Sv: Mykonos några dygn och vart bo?

Vi bodde på Manto Hotel mitt i Mykonos stad i somras, det var rent och fräscht med trevlig personal. Runt månadsskiftet juli/augusti är det fullt med folk på Mykonos, priserna är väldigt höga både vad gäller mat, dryck och boende. Räkna med högre priser än i Sverige(!) i vissa fall. På Manto betalade vi 270 euro för två nätter i dubbelrum med förbokning, då är det ändå bara tvåstjärnigt. I sommar provar vi Sofia Village som ligger lite ovanför själva stadskärnan, men inte heller det är någon direkt gratisvistelse, 480 euro för tre nätter och ett trebäddsrum. Självklart kan det vara billigare om man letar rum på plats, vilket jag nog skulle göra om det var frågan om lågsäsong. Hade dock inte vågat chansa om det rörde sig om högsäsong!

Mykonos är helt klart värt några nätter för att titta på folk och njuta av nattlivet, men det är kanske inte främst något för barnfamiljen...
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-06-17, 16:41
magicaspell magicaspell är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Östersund
Inlägg: 18
Standard Sv: Mykonos några dygn och vart bo?

Förra året bodde jag på Sofia Village och betalde 70 €/natt i slutet på augusti men då hade vi en studio med kök, uteplats och jättefin utsikt. Superläge med fint poolområde. Det enda minuset var att personalen var lite stressad och att vi inte fick något kvitto när vi betalade rummet. Men som sagt Mykonos är dyrt men härligt om man gillar lite flärd och internationell touch och framförallt är Mykonos en vacker ö!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-06-17, 23:49
Myrina Myrina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 36
Standard Sv: Mykonos några dygn och vart bo?

Kul att höra att Sofia Village är ok! Vi är på Mykonos mitt i absoluta högsäsongen (första veckan i augusti) så priserna är ju därefter, bara att bita ihop och betala för lite flärd som sagt!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-06-22, 08:48
kepa kepa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: järfälla
Inlägg: 27
Standard Sv: Mykonos några dygn och vart bo?

Jag bodde nu i midsomras 2 n. på Ilvento i Glastros . Kostade 60 euro för 2 nätter.Det var helt underbart ställe.Superm.i närhet kafe 3 restauranger ca 200 m bort.Sofi hämtar och lämnar gästerna. ca 5 min. till flygplatsen lite längre till hamnen.
INFO@ILVENTO-MYKONOS.COM
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-05-05, 08:34
Jan-Jan Jan-Jan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 65
Standard Sv: Mykonos några dygn och vart bo?

Efter många år runt cykladerna tänker vi nu stanna till ett par dygn på Mykonos för att se för oss själva. Söker boendetips. Vi är 5 i familjen (varav två tonåringar) som kommer att ha legat i böljan på Amorgos en vecka innan, så det behöver inte vara precis på strand. Kanske är vi mest intresserade av att vandra runt i Mykonos stad, åka ut till Delos. Vi vill inte bo mitt i nattlivet. Vi är vana vid att bo budgetmässigt, bara det är fräscht. Har ni några tips? Vad får vi räkna med kostnadsmässigt för vår familj?
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-05-05, 09:03
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Mykonos några dygn och vart bo?

När kommer ni att vara där? det har stor betydelse för tillgång på rum...OCH pris

Lissi
Svara med citat
  #13  
Gammal 2015-05-05, 09:14
Jan-Jan Jan-Jan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 65
Standard Sv: Mykonos några dygn och vart bo?

Självklart! 1-3/7.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2015-05-05, 11:14
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Mykonos några dygn och vart bo?

Jag kollade runt lite på Booking.com..Billigare än 540€ hittade jag inte dessa datum för fyra bäddar.......sanslöst dyrt! ( I MINA mått mätt)

Grannöarna är billigare Fast Mykonos ÄR speciellt, så vill man dit får man ju lägga en slant...

Lissi
Svara med citat
  #15  
Gammal 2015-05-05, 15:19
dromprinsen dromprinsen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: råå
Inlägg: 171
Standard Sv: Mykonos några dygn och vart bo?

Ett väldigt tjatande om att Mykonos är dyrt. Det är dyrare, men ändå inte för dyrt!
Man kan hitta boende för kanske 1o euro mer/pp än på andra billigare öar. Mat kan man få till vettiga priser även här.

På köpet när du besöker denna ö är det kosmopolitiska och färggranna livet.
T ex bögparaden varje kväll är en sevärdhet att minnas.
Stränderna är också bättre ju längre från Mykonos stad du beger dig.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT