Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2008-08-20, 21:48
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
F.ö. är det väl inte så där extremt vanligt med chimpanser i shorts?
/Thomas
Nej det är de alldeles för smarta för. De går som de är och för det menar jag inte att vi människor bör göra likadant men att kalla turister som äter middag i shorts för chimpanser är lite väl magstarkt även för mig.

Eva

Senast redigerad av Eva L den 2008-08-20 klockan 21:51.
Svara med citat
  #42  
Gammal 2008-08-21, 06:57
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

På tavernor tycker INTE jag att det passar med bar överkropp(för varken kvinnor eller män)
Svara med citat
  #43  
Gammal 2008-08-21, 10:22
pargas avatar
parga parga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Hälsingland
Inlägg: 362
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Jag måste få inflika lite jag med. Vad säger grekerna om trekvartbyxor då? Är det shors eller byxor? Min man bär oftast snygga jeanstrekvarts eller ljusbeiga trekvarts på kvällen. Till det har han kortärmad skjorta eller en pikétröja. Det ser alltid snyggt ut. T-shirt har han ibland med, men inte samma som på dagen!

Jag har direkt inte reflekterat över klädsel på människor omkring mig i Grekland FÖRUTOM två saker. Många greker bär täckjacka och kängor på kvällarna (då reser jag oftas slutet av maj/början av juni). Engelsmännen ser ut som fotbollshuliganer i fobollströjor, rakat huvud och tatueringar medan deras damer trippar bredvid i höga guldsandaletter och tighta klänningar. Nu säger jag inte att ALLA ser ut så men många. Oftast inte så klädsamt och rätt vulgärt ibland.

Så länge man har skapligt styrkta kläder, är nytvättad "hel och ren" och ser proper ut, då spelar det ingen roll vad man har på sig, tycker jag.
Bar överkropp går ALLTID bort!! Om man inte befinner sig DIREKT på beachen vill säga. Skyla sig när man går in i ett kapell eller kyrka är en självklarhet!

"Ta seden dit man kommer" - är ett ganska bra riktmärke.
Svara med citat
  #44  
Gammal 2008-08-21, 13:17
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Citat:
Ursprungligen postat av parga Visa inlägg
"Ta seden dit man kommer" - är ett ganska bra riktmärke.

Jeg er så enig! St. Ambrosius' ord om "Når man er i Roma, gjør man som romerne", har vært en leveregel som har holdt i langt over 1000 år. Jeg er ikke overbevist om at denne regelen bør gravlegges ennå, selv om enkelte nordboere mener at det er vi som skal fastsette normene vi vil følge på stedet vi besøker, og de fastboende må bare være glad for at vi kommer. "Jeg betaler for meg og kan gjøre hva f*n jeg vil* er en holdning jeg heldivis ikke ser så ofte, men den eksisterer fortsatt.

Dette har - for meg - noe å gjøre med grunnleggende respekt og høflighet i forhold til mennesker som tar mot oss på en så gjestfri måte.

Senast redigerad av JohnS den 2008-08-21 klockan 13:34.
Svara med citat
  #45  
Gammal 2008-08-21, 13:51
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Hallå Malin
Mannen i fråga är faktiskt 55+ så jag är "gubbe" om än inte i sinnet. Jag har piratbyxor också men då vill inte ungarna gå ut med mig. De tycker pappa är för poppig.

Uffe
Svara med citat
  #46  
Gammal 2008-08-21, 15:01
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Citat:
Ursprungligen postat av ulfwiman Visa inlägg
Hallå Malin
Mannen i fråga är faktiskt 55+ så jag är "gubbe" om än inte i sinnet. Jag har piratbyxor också men då vill inte ungarna gå ut med mig. De tycker pappa är för poppig.

Uffe
...och sambon är 52 och får ändå inte klä sig gubbigt för mig eller barna
Ta du på dig dina piratbyxor Uffe...

Malin
Svara med citat
  #47  
Gammal 2008-08-21, 15:35
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Massor av grekiska tjejer som åt i bikini på strandtavernan...
Tror jag inte på. Har du bildbevis?

/Netwolf
Svara med citat
  #48  
Gammal 2008-08-21, 17:51
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Tror jag inte på. Har du bildbevis?

/Netwolf
Det har jag inte...fotar knappt på semestern Men ni får tro vad ni vill men jag märker aldrig de här olikheterna som ni talar om här mellan oss och grekerna

Malin
Svara med citat
  #49  
Gammal 2008-08-21, 18:22
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Tack Malin jag ska göra detta och printa ut vad du skrev och visa för de yngsta.

Uffe
Svara med citat
  #50  
Gammal 2008-08-21, 21:10
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Jag har aldrig ens tänkt tanken att (snygga, rena) shorts skulle vara fel på en man/pojke på kvällen i Grekland ! Vi försöker handla nya, tunna shorts varje år, flera par, åt manfolket i familjen, så att de skall slippa svettas och bli ofrächa...

Och rena, nya T-shirts samt kortärmade, tunna skjortor, det har de med sig. Och byter varje dag, så att de är fina (och nyduschade) när vi går ut på kvällen.

Vi åker ju ofta i juli, så värmen kan vara uppåt 40-grader eller mer. (35-grader i skuggan - som att sitta i bastun! Tänk att ta på sig jeans då ) Tyckte väldigt synd om servitörerna vissa kvällar, när de sprang och serverade och svetten rann i floder. Tyckte nog att det det var lite ofrächt, men vad skulle de göra?

Men vi har aldrig fattat att männen i familjen skulle haft långbyxor på sig, det känns väldigt främmande när värmen är som den är i Grekland i juli. Vi har nog fnissat lite om vi har sett en turist i långbyxor och tubsockor, tyckt att de inte riktigt har fattat galoppen... faktiskt så pratade jag med en norrlänning som svettades i sina tubsockor och ojade, sa att han alrig hade varit med om sådan hetta, det var inget för honom. "Bättre hemma", sa han.

Och så har kanske grekerna fnissat åt oss, eftersom vi går tunnklädda. Men jag tror inte att vi kommer att ändra oss, bekvämlighet går nog före grekernas eventuella beundran av våra långbyxor. Vi är i alla fall rena och frächa! Och nog tycker jag att vi är fina...
Svara med citat
  #51  
Gammal 2008-08-22, 09:11
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av ATHANASIA Visa inlägg
På tavernor tycker INTE jag att det passar med bar överkropp(för varken kvinnor eller män)
Nej, hahahah det tycker inte jag heller, och särskilt inte min man.

Han jobbade ett par år på Kos som servitör och det värsta var väl när en tjej kommer till tavernan, som visserligen ligger vid stranden, och slänger upp behagen på bordet, detta var på den tiden när alla tjejer solade toppless. Detta var alltså inte en strandbar utan en vanlig taverna.

Men hon blev snabbt tillsagd att gå och sätta på sig något innan hon fick bli serverad.

Snacka om att vara respektlös

Monica
Svara med citat
  #52  
Gammal 2008-08-26, 13:05
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Je t´embrasse!
Svara med citat
  #53  
Gammal 2008-08-26, 14:32
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Intressant, det här! Minsann om jag inte ska ta oh fråga personalen på tavernorna på Fourni och Ikaria om några veckor vad de har för synpunkter på mina rena shorts och min rena t-shirt vid middagssittningen på kvällarna. Det ska rätt mycket till för att jag ska offra det begränsade utrymmet i resväskan till att packa ner kläder jag sällan eller aldrig använder här hemma (läs: skjortor och andra byxor än jeans).
/Thomas
Svara med citat
  #54  
Gammal 2008-08-26, 14:46
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Kan inflika med att när Mr A skickade in mig till stan för att köpa ett par snyggare brallor så hittade jag svarta (chinos) för 150 kronor och ultratunna o lätta. Går ej att ha vita kallingar under men grå eller svarta är okay. Jag köpte vid ett senare tillfälle ett par likadana fast ljusa i stället som fortfarande finns kvar. Nackdelen är den lilla microfickan fram det är allt som finns.

Uffe
Svara med citat
  #55  
Gammal 2008-08-26, 15:12
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Tycker det är roligt att klä upp sig när kvällen kommer. Har alltid älskat kläder och hemma går jag odentligt klädd med. Jobbet gör sitt att då har men ej sina egna kläder.Håller på nu och väljer kläder till vår Kreta resa.
Många fina sätt som man kan byta om till.Dom skiljer sig mkt från strandplaggen.Känner sig fin med lite uppklätt och särskilt när vi ska gå ut och äta på kvällen. Tycker liksom att det ingår att klä upp sig lite på kvällen.God och fin mat hör ihop likaså fin klädsel.
Birgitta 63
Svara med citat
  #56  
Gammal 2008-08-26, 15:41
Nikes avatar
Nike Nike är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Floda
Inlägg: 16
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Håller fullständigt med dig Birgitta. Det tillhör att göra sig lite extra fin just inför middagen på kvällen. Så mycket respekt tycker jag att vi ska visa grekerna att vi anammar deras
seder och bruk. Vi är ju faktiskt gäster i deras land.

Gunilla
Svara med citat
  #57  
Gammal 2008-08-26, 17:18
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Men ändå!!! Talar vi om samma tavernor?? Jag finner efter nogsam genomläsning av inläggen vissa skillnader... På tavernor vi bevistar i för- respektive eftersäsong, där sitta oftast ägaren att rensa/laga fisknät mitt i tavernan. Detta i arbetskläder med fiskfjäll etc etc...

Skulle det då väcka anstöt om turister sätta sig till bords i shorts???
Jag finner frågan högst berättigad.

Balans var ordet.

Arne

Bifogad bild frå Fourni våren 2008

http://www.sendpix.com/albums/08082608/qpakdbpzgj/
Svara med citat
  #58  
Gammal 2008-08-26, 17:23
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
...där sitta oftast ägaren att rensa/laga fisknät mitt i tavernan. Detta i arbetskläder med fiskfjäll etc etc...
Skulle det då väcka anstöt om turister sätta sig till bords i shorts???
Jag finner frågan högst berättigad...
Jag tycker att denne man har korrekt klädsel på sig!

/Netwolf
Svara med citat
  #59  
Gammal 2008-08-26, 17:57
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Försök gå in på Capriccoza vid tingshustorget i stan i shorts eller mjukisbyxor! Det är skillnad på Taverna och Restaurang. Jag hade knälånga shorts och endast tack vare Mr A blev jag insläppt. För övrigt mycket bra ställe för kötträtter, men svindyrt.

Uffe
Svara med citat
  #60  
Gammal 2008-08-26, 18:25
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Härlig bild Arne, den skulle du ha sparat till fototävlingen

Lägg märke till att de serverar en manlig gäst med huvudbeklädnad

Jag förstår överhuvudtaget inte det rimliga i resonemanget att de som arbetar i turistbranschen i ett land inte ska förväntas ha förståelse för att deras gäster från andra länder har andra vanor, som till exempel att klä sig i ett par snygga shorts när de äter middag på enkla tavernor. Jag tycker det är att nedvärdera grekernas yrkesskicklighet.

Och är det så att de verkligen inte accepterar att utländska gäster inte alltid klär sig som de själva när de äter, och om de dessutom visar sina gäster att de tycker så, så är det sannerligen inte underligt att besöken på grekiska tavernor sägs minska. För vem vill känna att man inte är välkommen som man är? Särskilt om man har gjort sig fin till kvällen i ett par snygga shorts!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT