Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Andros

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2018-01-23, 08:24
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Batsi på Andros



Det tog oss många år innan vi besökte Andros. Alltför många år, för det var en helt fantastisk ö skulle det visa sig.

Vi hämtades i Gavrio av vår hyresvärd. Han körde sakta mot Batsi och berättade om sin älskade ö under resan. När vi nästan var framme i Batsi sa han: snart kommer ni få se paradiset för första gången. Jo, tjena, tänkte vi. Så fint kan det knappast vara. Men vi hade fel, vyn över Batsi var otroligt vacker och inbjudande.

På bilden ser ni en annan vy över Batsi, alltså inte den vi såg första gången, men Batsi är vackert från alla håll.

Läs om Andros här.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2018-01-23, 10:01
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Batsi på Andros

Jag håller helt med om att Andros är en fantastisk ö.
Andros var en av de fyra öarna jag besökte under min allra första båtluff. Året var 1978. Jag bodde en natt i Gavrio (inte kul!) och sedan några nätter i Batsi, mycket fin plats och då speciellt på den tiden då nästan alla byggnader mitt för större delen av stranden som syns på bilden ännu inte var byggda, det mesta var "åkermark" eller "betesmark".

Batsi är vacker dock inte paradiset, det finns bättre...på Andros. Återkom till Andros 2013 för att åka runt och uppleva hela ön, bodde i Batsi igen men skulle inte bo där nästa gång jag besöker Andros, det blir Choran i stället. Choran är charmig och har en stor och fin samt ganska "vild" strand precis nedanför och söder om Choran, t o m en bäck/å med kristallklart vatten från bergen mynnar ut i stranden, och det är min favorit strand på Andros. Det finns också ett par stränder strax norr om Choran.
Jag har Andros bland mina 10 favoritöar.

Eftersom jag är djurvän och kattälskare brukar jag observera och jämföra katternas situation på öarna (jag spenderar en del pengar med att köpa kattmat och mata katter) och mitt intryck under mitt besök på Andros 2013 var att Choran hade det största antalet övergivna katter jag någonsin sett, väldigt många var sjuka och då i synnerhet drabbade av någon form av ögonsjukdom, några katter var blinda. Delar av Choran var nedbajsade och jag mötte ett par greker som helt spontant kom fram till mig och med elaka ord uttryckte sin upprördhet. Tragiskt dock inte ovanligt i Grekland.
Jag skulle ändå bo i Choran...och hjälpa katterna.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT