Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2019-05-15, 21:29
Roger & Lotta Roger & Lotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2010
Ort: Ekerö, Stockholm
Inlägg: 33
Standard Hämta ut biljetter

Hej alla.
Planerar en Amorgosresa nästa år (jag vet, framförhållning) med en övernattning i Pireus då färjorna verkar gå på morgonen. Om man landar sent, hur får man tag på sina biljetter? Om nu kontoret har stängt?
Räcker pappret man printar ut, typ bokningsbekräftelsen eller kan de skicka biljetterna via mail, post?
Sist vi åkte färja hämtade vi ut biljetterna innan.
En arbetskamrat fick deras biljetter postade.
Tacksam för svar er som vet.
Som sagt, ingen panik.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2019-05-17, 09:30
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Hämta ut biljetter

När vi bokat i förväg till Amorgos har vi hämtat ut biljetterna i Pireus på morgonen. Hur smidigt som helst. Blue Stars kontor öppnar i god tid innan båtens avgång.

Det går även att få biljetterna hemskickade för en viss kostnad. Vet inte hur mycket det kostar.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2019-05-17, 10:54
El Gringo El Gringo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 292
Standard Sv: Hämta ut biljetter

Vi bruker å bestille de første billettene og få dem hjemsendt, så slipper vi å stresse med det.
Vi bestiller originalbilletter herfra: http://www.hellasspesialisten.no/batbilletter
Vær obs på at om du bestiller mange måneder før reisen, så kan både ruter og båter være endret før du skal reise.
Bestiller du en måned eller to før avreise skal det meste være på plass.

Et lite tips: Om du ikke reise fra Pireus, ville jeg heller velge Rafina.

Edit: Ser nå at det ikke er så mange muligheter fra Rafina til Amorgos bortsett fra søndager. Mye kan forandre seg på et år, så jeg ville ihvertfall se på muligheten med Rafina. Rafina er mye bedre enn stresset og lommetyvene i Pireus.

Senast redigerad av El Gringo den 2019-05-17 klockan 11:08.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2019-06-09, 14:34
Roger & Lotta Roger & Lotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2010
Ort: Ekerö, Stockholm
Inlägg: 33
Standard Sv: Hämta ut biljetter

Så om båten går 7 på morgonen öppnar kontoret senast kl 6?
Känns lite osäkert tycker jag.
Föredrar då att få biljetterna skickade till mig i god tid. Kostar 15 euro, kan vara värt för lugnet skull & slippa skenca ned till Pireus dagen innan i junihettan!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2019-06-09, 15:37
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Hämta ut biljetter

Citat:
Ursprungligen postat av Roger & Lotta Visa inlägg
Så om båten går 7 på morgonen öppnar kontoret senast kl 6?
Känns lite osäkert tycker jag.
Så är det. Gott om tid, tycker grekerna. Å sen spelar det ingen roll hur tidigt du är där och köar, för när dom väl öppnat kiosken, så lyckas alltid nån grek hamna först vid luckan. Det här med att köa som en svensk funkar inte riktigt här. Å sen som lök på moset, så kommer den här greken stå och dividera om något obegripligt i evinnerlig tid. Så var du inte stressad innan, så lär du bli det då.
Men lugn, du hinner nog få dina biljetter - typ 5 min innan!
Sen kommer det stå en matros och skrika på dig att du ska skynda dig, då de redan börjat göra loss förtöjningarna...

/Netwolf
Svara med citat
  #6  
Gammal 2019-06-09, 15:41
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Hämta ut biljetter

Jag tror knappast att ni blir utan biljetter och missar båten, men visst kan det kännas stressigt, och det är inte roligt att börja resan med stress, så beställ hem du, det är värt pengarna.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2019-06-09, 23:45
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Hämta ut biljetter

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Så är det. Gott om tid, tycker grekerna. Å sen spelar det ingen roll hur tidigt du är där och köar, för när dom väl öppnat kiosken, så lyckas alltid nån grek hamna först vid luckan. Det här med att köa som en svensk funkar inte riktigt här. Å sen som lök på moset, så kommer den här greken stå och dividera om något obegripligt i evinnerlig tid. Så var du inte stressad innan, så lär du bli det då.
Men lugn, du hinner nog få dina biljetter - typ 5 min innan!
Sen kommer det stå en matros och skrika på dig att du ska skynda dig, då de redan börjat göra loss förtöjningarna...

/Netwolf
Ha ha ha!!!! Exakt så är det! Och i supermarketen funkar det likadant. När du kommer fram till kassan så står där en lokalpatriot och språkar med kassörskan i lugn och ro. Ingen av dem låter sig störas av dig. Där står du väldresserat och väntar. Plötsligt kommer en annan av lokalbefolkningen och tränger sig förbi dig och in mellan framförvarande kund och kassörskan, betalar sina varor och försvinner ut. Där står du kvar och undrar vad som hände. Välkommen till Grekland!

Ursäkta OT! Det hörde nog mera hemma i tråden om Glimtar från Grekland, men jag blev så inspirerad av Wolfens rader. Lycka till med biljettköpet!

Masse
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT