Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-03-23, 14:35
ThereseAH ThereseAH är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2014
Ort: Göteborg
Inlägg: 6
Standard 10 dagar för kort tid? (Koufonisi, Amorgos och Sifnos)

Tjing på er alla Grekland-fantaster!

Jag behöver hjälp från er gällande vår kommande Greklandsresa. Vi landar i Aten 22e juni och ska ta oss ut till Kykladerna, där vi ska spendera 10 dagar på Koufonisi (2 nätter), Amorgos (3 nätter) och Sifnos (2 nätter).

Nu slår det mig att vi kanske har för lite tid, och bör välja två öar istället för tre. Vad säger ni, borde man dela upp dagarna på Amorgos och Sifnos istället?

Får passa på att tacka för en jättefin och informativ sida också, kalimera.nu får bli nya startsidan!
Jag har hittat mycket info om både Amorgos och Sifnos i forumet, och tänker även köpa e-guiderna som finns här på kalimera, men alla tips på upplevelser man inte bör missa är väääldigt välkomna! Tack på förhand!

// Therese
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-03-23, 15:09
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: 10 dagar för kort tid? (Koufonisi, Amorgos och Sifnos)

Hej Therese!
Amorgos/Koufonissi ligger i östra Cykladerna och Sifnos i västra Cykladerna. Jag har kombinerat öst-väst, men det är inte att rekommendera med endast 10 dagar. Hur konstigt det än låter kan det vara svårt med färjeförbindelser i öst-västlig rikting.
Har du tur när du botaniserar färjetabellerna kan det gå, men som sagt, det tar tid.
Med dom få dagarna hade jag hållt mig till två öar, antingen i öst, eller väst, för att inte spilla så mycket tid på förflyttning.
Tycker Amorgos-småcykladerna låter bra. Vill man absolut till en 3e ö, så tar man ytterliggare en småCyklad.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-03-24, 08:40
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: 10 dagar för kort tid? (Koufonisi, Amorgos och Sifnos)

Jag håller med para poli. Det är lite bökigt att resa mellan västra och östra Kykladerna. Om jag hade varit er skull jag valt Amorgos och Koufonissi, det räcker. Amorgos har så mycket att erbjuda så där kan ni stanna mycket längre än 3 nätter. Om ni gärna vill se en ö till kan ni ta exempelvis Schinoussa, som är en helt annan typ av ö, mycket lantligare.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-03-24, 20:46
Ingrid Ny Ingrid Ny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Anderstorp
Inlägg: 261
Standard Sv: 10 dagar för kort tid? (Koufonisi, Amorgos och Sifnos)

Hej
Jag håller med de två föregående talarna och vill tillägga - kolla båttiderna för att se vilken ö som passar bäst att åka till först och kolla både från Rafina o Pireus.
För att hinna uppleva och se och ha det bra så inrikta dig på två öar i Kykladerna. Ingrid
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-03-24, 21:54
ThereseAH ThereseAH är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2014
Ort: Göteborg
Inlägg: 6
Standard Sv: 10 dagar för kort tid? (Koufonisi, Amorgos och Sifnos)

Tusen tack för era utförliga och snabba svar! Toppen att kunna få sådan här experthjälp!

Efter närmre diskussion med sambon så har vi bestämt oss för att sprida ut dagarna på Amorgos respektive Koufonissi, kan bli en avstickare till Schinoussa också, tack för det tipset! Men ni har ju rätt i att man inte vill spendera alltför mycket tid på transport.

Bra tips också att kolla upp båttiderna, Ingrid, verkar ju inte vara alltför täta turer på vissa sträckor. Ska forska vidare i det, men visst har inte sommarens tidtabeller släppts ännu?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-03-25, 20:04
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: 10 dagar för kort tid? (Koufonisi, Amorgos och Sifnos)

Citat:
Ursprungligen postat av ThereseAH Visa inlägg
Efter närmre diskussion med sambon så har vi bestämt oss för att sprida ut dagarna på Amorgos respektive Koufonissi, kan bli en avstickare till Schinoussa också
Klokt. Ni kommer få det mycket trevligare om ni tar dagarna som de kommer, och inte lägger så mycket tid på att resa. Vem vet, ni kanske stannar på Amorgos hela tiden.

Citat:
men visst har inte sommarens tidtabeller släppts ännu?
Det återstår säkert en del innan de är helt uppdaterade. Men jag tror att Blue Star Ferries är bra uppdaterade. De trafikerar era öar.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-03-25, 21:05
Ingrid Ny Ingrid Ny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Anderstorp
Inlägg: 261
Standard Sv: 10 dagar för kort tid? (Koufonisi, Amorgos och Sifnos)

Hej igen
Ni kan ju också åka med Skopelitos som går mellan Amorgos -Naxos -Amorgos alla dagar utan söndagar om jag minns rätt. En tur med Skopan en härlig dag är bland det bästa som finns! (Lika illa kan det kännas en stormig dag, men dom är ju färre som tur är!)

Schinoussa har blivit ett kärt ställe för oss så vi har återkommit dit ett antal år nu och är värt ett besök. I år ska vi börja med Koufonissi, åker en morgonfärja ut från Rafina och sen vidare till Schinoussa med Skopan.

Hoppas ni får det bra och nu längtar vi bara.
/Ingrid
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-03-26, 09:12
Mats Fredssons avatar
Mats Fredsson Mats Fredsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Öland
Inlägg: 212
Standard Sv: 10 dagar för kort tid? (Koufonisi, Amorgos och Sifnos)

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Klokt. Ni kommer få det mycket trevligare om ni tar dagarna som de kommer, och inte lägger så mycket tid på att resa. Vem vet, ni kanske stannar på Amorgos hela tiden.
Det finns en risk med att resa runt för mycket också, och det tar mycket tid.
Vi blev "inblåsta" på Amorgos, den stora färjan kunde inte gå in i hamnen på grund av kraftiga vindar den dagen vi hade tänkt lämna, och det var tur att vi hade ett par extra dagar att flexa på.
Vi flög till Santorini, och tog båt därifrån/tillbaka.

Amorgos är en fin ö, och havet runt om underbart unikt blått!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-03-27, 09:11
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: 10 dagar för kort tid? (Koufonisi, Amorgos och Sifnos)

Citat:
Ursprungligen postat av Ingrid Ny Visa inlägg
En tur med Skopan en härlig dag är bland det bästa som finns!
Håller med. Inte kul att åka när det stormar...



...men när det ser ut så här är den ett rent nöje att resa med Skopan.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-03-27, 14:01
ThereseAH ThereseAH är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2014
Ort: Göteborg
Inlägg: 6
Standard Sv: 10 dagar för kort tid? (Koufonisi, Amorgos och Sifnos)

Hittade bra rutter med Blue star Ferries, men får nog medge att jag blir lite förvirrad av alla dessa färjor och turer.. är det (oftast) samma tider och resor, men olika bolag som säljer biljetterna, eller?

Jag ska se hur färjorna går från Rafina också, som det ser ut nu så åker vi från Piraeus, mellanlandar på Naxos och byter till Skopelitos tror jag.
Vilka är det som kör Skopelitos förresten, eller heter bolaget så också? Hur som helst så såg det sannerligen inte dumt ut, Kalimera!

Oj, det lät lite dramatiskt, Mats! Jäkla bra tips att ha ett par dagar ifall något sådant händer. Hoppas innerligt att man slipper både storm och inställda turer!

Detsamma, håller med, Ingrid - nu längtar vi!

// Therese
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-03-27, 15:50
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: 10 dagar för kort tid? (Koufonisi, Amorgos och Sifnos)

Citat:
Ursprungligen postat av ThereseAH Visa inlägg
Hittade bra rutter med Blue star Ferries, men får nog medge att jag blir lite förvirrad av alla dessa färjor och turer.. är det (oftast) samma tider och resor, men olika bolag som säljer biljetterna, eller?
Båtbiljetter säljs av resebyråer på flygplatsen, i Aten, i Pireus i Rafina och ute på öarna. Det är enkelt att köpa biljett.

Citat:
Jag ska se hur färjorna går från Rafina också, som det ser ut nu så åker vi från Piraeus, mellanlandar på Naxos och byter till Skopelitos tror jag.
Det går båtar även från Rafina som är mycket lugnare och trevligare än Pireus.

Du kan kolla båttider här.

Citat:
Vilka är det som kör Skopelitos förresten, eller heter bolaget så också? Hur som helst så såg det sannerligen inte dumt ut, Kalimera!
Rederiet heter Small Cyclades Lines. Om det blåser ska ni undvika Skopelitis. Kolla här hur det gick för oss en gång.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2014-03-27, 19:52
ThereseAH ThereseAH är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2014
Ort: Göteborg
Inlägg: 6
Standard Sv: 10 dagar för kort tid? (Koufonisi, Amorgos och Sifnos)

Men hjälp! Vilken eländig båttur!
Väldigt bra att ha läst såhär i förväg, så man vet vad man ger sig in på om det skulle vara blåsigt någon dag. Härlig läsning förresten (utöver båtturen, haha!) ska kika vidare i bloggen för mer tips och inspiration. Tack för länkarna!

Men man behöver egentligen inte köpa båtbiljetter i förväg alltså? Fick för mig att det var bra att ordna i god tid, blir inte båtarna fullbokade?

Problemet med att åka från Rafina är att båten avgår kl 04 måndag morgon, men det är visserligen smidigare än att åka från Piraeus, som tar betydligt längre tid. Lite kluven där, men det löser sig..
Svara med citat
  #13  
Gammal 2014-03-27, 21:40
Ingrid Ny Ingrid Ny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Anderstorp
Inlägg: 261
Standard Sv: 10 dagar för kort tid? (Koufonisi, Amorgos och Sifnos)

Citat:
Ursprungligen postat av ThereseAH Visa inlägg
Problemet med att åka från Rafina är att båten avgår kl 04 måndag morgon, men det är visserligen smidigare än att åka från Piraeus, som tar betydligt längre tid. Lite kluven där, men det löser sig..
Jag blev lite nervös när du skriver att det bara går vid fyra på morgonen så jag kollade - det verkar som att det går båtar vid lite över sju på morgonen också. Avgångarna hittade jag på Danae.travel, där man också kan beställa biljetterna. Funderar bara på om man ska göra det redan nu eller? Lite dyrare biljetter men framme redan vid lunch.
Vill vara där nu!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2014-03-27, 23:04
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: 10 dagar för kort tid? (Koufonisi, Amorgos och Sifnos)

Reiser man i juni og ikke på en fredag ettermiddag så trenger man normalt ikke å forhåndsbestille biletter.
I slutten av juli og i august hadde jeg absolutt forhåndsbestilt.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2014-03-28, 07:28
ThereseAH ThereseAH är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2014
Ort: Göteborg
Inlägg: 6
Standard Sv: 10 dagar för kort tid? (Koufonisi, Amorgos och Sifnos)

Men kan det ha gällt endast måndag(23/6) / måndagar då, kanske? Jag såg att det gick bättre på söndagen, men vi landar inte förrän på kvällen så vi måste åka på måndag. Ska kolla vidare på Danae.travel - tack för tipset! Framme vid lunch låter kanon!

Jag kanske ska lugna mig och avvakta med båtbiljetter, det är nog en gnutta ivrighet som tar över mig och vill boka, hehe. Kan verkligen tänka mig att det är bäst att förboka i juli-augusti, som du säger, Ia.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2014-03-28, 10:39
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: 10 dagar för kort tid? (Koufonisi, Amorgos och Sifnos)

Citat:
Ursprungligen postat av ThereseAH Visa inlägg
Väldigt bra att ha läst såhär i förväg, så man vet vad man ger sig in på om det skulle vara blåsigt någon dag.
Vi kollar alltid vädret innan vi åker med Skopelitis, om det ska börja blåsa tar vi en annan båt, om det är bra väder väljer vi mer än gärna Skopelitis. Just den resan jag skrev om ändrades rutten, annars hade vi inte åkt.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2014-03-28, 13:46
LG LG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 89
Standard Sv: 10 dagar för kort tid? (Koufonisi, Amorgos och Sifnos)

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Vi kollar alltid vädret innan vi åker med Skopelitis, om det ska börja blåsa tar vi en annan båt, om det är bra väder väljer vi mer än gärna Skopelitis. Just den resan jag skrev om ändrades rutten, annars hade vi inte åkt.
Jag kollar också vädret innan jag åker med Scopelitis, ska det blåsa så åker jag ändå. Så länge det går att sitta utomhus så är resan alltid fantastisk! Fast det kan vara bra att lämna bagaget under däck och klä sig så att det inte gör något om man blir lite blöt...

https://www.facebook.com/photo.php?v...62193980408388

/LG
Svara med citat
  #18  
Gammal 2014-03-28, 18:48
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: 10 dagar för kort tid? (Koufonisi, Amorgos och Sifnos)

Då du nu fått så många goda råd angående resrutter, båtar etc (håller absolut med om att du bör välja Amorgos och någon av småkykladerna istället för Sifnos) så kan jag svara på din fråga om tips på Amorgos.
Och vad du gör, välj inte bort Amorgos ur rutten.
Panagia Hosoviotissa (säg det tio gånger i rad och fort om du kan)
Klostret alltså, en otrolig upplevelse. Så enormt speciellt. Och utsikten så fenomenalt vacker. Själv började jag storgrina när jag var där (läs, fällde YTTERST klädsamt en stilla tår eller två) så speciellt är det.
Vet inte hur vandringsbenägna ni är men, som du säkert redan klurat ut, mängder med fina vandringsleder och inte alla stupar rätt ned i havet så man nästan svimmar av höjdskräcken. Flera sådana finns också beskrivna i e-guiden.
Agia Anna, Langada, Tholaria och Potamos intill Egiali är absolut ett måste att besöka. Gillar ni sandstränder så rekommenderar jag att ni beger er till Levrossos som ligger på promenadavstånd (en kortis) från hamnen i Egiali. Och värt att se intill Katapola: Chora, Minoa m.m. Ta badbåten till Plakes eller Maltezi m.m.
Kolla också efter en båttur runt ön. Det ska finnas, men kanske bara under högsäsong för den var inte ute och tuffade runt när jag var där i juni förra året.
Men allt det där kan du läsa mer om i Kalimeras ypperligt excellenta, magnifikt vackra och informativa e-guide om Amorgos.
Utöver det gör jag som jag brukar, och rekommenderar att läsa resebreven där Amorgos är involverade på ett eller annat sätt. Man får många bra tips.
Det viktigaste rådet av alla: Glöm inte att känna in andan på ön. Den är så speciell. Och det är så intressant att prata med öborna. Ni kommer att få det fantastiskt!

Senast redigerad av Thira den 2014-03-28 klockan 19:01.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2014-03-30, 15:56
våga våga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 322
Standard Sv: 10 dagar för kort tid? (Koufonisi, Amorgos och Sifnos)

Citat:
Ursprungligen postat av LG Visa inlägg
Jag kollar också vädret innan jag åker med Scopelitis, ska det blåsa så åker jag ändå. Så länge det går att sitta utomhus så är resan alltid fantastisk! Fast det kan vara bra att lämna bagaget under däck och klä sig så att det inte gör något om man blir lite blöt...

https://www.facebook.com/photo.php?v...62193980408388

/LG
Jag håller med LG, men kan berätta att en sarong att torka av sig med mellan duscharna när man sitter på däck är rätt skönt - det var det i alla fall på den här turen! Vi som var kvar på däck njöt för fullt av naturkrafterna, och euforiska skratt spred sig längs relingen.
Våga
Svara med citat
  #20  
Gammal 2014-03-30, 17:22
ThereseAH ThereseAH är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2014
Ort: Göteborg
Inlägg: 6
Standard Sv: 10 dagar för kort tid? (Koufonisi, Amorgos och Sifnos)

Hjälp så mycket bra tips, Thira! Tack!
Jag misstänker att jag, som du säger, kommer hitta detaljerad info i e-guiden.

Amorgos är fastnålat i resplanen och Sifnos har tagits bort, så det är mycket fokus på Amorgos nu
Panagia Hosoviotissa är ett måste har jag förstått, och det vill jag verkligen inte missa, vare sig jag kan uttala det eller inte, haha!
Lite vandring blir det allt, jag ska nog lyckas övertala karln om den biten.

Vi ska bo på Levrossos beach apartments faktiskt, så det gläder mig att du rekommenderar sandstranden som finns där! Återigen stort tack för många bra tips, jag ska plöja igenom resebreven också, kan tänka mig att det finns mycket smått och gott där!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT