Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-06-10, 00:46
Paddingtons avatar
Paddington Paddington är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Storstad :)
Inlägg: 115
Standard 2 veckor kvar!! Hjäälp ;) önskas :)

Var här inne så mkt för ett halvår sedan när vi bokade flyget. Sen har allt känts så långt borta, men nu är det snart dags! Och hjälp inser jag .. Hur ska vi planera resan
Så här långt har vi kommit!
Vi reser till Aten med direktflyg 24 juni på eftermiddagen (någon mer?). Vi har förbokat hotell i Pireus hamn och tar morgonbåten ut till Naxos 7.30 den 25 juni (biljetterna har vi fått hem).Sen vet vi inte mkt mer än att vi bokat en natt 9-10;e juli mitt i gamla stan i Aten och reser hem med flyget igen den 10 juli

Naxos är en "självklarhet". Det har varit så mkt "prat" om den ön. Vad jag har förstått så har "nästan" (?) alla öar sin egen karaktär??? Det är just det som jag snabbt (fast det var inte så lätt) försöker få en uppfattning om. Vilken karaktär varje ö har!?

Brukar ni planera in alternativa rutter och var man bör bo och så?

Vi är en familj bestående av mig själv, 33 år, min man 36 år och våra söner på 6 år i augusti och 8 år i september. Vi har aldrig varit utomlands tillsammans, varken jag och min man (på 10 år) eller vi med våra barn. Jag har heller aldrig varit i Grekland, medan min man har chartrat många gånger på de populäraste charteröarna.

Naxos. Har "hyfsad" koll på ön. Mer så att stränderna på västra sidan är bra, och bättre ju närmre söderut man kommer (?). Propkopios (som jag aldrig kan stava till) vinner över Agia Anna enligt läsning, men ändå verkar Anna bättre att bo på (ingen väg emellan)? Någon med åsikter. Bor vi på stränderna eller inne i stan? Ska vi byta boende när vi hittat ett på Naxos, om vi trivs eller hur skulle ni göra?? Byta för upplevelsens skull eller? Lite tips på var det är bäst att bo

Men SEN! Sen är jag helt lost! Vad kan vi välja för rutter? Tips och idéer (ja, jag har försökt att läsa och läsa och läsa... men blir inte helt klok ändå, men lite mer såklart!)?... Försöker bilda mig en uppfattning lite snabbt om öarna, typ "Amorgos - klippön" (fast nu är det inte så, men som ett exempel). Ska man välja barnvänliga öar, eller öar som verkligen skiljer sig från varandra (och vad väljer man då?) Och var ska man vara då på ön?
Vilka öar ska vi UNDVIKA och varför?
Vilka får vi INTE missa och varför?
Berätta

Vilken ö avslutar man med om man vill komma tillbaka till Aten sen tex?

Så egentligen kortfattat! (om mitt brev var svamligt Svara gärna i texten, men om det är omöjligt att förstå vad jag undrar över så sammanfattar jag lite knapphändigt ovanstående svammel

Vilka karaktärer har öarna?
Bör man planera in alternativa rutter innan?
Vilka rutter rekommenderar ni?
Vilka öar får man inte missa och varför?
Vilka bör man undvika och varför?
Vilken ö avslutar man med om man ska tillbaka till Aten sen?
Ska man byta boende under sin vistelse på ön, även om man trivs, för upplevelsens skull månne?
Boende på Naxos. Stranden eller stan? Och vilken strand och varför. Plaka leder över prok. som leder över Anna... men varför läser jag överallt att man ska bo på Anna då?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-06-10, 09:06
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: 2 veckor kvar!! Hjäälp ;) önskas :)

Jag har inte svar på alla dina frågor, det är så många
Men som förstagångsluffare skulle jag absolut råda er till att inte låsa upp er med boende o dyl i förväg.
Vad det gäller boende i Ag.Anna eller Prokopios så är era barn såpass stora att Prokopios inte är något problem och det är gångavstånd mellan stränderna, vi bodde vid Prokopios och gick varje dag längs stranden till Ag. Anna.
Som förslag på andra öar runt Naxos som passar både er och barnen tipsar jag om Koufinissi och Antiparos.
Andra kommer att föreslå andra öar, så ta några öar som ni tycker verkar bra, ni kan bestämma er för vilka när ni är på Naxos.
Vilka öar ni inte skall missa? Ni kommer att missa jättemånga, men de kan ni ta nästa gång.

Vad ni än väljer så blir det bra!

Byta boende behöver ni bara göra om ni inte tycker att det är bra där ni är, absolut inte för bytandets skull, det blir ju ändå variation när ni byter ö.

Bli inte förskräckta när uthyrarna vill ha ett pass av er, det är helt normalt och ni får tillbaka det när ni betalar för boendet.

Och kom i håg!, Piraeus är rörigt, men ta det lugnt bara så ordnar det sig. Rumsaraggarna på öarna är inte farliga, de gör bara sitt jobb, dvs. jagar gäster till just deras boende.
// Helén
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-06-10, 10:07
kath72s avatar
kath72 kath72 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 74
Standard Sv: 2 veckor kvar!! Hjäälp ;) önskas :)

Jag måste bara slå ett slag för min egen favorit: Milos, denna Strändernas Pärla som älskas av stora och små. Ön är genuin, lever inte bara av turismen och älskas av grekerna själva.

Eftersom ni har 2 killar i "Star Wars-åldern" kanske de uppskattar Sarakiniko...

Exempel: http://www.reseguiden.se/forum/bilder/50178

Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-06-10, 15:13
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: 2 veckor kvar!! Hjäälp ;) önskas :)

Citat:
Ursprungligen postat av Paddington Visa inlägg
Ska man byta boende under sin vistelse på ön, även om man trivs, för upplevelsens skull månne?
Ni får inte en "bättre" upplevelse, som Helén sa bara för att ni byter boende på länge inte boendet är dåligt.
Citat:
Boende på Naxos. Stranden eller stan? Och vilken strand och varför. Plaka leder över prok. som leder över Anna... men varför läser jag överallt att man ska bo på Anna då?
I
Ag Anna är det perfekt att bo, tycker jag. Och varför inte bo där? Man är mitt emellan, och har nära till både Ag Prokopios pch Maragas/Plaka. Bussen till stan tar dessutom inte så lång tid heller. Men allt är ju inviduellt, och eftersom ni inte rest med barnen förrut, så vet ni ju inte heller vad de gillar bäst.

Ag Anna tycker jag också är den mysigaste orten av alla de "vid stränderna". Man har den lilla hamnpiren där fiskebåtarna kommer på kvällen, då har man lite att titta på. Det finns mycket bra boende att välja på. (också i Ag Prokopios, men på Plaka/Maragas är det mycket glesare med pensionat.)

Och bara en fråga; leder? Är det er egna "lista" eller har du hittat den på nåt annat ställe?

Lycka till med planerandet!!!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-06-10, 15:27
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 590
Standard Sv: 2 veckor kvar!! Hjäälp ;) önskas :)

Hej!
Det spelar ingen roll om ni bor i Prokopios eller Anna, de är helt likvärdiga i min smak.

Jag rekommenderar att inte bestämma för mycket hemifrån- ta dagen som den kommer. Ni kommer ändå (förmodligen) att ändra er när ni är på plats i Grekland. För mig är det tjusningen med att luffa. Ni kommer att träffa folk på Naxos som kommer med massor av goda råd - så mitt tips är att hålla dörren öppen.

Både Amorgos och Anti-Paros är för mig bra "barnöar". Vet ej hur Koufonissi är -än - det är sommarens resmål (som det ser ut nu).

Lycka till!
/Ofelia
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-06-11, 20:02
Paddingtons avatar
Paddington Paddington är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Storstad :)
Inlägg: 115
Standard Sv: 2 veckor kvar!! Hjäälp ;) önskas :)

Och bara en fråga; leder? Är det er egna "lista" eller har du hittat den på nåt annat ställe?

********
ja, det står i listorna om "bästa strand"
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-06-11, 20:10
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: 2 veckor kvar!! Hjäälp ;) önskas :)

Citat:
Ursprungligen postat av Paddington Visa inlägg
ja, det står i listorna om "bästa strand"
Men det är en omröstning bland Kalimeras läsare, häng inte upp dig på den, tycke och smak om vad som är en bra strand varierar kraftigt, flera av de stränder jag tycker är bäst är inte ens med på listan
// Helén
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-06-11, 20:18
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: 2 veckor kvar!! Hjäälp ;) önskas :)

Citat:
Ursprungligen postat av Paddington Visa inlägg
Plaka leder över prok. som leder över Anna... men varför läser jag överallt att man ska bo på Anna då?
Den listan kan man inte hänga upp sig på, som Hellen säger. Däremot är det nog många som håller med om att stränderna på Naxos västkust är bättre ju längre söderut från staden man kommer.

Att många ändå väljer att bo i Agia Anna beror nog helt enkelt på att de vill ha lite stadskänsla där de bor. Vi bodde i Plaka, och det skulle jag göra igen om jag kom dit, men där bor man verkligen på landet! Vill man strosa runt i gränder så måste man åka in till stan. Agia Anna är nog bästa kombinatinen av strand OCH stad.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-06-11, 21:56
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: 2 veckor kvar!! Hjäälp ;) önskas :)

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Vad ni än väljer så blir det bra!
Ja, det där var kloka ord! Allt löser sig när man är i Grekland!

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Bli inte förskräckta när uthyrarna vill ha ett pass av er, det är helt normalt och ni får tillbaka det när ni betalar för boendet.
Ett litet tips kanske: Vi brukar oftast betala för boendet dagen/kvällen innan vi åker (och får då igen passet). Har nämligen bitter erfarenhet av att inte hitta hyresvärden/värdinnan om morgonen när man står och ska iväg med färjan och gärna vill betala och ha sitt pass. Men det brukar ju lösa sig, de har dykt upp i sista stund, men det har varit onödig oro.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-06-12, 10:22
Paddingtons avatar
Paddington Paddington är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Storstad :)
Inlägg: 115
Standard Sv: 2 veckor kvar!! Hjäälp ;) önskas :)

Det tipset tar vi med oss !
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT