Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-08-31, 16:08
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Anafi

Skulle vilja veta lite mer om denna ö!
Särskilt Choran!

/ Siri
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-08-31, 18:33
Soldyrkarens avatar
Soldyrkaren Soldyrkaren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 146
Standard Sv: Anafi

Anafi är en av de allra finaste öarna i Grekland, tycker jag. Chora ligger högt med fantastisk utsikt. Bilvägen går "ovanför" så i själva Chora finns ingen biltrafik. Det mesta ligger längs huvudgatan - de tre tavernorna, ett bageri, en minimarket, en resebyrå och en souvenirshop. Via den gamla åsnetrappan är det gångavstånd till hamnen och vidare till Klisidi och ytterligare några stränder.

Vissa guideböcker beskriver att det är omfattande vildcamping på ön men det är gammal information - vildcamping förbjöds 2003 och såvitt jag vet efterlevs förbudet. Det står "No camping no nudism" på skyltar på stränderna men lyckligtvis är det ingen som bryr sig om den andra halvan av förbudet, inte grekerna själva heller.

Mängden turister på ön beror till stor del på båttiderna. Vissa år finns det "bra" båttider - då är det rätt mycket folk på ön (för att vara en så liten ö alltså), andra år finns det bara nattbåtar och då kommer det betydligt färre turister.

Hör av dig om du vill veta nåt mer om min favoritö!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-08-31, 18:44
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Anafi

Citat:
Ursprungligen postat av Soldyrkaren Visa inlägg
Hör av dig om du vill veta nåt mer om min favoritö!
Tack för svar, men ja, det är en till sak jag skulle vilja veta kom jag på nu!!
Hur går badbåtarna??
Och har ön dagliga förbindelser med Santorini??

Tack igen!!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-08-31, 18:53
Soldyrkarens avatar
Soldyrkaren Soldyrkaren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 146
Standard Sv: Anafi

Nej, det är definitivt inte dagliga förbindelser - i så fall hade det varit alldeles för mycket folk där. Bäst gillade jag det året då det bara fanns två båtförbindelser i veckan - tisdag och torsdag kl 02.00 från Santorini, med ankomst 03.40, och återresa 04.00 samma dagar. Inte många turister tog sig till Anafi det året - perfekt!

Man skall vara medveten om att Anafi ligger längst ut på färjeturen Pireus-Santorini. Det är därför stor risk för förseningar. En gång åkte vi från Kreta kl 6 på morgonen, var på Santorini kl 10 och skulle ta båten till Anafi kl 12. Båten kom kl 1 på natten, alltså 13 timmar för sent. Totalt 15 timmar i hamnen på Santorini är inte jättekul - men det är ändå värt det, så bra är Anafi.

Badbåtar finns, men jag har aldrig lyckats förstå tidtabellen. Ofta är de inställda pga vädret - det krävs inte mycket vågor för att de skall ställas in. Bättre då att använda bussen - den går 2-3 gånger per dag i lågsäsong och 4-5 gånger per dag i högsäsong, med tillförlitlig tidtabell. Passerar alla stränderna.

Här är några trådar med bilder från Anafi:
http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=7011
http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=7098
http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=7885
http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=8418

Sista tråden är bäst, med Babsans fina bilder, så missa inte den.

Senast redigerad av Soldyrkaren den 2007-08-31 klockan 18:58.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-08-31, 21:41
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Anafi

OK, så det går alltså inte båtar oftare? kollade nyss på gtp, och då går det nästan en om dan i mitten på september!!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-08-31, 21:46
Soldyrkarens avatar
Soldyrkaren Soldyrkaren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 146
Standard Sv: Anafi

Som sagt, det skiljer sig mellan olika år hur mycket båtar det går till Anafi. Jag har inte kollat hur det är i år.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-08-31, 21:58
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Anafi

OK, då vet jag! Någon som har fler tips??
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-09-02, 09:59
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Anafi

Citat:
Ursprungligen postat av Soldyrkaren Visa inlägg
vildcamping förbjöds 2003 och såvitt jag vet efterlevs förbudet.
Såg inga vildcampare under den korta tid vi var där förra veckan.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-09-02, 23:14
Soldyrkarens avatar
Soldyrkaren Soldyrkaren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 146
Standard Sv: Anafi

Efter att ha läst Jannes blogg om Anafibesöket inser jag att jag missat att nämna en viktig sak för dig Siri - på Anafi bör man alltid boka rum i förväg . Det är enda ön i Grekland där jag bokat rum i förväg, men som Janne fick erfara är det ibland helt nödvändigt.

Skit också att du Janne skulle råka ut för detta - jag hade räknat med att du skulle bli helt omvänd och börja älska Anafi. Jaja, allt blir inte som man tänkt sig.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-09-03, 08:23
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Anafi

Vi åker nästan alltid i mitten Juni (om vi ska mot solen.) vid midsommar ungefär, sen blir det för varmt....
Behöver man boka rum i förväg då
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-09-03, 09:36
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Anafi

Citat:
Ursprungligen postat av Soldyrkaren Visa inlägg
Skit också att du Janne skulle råka ut för detta - jag hade räknat med att du skulle bli helt omvänd och börja älska Anafi. Jaja, allt blir inte som man tänkt sig.
Är också övertygad om att vi skulle gilla Anafi, bara vi fick en chans. Men nu gick det som det gick. Det var en chansning, vi visste att det var svårt, hade ställt oss in på att sova ute och kanske hitta ett rum nästa dag. ((Vi fann ett rum som skulle bli ledigt dagen efter, kostade 70 €, för mycket för oss) Trots att vi bara var där över dagen hann vi bli nyfikna på ön, vart gick alla nya vägar! Att ví inte gillade Anafi för tio år sedan har sina orsaker (som jag skrev om på bloggen), det är glömt sedan många år. Vi ska tillbaka!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-05-18, 18:56
Blåmann Blåmann är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 8
Standard Sv: Anafi

Overnatting Anafi - hvordan får man booket på forhånd når det er umulig å finne noen overnattingssteder på nettet??
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-05-18, 18:57
Blåmann Blåmann är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 8
Standard Sv: Anafi

Overnatting Anafi - hvordan får man booket på forhånd når det er umulig å finne noen overnattingssteder på nettet??
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-05-18, 22:49
glenn_fs avatar
glenn_f glenn_f är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Grundvik Piteå
Inlägg: 104
Standard Sv: Anafi

Hej Siri och Blåmann



Jag vet att det finns en resebyrå där, han kör även badbåten och brukar köra strandsatta turister till Santorini, de som väntar på nästa båt som kommer om 4 dagar eller mer. Jag vet . Men jag vet inte telefonnummret till honom, men prova polisstation de vet säkert nummret dit nr +302286061216 eller Posten +302286061203
Trevlig resa
Glenn

Senast redigerad av glenn_f den 2008-05-18 klockan 23:48.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-05-18, 23:53
glenn_fs avatar
glenn_f glenn_f är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Grundvik Piteå
Inlägg: 104
Standard Sv: Anafi

En sak till då vi var där för 3 år sedan fanns där inga uttagsautomater så han stjutsade även de som blev utan pengar till Santorini
Glenn
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT