Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2023-06-04, 14:39
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 740
Standard Tur och retur Amorgos - IGEN!

Jag sitter nu hemma i Umeå och väntar på taxin till flygplatsen och det blir åter en resa till Amorgos.

Det är alltid lite knepigt att ta sig till Amorgos när man bor i övre Norrland. För mig kommer det att ta 2 dygn. Jag kommer till Arlanda i afton. Efter en skön sovmorgon samt ordentlig frukost på hotell i Arlandas närhet så åker jag vidare vid lunchtid till Aten. Jag tar in på hotell i Rafina för ännu en natt innan jag når slutmålet.
Nu har jag fixat färjebiljett genom Ferryhopper, som har lovat att jag kan visa upp biljetten på min mobil. Förra gången jag gjorde det, när jag skulle åka med Nisse, ville inte färjepersonalen godkänna detta. Jag skulle gå till en resebyrå och få en pappersbiljett! Det löste sig till slut. Så på tisdag afton når jag Katapola via Flying Cat och byte på Naxos. Det blir till att köpa ny biljett med fina Express Skopelitis.

Hemresan startar den 17 juni då jag äntrar Skopan klockan 7 på morgonen. Det blir ytterligare 2 dygn innan jag når hemmet i Umeå. Övernattning på Naxos och även i Rafina.

Jag kommer att hålla er underrättade både genom ord och bild.

Vi hörs!
Birgitta.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2023-06-04, 16:16
Maria/Mickes avatar
Maria/Micke Maria/Micke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 131
Standard Sv: Tur och retur Amorgos - IGEN!

Önskar dig en härlig resa. Alltid kul att följa dig på dina resor. Snart ska vi iväg och då blir det Spetses, Poros och Egina.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2023-06-05, 08:35
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 680
Standard Sv: Tur och retur Amorgos - IGEN!

Ha en trevlig resa, Birgitta!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2023-06-05, 09:13
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 886
Standard Sv: Tur och retur Amorgos - IGEN!

Så sant, du skulle till Amorgos igen. Måste säga att jag beundrar dig verkligen när du orkar med en så lång resa. Men kanske är det så att du har så mycket erfarenhet av detta så du kan ta det på rätt sätt. Och det är säkert mödan värt när du sen kommer till Amorgos.

Hoppas allt går smidigt och bra med resandet och hoppas vi får höra av dig snart igen.

/ Anne
Svara med citat
  #5  
Gammal 2023-06-05, 19:08
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 519
Standard Sv: Tur och retur Amorgos - IGEN!

Det låter som en jobbig resa, men också alldeles underbar. Hoppas du får en härlig tid på dtt älskade Amorgos. Ser fram emot rapporter och bilder.
Kerstin
Svara med citat
  #6  
Gammal 2023-06-06, 01:08
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 184
Standard Sv: Tur och retur Amorgos - IGEN!

Vilket härligt GO du har, Birgitta!
Önskar dig trevlig resa och en underbar tid i Grekland och på Amorgos!
Ser fram emot att få läsa lite rapporter och se dina fina bilder
Catlady, avis.......
Svara med citat
  #7  
Gammal 2023-06-06, 09:13
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Tur och retur Amorgos - IGEN!

Lycka till på din nya resa. Ha det gott på din favoritö!
/ Jannis
Svara med citat
  #8  
Gammal 2023-06-06, 11:30
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 742
Standard Sv: Tur och retur Amorgos - IGEN!

Ha det så fint Birgitta!
Hoppas vädret blir bra, det är ju lite ostadigt runt om i Grekland nu.
/ Kajja
Svara med citat
  #9  
Gammal 2023-06-06, 11:54
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Tur och retur Amorgos - IGEN!

Ahhh! Lyckliga du Birgitta! Jag blir sugen så att det värker i hela kroppen av att läsa beskrivningen av din resa. Jag är nog lite knäpp, men ju mera strapatser en resa innehåller med byten av flyg, övernattningar och olika båtturer, desto mera njuter jag av själva resan. I motsats till de flesta andra, och definitivt i motsats till min kära Birgit som helst vill ha ett flyg direkt till resmålet.

Om sedan resmålet vore Amorgos, som i ditt fall, ja då skulle min lycka vara total. Just nu kan jag inte resa alls, men ser fram emot att få följa med dig här på forumet.

Ha en underbar tur Birgitta!
Masse
Svara med citat
  #10  
Gammal 2023-06-06, 13:31
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Norrbotten
Inlägg: 675
Standard Sv: Tur och retur Amorgos - IGEN!

Ha en fin vistelse på Amorgos och visst skulle du bo på Porto Katapola den här gången? Dit längtar jag tillbaka till, ett av dom allra bästa boende vi har haft. Så fint att sitta där på balkongen och se folklivet och hamnen
Hoppas det gick bra med din biljett på färjan den här gången.

Maria
Svara med citat
  #11  
Gammal 2023-06-06, 17:59
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Tur och retur Amorgos - IGEN!

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Det är alltid lite knepigt att ta sig till Amorgos när man bor i övre Norrland. För mig kommer det att ta 2 dygn.
Jag har sagt det förut, men det tål att upprepas: du är beundransvärd!

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Jag kommer att hålla er underrättade både genom ord och bild.
Det ser jag verkligen fram emot. Trevlig resa!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2023-06-06, 18:21
marilene marilene är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2012
Ort: Lund
Inlägg: 350
Standard Sv: Tur och retur Amorgos - IGEN!

Jag önskar dig en trevlig resa till Amorgos och jag beundrar dig som orkar vara på resa i flera dygn. Själv vill jag ha direktflyg och så kort tid som möjligt. Självklart ser jag fram mot dina rapporter.

Marilene
Svara med citat
  #13  
Gammal 2023-06-07, 21:17
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 740
Standard Sv: Tur och retur Amorgos - IGEN!

Nu har det gått 3 dygn utan något skrivet. Vadan detta? Jo jag har kopplat av efter två dygn av resande.
Den 4;e juni övernattade jag på Connect Hotel. Sedan väntade en skön resa med Aegean. På dom nya flygplanen har dom infört en ny finess. Man kan sätta mobilen i en behållare och kolla film med mera.





Hotel Avra tar en från Atens flygplats med sin bus shuffle gratis. Därför gillar jag att övernatta i Rafina.
Denna gång fick jag ett rum med havsutsikt


Efter en skön natt på hotellet var det dags för en jobbig resdag. Vid 7-tiden promenerade jag till Rafinas hamn, som var dryga kilometern. Det var denna färja jag skulle åka med, Flying Cat 3, som skulle föra mig till Naxos i den ganska grova sjön.




Rafinas hamn från min balkong.



Färjan jag skulle åka med till Naxos.


Jag hade bokat och betalt för färjebiljetten digitalt. Ville testa det en gång till, då jag hade nekad att gå ombord på Nisse för ett par år sedan på min färd till Agathonisi. Det behövdes pappersbiljetter, basta! Jag upptäckte, när jag stod i kö för ombordsstigning att jag inte hade internetuppkoppling i hamnen. Mitt mail kune inte visa QR-koden, bara massor med siffror och bokstäver. Då sprang jag över gatan till en ticketoffice, som kunde plocka fram koden till min mobil. Räddad! Den QR-koden höll jag fast vid tills jag äter ställde mig i kön för att äntra färjan!

Sedan var det en skön och lite vågig resa till Naxos där jag, min vana trogen, satte mig på taverna Relax och njöt av Portaran.





Nästa tur gick med fina Express Skopelitis. Så vid 18-tiden igår nådde jag äntligen Amorgos och Katapola. Ett kärt återseende, fast det bara gått en månad sen jag var här senast.
Så många kramar och kyssar, man blir verkligen lycklig!

Denna gången bor jag hos Giannis på Porto Katapola. Det är så att komma hem! Mina sist två bilder visar min utsikt från pensionatet och denna gång bor jag i studion mot berget och Giannis fina trädgård.






Birgitta
Svara med citat
  #14  
Gammal 2023-06-07, 22:06
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Tur och retur Amorgos - IGEN!

Skönt att din resa gått bra! Fin utsikt från Avra. Ungefär samma som vi hade när vi bodde där.
Förstår att det är en go känsla att vara tillbaka på Amorgos.
Njut!

Masse
Svara med citat
  #15  
Gammal 2023-06-07, 22:24
Sol och havs avatar
Sol och hav Sol och hav är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Ort: Örby
Inlägg: 510
Standard Sv: Tur och retur Amorgos - IGEN!

Ha det så jättebra på din resa Birgitta!

Maria
Svara med citat
  #16  
Gammal 2023-06-08, 04:54
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 886
Standard Sv: Tur och retur Amorgos - IGEN!

Lite spänning fick du tydligen ändå på resan med krångel med QR-koden. Men det gick ju bra till slut. Skönt att få pusta ut sen.

Njut nu av fina och avkopplande dagar på Amorgos. Tack för fina bilder!

/ Anne
Svara med citat
  #17  
Gammal 2023-06-08, 09:07
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Tur och retur Amorgos - IGEN!

Välkommen hem till Katapola Birgitta!

Vilken tur att det löste sig med QR-koden. Och vilken fantastisk utsikt du hade i Rafina!

Njut nu av ditt andra hem.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2023-06-08, 20:39
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 184
Standard Sv: Tur och retur Amorgos - IGEN!

Så skönt att resan gick bra! Tack för bilder och rapport
Ha det härligt på Amorgos!
Catlady, avis.......
Svara med citat
  #19  
Gammal 2023-06-09, 06:54
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 740
Standard Sv: Tur och retur Amorgos - IGEN!

Ni kanske minns att jag skrev om orosmolnen som hopade sig över Katapola.
Man utreder möjligheterna att bygga ut hamnen samt att bygga en stor väg.

Anledningen är att då finns det förutsättningar att ta in stora kryssningsfartyg och att transportera passagerare till klostret och stora blå med bussar.

Jag har nu pratat med ett par tavernaägare och rumsuthyrare. Alla invånare är emot det hela utom en, borgmästaren. Det handlar bara om pengar och makt. För att bygga en väg kommer man att förstöra naturen och även byggnader. Ingen tjänar på kryssningspassagerare och skulle förstöra genuina Katapola!

När jag reste från Rafina till Naxos såg jag dessa kryssare på redden vid Mykonos, 4 stycken. Det var ingen vacker syn! Inte för mig i alla fall. Idag kommer en mindre kryssare ett par dagar i veckan och ligger ute på redden. Jag skulle vilja säga att dom passagerarna lever sitt eget liv, sä väsensskilt som vi som började som båtluffare.

Här kommer en liten kavalkad med båtar i hamnen. Dom har blivit fler sen april. Nu ligger både badbåten och dagskryssaren vid hamn. Samt många fler segelbåtar. Jag ska även gå över till Xilokeratidi-sidan och titta på alla fiskebåtar.

Birgitta



Dagskryssaren som tar personer till Småcykladerna.




Badbåten som går en gång i timmen till stränder på Amorgos.




Många fler skutor nu än i april.



Olympiakos båten, som är så populär att fotografera.




Den har nu fejats upp och fått nya flaggor. När jag var här i april låg den uppe på land för att snyggas till.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2023-06-09, 08:47
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 886
Standard Sv: Tur och retur Amorgos - IGEN!

Låter som de borde byta borgmästare i Katapola. När vi var i Chania nu i maj låg det ett kryssningsfartyg som hette Europa på redden. När vi traskade mot venezianska hamnen märkte vi att en av båtarna som körde passagerare in till Chania hade gått på grund. Det blev lite extra program för dem då.

Tack för fina bilder på båtar!

/ Anne
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT