Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Andra länder > Nordamerika

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2014-09-17, 14:52
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: USA Roadtrip

Det är en fantastisk resa Du gör och för mig är det alldeles lagom att göra den via Din blogg!!
Jag skulle aldrig orka IRL ...eller ens längta dit.
Men stort tack för att vi får lifta med!!

Lissi
Svara med citat
  #22  
Gammal 2014-09-18, 10:23
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: USA Roadtrip

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Det är en fantastisk resa Du gör och för mig är det alldeles lagom att göra den via Din blogg!!
Jag skulle aldrig orka IRL ...eller ens längta dit.
Men stort tack för att vi får lifta med!!

Lissi
Jag tycker samma sak, Lissi.
Fantastiskt att få följa med Pawik, men har aldrig haft längtan till landet.
Birgitta.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2014-09-20, 00:51
pawik pawik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 701
Standard Sv: USA Roadtrip

Jag har alltid varit lite anti-USA men har på den här resan ändrat mig till en viss del. Vad är det som jag tycker är bra här.

- Amerikanerna är hjälpsamma för det allra mesta. Dom är hjälpsamma och trevliga på ett sätt man sällan möter i Sverige. Det är inte ovanligt att helt främmande personer hälsar godmorgon när man möts på trottoaren. Mycket trevligt.
- Trafiken. Om man som gångtrafikant sätter ned foten i gatan hör man nästan skrikande bromsar. Man är oerhört hänsynsfull mot gångtrafikanter här. Hemma är det ju näst intill skottpengar på gångtrafikanter. Är det rött ljus vid övergångsställen är det RÖTT LJUS. Folk respekterar detta.
Det är också mycket större luckor mellan bilarna här. Trafiken är tät men man kör hänsynsfullare. Inget tutande utan i stället hänsyn.
- Toaletterna. Gratis och alltid rent och snyggt och extra papper. En av medresenärerna var med RB i Alaska förra året. Där var det bajamajor som hela tiden var tipp-topp. Rena och välstädade ute i vildmarken. Första gången hon saknade papper var när hon återvände till Arlanda på hemresan. Fattar ni?

Vad är negativt?
- Drickssystemet. Folk på restauranger är dåligt betalda. Köper man öl/drink vid bar skall man minst betala 1$ i dricks på 6$-8$ summa. Vid bordet får man på notan förslag på 15%, 18% och 20% dricks. Vi har betalat 15% dricks. Vi svenskar är inte vana vid drickssystemet.

- Matkulturen. Här finns läsk och sötsaker/mat till förbannelse.

Var är jag nu?
Jag och M har gjort kust till kust i USA på 17 dagar. San Fransisco (CA) - Savannah (GA). Savannah ligger tre mil från Atlantkusten men vi tog buss ut till kusten idag och doppade fötterna i Atlanten. Ca 22 grader i vattnet i fuktig, drygt 25-gradig värme här i Georgia.

Vi har åkt 650 mil i buss på dessa 17 dagar. Jobbigt? Javisst. Men man kommer på något sätt in i lunken och blir ett med bussen.
Några spelar spel vid fyrpersborden, några sover i ormgropen, några läser, några samtalar. Det som är grejen med RB är den täta sociala samvaron. Man lär sig sina medresenärer. I en grupp på 25 personer finns det givetvis vissa personer som man tycker mindre om än andra men alla bidrar till gruppen. Dom allra flesta av oss är innerst inne rätt så trevliga.

http://pawik-i-usa.blogspot.com/

/pawik
Svara med citat
  #24  
Gammal 2014-09-20, 10:35
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: USA Roadtrip

Jag har endast besökt USA en enda gång, och spåren förskräckte...

Jag bokade i tidigt 1960-tal en passagerarhytt på Johnsonlinjen för resan till USA med ett styckegodsfartyg. Efter fem dagars resa blev mässuppassaren akut sjuk och fick lämpas av på Azorerna.

Skepparen knackade på min hytt och undrade om jag kunde ta över uppgiften som mässuppassare mot att överfarten likväl som hemresan skulle bekostas av rederiet.
Jag gav genast full acceptans till detta fina erbjudande. Jag skulle få en månad för mitt USA-besök med ankomsten till Boston och återembarkering i Seattle en månad senare. Passade mig likt handen i handsken.

Sagt och gjort. Jag inhandlade en biljett med Geyhoundbussarna och startade min färd över kontinenten. När jag kommit halvvägs fann jag mig en intressant stad ute i obygden på prärien där jag klev av för några dagars vila.

Jag hann knappt lämna bussterminalen förrän stadens Sheriff uppenbarade sig. "Vi vill inte ha några luffare i denna stad" Det går en Greyhoundbuss om en timme mot västkusten, och på denna buss ska du vara ombord...

Men, jag har pengar, svenskt pass etc, Du ska med denna buss sade Sheriffen och tog ur hölstret fram en jättelik revolver. Spände hanen och avlossade ett skott sådär 20 cm från min fot. Jag snappade budskapet och äntrade bussen snabbt..

Aldrig mer USA för min del.

Jag anlände i tid till Seattle för att gå ombord på styckegodsfartyget i och för hemresan via Panamakanalen.

Att jag var en usel mässuppassare, det var såväl besättning som fartygsbefäl eniga om, men de accepterade situationen under rådande omständigheter.

Arne
Svara med citat
  #25  
Gammal 2014-09-20, 14:16
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: USA Roadtrip

Var Doug Seegers där eller är det en kopia.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2014-09-21, 04:20
pawik pawik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 701
Standard Sv: USA Roadtrip

Janne:
Det var bara två ur gruppen som träffade Doug Seegers men det var originalet utan tvekan.
Resten av gruppen (inklusive jag) träffade inte D S utan är bara avundsjuka

Arne:
Jag tror att USA har ändrat karaktär mycket jämfört med då du var där. Sydstaterna är inte så stockkonservativa som de var då. På en resa som den vi gör, när vi övernattar på många ställen så känner man in landet ganska bra. Fördomar och segregation finns säkert kvar fortfarande men den minskar. Med vår buss åker vi in på många mindre ställen och jag tycker nog att vi får får en hyfsad känsla för stämningarna i USA. Någon sheriff som den du mötte har vi inte träffat på.
Visst, i Savannah, klev jag och M på fel buss. Det var en buss till East Savanah och M och jag var enda vita personer på bussen. Det var fel buss för oss. E Savannah tror jag är en fattig stadsdel i Savannah så det var en något konstig känsla vi fick.

På bloggen har jag publicerat många bilder på de rum vi har haft. En del rum har varit små, de flesta har varit spatiösa.

Här i Daytona har vi ett stort rum med balkong på femte våningen.
Attans att vädret är så dåligt!! Idag har det regnat hela dagen.

Två nätter här i Daytona innan vi far vidare till Miami.

http://pawik-i-usa.blogspot.com/
Svara med citat
  #27  
Gammal 2014-09-21, 18:41
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: USA Roadtrip

Citat:
Ursprungligen postat av pawik Visa inlägg
Det var bara två ur gruppen som träffade Doug Seegers men det var originalet utan tvekan. Resten av gruppen (inklusive jag) träffade inte D S utan är bara avundsjuka
Okej, då vet jag.

Citat:
Två nätter här i Daytona innan vi far vidare till Miami.
Fortsatt trevlig resa.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2014-09-23, 05:17
pawik pawik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 701
Standard Sv: USA Roadtrip

Har tagit ned mig till Miami Beach nu. På vägen passerade vi Kennedy Space Center. Varmt och FUKTIGT!

http://pawik-i-usa.blogspot.com/

/pawik
Svara med citat
  #29  
Gammal 2014-09-23, 17:58
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: USA Roadtrip

När jag läste det här:

Citat:
Det är allt lite konstigt. Efter en skön dag med bad och sovmorgon i Daytona Beachlängtar man hem. Med hem menar jag vår gröna buss som vi tillbringat så mycket vaken och sovande tid i de sista tre veckorna.
läste jag först att du längtade hem, men det var bara hem till bussen.

Coolt med Kennedy Space Center!
Svara med citat
  #30  
Gammal 2014-09-26, 05:24
pawik pawik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 701
Standard Sv: USA Roadtrip

Efter några dygn i södra Florida hoppade vi på hemmet igen.
Nu har vi tagit oss upp till Kissimmee strax utanför Orlando.
Två nätter här på stället med många dubbelkonsonanter.

http://pawik-i-usa.blogspot.com/

/pawik
Svara med citat
  #31  
Gammal 2014-09-26, 09:36
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: USA Roadtrip

Varför fick du inte pussa alligatorn? Bits de små också?
Svara med citat
  #32  
Gammal 2014-09-27, 02:58
pawik pawik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 701
Standard Sv: USA Roadtrip

Vi blev tillsagda att inte göra det. Dom kan säkert bitas och har nog en hel del bakterier i munnen.

/pawik
Svara med citat
  #33  
Gammal 2014-09-27, 07:57
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: USA Roadtrip

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Jag hann knappt lämna bussterminalen förrän stadens Sheriff uppenbarade sig. "Vi vill inte ha några luffare i denna stad" Det går en Greyhoundbuss om en timme mot västkusten, och på denna buss ska du vara ombord...
Men, jag har pengar, svenskt pass etc, Du ska med denna buss sade Sheriffen och tog ur hölstret fram en jättelik revolver. Spände hanen och avlossade ett skott sådär 20 cm från min fot. Jag snappade budskapet och äntrade bussen snabbt..
Hette du John Rambo på den tiden...
Svara med citat
  #34  
Gammal 2014-09-29, 05:05
pawik pawik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 701
Standard Sv: USA Roadtrip

En gråmulen slappedag med lätt duggregn i Panama City Beach i Florida. Det blev bad i alla fall. Både i havet och i två pooler.
Imorgon vidare dryga 50 mil till New Orleans.

http://pawik-i-usa.blogspot.com/

/pawik
Svara med citat
  #35  
Gammal 2014-10-04, 07:20
pawik pawik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 701
Standard Sv: USA Roadtrip

2 dagar har det blivit i San Antonio i Texas. S A är USAs
till storlek sjunde stad på ca 1,5 miljoner invånare. Jag
hade inga höga förväntningar men jag har blivit positivt överaskad.
Vi har bara rört oss i en liten del av centrum men där var desto
trevligare. Ett flod/kanalsystem med fina promenadvägar och många
serveringar. Om jag skulle jämföra med något skulle det vara Venedig
fast jag tycker S A är trevligare. Imorgon en ny lång etapp och en
ny stat, New Mexico. 976 mil har det blivit hittills och imorgon
passerar vi 1000 mil med råge.
Nu, endag senare, 141004, ligger vi över i Artesia New Mexico.

http://pawik-i-usa.blogspot.com/

/pawik
Svara med citat
  #36  
Gammal 2014-10-06, 06:48
pawik pawik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 701
Standard Sv: USA Roadtrip

Monument Valley idag. Enastående vacker natur där. Kommer att ta fram denna dag i Monument Valley någon gång i december när det är mörkt och kulet hemma.
Enligt mina noteringar har vi gjort alla långa (>60 mil långa) etapper nu. Nu kan vi bara glassa resten av resan.
Skall ni resa till USA någon gång sätt för all del Monument Valley som en besökspunkt.

http://pawik-i-usa.blogspot.com/

/pawik
Svara med citat
  #37  
Gammal 2014-10-06, 11:02
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: USA Roadtrip

Citat:
Ursprungligen postat av pawik Visa inlägg
Monument Valley idag. Enastående vacker natur där.
Fantastiskt!

Känner landskapet från diverse västernfilmer.
Svara med citat
  #38  
Gammal 2014-10-08, 06:29
pawik pawik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 701
Standard Sv: USA Roadtrip

Efter Grand Canyon idag och igår kväll, vidare mot Las Vegas imorgon.

The toss of a dice, the spin of a wheel, the razzle of cards!!

http://pawik-i-usa.blogspot.com/

/pawik
Svara med citat
  #39  
Gammal 2014-10-08, 16:41
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: USA Roadtrip

Jag skulle så gärna vilja se Grand Canyon, men jag skulle aldrig - som du - våga åka helikopter. Men det måste ha varit hur fantastiskt som helst!
Svara med citat
  #40  
Gammal 2014-10-10, 02:40
pawik pawik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 701
Standard Sv: USA Roadtrip

Besök i världen spelhuvudstad Las Vegas i två dagar. Efter att ha sett alla vackra platser och sett all vacker natur i USA har jag svårt att ta in Las Vegas.
17 av världens 25 största hotell finns här. Vårt lilla hotell på 1885 rum platsar inte på den listan.
På The Strip finns det mesta när det gäller dålig smak. Las Vegas är intressant som fenomen men lockar inte till ett återbesök.

http://pawik-i-usa.blogspot.com/

/pawik
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT