Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Tasiovasilis hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-04-29, 21:28
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Om begravning i Grekland

Det här ämnet är ju inte det roligaste, men det tillhör ju livet när man bor i Grekland.

Grannen hade ca 20 bilar parkerade utanför sitt hus i fredags.
Mamma som är här hälsar på, och jag kom från marknaden och gick förbi.

Då såg jag alla svartklädda människor vid ingången till huset, förstod vad som hänt och tittade efter en liten vit affisch. När någon dör klistrar man upp en liten affisch med namn och ålder och tid för begravningen i kyrkan, så att grannar kan komma om de vill och ta ett sista farväl. Ibland även kort på personen som avlidit. Här begravs man 1 dag efter att man avlidit.

Innan kistan tas till kyrkan finns den i hemmet för den som vill komma och se personen en sista gång. Och för att den som avlidit ska få komma hem och färdas till kyrkan hemifrån en sista gång. Kistan kommer begravningsbyrån med och även stora kandelabrar som ställ i varje hörn av kistan, prästen tänder rökelse och i vissa fall kallas gråterskor dit.

Gråterskor finns kvar i mindre byar men även i storstäder. All släkt och vänner kommer och det bjuds på grekiskt kaffe och metaxa till alla sörjande. Det brukar vara väldigt känslomässigt dessa timmar när folk kommer till sitt hem och tar ett sista farväl av sin närstående som avlidit.
Många skriker ut sin sorg och slänger sig över kistan i förtvivlan.

Det fruktansvärda just för denna granne var att den i familjen som dött, var deras 18 åriga son som kört ihjäl sig på vespa, utan hjälm.

I deras hem var många av kompisarna till pojken där och när de tog ut kistan, gjorde de en sista hälsning med sina bilar. De varvade sina bilarna
tutade och rök syntes lång väg, min man och jag som satt på balkongen såg detta och vi grät som barn. Man kan ju aldrig föreställa sig hur föräldrarna mådde, man kan bara ana.

Denna dag äter man inget kött, och släkt och vänner bjuds på fisk.
En tid efter spelar man inte musik och man klär sig i svart.

Jag har varit på flera begravningar härnere, men det värsta var nog min egen svärfars. Jag hittade honom själv, död i stolen och begravningscermonin var i vårat hem, då hade jag bott här i 6 månader och det var tufft kan jag lova. Jag fick vara stöd till min man, och även mina svägerskor. Det var ju självklart för mig, men jag var själv väldigt chockad över hur begravningar går till härnere.

I kyrkan är locket av på kistan och sedan kör man till kyrkogården. Locket tas av en sista gång, och sedan sänks kistan ner i jorden. Efter ett par år, lite längre om man har ätit starka mediciner, grävs man upp.

Benen grävs upp och tvättas i olivolja och läggs i en urna. Oftast är familjen med när detta utförs, men min man och jag valde att inte vara med om det. Min svärmor och svägerskor var med när detta gjordes.
Men jag klarade inte av det.

Det har varit en tung helg och pojken har varit i mitt huvud hela tiden, kanske hade han klarat sig om han hade haft hjälm, det får man aldrig veta..........

Monica
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-04-29, 21:44
Masourakis avatar
Masouraki Masouraki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Inlägg: 380
Standard Sv: Om begravning i Grekland

Alltid tråkigt när någon dör men att en så ung kille ska dö innan han hunnit leva livet är inte rättvis.
En liten fråga,vad är gråterskor för något?
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-04-29, 21:44
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Om begravning i Grekland

Hej Monica

Jag håller med dig att det är tufft. Hade själv en bekant som körde ihjäl sig i fjol på Mc och tog även en kompis med sig i graven. Inga hjälmar plus alkohol med i bilden. deras vänner försökte stoppa de när de skulle iväg men det gick inte. De kom bara 200m sedan slutade det i en betongmur. De familjerna pratar inte med varandra idag. Det som är nytt för 2006 och framåt är att kremering är tillåten i Gr. Jag har själv skrivit det i en sista vilja som är deponerad hos en väninna.

Uffe
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-04-29, 22:06
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Om begravning i Grekland

Jag vet inte hur det är på andra ställen i Grekland, men åtminstone i Chania låter manliga släktingar till en avliden bli att raka sig under 40 dagar. Detta görs för att visa respekt ock sorg för den avlidne. Svarta sorgband på armen är ett annat tecken som jag sett i Grekland, dessa finns i Sverige också.

Döden är en del av livet som aldrig kommer lägligt men det är ännu sorgligare när det drabbar barn och ungdomar och kanske kunde undvikits.

Kickie
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-04-29, 22:47
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Om begravning i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Masouraki Visa inlägg
Alltid tråkigt när någon dör men att en så ung kille ska dö innan han hunnit leva livet är inte rättvis.
En liten fråga,vad är gråterskor för något?
Så vitt jag vet är en gråterska en inhyrd kvinna som (alltid mot betalning?) 'gråter' högt vid begravningar.

//PO
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-04-29, 23:18
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard Sv: Om begravning i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av monica Visa inlägg
Efter ett par år, lite längre om man har ätit starka mediciner, grävs man upp.
Intressant läsning. Kan du vidareutveckla varför det dröjer längre om man ätit starka mediciner, och vad räknas till starka mediciner?

Ann-Kristin
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-04-29, 23:21
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Om begravning i Grekland

Tragiskt när unga människor omkommer kanske pga att hjälmen satt på armbågen istället för på huvudet.
Tillåt mig tillägga lite om begravningar och seder i Grekland.

"även stora kandelabrar som ställ i varje hörn av kistan, prästen tänder rökelse och i vissa fall kallas gråterskor dit"

Pga att stearinljus ofta förknippas med död och begravning använder inte grekerna dessa inte som vi gör,som en mysfaktor.
Stearinljuset användes för glädje nästan bara på påsknatten när man utropar Christos anesti.

En död man kläds i bästa kostymen och kvinnan inte sällan i brudklänning (om den passar förstås)
Inga djur får komma in i huset där den döde ligger. Det kan då ske en själavandring från den döde till djuret enligt gammal tro.

I kyrkan kysser man den döde på pannan som avsked.
Efter begravningen samlas gäster till en måltid. Att gå hem direkt kan medföra att olycka bringas med från döden in i huset.

Minnesstunder eller kanske snarare minnesgudstjänster hålls därefter för den döde efter 9 dagar, 40 dagar, 90 dagar, 6 månader, ett år.
3 år efter dödsfallet tages resterna av den döde upp ur graven och lägges i en låda. Helt enkelt för att ge plats till nya avlidna.

I vissa församlingar hålls minnesstunder för samtliga döda.
Vid dessa tillfällen( ofta 3ggr/år) serveras nånting som kallas Kolliva, som består av i sockrat vatten kokta i vetekorn, russin, mandel, sesamfrön, valnötter eller vad man har till hands.
Smakar faktiskt rätt gott, jag har fått det uppe i Kalikratis på Kreta.

Kremering är tillåten numera men har ännu inte "slagit igenom". Det strider lite mot den ortodoxa tron.

Naturligtvis är sederna mycket olika från de små bergs-eller landsbyarna jämfört med de i städerna men kan även skilja från by till by.

lars
Kriti sti kardia
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-04-29, 23:37
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Om begravning i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Annki Visa inlägg
Intressant läsning. Kan du vidareutveckla varför det dröjer längre om man ätit starka mediciner, och vad räknas till starka mediciner?
Tror att det handlar om att vissa mediciner kan ha balsameringseffekt. Och ben som fortfarande är kroppar när de grävs upp är inte bra, iaf inte om man tror på onda andar.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-04-30, 00:17
bon bon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Lidingö
Inlägg: 402
Standard Sv: Om begravning i Grekland

Hur hinner grekerna förbereda en begravning om man gör den dagen efter?

Apropå hjälm, jag vet inte inte hur många gånger jag har sagt till att mina kamrater i Parga att de ska använda hjälm. Men de tycker att i Parga behövs ingen hjälm utan de tar på den först på stora vägen mot Preveza.

På vägen mot Sivotá, som är så himla krokig och backig, var jag livrädd när jag satt bakpå en EU-moppe (med hjälm) men föraren vägrade sätta på sig sin för på den vägen händer inga olyckor.

Mer upplysning behövs, fast jag har sett att många använder säkerhetsbälte i bilen så hjälmarna kanske kommer på någon gång.

birgitta
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-04-30, 07:25
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Om begravning i Grekland

Även i Sverige är det vanligt att den döde kläs i sin finaste kläder och även här förekommer ibland öppen kista eller att den döde visas för de anhöriga som inte varit med i ett gravkapell i anslutning till kyrkogården där den döde senare ska begravas.

Eva
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-04-30, 07:26
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Om begravning i Grekland

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Jag vet inte hur det är på andra ställen i Grekland, men åtminstone i Chania låter manliga släktingar till en avliden bli att raka sig under 40 dagar. Detta görs för att visa respekt ock sorg för den avlidne. Svarta sorgband på armen är ett annat tecken som jag sett i Grekland, dessa finns i Sverige också.
Kickie
Min man hade sorgband och rakade sig inte under 40 dagar.
Detta efterföljs i hela Grekland.
Jag själv gick i svart i 40 dagar för att hedra min svärfar.
Mina svägerskor klädde sig i svart i 1 år, och min svärmor fortfarande, även om grått och mörkblått oxå används numera.

Monica
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-04-30, 07:32
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Om begravning i Grekland

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Annki Visa inlägg
Intressant läsning. Kan du vidareutveckla varför det dröjer längre om man ätit starka mediciner, och vad räknas till starka mediciner?

Ann-Kristin

Har den avlidne ätit tex cancermedeciner tar det längre tid för kroppen att förmultna, så att kvarlevorna blir endast ben.
Har kört skräckhistorier där graven öppnats och rester har funnits kvar på benen.
Man kan ha kvar kroppen i graven längre tid än 3 år, så man är säker på att allt är borta.

Monica
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-04-30, 07:44
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Om begravning i Grekland

[
Citat:
QUOTE=bon;86983]Hur hinner grekerna förbereda en begravning om man gör den dagen efter?
birgitta[/QUOTE]

Eftersom släktingar från alla håll kommer hjälps man åt, att ringa begravningsbyrå och ordna saker. Även min man, svägerskor och svärmor organiserar saker, hjälper att bearbeta sorgen säger min man, fast jag tycker att man är i en sån chock så det är svårt att förstå.

Jag själv tycker att det är overkligt, personligen föredrar jag att begravning görs efter 2 veckor, då hinner man smälta och fatta vad som har hänt.
Tänker på min egen pappas begravning i Sverige.

När min svärfar dog, sov vi inte en blund den natten.
4 på morgonen åkte vi till stora saluhallen och köpte fisk.
Vi i famlijen gjorde mat och även grannar kom och hjälpte till, lånade stolar och bord mm.

Efter begravningen kom alla hit och åt.

Monica
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-04-30, 07:53
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Om begravning i Grekland

Citat:
I vissa församlingar hålls minnesstunder för samtliga döda.
Vid dessa tillfällen( ofta 3ggr/år) serveras nånting som kallas Kolliva, som består av i sockrat vatten kokta i vetekorn, russin, mandel, sesamfrön, valnötter eller vad man har till hands.
Smakar faktiskt rätt gott, jag har fått det uppe i Kalikratis på Kreta.

Kremering är tillåten numera men har ännu inte "slagit igenom". Det strider lite mot den ortodoxa tron.


lars
Kriti sti kardia
[/QUOTE]

Kolliva görs ofta av änkorna eller någon familjemedlem, man blandar sin egen blandning.

När man talar om kremering med greker blir de chockade. De tycker att man hedar när man bränner en kropp. Tror inte heller att det är något som kommer fungera här. Men för oss skandinaver är det bra att det finns valmöjlighet.

Monica
Svara med citat
  #15  
Gammal 2007-04-30, 09:30
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Om begravning i Grekland

Det är ju inte så konstigt att man begraver sina döda snarast möjligt eftersom liklukten skulle bli stark i det varma klimatet.
I Sverige har vi lite andra förhållande med sjukhus etc.

Jag har diskuterat kremering med flera av mina grekiska vänner(framför allt då yngre naturligtvis) och många tycker att det är mer hygeniskt och kan tänka sig att bli kremerade själva.
Dessutom tycker många att det psykiskt är påfrestande med att det tar så lång tid att "lägga den dödes hädanfärd" bakom sig. Sorgen finns där ändå.
Men som sagt, den ortodoxa tron och kulturen är stark i Grekland

Att ha hjälmen på huvudet har blivit bättre med åren. Polisen gör numera betydligt tätare kontroller och bötfäller direkt.
Lagen finns där; hjälm skall medföras!??

lars
Kriti sti kardia mou
Svara med citat
  #16  
Gammal 2007-04-30, 11:24
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Om begravning i Grekland

Ett litet tillägg varför man begravs dagen efter man avlider.
Det finns inte kylrum som vi har i Sverige, därför måste man i jorden fort.

Monica
Svara med citat
  #17  
Gammal 2007-04-30, 11:46
bon bon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Lidingö
Inlägg: 402
Standard Sv: Om begravning i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av lars Visa inlägg
Lagen finns där; hjälm skall medföras!??
Men den lagen följer grekerna, hjälmen hänger alltid med på styret.


birgitta
Svara med citat
  #18  
Gammal 2007-04-30, 21:09
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Om begravning i Grekland

Min svärfar dog av lungcancer ( spred sig till hjärnan) och han hade fått en hel del mediciner samt cellgifter...När han grävdes upp efter 3 år ( svärmor samt min man var närvarande) fick man helt enkelt gräva en ny grav och lägga honom där.. då han inte var redo. Efter ytterligare 1 år grävdes han upp ( återigen svärmor samt min man var där) därefter fick de tvätta benen lägga dem i en låda och sen in i ett rum med många lådor! Jag kan ärligt säga att jag tycker detta är makabert och hemskt för de anhöriga som gång på gång blir påminnda av sin sorg! Ang kremering må hänt vara tillåten MEN vem skall utföra den? och så länge kyrkan inte godkänner lär det inte ske!

Camilla
Svara med citat
  #19  
Gammal 2007-04-30, 22:19
bon bon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Lidingö
Inlägg: 402
Standard Sv: Om begravning i Grekland

Vad händer om man inte har någon anhörig som är intresserad av att tvätta ens ben? Mycket kan hända på 3 år.

birgitta
Svara med citat
  #20  
Gammal 2007-05-01, 06:38
Lena*s avatar
Lena* Lena* är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Lappland
Inlägg: 318
Standard Sv: Om begravning i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Frappe Visa inlägg
Min svärfar dog av lungcancer ( spred sig till hjärnan) och han hade fått en hel del mediciner samt cellgifter...
För oss svenskar låter det makabert att gräva upp de döda efter några år. Jag förstår att detta är en gammal sedvänja i Grekland, men vad tycker dom eg om det? Känns det helt naturligt, bara att gräva upp liksom?

Lena*.

Senast redigerad av Zanét den 2007-05-01 klockan 11:10. Anledning: För långt citat
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT