Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2022-10-04, 09:44
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 255
Standard Några rader från Tilos …

För några veckor sedan skrev jag ner små vardagshändelser härifrån Tilos som jag tänkt skicka till kalimera. Men så kom avbrottet. I morse tänkte jag: vad spelar tiden för roll. Här kommer några tidigare små vardagshändelser.

Från balkongen såg jag att den kraftiga vinden lagt sig: pinjeträden stod tysta och rakryggade, och från eukalyptusträden hördes endast ett svagt rassel. Det var märkligt tyst: inga bilar, inga motorcyklar, inga högljudda greker, inga chikador. Det var som om tiden för ett ögonblick hejdat sig.

När min man, samma dag kom hem från sin dagliga runda, berättade han att han mött en äldre man som stått vid grinden till sitt hus. Mannen hade frågat varifrån min man kom, om han kom från England. Då min man svarat Sverige, hade mannen räckt över ett häfte på vilken min man läste: Jehovas vittne. Mannen fick tillbaka häftet tillsammans med ett όχι (nej).

Den 8:e september firade den grekisk ortodoxa kyrkan: jungfru Marias födelsedag. Firandet började redan dagen innan med fest uppe vid det lilla kapellet strax ovanför Livadia, där det bjöds på mat och dans. Dryck (retsina) betalade vi själva.
Jag och väninnan Anki fick plats vid ett av långborden. Den skrangliga hopfällbara trästolen oroade mig redan innan jag satt mig, en oro som visade sig vara befogad. Att sitta rakt och titta rakt fram, inga problem. Det var när jag vände mig mot Anki som satt till vänster, jag känner hur stolen började få slagsida och hann tänka: nu går det åt ……. Men i sista sekund lyckades Anki fånga upp stolen. På andra sidan bordet, på en bänk med ryggen vilande mot kyrkan, satt grekiska kvinnor på rad.
Snart började musikerna spela och folket dansa; män kvinnor och barn fattade varandras händer, (ibland korsades armarna på ett knepigt sätt) eller så lade man händerna på varandras axlar. Snart bildades en cirkel som hela tiden växte …När jag såg att det dansades Sirtaki (Zorba) lämnade jag stolen. - det lär finnas mer än fyra tusen traditionella folkdanser i Grekland.
Klockan närmade sig midnatt då jag behövde uppsöka en toalett. I det kompakta mörkret såg jag inte mycket, men upptäckte en man som jag frågade ”ursäkta var finns toaletten” varpå han svarade ”det finns ingen toalett, men det finns skorpioner”. Då var det bara att knipa …

Senast redigerad av sjöborren den 2022-10-04 klockan 09:49.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2022-10-04, 09:48
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 255
Standard Sv: Några rader från Tilos …

Undrar varför inte indragningar fungerar. Texten blir lite märklig/uppdelad vilket stör mig …
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT