Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Film & Litteratur

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-08-27, 19:54
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard Ny greklandsroman

Fick för ett tag sedan en nyutkommen roman i min hand. Den heter "Tillbaka till Kreta" och är skriven av Byron Ayanoglu. Författaren är född av grekiska föräldrar, men bor i Montreol och är kock (har bl. a. varit Mick Jaggers personlige kock". Jag Jag har just börjat läsa boken och har svårt att lägga ifrån mig den. Den handlar om Byron som planerar att dra sig tillbaks och bosätta sig på Kreta i lugn och ro. Istället stöter han ihop med kockvännen Theo och erbjuds att bli delägare i en fallfärdig restaurang på Kreta. Han antar utmaningen och Byron som är van vid en välordnad tillvaro får nu anpassa sig till den livsbejakande och oförutsägbara livsstilen. Boken är skriven med humor och jag kan inte låta bli att citera några rader: "Alla grekiska män förblir spädbarn livet ut. De kräver konstant omvårdnad och deras minimala koncentrationsförmåga kräver ständigt nya tidsfördriv. De har ingen organisationsförmåga, i synnerhet inte vad gäller tid eller pengar. Pengaproblemet är lätt att lösa - de låter kvinnorna ta hand om räkenskaperna. Med tiden är det annorlunda. Att fördriva tiden på ett underhållande sätt är en grekisk mans enda yrke". Skämt åsido, boken är bra och finns att köpa på www.adlibris.se

Ann-Kristin
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT