Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Film & Litteratur

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-06-23, 10:01
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard bok om grekiska ortodoxa kyrkan

Det är ju mycket man undrar över när man är i Grekland när det gäller den grekisk ortodoxa kyrkan.
Jag införskaffade en intressant och upplysande bok när jag var på Naxos i sommar. (Jag köpte den i den stora tidnings- och bokbutiken söderut ung. under flamingo på strandpromenaden där det finns mycket litteratur om grekland längst in i butiken.)
Den heter "Glimpse of heaven," är skriven av Chris Moorey och utgiven av Efstathiadis group, kostade 9 euro.
Den är på engelska och tar upp saker som: kyrkorummet och innebörden av vad som finns där, präster, kalender, historia, hur firas gudstjänst, helgdagar, dop, bröllop,begravning, fastan, påskfirande etc.
Den var mycket intressant att läsa och man får svar på många av sina undringar. Den är liten som en pocket med många färgbilder och är säkert lätt att få tag i där de säljer lturistlitteratur omGrekland.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-06-23, 10:37
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: bok om grekiska ortodoxa kyrkan

Citat:
Ursprungligen postat av Annki
Det är ju mycket man undrar över när man är i Grekland när det gäller den grekisk ortodoxa kyrkan.
Jag införskaffade en intressant och upplysande bok när jag var på Naxos i sommar. (Jag köpte den i den stora tidnings- och bokbutiken söderut ung. under flamingo på strandpromenaden där det finns mycket litteratur om grekland längst in i butiken.)
Den heter "Glimpse of heaven," är skriven av Chris Moorey och utgiven av Efstathiadis group, kostade 9 euro.
Den är på engelska och tar upp saker som: kyrkorummet och innebörden av vad som finns där, präster, kalender, historia, hur firas gudstjänst, helgdagar, dop, bröllop,begravning, fastan, påskfirande etc.
Den var mycket intressant att läsa och man får svar på många av sina undringar. Den är liten som en pocket med många färgbilder och är säkert lätt att få tag i där de säljer lturistlitteratur omGrekland.
Låter spännande kom att tänka på att det finns en bok på svenska som heter "Gud i Grekland" som berör samma tema. Köpte den till dottern för ett antal år sedan.

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-09-16, 21:47
Inga-Karins avatar
Inga-Karin Inga-Karin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kolbäck i Västmanland
Inlägg: 116
Standard Sv: bok om grekiska ortodoxa kyrkan

"Gud i Grekland"

Den boken har vi och där finns det en hel del nödvändig info för att förstå sammanhangen. Rekommenderas varmt

MVH Inga-Karin
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-09-16, 22:27
dimitriss avatar
dimitris dimitris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Grekland, Athens
Inlägg: 419
Standard Sv: bok om grekiska ortodoxa kyrkan

Jag studerade teologi vid Atens Universitet, ni får fråga vad ni vill om greklands religion.

Det ska vara jätte svårt att översätta några saker, men jag ska göra mitt bästa!

dimitris
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-09-17, 22:49
magnus us avatar
magnus u magnus u är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 404
Standard Sv: bok om grekiska ortodoxa kyrkan

hej Dimitris! har alltid undrat vad egentligen är skillnaden mellan romersk-katolsk o grekisk-ortodox religion är. I grunden. det var ju samma "kyrka" en gång i tidenmen skiljde sig ngn gång på 1000 talet eller tidigare.det har med synen på Gud att göra tror jag men exakt vad som föranledde skilsmässan vet jag ej. hälsningar magnus u
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT