Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2018-04-22, 17:52
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Hellre äta sjöborre än trampa på den



Sjöborre är ett havslevande litet djur med otäcka taggar som man inte vill träffa på när man badar. Men trots det motbjudande utseendet så är det en riktig delikatess. De serveras råa, med citron som man pressar över, och till det dricker man ouzo.

Det är extremt ovanligt att sjöborre finns på restaurang. Då är det vanligare att man trampar på en sjöborre, eller sätter handen på en. Jag har som väl är klarat mig från att trampa på sjöborrar, och det är jag väldigt tacksam över, för det kan sabba hela semestern.

Har du ätit sjöborre?

Har du trampat på en sjöborre?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2018-04-22, 17:59
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Hellre äta sjöborre än trampa på den

Både och. Ätit i Sousse, Tunisien och trampat på många i Cefalo, Sicilien. Smakade hav respektive krävde eftervård med smörpåstrykning under några veckor efteråt!

/ Jannis
Svara med citat
  #3  
Gammal 2018-04-22, 18:20
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Hellre äta sjöborre än trampa på den

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg

Har du trampat på en sjöborre?
Nej och det verkar ju inte så kul
Svara med citat
  #4  
Gammal 2018-04-22, 19:37
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Hellre äta sjöborre än trampa på den

O, ja, både ock...ack ack ack.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2018-04-22, 22:30
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Hellre äta sjöborre än trampa på den

Har aldrig upplevt någotdera.

Avstår gärna från att trampa på dem. Har fått för mig att risken för det är lite större i östra delarna av Grekiska övärlden. Stämmer det? När jag är där försöker jag att komma ihåg att trä på mig badskor.

Äta sjöborre? Har jag heller aldrig gjort. Men det kunde ju vara spännande. Som jag förstår ätes de råa. Betyder det att de då också är levande när man käkar dem?

Inbillar mig att de kanske kan påminna om ostron i smaken. De äts ju levande. Gissar att sjöborren är lite fastare i konsistensen, men att smaken kanske påminner om ostron, dvs frisk smak av saltvatten. Mums! Ni som har ätit dem, berätta!!!!!

Masse
Svara med citat
  #6  
Gammal 2018-04-22, 23:36
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Hellre äta sjöborre än trampa på den

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Äta sjöborre? Har jag heller aldrig gjort. Men det kunde ju vara spännande. Som jag förstår ätes de råa. Betyder det att de då också är levande när man käkar dem?
Inte jag heller. På Lipsi däremot så noterade jag en snubbe som plockade såna direkt från havet och åt. Fascinerande och samtidigt förundrad!

/Netwolf
Svara med citat
  #7  
Gammal 2018-04-23, 00:39
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Hellre äta sjöborre än trampa på den

Netwolf,första gången som jag o maken åt sjöborrar var just på lilla fina Lipsi!
Vår värd Kostas hade fiskat och bjöd oss på dessa och talade oxå om att de var bra till det mesta men så klart allra bäst för ett bra sexliv😘
Monica😍
Svara med citat
  #8  
Gammal 2018-04-23, 11:54
pelagia pelagia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 410
Standard Sv: Hellre äta sjöborre än trampa på den

I Norge kalles disse kråkebolle, og er en delikatesse som enkelte prøver å servere på restauranger i Nordnorge, som jeg kjenner til.
Dessuten kan man nok få se hobbyfiskeren Nicos (som har jobbet i Småland) fange disse utenfor restaurang Irida i Kalamaki på Kreta. Han viste dem fram for oss en gang, mannen min syns det er topp mat, mens jeg helst snur meg bort.

Vennlig hilsen
Pelagia
Svara med citat
  #9  
Gammal 2018-04-23, 14:33
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Hellre äta sjöborre än trampa på den

Jag tror Masse har rätt. Det vill säga att förekomsten är större i den östra grekiska övärlden.

Vi såg massor med sjöborrar inne i hamnen i Kastellorizo som man stod och plockade upp. Inget bad för oss där!

Janne och Camilla, ni blev ju nedkastade där. Missade sjöborrarna er?

Birgitta.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2018-04-23, 16:10
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 508
Standard Sv: Hellre äta sjöborre än trampa på den

Har aldrig sett sjöborrar förrän vi besökte Agathonisi. Läskiga små saker, men vi fick också höra att det skulle vara delikatesser. Tror inte att vi är så frestade.
Kerstin
Svara med citat
  #11  
Gammal 2018-04-23, 17:40
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Hellre äta sjöborre än trampa på den

Ännu ingen som har ätit dem och kan berätta lite om den kulinariska upplevelsen? Jag kan tänka mig att sjöborrar och en skvätt ouzo inte är helt fel?

Masse
Svara med citat
  #12  
Gammal 2018-04-23, 18:17
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Hellre äta sjöborre än trampa på den

Citat:
Ursprungligen postat av pelagia Visa inlägg
Dessuten kan man nok få se hobbyfiskeren Nicos (som har jobbet i Småland) fange disse utenfor restaurang Irida i Kalamaki på Kreta.
Det är alltid lika spännande att kika på honom när han kommer upp ur havet med snorkel och ett harpunliknande vapen och eventuell fångst. Men då är det annat än sjöborre han har jagat. Att han pratade svenska fick jag höra först efter flera års besök på den fina Kalamakistranden.
/ Kajja
Svara med citat
  #13  
Gammal 2018-04-24, 16:32
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Hellre äta sjöborre än trampa på den

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Ännu ingen som har ätit dem och kan berätta lite om den kulinariska upplevelsen? Jag kan tänka mig att sjöborrar och en skvätt ouzo inte är helt fel?
Jo, jag har ätit, flera gånger. Gillar man ostron så gillar man sjöborre, fast sjöborre är godare, tycker jag. Självklart dricker man ouzo till.

Jag har bara sett det på restaurang en gång och det var på Telendos. Oftast ingår det - antagligen på kul – när man åker utflyktsbåtar och skepparen dyker ner och plockar.



Som här på en tur runt Antiparos.



Sedan är det bara att gapa och njuta.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2018-04-24, 16:54
kize kize är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 490
Standard Sv: Hellre äta sjöborre än trampa på den

Som tur är har vi inte trampat på någon av de små otäckingarna. Däremot har vi provsmakat o det var riktigt gott. Det var på en båttur runt Antiparos som en av killarna på båten dök i o plockade upp ett antal sjöborrar. Dessa lades sedan på grillen vid ett standhugg o vi fick smaka. Vi fick en bit bröd o en halv sjöborre var. Det var inte så mycket i borrarna men ner med brödbiten o dra runt den, smakade riktigt gott om man tycker om fisk.
Kikade just på dina bilder Janne och ser att det är på en tur med samma båt som vi fick smaka på sjöborrarna!
Svara med citat
  #15  
Gammal 2018-04-24, 18:21
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Hellre äta sjöborre än trampa på den

Men alla är väl inte ätbara, eller åtminstone goda? Jag hörde nåt om att det bara var dom blå, som var goda. Eller var det röda? Ja, jag vet inte. Eller är det hanar/honor på nåt sätt? Skumma djur det där. Lite som sjögurka...

/Netwolf
Svara med citat
  #16  
Gammal 2018-04-24, 18:47
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Hellre äta sjöborre än trampa på den

...Och som vegetariskt alternativ till Sjöborre tipsar jag om frukten Rambutan
/ Kajja
Svara med citat
  #17  
Gammal 2018-04-24, 22:11
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Hellre äta sjöborre än trampa på den

Fortsätter att vara nyfiken, och mer och mer sugen! Jag gillar som sagt ostron, men har bara ätit dem färska och levande. Men jag vet ju att de också förtärs på allehanda andra sätt, gratinerade, grillade, marinerade o s v. Men ..... jag har som sagt endast ätit dem färska och det gillade jag. Åter till min fråga .....

..... har vi någon/några här på forumet som är riktigt väl förtrogna med att äta sjöborre? Var snälla och berätta. Tills vidare noterar jag att du Janne säger att det finns likheter i smaken med ostron. Det räcker i och för sig för mig. Jag kommer att prova dem så snart tillfälle ges. De dyker ju dessvärre inte upp på varje tavernameny i Grekland. Men när chansen kommer så kommer jag att ta den! Men ni som har provat mera, berätta!

Ostron och ett glas iskallt Chablis eller Sjöborre och ett glas Ouzo, tja det kanske är ungefär detsamma? Och då är det ju rackarns gott!!!!!!

Masse
Svara med citat
  #18  
Gammal 2018-04-24, 22:13
Didi-san Didi-san är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Inlägg: 135
Standard Sv: Hellre äta sjöborre än trampa på den

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
...Och som vegetariskt alternativ till Sjöborre tipsar jag om frukten Rambutan
/ Kajja
Svara med citat
  #19  
Gammal 2018-04-24, 23:26
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Hellre äta sjöborre än trampa på den

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
...Och som vegetariskt alternativ till Sjöborre tipsar jag om frukten Rambutan
/ Kajja


Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Ostron och ett glas iskallt Chablis eller Sjöborre och ett glas Ouzo, tja det kanske är ungefär detsamma? Och då är det ju rackarns gott!!!!!!
Ostron och svampis. Inte mycket som slår det enligt mig. Men men, jag får väl testa sjöborre med isf...
Svara med citat
  #20  
Gammal 2018-04-25, 09:40
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Hellre äta sjöborre än trampa på den

Citat:
Ursprungligen postat av kize Visa inlägg
Kikade just på dina bilder Janne och ser att det är på en tur med samma båt som vi fick smaka på sjöborrarna!
Jag tror att de bjuder på sjöborrar vid varje tur. Visst är det en fin båtutflykt!

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Men alla är väl inte ätbara, eller åtminstone goda? Jag hörde nåt om att det bara var dom blå, som var goda. Eller var det röda?
En som verkar vara kunnig i ämnet skrev så här på vår FB-sida:

Dom svarta äter man inte...alla andra färger är ätbara..bruna, röda, blå osv

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
De dyker ju dessvärre inte upp på varje tavernameny i Grekland. Men när chansen kommer så kommer jag att ta den!
Det är vanligt på Leros och Lipsi, dock inte på restaurang. Men beställer du in en ouzo meze så kan det finnas med där, eller så kan man fråga efter det.

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
...Och som vegetariskt alternativ till Sjöborre tipsar jag om frukten Rambutan
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT