Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2008-07-30, 17:05
aake aake är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Hofors
Inlägg: 132
Standard Sv: RAKI

Ouzo är en dryck för veklingar och fruntimmer.Blää! Raki är en förnämlig dryck för män.Den både smakar utmärkt och botar de flesta sjukdomar, men bara två små glas åt gången.
Det finns avarter av Raki som inte ens är drickbar. Blev bjuden på en sådan på rest. Birais,men man lär sig var den bästa Rakin finns.Jag fick en liter i våras som tillverkades av en bonde uppe i bergen. Den smakade bättre än den som kallas Absolut Vodka.
Nu måste jag nog ta mig en liten Raki känner jag.

aake.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2008-08-15, 12:02
AnnleeSs avatar
AnnleeS AnnleeS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Piteå
Inlägg: 4
Standard Sv: RAKI

Jag lärde mig på Kreta att raki är hembränt och kan variera allt ifrån 20 till 80%, något att tänka på
Ouzo är aniskryddat bränvin och skall blandas med vatten.

Citat:
Ursprungligen postat av aake Visa inlägg
Jag har glömt vad den utmärkta drycken Raki heter på grekiska. Stavning och uttal?
aake.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2008-08-15, 13:56
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Bandhagen
Inlägg: 769
Standard Sv: RAKI

Rikligt med Raki

Vi mötte dem på stranden augusti för några år sedan, Algot och Karin från någonstans i Dalarna. Det var deras första charterresa och de verkade både se allt med dubbelt så skarpa ögon som vi andra som varit med lite. Allt var så spännande och nytt!

Båda var försiktiga med starkvaror, men tog den lilla bjud-Raki som gavs på strandrestaurangen.

Några dagar senare kom Karin fram till oss på stranden:
- Jag måste berätta vad vi var med om igår sa hon med stora ögon. Oj, oj, oj!


”Igår, när det var lite mulet bestämde vi oss för att se på omgivningarna till fots och vi började gå mot den lilla byn på berget. Halvvägs mötte vi en svartklädd man med svart skägg. Han kom ut ur sitt hus och vinkade till oss att komma in på gården. Vi förstod inte riktigt vad han ville, men gick i alla fall in på tomten. Där sprang en massa höns lösa och han bad oss komma in i huset. Där föste han bort ett antal kycklingar och ett par kattungar från bordet, gick fram till ett skåp och hämtade en flaska. Han hällde upp i ganska stora glas och när han sa att han var präst vågade vi inte annat än att dricka, med den respekten vi har för präster hemifrån. Det var Raki och det smakade förskräckligt! Sedan tog han fram en bit fetaost, tror jag, som han skar upp och bjöd på. När vi hade druckit ur glasen, ätit osten och Algot och prästen tagit ytterligare ett glas, bad han oss följa med ut.

Där stod en underlig slags moped med flak av rostfritt stål. Han sa att den användes vid olivskörden. Jag och Algot blev beordrade att sätta oss på flaket och prästen körde iväg.
Milde himmel, vad skulle hända nu?

Vi kom upp till en liten vacker kyrka och prästen visade oss in. Vad vi förstod var det ”hans” kyrka. Det var mycket vackert! Han berättade mycket, men vi förstod bara lite av hans engelska.

Därefter vinglade vi ner från backen på mopeden och in på prästens gård.
Vi vågade inte annat än att följa med in – igen!
Nu plockade han fram och värmde mat av olika slag och bad oss äta.
Vi visste ju inte ens vad det var, men det smakade gott. Sedan tog han fram flaskan med Raki igen och vi tittade förskräckta på varandra.

Efter några glas, vilka de flesta togs av Algot och prästen, blev de mycket trötta och fulla och prästen letade reda på ett par gamla solstolar som han ställde upp bland alla hönsen på gården. Han och Algot skulle vila, och där satt jag!

Efter ett par timmar vaknade Algot och vi försökte smyga ut ur huset för att slippa mer Raki och för att komma hem, men då vaknade prästen.
Han erbjöd sig, mycket berusad att köra oss tillbaka, vilket vi tackade nej med tanke på våra barn och barnbarn hemma i Dalarna!

Det blev en vinglig tur nerför backarna och Algot blev tvungen att stanna flera gånger eftersom han hade börjat må väldigt illa.

När vi kom hem somnade vi ganska snart trots att det var tidigt på kvällen.
I morse när vi vaknade mådde Algot bara lite bättre än igår, sa Karin.”

Jag kunde se på Algots lätt blekt gröna ansiktsfärg att det stämde nog!

Gissa vem som tackade nej å det bestämdaste till bjud-rakin den dagen!

Som de omtänksamma människor min man och jag är, såg vi till att de kom ordentligt iväg med bussen till flygplatsen dagen efter – man vet ju aldrig vad som kan hända annars!

Hälsar Nektaria som flyger iväg imorgon bitti!

Senast redigerad av Nektaria den 2008-08-15 klockan 14:04.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2008-08-15, 14:01
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 655
Standard Sv: RAKI


Det var en rolig anekdot, Nektarina!

Ha en trevlig semester och ta det lugnt med starkvarorna!

/Netwolf
Svara med citat
  #25  
Gammal 2008-08-15, 14:15
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: RAKI

Härlig berättelse Nektaria...önskar Dig en trevlig resa.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2008-08-15, 14:23
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: RAKI

Citat:
Ursprungligen postat av Annlee
Ouzo är aniskryddat bränvin och skall blandas med vatten.
O nej, en riktigt fin ouzo ska inte spädas ut. Den serveras i ett litet glas och tas direkt, som en shot. Mums!

Karin
som alltid längtar ner...
Svara med citat
  #27  
Gammal 2008-08-15, 18:41
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Bandhagen
Inlägg: 769
Standard Sv: RAKI

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg

Det var en rolig anekdot, Nektarina!

Ha en trevlig semester och ta det lugnt med starkvarorna!

/Netwolf
Jag tycker nog att lagom är bäst.... lite Retsina här.... lite Raki där...... lite Ouzo..... ligo krasi kokkino (lite rött vin)....
Svara med citat
  #28  
Gammal 2008-08-20, 16:45
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: RAKI

Något som många inte tänker på är att den riktiga
Tzikoudián (raki) som håller 70-80% är klassad som narkotikasmuggling i tullen. Jag höll på att åka dit när jag hade en 2,5l dunk med mig hem från Mr A. De till och med smakade på drycken efter att jag själv tagit en smutt. Det hela slutade med att jag fick behålla drickat med ett varningens ord från tjänstemannen. Detta inträffade i Umeå 2004. Anledningen till kontrollen var att jag hade dunken i handen för den hade gått som incheckat bagage i bubbelplast men handtaget synligt.

Uffe

Senast redigerad av UlfWiman den 2008-08-20 klockan 16:48.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT