Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-03-18, 11:49
inhas avatar
inha inha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Kungsängen
Inlägg: 373
Standard Vart ska jag åka?

Jag funderar på att åka en vecka i juni (typ midsommarveckan), men velar mellan en massa öar. Jag har varit på Naxos, Kos och Rhodos - inget fel på dem öarna, utan jag vill besöka ny ö. Velig, då jag vill se så många öar.

Kommer jag iväg, så blir det till att jag åker ensam. Är det fler som åker mellan 15-23 juni? Någon som åker ensam och kan tänka sig att mötas upp på ön?

Vart ska jag? Tips mottages!
Tack på förhand!

Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-03-18, 12:26
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vart ska jag åka?

Skopelos är en fin ö.

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-03-18, 13:38
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vart ska jag åka?

Är det charter som du åker kan även Parga och Samos vara ett alternativ.

Eva
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-03-18, 15:12
inhas avatar
inha inha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Kungsängen
Inlägg: 373
Standard Sv: Vart ska jag åka?

Tack Eva, för din tips på resmål. Ska kika in på dem i forumet och läsa på. Skopelos har jag smått kikat in tidigare, så en resa dit kan ju kanske bli.





Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Skopelos är en fin ö.

Eva
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-03-18, 16:04
inhas avatar
inha inha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Kungsängen
Inlägg: 373
Standard Sv: Vart ska jag åka?

Jag tager gärna emot fler förslag på resmål.

Önskemål:
Att även få tips om boende, stränder, restauranger, sevärdheter på det resmål du nämner!

Jag och resan:
- Åker som singelresenär. Är öppen på att träffa andra resenärer på resmålet.
- Har ingen möjlighet till att hyra bil/moppe, utan det är lokalbussen som gäller som transport i så fall.
- Gillar utflykter, då jag gillar att upptäcka.
- Badar gärna vid både pool och strand.
- Tycker om att äta gott.



Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-03-18, 18:41
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 892
Standard Re: Vart ska jag åka?

Jag och min väninna besökte Paros i september och blev väldigt förtjusta. Vi bodde i Parakia (hamnstaden) och gjorde bl.a en dagsutflykt med båt till Antiparos. Vi tog även bussen till Naoussa. På Paros finns gott om både boenden och tavernor. Härliga gränder att gå vilse i och ett hamnstråk med liv och rörelse.
//maji
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-03-18, 23:01
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Vart ska jag åka?

Jag planerar att åka till Folegandros och Amorgos för upplevelser och sen Ios eller Naxos ett par dagar för mestadels bara sol och bad. Har inte heller möjlighet till att hyra bil så det blir till att använda apostlahästarna i den utsträckning det går eller/och ta buss, taxi alternativt byns snabbaste åsna Jag kommer också att åka ensam. Har biljett bokad den 10 juni från Sverige till santirini och hem från Santorini den 25 juni. Vore kul att ses någonstans ifall du kan tänka dig att åka till någon av dessa öar eller någon ö i närheten?
Kommer även att stanna ett par dagar på santorini då jag jobbade där i min ungdoms glansdagar på 80-talet.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-03-19, 08:31
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 314
Standard Sv: Vart ska jag åka?

Thira, jobbade du på Santorini på 80-talet?? Var?? Skulle vara kul att möta upp när du kommer till Santorini och prata om "gamla tider"

Ingela
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-03-19, 09:55
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Sv: Vart ska jag åka?

Ta en titt på Thassos, vår favorit sedan många år. Ön är mycket grön och fin, särskilt på försommaren. Bra lokaltrafik, mycket arkeologiska lämningar och ett förhållandevis bra prisläge! I Limenas (huvudstaden/byn) finns bra med fina tavernor och halvskapliga stränder på promenadavstånd. (resten öv ön kryllar av fina stränder) Transfer från Kavalla (eg Keramoti) tar 10 min med buss + 45 min med färja. Mycket enkelt om man åker charter (eller själv).
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-03-19, 09:55
Petridis76 Petridis76 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 80
Standard Sv: Vart ska jag åka?

Inha hur är det att resa ensam? Fördelar/nackdelar?
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-03-19, 11:53
inhas avatar
inha inha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Kungsängen
Inlägg: 373
Standard Sv: Vart ska jag åka?

Hej Petidris,

Många gånger är det så att man inte får med sig resesällskap för de inte kan/vill. Då blir det till att åka själv. Att resa själv har både sina fördelar och sina nackdelar.

Fördelarna är att du själv bestämmer resmål, utflykter, boende, transport och framförallt du bestämmer själv NÄR du vill göra saker och ting. Att resa själv har en frihetskänsla, som känns väldigt skön. Man är väldans mer flexibel när man åker ensam då det inte är lika planerat som när man har resesällskap. Sen träffar du otroligt mycket folk på resmålet, så nya kontakter står på fördelarlistan.

Den största nackdelen är att man inte har någon/några att dela upplevelsen med. Stundvis kan man känna sig lite smått ensam, men inget som stör egentligen för man har ju ändå valt att åka själv. Själv tycker jag tex det är jobbigt att på restaurang ensam på kvällen, men är man en öppensinnad person och lär känna folk på resmålet så brukar det oftast lösa sig.

Jag tycker inte det finns så många nackdelar än de jag nämnde ovan. Man sätter bara sina egna gränser. Klart man ska vara på sin vakt, men det får heller inte gå till över styr. Min rekommendation är att våga åka själv, samt vara öppensinnad och nyfiken. Varför vara hindrad av att resa bara för att ens omkrets inte vill/kan? Det är ut o åka och se världen.

Jag har skrivit ett inlägg tidigare om att våga resa själv. Läs mer där! Inlägget med rubriken ”Våga res själv!” finns i tråden ‘Semestra i Grekland’ - ‘Resa själv’. Hoppas du fick det svar du var ute efter.


Citat:
Ursprungligen postat av Petridis76 Visa inlägg
Inha hur är det att resa ensam? Fördelar/nackdelar?
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-03-19, 15:24
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Vart ska jag åka?

Håller helt med dig Inha! Det är verkligen en stor frihetskänsla att resa själv, har bara positiva erfarenheter av det!
Man blir mer öppen för nya kontakter än om man är i ett sällskap, får ta egna beslut, lär sig mer om sig själv, då man utsätts för en hel del oförutsedda och kanska helt ovana situationer.
Sen det här pirret i magen innan resan, när man tänker "vilka trevliga människor ska jag möta denna gång på min resa", det är härligt!
Enda nackdelen som du säger, att gå ut och äta själv på kvällen kan ibland kännas lite fånigt, men det brukar lösa sig ganska snabbt då man oftast får kontakt med andra resenärer.
Annars pratar jag gärna med de som jobbar på tavernan, de är alltid vänliga och är man bara lite nyfiken kan man få många bra råd och tips.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2013-03-19, 19:13
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Vart ska jag åka?

Thira, jobbade du på Santorini på 80-talet?? Var?? Skulle vara kul att möta upp när du kommer till Santorini och prata om "gamla tider"

Ingela

Hej Ingela,

Ja, jag jobbade inne i Thira på ett ställe som hette Tithora RockClub. Detta var sommaren -89 och då hade stället en fantastisk uteplats med en liten blå fontän minns jag. Utsikten var fantastisk, med hela vyn över calderan. Kommer aldrig att glömma hur jag brukade sitta där och skriva dagbok innan jobbet.
Efter vad jag förstått nu så har Tithora flyttat men finns ändå kvar inne i Thira?
Var du också på Santorini den sommaren?
Svara med citat
  #14  
Gammal 2013-03-19, 19:51
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Vart ska jag åka?

Citat:
Ursprungligen postat av inha Visa inlägg
Hej Petidris,

Många gånger är det så att man inte får med sig resesällskap för de inte kan/vill. Då blir det till att åka själv. Att resa själv har både sina fördelar och sina nackdelar.

Fördelarna är att du själv bestämmer resmål, utflykter, boende, transport och framförallt du bestämmer själv NÄR du vill göra saker och ting. Att resa själv har en frihetskänsla, som känns väldigt skön. Man är väldans mer flexibel när man åker ensam då det inte är lika planerat som när man har resesällskap. Sen träffar du otroligt mycket folk på resmålet, så nya kontakter står på fördelarlistan.

Den största nackdelen är att man inte har någon/några att dela upplevelsen med. Stundvis kan man känna sig lite smått ensam, men inget som stör egentligen för man har ju ändå valt att åka själv. Själv tycker jag tex det är jobbigt att på restaurang ensam på kvällen, men är man en öppensinnad person och lär känna folk på resmålet så brukar det oftast lösa sig.

Jag tycker inte det finns så många nackdelar än de jag nämnde ovan. Man sätter bara sina egna gränser. Klart man ska vara på sin vakt, men det får heller inte gå till över styr. Min rekommendation är att våga åka själv, samt vara öppensinnad och nyfiken. Varför vara hindrad av att resa bara för att ens omkrets inte vill/kan? Det är ut o åka och se världen.

Jag har skrivit ett inlägg tidigare om att våga resa själv. Läs mer där! Inlägget med rubriken ”Våga res själv!” finns i tråden ‘Semestra i Grekland’ - ‘Resa själv’. Hoppas du fick det svar du var ute efter.

Är inte priset också lite av en nackdel som jag ser det. Nu syftar jag på en charterresa då jag inget annat har att relatera till.
Som ensamresenär får du vanligtvis betala 2000-4000 kr mer än vad två personer får betala var för sig på en två veckors charter till exempelvis Grekland... ganska mycket pengar!


Simetra
Svara med citat
  #15  
Gammal 2013-03-19, 20:01
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 192
Standard Sv: Vart ska jag åka?

Citat:
Ursprungligen postat av simetra Visa inlägg
Som ensamresenär får du vanligtvis betala 2000-4000 kr mer än vad två personer får betala var för sig på en två veckors charter till exempelvis Grekland... ganska mycket pengar!
Jo, men då åker man helt enkelt inte charter! Det är inte svårare att själv ordna en resa.

Karin
Svara med citat
  #16  
Gammal 2013-03-19, 20:14
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Vart ska jag åka?

Tror ändå att många ensamresenärer känner sig mer trygga med charter, det gäller ialla fall mig själv, om jag skulle resa ensam och som sagt kan jag bara relatera till det.

Simetra
Svara med citat
  #17  
Gammal 2013-03-19, 20:20
inhas avatar
inha inha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Kungsängen
Inlägg: 373
Standard Sv: Vart ska jag åka?

Simetra, du har absolut rätt i det att priset för resan är dock högre när man åker ensam på charter! Tyvärr! Man tycker ju att det borde vara tvärtom.


Citat:
Ursprungligen postat av simetra Visa inlägg
Är inte priset också lite av en nackdel som jag ser det. Nu syftar jag på en charterresa då jag inget annat har att relatera till.
Som ensamresenär får du vanligtvis betala 2000-4000 kr mer än vad två personer får betala var för sig på en två veckors charter till exempelvis Grekland... ganska mycket pengar!


Simetra
Svara med citat
  #18  
Gammal 2013-03-19, 20:27
inhas avatar
inha inha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Kungsängen
Inlägg: 373
Standard Sv: Re: Vart ska jag åka?

Tack för tipset om Paros. Jag var där på en dagsuflykt när jag var på Naxos 2011. Tycker mycket om ön Paros, bla Parakia och Naoussa. Mycket fina byar/städer, vilka är mycket värt besöket.


Citat:
Ursprungligen postat av maji Visa inlägg
Jag och min väninna besökte Paros i september och blev väldigt förtjusta. Vi bodde i Parakia (hamnstaden) och gjorde bl.a en dagsutflykt med båt till Antiparos. Vi tog även bussen till Naoussa. På Paros finns gott om både boenden och tavernor. Härliga gränder att gå vilse i och ett hamnstråk med liv och rörelse.
//maji
Svara med citat
  #19  
Gammal 2013-03-19, 20:31
inhas avatar
inha inha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Kungsängen
Inlägg: 373
Standard Sv: Vart ska jag åka?

Thira, vad spännande att du har jobbat på Santorini! Det måste ha varit en upplevelse! Tack för bra förslag på öar. Om du åker till Naxos så kommer du att gilla den ön. Jag var där 2011 och bara älskar den ön. Men många öar har jag kvar att upptäcka. Jag är lite sugen på förslaget om ön Skopelos som Eva kom med förslag. Fast det hindrar nog inte att ta sig till andra öar för att träffa andra Kalimera-medlemmar.

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Jag planerar att åka till Folegandros och Amorgos för upplevelser och sen Ios eller Naxos ett par dagar för mestadels bara sol och bad. Har inte heller möjlighet till att hyra bil så det blir till att använda apostlahästarna i den utsträckning det går eller/och ta buss, taxi alternativt byns snabbaste åsna Jag kommer också att åka ensam. Har biljett bokad den 10 juni från Sverige till santirini och hem från Santorini den 25 juni. Vore kul att ses någonstans ifall du kan tänka dig att åka till någon av dessa öar eller någon ö i närheten?
Kommer även att stanna ett par dagar på santorini då jag jobbade där i min ungdoms glansdagar på 80-talet.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2013-03-19, 20:34
inhas avatar
inha inha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Kungsängen
Inlägg: 373
Standard Sv: Vart ska jag åka?

ErOg, tack för tips på/om resmålet. Absolut ska jag ta mig an att kika in och läsa på om Thassos.

Citat:
Ursprungligen postat av ErOg Visa inlägg
Ta en titt på Thassos, vår favorit sedan många år. Ön är mycket grön och fin, särskilt på försommaren. Bra lokaltrafik, mycket arkeologiska lämningar och ett förhållandevis bra prisläge! I Limenas (huvudstaden/byn) finns bra med fina tavernor och halvskapliga stränder på promenadavstånd. (resten öv ön kryllar av fina stränder) Transfer från Kavalla (eg Keramoti) tar 10 min med buss + 45 min med färja. Mycket enkelt om man åker charter (eller själv).
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT