Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Lesbos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-06-28, 12:14
Fredrik_N Fredrik_N är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Ort: Staffanstorp
Inlägg: 58
Standard Molivos?

Hej!

Då var det dags att utforska en ny ö i Grekland. Denna gång Lesbos, närmare bestämt Molivos.

Nu ställer jag frågan till er. Säg MAX 3 saker man bör göra/se? Antingen i Molivos eller var som på ön.

/ Fredrik
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-06-28, 12:44
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Molivos?

1. Bada i Vatera
2. besöka Plomari (bl.a. Barbayannis ouzodestilleri)
3. Köra bilvägen (funkar även utmärkt på moppe) över Olympos via Agiassos.

De två senare går utmärkt att kombinera. Och inte så värst långt mellan Agiassos och Vatera heller. Med en övernattning i Vatera hinner man lätt med att åka Agiassos-Plomari och sen ta andra hållet (huvudvägen mot Mytilini) på tillbakavägen.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-06-28, 13:45
Sebastianfg Sebastianfg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 42
Standard Sv: Molivos?

1: Äta på Womens Cooperative i Petra
2: Besöka kyrkan i Petra
3: Dricka Barbayannis ouzo .

Som man längtar men snart bär det av för min del också . Petra v 38 tjohoo!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-06-28, 14:24
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Molivos?

Äta på kvinnokoperativet och på The Lucky Horse Shoe i Petra
Åka en båttur till Skala Sikminias (Stavning?)
Vandra i de gamla gränderna där jag bodde (se mitt resebrev)

och njuta av allt det fina i området. Slappa på en taverna i hamnen är inte heller så dumt.

Eva
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-06-28, 15:57
Fredrik_N Fredrik_N är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Ort: Staffanstorp
Inlägg: 58
Standard Sv: Molivos?

Känns som det finns hur mycket som helst att göra, men får välja ut det som verkar mest intressant.
Har hört mycket om förstenade? skogen och kaninön. Någon som vet något om det?

/ Fredrik
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-06-28, 16:13
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Molivos?

Förstenade "skogen" är enligt min mening inte mycket att se (kaninön vet jag inte riktigt vad det är).
PS. Håller med om kvinnokooperativet i Petra. Om det inte är för varmt, vill säja. Eller om dom har skaffat ac. Sista vi var där blev det väldigt varmt i lokalerna. Fast maten var förstås mycket god. DS.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-06-28, 16:15
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Molivos?

Jag var på en organiserad tur där en av de förstenade skogarna var ett stop. Inget märkvärdigt alls utan de andra stoppen på resan i ex Skala Eressos och klostret var mer intressanta. Nu var det småregn, blåst och 12 grader så vädret gjorde sitt till. Jag åkte buss en dag till Kalloni och Skala Kalloni dit är det inte är allt för långt för en dagstur. Plomari och Mytilini har jag besökt tidigare så det var inte aktuellt. Som du skriver ön är mycket sevärd och naturen fantastisk och variationsrik.

Eva
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-06-28, 16:42
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Molivos?

Jannes e-guide över Lesbos är väldigt bra och även Matt Barrett har skrivit en del om ön.

Eva
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-06-29, 11:22
Mikael B Mikael B är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2009
Inlägg: 57
Standard Sv: Molivos?

Hej,

Västra delen av Lesvos drabbbades för mellan 15 och 20 miljoner !!! år sedan av en rad vulkanutbrott. Dessa täckte det då subtropiska skogslandskapet med lava och aska. Under tryck och värme förstenades träden, dvs organiskt material omvandlades genom en kemisk process till oorganiskt. Genom årmiljonerna har askan eroderat bort och en del förstenade träd har kommit till ytan, men de flesta, flera hundra tusen ligger fortfarande dolda.

Hur allt detta gick till och hur kontinentalplattornas rörelser fortfarande ger upphov till vuklaner mm, förklaras mycket pedagogiskt och trevligt i museet över den förstenade skogen i Sigri.
http://www.lesvosmuseum.gr/site/home/ws.csp?loc=en_US

I direkt anslutning till museet finns en liten besökspark (en större sådan på längre avstånd från Sigri) där förstenade träd och deras rotsystem kan beskådas. Ingen annanstans i världen finns förstenade träd bevarade på detta sätt, i deras ursprungliga lokal. I Arizona, USA, där en annan park med förstenade träd finns, har de blivit dittranporterade från olika håll.

Huruvida man tycker detta är intressant är naturligtvis beroende av tycke och smak. Men det är definitivt "ingenting särskilt". Det är världsunikt!

Om man så kommer till museet i Sigri, vid vägens ände, bör man naturligtvis inte missa chansen att besöka den lilla fiskebyn med 300 invånare. Vi bor här sedan 12 år tillbaka och har berättat lite om våra öden och äventyr i en bok som kommenteras på annan plats i Kalimera.

http://www.lesvos.com/sigri.html

Vi har ett dussintal restauranger att välja bland, med genuin lokalproducerad mat och nyfångad fisk. Stränderna i och omkring Sigri är bättre än på något annat håll på Lesvos. Välkomna!

Its worth reaching the end!

Mikael
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-06-29, 12:24
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Molivos?

Absolut! Missförstå mej inte. Är man geologiskt intresserad är det säkert superintressant. Men för en vanlig lekman i ämnet gav det mej inte sådär väldans mycket. Men visst kan det vara fascinerande, det håller jag med om. Jag tycker bara att det inte var så mycket att just SE.
Å Sigri är ju definitvt värt ett besök!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-06-29, 12:38
Fredrik_N Fredrik_N är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Ort: Staffanstorp
Inlägg: 58
Standard Sv: Molivos?

Citat:
Ursprungligen postat av Mikael B Visa inlägg
Hej,

Västra delen av Lesvos drabbbades för mellan 15 och 20 miljoner !!! år sedan av en rad vulkanutbrott. Dessa täckte det då subtropiska skogslandskapet med lava och aska. Under tryck och värme förstenades träden, dvs organiskt material omvandlades genom en kemisk process till oorganiskt. Genom årmiljonerna har askan eroderat bort och en del förstenade träd har kommit till ytan, men de flesta, flera hundra tusen ligger fortfarande dolda.

Hur allt detta gick till och hur kontinentalplattornas rörelser fortfarande ger upphov till vuklaner mm, förklaras mycket pedagogiskt och trevligt i museet över den förstenade skogen i Sigri.
http://www.lesvosmuseum.gr/site/home/ws.csp?loc=en_US

I direkt anslutning till museet finns en liten besökspark (en större sådan på längre avstånd från Sigri) där förstenade träd och deras rotsystem kan beskådas. Ingen annanstans i världen finns förstenade träd bevarade på detta sätt, i deras ursprungliga lokal. I Arizona, USA, där en annan park med förstenade träd finns, har de blivit dittranporterade från olika håll.

Huruvida man tycker detta är intressant är naturligtvis beroende av tycke och smak. Men det är definitivt "ingenting särskilt". Det är världsunikt!

Om man så kommer till museet i Sigri, vid vägens ände, bör man naturligtvis inte missa chansen att besöka den lilla fiskebyn med 300 invånare. Vi bor här sedan 12 år tillbaka och har berättat lite om våra öden och äventyr i en bok som kommenteras på annan plats i Kalimera.

http://www.lesvos.com/sigri.html

Vi har ett dussintal restauranger att välja bland, med genuin lokalproducerad mat och nyfångad fisk. Stränderna i och omkring Sigri är bättre än på något annat håll på Lesvos. Välkomna!

Its worth reaching the end!

Mikael
Tycker det låter väldigt spännande. Tycker det mesta som är unikt intressant. Oftast hänger det på presentationen. Är den bra kan allt vara intressant.
Men du fick det att låta spännande. Borde i alla fall ta en heldag i Sigri låter det som. Dels museet men även hela byn.
Jag kommer kanske och knackar på din dörr. Om du står med i telefonkatalogen
Svara med citat
  #12  
Gammal 2012-06-29, 13:14
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Molivos?

Grekiskan som guidade på turen var mycket kunnig, intresserad och presentationen var fantastisk. Jag inser att det är mycket speciellt och värt att lyfta fram och kanske var mina förväntningar lite väl stora. Trots allt tror jag att det var vädret med 12 graders värme, delvis kraftigt regn och blåst som lite förtog upplevelsen för mig. Sen i ju vi som bor i norra Sverige så bortskämda med fantastisk natur, fjäll, älvar och djupa skogar att vi inte är så lätta att imponera på.

Eva
Svara med citat
  #13  
Gammal 2012-06-29, 13:50
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 351
Standard Sv: Molivos?

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Jag tycker bara att det inte var så mycket att just SE.
Håller med.

Citat:
Å Sigri är ju definitvt värt ett besök!
Även här.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2012-06-29, 14:04
Carina Carina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Iggesund
Inlägg: 569
Standard Sv: Molivos?

Tre förslag från mig, som vill åka dit snyft
1 Ät på Octopus restaurangen i Milivos hamn
2 Ta en ouzou och en meze på Kafonion och se solnedgången
3 Ta en taxi till Petri och se solnedgången över Petra och ät en god middag

Hälsningar

Carina som har Lesvos som favoritö
Svara med citat
  #15  
Gammal 2012-06-29, 15:09
Mikael B Mikael B är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2009
Inlägg: 57
Standard Sv: Molivos?

Jo,

Jag kan också hålla med . Har man sett ett förstenat träd, har man sett alla, liksom. Men inne i museet sätts träden in i ett historiskt sammanhang på ett sätt som blir mer intressant och lärorikt. Och de har även ett fint utbud av lokala produkter, böcker och vykort mm.

Det är bara att knacka på Många har gjort det redan, vissa med vår bok i handen. Fråga efter Ioanna och Michalis på Kafenion Kentro eller var som helst. De flesta bybor känner oss.

Mikael
Svara med citat
  #16  
Gammal 2012-10-09, 23:05
Sköna Helena Sköna Helena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Inlägg: 16
Standard Sv: Molivos?

Lucky horse shoe finns inte kvar som restaurang, utan är en bar numera sen ett år tillbaka.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2012-10-10, 08:49
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Molivos?

Citat:
Ursprungligen postat av Sköna Helena Visa inlägg
Lucky horse shoe finns inte kvar som restaurang, utan är en bar numera sen ett år tillbaka.
Vad synd det var ett riktigt bra ställe men kvinnokoperativet finns väl kvar?

Eva
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT