Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > lugnagatans hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-07-26, 16:01
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Lite av varje

Idag satt jag och drack morgonkaffe vid Theodokopoulou 4 , liksom i backen där denna gata tar slut. På gatan finns många fina små pensionat och butiker, och ett mezodopoleio som jag besökt ofta, för den familjära atmosfärens skull.
Ut ur porten nr 4 kom den askgråa tiggerska som brukar sitta på trottoaren på gatan Chalidou. Hon och hennes man.

Apropå "askgrå", ska jag visa en bild på några askgrå kläder som hänger kvar utomhus sedan mycket länge.





Det här är en gränd som är lätt att gå förbi, ligger direkt parallell med "min egen". Uppenbarligen har någon hängt upp sina byxor, till höger, och jacka, till vänster på klädhängaren, och därefter har golvena och taket försvunnit. Även en lysarmatur hängande i en sladd kan synas till höger, liksom strömbrytarna.

Föregående vecka dök denna överraskning upp på Nea Choras strand :





"Se upp! Karetas ägg" Tydligen hittade en havssköldpadda vägen tillbaka till den plats den en gång föddes på, och grävde där ner sina ägg en natt . Någon människa såg detta och slog larm.

Hit till denna kiosk ska man vända sig.





Där kan man få information, och lämna bidrag till den frivilliga verksamheten att skydda havssköldpaddan (lat. Kareta kareta kareta, gr. Kareta ).
Kiosken ligger i den venetianska hamnen vid den "privata yacht-hamnen", mittemot byggnaden "Arsenalen" . Om ca 60 dagar kryper ungarna fram.


Den här bilden tog jag samma dag från stranden vid Nea Chora. Vid horisonten "den öde" Rodoupou-halvön, med ruinen av Diktyna-templet längst ut, där bara gåsgamen numera härskar. (Det går visserligen att åka med fyrhjulig jeep ut dit på en mycket dammig grusväg, eller boka en storm-dyr charter-yacht från venetianska hamnen.)
Den stora ön Ag. Theodoro framför. Dit har man flyttat en mängd av den inhemska geten "Kri-kri", för att den ska få vara ifred, men "friden" kanske nu äventyras av turer med turist-båtar som går dit. (Till vänster på ön finns en stor grotta vars öppning syns i sin fullhet först när man kommer till busstationen Ag. Marina.)
Till höger i bild den lilla låga ön med sandstrand "Lazareta", utanför vilken många båtar med "fri snorkling" stannar till.







I torsdags började det blåsa friskt. Då tog jag bussen ut på Akrotiri för att besiktiga flora-och-fauna-reservatet där (drivet av Kretas universitet) . Det var glädjande att det bara gick att gå in utan avgift eller "kroppsvisitering" . Här stod några skyltar utsatta, med latinska, grekiska och engelska namnet, så att jag kunde kontrollera mina kunskaper. Mycket fint och välordnat. Stort område som jag inte frivilligt gick igenom på en dag. Olivlundarna nästan omöjliga att forcera om man inte ville ha in cikador under kläderna och i munnen.






Här är en formation bevarad från den uråldriga jordbrukskulturen, i vilken man tröskade och handslog bort agnarna från vetet.



Senast redigerad av lugnagatan den 2011-07-26 klockan 16:08. Anledning: ändring
  #2  
Gammal 2011-07-26, 17:42
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Lite av varje

Jaha du. Caretta Caretta på stranden i Nea Chora. Jag bugar mig inför den sensationen. Vad mer kan kan göra Nea Chora till en av de platser på Kreta jag trivs bäst på?
Säg vilken taverna ligger närmast äggen?
  #3  
Gammal 2011-07-26, 18:13
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Lite av varje

Tack för denna rapport!

Lissi
  #4  
Gammal 2011-07-27, 09:14
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Sv: Lite av varje

Här på bilden ser du en skymt av restaurangen. Det är precis i början av stranden. Restaurangbordena står utplacerade kring den lilla fiskebåtshamnen, men vad heter restaurangen ???





Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Jaha du. Caretta Caretta på stranden i Nea Chora. Jag bugar mig inför den sensationen. Vad mer kan kan göra Nea Chora till en av de platser på Kreta jag trivs bäst på?
Säg vilken taverna ligger närmast äggen?
  #5  
Gammal 2011-07-27, 14:52
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Lite av varje

Citat:
Här på bilden ser du en skymt av restaurangen. Det är precis i början av stranden. Restaurangbordena står utplacerade kring den lilla fiskebåtshamnen, men vad heter restaurangen ???
Kommer inte på rak arm i håg namnet, men jag vet precis vilken det är.
Inte valde sköldpaddan det absolut lugnaste stället

Tack ska du ha!
 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT