Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > lugnagatans hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-12-10, 15:45
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard På gång i Chania

Det var en mycket klar och kall natt, och nu såg jag Venus klart och tydligt, den planet som någon här på forumet talade om skulle komma. Kvällen innan trodde jag att det bara var en helikopter som närmade sig, det var så starkt ljus och lite ostadigt.
Men nästa kväll var den där igen på samma ställe, bara straxt ovanför husena på höjden i sydväst, och försvann ganska snabbt igen utom synhåll.
Ljuset blir lite blinkande eftersom det är lång väg för ljuset genom atmosfären nära horisonten.
Jag hade alldeles glömt att den var så ljusstark, den är nästan lika stor som jorden, ligger i banan innanför, och är det ljusstarkaste objektet närmast efter månen, som också var högt uppe på himlen, sällskapad av Jupiter som nu är högt uppe.

Måndagen och Tisdagen var det mycket folk ute och gick. Det var ett lokalt val av ordförande för handelskammaren. På tisdagen var det ett tusental skolungdomar som fyllde gatan framför saluhallen och väntade på klartecken. Jag tog en lugn parallellgata, och smög över boulevarden Polytechnikou för att inta min plats på ett litet favoritställe i en brant backe, där det alltid står ett ensamt ledigt bord ute på gatan. Där kunde jag lugnt iakttaga hur demonstrationen drog förbi nedanför på Polytechnikou, med "sköldpaddspolisen" i slutet (dom med hjälmar och sköldar). Tåget fullbordade varvet och tog av nere på Elefteros Venizelous.
Jag fick reda på att detta var till minne av en person som avlidit i samband med demonstrationer i Aten.
"Nu väntar vi bara på kriget" , fick jag höra av servitören, men det tror jag inte så mycket på, men om det kommer så känner jag mig trygg på min gata där mitt favorit-kryp-in är beläget.

Det är ändå härligt när solen kommer tillbaka och skiner. Det har varit andra vindriktningar, med moln över chania-bukten och klart över land. Frånlandsvind. Något åskväder kom in från havet västerifrån, och därefter kändes det varmt.

På second-hand-shopen på Smyrnis, finns en hylla med svensk litteratur. Där fanns matematikern Bertrand Russells memoarer, undrar vem som haft den i sin ägo, tror att jag kilar ner och köper den för att ha något att kika i. Det är så lungt på Smyrnis. På Daskalogianni verkar second-hand-butiken blivit ett pantlånekontor, det är drivor med ouppackade kassar, det finns inte längre plats på hyllorna. Undrar vad detta beror på?

En fridens boning är det arkeologiska muséet på Chalidon. En affärsman jag talade med sade att det nästa år kommer att bli ett större arkeologiskt muséum, och det är glädjande. Jag gick nu närmast för att se om jag kunde få någon information om utgrävningen av den nationella stadion i Chania.
Det var i somras som man hade grävt ut i en hörna, och det gick att se från trottoaren på "Dimokratias". Man kunde se tydligt decimeter-tjocka lager av sammanpackad sand, ibland med inslag av klapperstenar, och längst ned lösan sand!
Det satt folk vid små bord och förde anteckningar, någon vevade i en liten grävskopa som öste upp sand.
Jag kunde inte tro att det var sant då, men där låg mycket väl bevarade kvarlevor av en människa i sanden. Det såg nästan konstgjort ut. Den första bad-turisten !
Det var dock verklighet har jag förstått. Utgrävningen stannade dock av. Det fattas bl.a. anslag. Hur denna fornstrand kan ha konserverats så intakt är närmast otroligt. Landhöjning och ändring av vattenflöden, mm., har väl bidragit.

Ja, forntiden kan med ens kännas så nära. Dramatiska förändringar läggs till handlingarna, lager på lager. Men bad-turisten består !


  #2  
Gammal 2011-12-10, 16:07
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: På gång i Chania

Åh så glad man blir när man ser att Du skrivit igen! Den förste badturisten ja, undrar vem det var?
Tack Stefan för Dina rapporter och ha en riktigt God Kretajul!

Lissi
  #3  
Gammal 2011-12-13, 22:01
Bo Anderssons avatar
Bo Andersson Bo Andersson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2007
Ort: Strövelstorp
Inlägg: 118
Standard Sv: På gång i Chania

Intressant det där med utgrävningarna. Det kan jag/vi tänka oss att se när vi kommer ner. Då får du bli vår guide... om du vill.

Ha de'
Bosse å Lisa
 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT