Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > lugnagatans hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-07-17, 11:06
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Varipetros pärla

Stadsbussen går till ett område som där bergen höjer sig som en tröskel till Vita bergen i bakgrunden. Bara vissa turer går dock in på småvägarna mot Varipetro, så de blev till att gå.





Längs vägen växte underblomman som stänger sina blommor på dagarna.




(I Kalimeras botaniska trädgård kan man se när blommorna öppnat sig: http://www.kalimera.nu/grekland/natu...is_jalapa.html )


Här syns "Varipetro-området", med Marmara, Limnoupouli och Potistiria. Uppe i Therisos-bergen ovanför sökte man skydd i ofärdstider.





Längst bort vid foten av bergsryggen ligger Varipetro. Här har många kretensiska hjältar växt upp, som var behjälpliga mot ockupanterna, och varav många deltog i befrielsekrigen i Makedonien, och befordrades, så att det är med stor respekt man stiger in på kafeionot där man kan träffa dessa hjältars ättlingar.






Här försöker jag se var vägarna går upp i bergen, men då ser jag också något som ser ut som ett kloster som klättrar i sluttningen. Det ser verkligen intressant ut.





Jag söker en ledtråd att nysta i , och finner denna träskylt ...





Här är den: cikadan som låter som man drar en spik mot en kam - om det är en som spelar, men i olivlundens träd var det nu fullt av dessa, vilka alla stämde in i en öronbedövande kakafonii i eftermiddagens värmebölja.





Oavsett cikadornas temperaturstyrda sorl var klostret och omgivningarna en lugn plats.





Mastixbusken utsände en hartsartad doft.




(På Kalimeras botaniska trädgård kan man även se frukterna: http://www.kalimera.nu/grekland/natur/mastixbuske.html )


Klostret verkade fullständigt slutet. Inte en människa syntes till.







En mycket välskött trädgård fanns omkring.






Här fanns en äppel-liknande frukt som ser ut som kaki, eller persimon, och blir orange när den mognar. Den är god först som övermogen då den är riktigt mjuk.





Det här "äpplet" behöver väl ingen närmare presentation.





Här stod celebriteterna på rad. Myrten - en riktig antikvitet (samma namn på grekiska), har använts i segerkransar och för framställning av myrten-olja.






Området var rikt på grottor.





Lättgånget även under dagshettan. Det går även att Ktel-bussen från Chania centrum mot Limnopouli (Aqua Park), och be föraren stanna vid avtagsvägen inte långt innan Aqua Park, ev. åka med egen bil ända fram.





I detta skyddade område fanns många av dom träd och buskar som ingår i macchian : Kermes-ek ...





Så här kan det ha sett ut förr i tiden över mycket större områden än vad som är dagens verklighet.





... Sten-ek ...






... Lager ...






Vägs ände. Senare har jag förstått att det bara står "jakt förbjuden",






och det är möjligt att fortsätta upp i bergen.






En barmhärtighetsinrättning i en jobbig backe.





I grottan var inbyggd en kyrkolokal.





Grottan erbjöd skugga. Vilket säkert dom första stenåldermännniskorna förstod att dra nytta av: "Makarernas land - Paradiset" , som deras land skulle komma att kallas av dom antika grekerna.






Dom här bladen skulle lätt kunna tas för lager på avstånd, men är sågade och spetsiga, och ser alltså mest ut som det vore Smultronträd (en ljungväxt ) , som också hör till Macchian.






På tillbakavägen stötte jag på något som gör att jag motbevisar mig själv:






Jag har skrivit någon gång att det saknas mårddjur på Kreta (utom stenmården), men tydligen finns även grävlingen . (Huvudet är till vänster.)
  #2  
Gammal 2011-07-17, 11:14
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Varipetros pärla

Men så fina bilder, och det är tydligt att du kan din botanik! Tackar!
  #3  
Gammal 2011-07-17, 11:34
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Varipetros pärla

Så fridfullt och vackert det ser ut där Kan nästan känna hettan och höra cikadorna!
Tack!

Riitta
  #4  
Gammal 2011-07-17, 11:38
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Varipetros pärla

Fina bilder och bra info.
Man behöver inte ge sig så långt från"storstan" för att hitta såna här pärlor på Kreta.
lars
Kriti stin kardia mou
  #5  
Gammal 2011-07-17, 12:12
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard Sv: Varipetros pärla

Stort TACK Stefan för ännu en fin berättelse ur din vardag. Uppskattar verkligen dina underbara beskrivningar i ord och bild av naturen på Kreta.

Ann-Kristin
  #6  
Gammal 2011-07-17, 16:42
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Varipetros pärla

Det er en s t o r glede å følge dine tråder og nyte de vakre bildene
  #7  
Gammal 2011-07-17, 17:24
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Varipetros pärla

Nu är herrn ute och vandrar i mina fotspår.

Och du gör det med bravur. Jag reser i "minnenas television" från år 2003-2004.

Efter den här sträckan strax före Varipetro ligger det äldreboende jag en gång skrev om som var så vidrigt att besöka. Det ligger även ett fängelse i trakten som jag inte skulle vilja besöka igen. Jag var där med Mr. A och lämnade av ett matpaket för många år sedan.

Här fångar du det Kreta jag har i mina drömmar och även har upplevt genom åren. Du kommer säkert att hitta kalla källor med mycket gott vatten. Det här ligger ovanför "Apollos" och "Vings" värld. Du har säkert redan mött riktiga kretensare, lite skygga men ändå väldigt nyfikna. Min gamla dåliga kamera klarade inte av att plåta så mycket då det var i digitala medias barndom.

Det skulle vara en upplevelse att gå de här sträckorna tillsammans med dig och filosofera över livet. Den enda nackdelen är att idag måste det finnas plats för en rollator på stigen. Om inte ett mirakel inträffar i värmen så att jag kan återgå till kryckan igen.

Jag vet inte om du märkt det att luften är helt annorlunda när du är ute på äventyr borta ifrån Xania med omnejder.

Jag vet inte hur din fysik är, men annars är det en upplevelse att gå från Frango Castello tillbaka över berget. Det tar ca: 2,5 dag och går åt minst en 5l vattendunk. Lättast är att lifta biten över plattlandet till det börjar gå uppåt. Det finns "några" matställen, men jag rekommenderar medhavd proviant. Jag hade sovsäck med mig när jag gick den turen.

//Uffe
  #8  
Gammal 2011-07-17, 17:28
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Varipetros pärla

Underbart att "vandra" med fotonas hjälp! Så fina bilder och man både känner dofterna och känner värmen

TACK!
Lissi
  #9  
Gammal 2011-07-17, 20:36
annouska annouska är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Moelv, Norge
Inlägg: 2
Standard Sv: Varipetros pärla

Så fin skildring av landskapet med disse fotografiene! Jeg føler jeg er i Hellas igjen, selv om jeg sitter i Norge og ser ut på regnet (igjen).
  #10  
Gammal 2011-07-19, 16:26
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Sv: Varipetros pärla

Gå från Frangokastelli låter väldigt långt, men väldigt spännande.

Nu blir det nog inte fler längre vandringar förrän värmen kulminerat. Det är på väg upp mot 40 grader i skuggan. Och på dagen är säkert bäst att endast vistas i skuggan.

Jag var på väg att vandra på Rodoupou-halvön, men har just fått reda på att båten till udden Diktyna inte längre går. Så denna mäktiga halvö får nu ligga där öde och delvis oupptäckt (jungfrulig ) .

Så sakteliga breder jag ut mig, amöbalikt, men funderar mycket emellanåt vilken väg som är bäst. Det här kanske kan vara vägen till kullarna med intressanta fornfynd (Kastellos och Dembla) :


  #11  
Gammal 2011-07-19, 16:57
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Varipetros pärla

Hej Stefan!
Jätteintressant att "följa med" på dina vandringar. Du är verkligen duktig på växters namn och även djur och platser...och hur du berättar om det. Till skillnad från dig är jag inte riktigt bekväm med att vandra ensam, kanske vi kan ta en lättare vandring i höst när den värsta värmen är förbi... ...hur som helst hade jag tänkt komma till Chania o träffa dig nån gång i sommar, men vet inte när...än...

Yanna - som svettas i 37 gr värme - ikväll blir det ett dopp i solnedgången - underbart!!
  #12  
Gammal 2011-07-20, 11:37
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Varipetros pärla

Mycket intressant att se denna andra sida av Kreta!
  #13  
Gammal 2011-07-20, 13:06
Susies avatar
Susie Susie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Birkerød
Inlägg: 1 464
Standard Sv: Varipetros pärla

Mange tak for dit vandrings-rejsebrev og de flotte billeder. Fortsat god tur igen, når varmen har lagt sig (de problemer har vi ikke her i Norden )

Susie - som glæder sig til vandring i de Hvide bjerge til september.
  #14  
Gammal 2011-07-20, 18:19
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Sv: Varipetros pärla

Det blir jätteroligt när du kommer hit. När du har tid. Jag kommer väl ihåg att du lovade tidigare.
Jag är hemma hela sommaren. Det är bara att maila eller sms:a .

Vandring i höst låter också spännande.

/Stefan

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Hej Stefan!Jätteintressant att "följa med" på dina vandringar. Du är verkligen duktig på växters namn och även djur och platser...och hur du berättar om det. Till skillnad från dig är jag inte riktigt bekväm med att vandra ensam, kanske vi kan ta en lättare vandring i höst när den värsta värmen är förbi... ...hur som helst hade jag tänkt komma till Chania o träffa dig nån gång i sommar, men vet inte när...än...

Yanna - som svettas i 37 gr värme - ikväll blir det ett dopp i solnedgången - underbart!!
  #15  
Gammal 2011-07-20, 19:02
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Varipetros pärla

Jag har flera gånger tänkt åka till Chania men det har inte blivit så och just nu är det för varmt! Men jag kommer...åtminstone till sensommaren/hösten. Skulle va jättekul att få följa med dig på en vandring...modell lättare!
Om du skulle förirra dig hit innan dess så vill jag naturligtvis träffa dig! Ha det så himla bra till dess!

Yanna
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT