Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Hemelektronik

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-03-20, 20:46
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Köpt min nya mobil nu..

Men behöver hjälp!

Jag lyckades i utforskaren överföra tre låtar till mobilen, sedan var det stopp.
Varje nytt försök avbryts, kontakten bryts mellan datorn och mobilen.

Någon som begriper detta?

Lefteris
som i alla fall fick in Grigoris Mitsokotsis...
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-03-21, 17:05
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Köpt min nya mobil nu..

Vad är det för mobil Erik? Jag köpte en Ericson K700i för ett år sedan, bl a för att det var både radio och MP3 spelare i den. Jag rensade telefonen på allt onödigt för att frigöra minne till MP3:r. Men det är fortfarande så lite minne att det knappt är lönt att lägga in något egentligen. Kanske ditt minne (telefonens alltså!) också är fullt? Kan du komplettera telefonen med ytterligare minneskort?

Kan passa på och tipsa om en bra och rolig grej här. Philips släppte i fjol en liten "apparat" med högtalare och förstärkare som kan kopplas till telefonen (om sladd finnes), MP3-spelare osv. Ser ut som en "minibaguette" med stereohögtalare. Det är den nya typen av synnerligen små högtalare med med metallkoner. Den har förvånansvärt bra ljud för sitt pris, ca 700:-. Finns även med inbyggd radio och MP3-spelare (ca 500 Mb minne) och kostar då ca 1600:-. Finns i de flesta välsorterade elektronikbutiker. Jag har sett att det kommit några kopior på sista tiden.

Jag måste kunna lyssna på Grekisk radio när jag är där, och ev någon platta hemifrån, så jag kommer på sikt att skaffa den dyrare varianten. Så slipper jag släpa på den gamla enkla reseradion som har en mottagningskänslighet som en gråsten...

Peter
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-03-21, 20:27
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Köpt min nya mobil nu..

[QUOTE=Peter]Vad är det för mobil Erik?
Det är en SE K750i.

Kan du komplettera telefonen med ytterligare minneskort?
I "erbjudandet" ingick ett minneskort på 1GB...

Överföringen avbryts efter 20-30 sekunder. Ibland säger en skylt något om att det är fel filformat, fast det är MP3-filer jag vill trycka in. Sedan bryts kontakten mellan PC:n och mobilen.

Säger det här dig något mer?

Hälsningar

Lefteris
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-03-22, 14:48
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Köpt min nya mobil nu..

Det är en SE K750i.

Utmärkt val. Skulle själv vilja ha en, men den var inte släppt när jag köpte min, och nu är det för tidigat att byta.

I "erbjudandet" ingick ett minneskort på 1GB...

Tja, det ska ju räcka till lite mer än 3 - 4 låtar...

...fel filformat, fast det är MP3-filer jag vill trycka in.

MP3 står egentligen för en teknik för att komprimera filer. Det finns flera olika filformat, dvs . + ändelse. Sony tex har ett format som gör att de kan trycka in nästan dubbelt så mycket filer i motsvarande minne som kunkurrenterna.

Kolla i intruktionsboken om det står något om vilka format telefonen klarar. (Kanske måste du ange vilket format du vill använda?) Ring butiken där du köpt den och fråga. Kolla specen på SonyEricsons hemsida om det står något där. I värsta fall maila deras kundtjänst och fråga! De brukar svara rätt fort.

Jag vet att många använder NERO (finns att hämta gratis på nätet) för att göra om CD eller andra filer till MP3. Ett mycket bra program och lätt att använda.

Hoppas det löser sig nu.

Peter

Tillägg: Till K750 finns en "ljudkabel" för att ansluta externa högtalare, tex de från Philips jag nämnde här ovan.

Senast redigerad av Peter den 2006-03-22 klockan 14:52. Anledning: Tillägg
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-03-23, 17:17
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Köpt min nya mobil nu..

I går kväll hade jag besök av Servicechefen på ett företag jag tidigare jobbat för. Han är tekniskt väldigt kunnig så jag tog upp ditt problem med honom. Och vad ska man med tekniker till om inte för att komplicera redan svårbegripliga saker ytterligare…

Han förklarade att man måste ha rätt bit-rate också. Bit-raten säger hur kraftigt komprimerad filen är. För stereo rekommenderade han 96 K, 48 K per kanal. Det kan tydligen de flesta MP3 spelare läsa oavsett .xxx dsv suffixet. MP3 skalar bort det mesta av basen och allt över 13.000 Hz och i 96 K blir filen ung. 1/10-del av motsvarande CD-fil. Tyvärr försvinner en hel del dynamik också. Svaga partier kan nästan helt försvinna.

Han sade även att mycket (gratis)musik som finns att hämta på nätet kan ligga så lågt som 8 + 8 K för att göra filen så liten som möjligt och därmed snabb att ladda ner. Det går att spela på datorn, men ofta inte i en MP3-spelare. Betalmusik brukar ha högre bit-rate för att få bättre kvalitet.

Så troligtvis har du försökt ladda ner en fil med för låg bit-rate, eller för hög, och då protesterar spelaren just med ”fel filformat” eftersom den inte kan hantera filen.

Ladda aldrig ner MP3 från nätet direkt i telefonen. Mellanlagra alltid i datorn tryckte min gode vän på också. Då kan man lätt kolla att det inte följt med något oönskat...

Du kan ”packa upp” MP3 filen till tex vanligt CD-format och lägga den i en mapp någonstans. Kopiera sedan om den till MP3 igen men med en högre bit-rate. Detta kan du nog göra med tex NERO. Du förlorar inget i kvalitet eftersom kvalitet redan bestämts av den lägsta bit-raten.

Jag tycker det bör stå i instruktionsboken vilken bit-rate MP3-spelaren klarar.

Peter - själv fortfarande förvirrad men nu på ett något högre plan…
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-03-23, 18:51
Easy Easy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 35
Standard Sv: Köpt min nya mobil nu..

Hur har du laddat upp filerna, via bifogad USB kabel eller? Jag misstänker att det extra minnet som följde med inte är formaterat och du försöker nu lägga in på internminnet som blivit fullt. När minnet inte är formaterat så är det heller inte redo att ta emot filer.
Den här s.k. kunniga servicechefens kunskaper ska du ta lätt på för det är nämligen osanningar. Jag vet inte att det finns några begränsningar i telefonen vad det gäller bitrate, jag vet att den klarar minst 192Kb/s eftersom jag själv tankat över det. Jag har dessutom aldrig sett en MP3 fil på mindre än 32Kb/s vilket är i sämre radiokvalitet, 8Kb/s skulle aldrig gå att lyssna på och stöds heller inte av MP3 standarden så det är rent struntprat. Varför man skulle konvertera till .WAV format (CD) och sedan konvertera tillbaks till MP3 övergår mitt förstånd och jag vet inget virus som sprider sig via MP3 heller.
128Kb/s är den sämsta kvaliteten på MP3 man bör använda medans 192Kb/s är en bra kompromiss mellan kvalitet och storlek på fil.

Citat:
Ursprungligen postat av Peter
I går kväll hade jag besök av Servicechefen på ett företag jag tidigare jobbat för. Han är tekniskt väldigt kunnig så jag tog upp ditt problem med honom. Och vad ska man med tekniker till om inte för att komplicera redan svårbegripliga saker ytterligare…

Han förklarade att man måste ha rätt bit-rate också. Bit-raten säger hur kraftigt komprimerad filen är. För stereo rekommenderade han 96 K, 48 K per kanal. Det kan tydligen de flesta MP3 spelare läsa oavsett .xxx dsv suffixet. MP3 skalar bort det mesta av basen och allt över 13.000 Hz och i 96 K blir filen ung. 1/10-del av motsvarande CD-fil. Tyvärr försvinner en hel del dynamik också. Svaga partier kan nästan helt försvinna.

Han sade även att mycket (gratis)musik som finns att hämta på nätet kan ligga så lågt som 8 + 8 K för att göra filen så liten som möjligt och därmed snabb att ladda ner. Det går att spela på datorn, men ofta inte i en MP3-spelare. Betalmusik brukar ha högre bit-rate för att få bättre kvalitet.

Så troligtvis har du försökt ladda ner en fil med för låg bit-rate, eller för hög, och då protesterar spelaren just med ”fel filformat” eftersom den inte kan hantera filen.

Ladda aldrig ner MP3 från nätet direkt i telefonen. Mellanlagra alltid i datorn tryckte min gode vän på också. Då kan man lätt kolla att det inte följt med något oönskat...

Du kan ”packa upp” MP3 filen till tex vanligt CD-format och lägga den i en mapp någonstans. Kopiera sedan om den till MP3 igen men med en högre bit-rate. Detta kan du nog göra med tex NERO. Du förlorar inget i kvalitet eftersom kvalitet redan bestämts av den lägsta bit-raten.

Jag tycker det bör stå i instruktionsboken vilken bit-rate MP3-spelaren klarar.

Peter - själv fortfarande förvirrad men nu på ett något högre plan…

Senast redigerad av Easy den 2006-03-23 klockan 18:53.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-03-23, 19:49
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Köpt min nya mobil nu..

Tack ni engagerade i mitt problem!

I går fick jag som det visade sig en snilleblixt efter att läst på lite igen i handboken. Jag uppsökte källan kan man säga...

Iden jag fick var att "slänga in" minneskortet i datorn. Flyttade över mina musikfiler till kortet och tryckte tillbaka till mobilen. Noll resultat.
Tillbaka med minneskoret i datorn och flyttade alla filerna till en en katalog som redan fanns där som heter MP3...som jag nu först såg.
Åter in i mobilen med kortet.
Succe´. Grigoris Bitsokotsis till och från jobbet! Vilken resa!
Så nu struntar jag i USB-kabeln, naturligtvis.

Ni är alla välkomna med slutsatser och reflexioner, både om tekniken och mig som person...

Kalispera!

Lefteris
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-03-23, 20:49
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Köpt min nya mobil nu..

Jag misstänker att det extra minnet som följde med inte är formaterat och du försöker nu lägga in på internminnet som blivit fullt.

Men telefonen säger format-fel? Borde den inte säga minnet fullt då? Det gör min K700 när jag djäklats med den. Men visst, det mycket möjligt att felet ligger där.

Den här s.k. kunniga servicechefens kunskaper ska du ta lätt på...

Han heter inte Gud vare sig i för- eller efternamn. Fast han brukar ha en obehaglig förmåga att ha rätt...

8Kb/s skulle aldrig gå att lyssna på...

Jag kanske missuppfattade honom och jag har aldrig grävt så djupt i MP3. Och det var sent på kvällen...

...stöds heller inte av MP3 standarden...

Nä, just det! Det finns ju inget som hindrar någon att skicka ut filer med taskig komprimering. Om nu 32 K är minsta acceptabla komprimering, klarar alla MP3-spelare av att hantera det? Jag har ingen aning!

Varför man skulle konvertera till .WAV format (CD) och sedan konvertera tillbaks till MP3 övergår mitt förstånd

Jo, just i det fallet om man har en spelare som inte klarar 32 K tex. Om det nu det är lägsta acceptabla nivå. Vill man ha med just den låten så måste man ju höja bit-raten så att spelaren kan läsa filen.

(Näää, jag ska inte... Fast det kliar lite i fingrarna )

och jag vet inget virus som sprider sig via MP3 heller.

Här känner jag mig dock på lite fastare mark. Jodå, för ½ - 1 år sedan skrevs det lite om någon skit som spreds via MP3. Jag kommer inte exakt ihåg vad det var men jag har för mig att det var någon "tracking- grej". Dessutom är det ju upp till den som skickar filen vad den innehåller! Du, eller jag, kan ju aldrig vara säkra på att den är frisk!

Jmfr tex med det pgm:et som automatiskt intallerades om man körde vissa Amerikanska CD från Sony på datorn! Det var ett H - e att hitta och ta bort, och Sony fick så mycket kritik att de tvingades att lägga ut borttagningsverktyg på hemsidan och sluta lägga det på vanliga CD-skivor.

I min värld, och jag har ju bara jobbat i data/tele-branschen sedan -84 så jag har väl inte några större kunskaper, kan jag inte vara nog försiktig med det jag laddar ner från nätet.

128Kb/s är den sämsta kvaliteten på MP3 man bör använda medans 192Kb/s är en bra kompromiss mellan kvalitet och storlek på fil.

Min förre kollega tyckte att 96 K var en bra kompromiss. Det får stå för honom, och som sagt så har jag väldigt begränsad kunskap om MP3.

Men vi ska inte käbbla om detta, du vet säkert mycket mer om MP3 än jag gör. Du verkar kunna detta och får gärna överta försöken att få igång Eriks MP3-spelare. För det är ju det som är målet, eller hur.

Peter
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-03-23, 21:28
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Köpt min nya mobil nu..

Iden jag fick var att "slänga in" minneskortet i datorn.

Säger du nu! Det skulle du ju gjort från början.

Tillbaka med minneskoret i datorn och flyttade alla filerna till en en katalog som redan fanns där som heter MP3...som jag nu först såg.

Då var det nog så att du inte hittade rätt katalog och mapp när du försökte ladda ner via USB-kabeln? Så någon mapp i telefonen är nog oavsiktligt full. Försök hitta den och töm den.

Så nu struntar jag i USB-kabeln, naturligtvis.

Det skulle säkert fungera när du väl hittar rätt mapp. Men det går säkert mycket fortare att kopiera direkt till kortet när du nu har möjlighet att sätta kortet direkt i datorn. Smart tänkt Erik!

Och skönt att det löst sig.

Peter
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-03-23, 22:34
Easy Easy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 35
Standard Sv: Köpt min nya mobil nu..

Citat:
Ursprungligen postat av Peter
Men telefonen säger format-fel? Borde den inte säga minnet fullt då? Det gör min K700 när jag djäklats med den. Men visst, det mycket möjligt att felet ligger där.
Det var en kvalificerad gissning som visade sig vara felaktig.

Citat:
Ursprungligen postat av Peter
Han heter inte Gud vare sig i för- eller efternamn. Fast han brukar ha en obehaglig förmåga att ha rätt...

8Kb/s skulle aldrig gå att lyssna på...

Jag kanske missuppfattade honom och jag har aldrig grävt så djupt i MP3. Och det var sent på kvällen...

Nä, just det! Det finns ju inget som hindrar någon att skicka ut filer med taskig komprimering. Om nu 32 K är minsta acceptabla komprimering, klarar alla MP3-spelare av att hantera det? Jag har ingen aning!
MP3 är ett licensierat och standardiserat format och finns därmed inte i lägre bitrate än 32Kb/s

Citat:
Ursprungligen postat av Peter
Varför man skulle konvertera till .WAV format (CD) och sedan konvertera tillbaks till MP3 övergår mitt förstånd

Jo, just i det fallet om man har en spelare som inte klarar 32 K tex. Om det nu det är lägsta acceptabla nivå. Vill man ha med just den låten så måste man ju höja bit-raten så att spelaren kan läsa filen.

(Näää, jag ska inte... Fast det kliar lite i fingrarna )!
Som sagt se ovan.

Citat:
Ursprungligen postat av Peter
och jag vet inget virus som sprider sig via MP3 heller.

Här känner jag mig dock på lite fastare mark. Jodå, för ½ - 1 år sedan skrevs det lite om någon skit som spreds via MP3. Jag kommer inte exakt ihåg vad det var men jag har för mig att det var någon "tracking- grej". Dessutom är det ju upp till den som skickar filen vad den innehåller! Du, eller jag, kan ju aldrig vara säkra på att den är frisk!
Du har förvisso en poäng, men filen måste på något sätt exekveras för att ett virus ska sprida sig och hittills finns inga kända virus som spridits som MP3 fil, utom möjligtvis i kvällstidningarnas fria fantasier.

Citat:
Ursprungligen postat av Peter
Jmfr tex med det pgm:et som automatiskt intallerades om man körde vissa Amerikanska CD från Sony på datorn! Det var ett H - e att hitta och ta bort, och Sony fick så mycket kritik att de tvingades att lägga ut borttagningsverktyg på hemsidan och sluta lägga det på vanliga CD-skivor.
Det var ett rootkit som installerades in tillsammans med programmet du var tvungen till att ha för att spela Sony skivor på en dator. Ser dock ej kopplingen till MP3.

Citat:
Ursprungligen postat av Peter
I min värld, och jag har ju bara jobbat i data/tele-branschen sedan -84 så jag har väl inte några större kunskaper, kan jag inte vara nog försiktig med det jag laddar ner från nätet.
Det alltid bra att vara försiktig med vad man laddar ner.

Citat:
Ursprungligen postat av Peter
128Kb/s är den sämsta kvaliteten på MP3 man bör använda medans 192Kb/s är en bra kompromiss mellan kvalitet och storlek på fil.

Min förre kollega tyckte att 96 K var en bra kompromiss. Det får stå för honom, och som sagt så har jag väldigt begränsad kunskap om MP3. .
Jag skulle vilja påstå att merparten som finns att ladde ner från nätet på ett eller annat sätt är 128Kb/s så vart han har fått 96Kb/s ifrån vet jag inte men huvudsaken är att han är nöjd.

Citat:
Ursprungligen postat av Peter
Men vi ska inte käbbla om detta, du vet säkert mycket mer om MP3 än jag gör. Du verkar kunna detta och får gärna överta försöken att få igång Eriks MP3-spelare. För det är ju det som är målet, eller hur
Peter.
Han lyckades tydligen fått igång den utan vår "hjälp" med ett fulmeck och det funkar också.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-03-23, 22:40
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Köpt min nya mobil nu..

Oj vad bra det känns med en halvgammal Nokia som går som en klocka och bara behöver laddas en gång per vecka. Räcker med en avancerad teknikprodukt i hemmet.

Eva
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-03-24, 06:00
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Köpt min nya mobil nu..

Citat:
Ursprungligen postat av Easy
Han lyckades tydligen fått igång den utan vår "hjälp" med ett fulmeck och det funkar också.
Är bara lite intresserad av vad fulmecj betyder, aldrig hört ordet förut.

Lefteris.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2006-03-24, 06:58
Easy Easy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 35
Standard Sv: Köpt min nya mobil nu..

Fulmeck eller quick and dirty är när man gör så att något fungerar men kanske inte på det bästa sättet. Mycket vanligt i IT-branschen vid tidspress, tyvärr. Typiskt är när man gör en tillfällig lösning som senare alltid visar sig bli permanent - jag fixar det där senare...

Citat:
Ursprungligen postat av Erik Stenholm
Är bara lite intresserad av vad fulmecj betyder, aldrig hört ordet förut.

Lefteris.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2006-03-24, 15:17
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Köpt min nya mobil nu..

Det var en kvalificerad gissning som visade sig vara felaktig.

Hoppsan. Den var tydligen inte så kvalificerad... Mer ett hugskott...

MP3 är ett licensierat och standardiserat format och finns därmed inte i lägre bitrate än 32Kb/s

Vilket då naturligtvis hindrar (oseriösa?) siter att dumpa komprimeringen ytterligare...? Ärligt talat så har jag ingen aaaning om, om det är tekniskt möjligt. Jag erkänner gärna att du säkert kan mycket mer om MP3 än jag gör. Jag gör gärna en hel Pudel om du vill, och du kan klia mig på magen eller bita mig i stupen, vilket du vill, men jag vägrar underskatta de djävulstyg som (oseriösa) siter kan hitta på...

Du har förvisso en poäng,

Bingo!

men filen måste på något sätt exekveras för att ett virus ska sprida sig

Skitsnack! Självexekverande filer har funnits sedan urminnes tider... Om du nu är så kunnig som du vill göra gällande så borde du vara väl medveten om detta. Försöker du kolla min kunskapsnivå eller försöker du bara djävlas i största allmänhet? Du verkar ju kunna det här med MP3, vilket inte jag kan, men känner du inte till självexekverande filer så måste du nog plugga det här med datorer och programering ytterligare något/några år till...

Och vem har sagt att Möget måste sprida sig? Det kan ju vara en Trojan som kanske bara vill kopiera adressboken och ev. utnyttja linan! Eller öppna en port för extern åtkomst. Variablerna där är oändliga. Möget kanske bara vill till en dator för att hitta bankkoder? Dina kanske...?

och hittills finns inga kända virus som spridits som MP3 fil, utom möjligtvis i kvällstidningarnas fria fantasier.

Det är möjligt att det jag läste var journalistiskt "vaporware". Inte vet jag! Det är liksom lite svårt för mig att kolla deras källor... Så det är mycket möjligt att du har helt rätt. Allt som står i tidningarna måste inte vara sanning... V S B...

Det var ett rootkit som installerades in tillsammans med programmet du var tvungen till att ha för att spela Sony skivor på en dator.

Så du menar att jag skulle vara tvungen att installera ett speciellt pgm (via Sonys CD) på datorn för att spela just den CD:n, när alla andra CD fungerar perfekt? Hur kommer det sig då att CD:n gick att spela upp i en urgammal CD-spelare? Den var inte uppgraderad! Tidigare och senare CD från Sony fungerade också utan instickspgm. Sluta larva dig! Sony ville spionera, Fini Palaver...!

Det jag har hörde var att det var ett i o f s tämligen harmlöst spy-pgm men att de hade lyckats gräva ner, och dölja det, riktigt långt ner. Och att det sedan var ett elände att få bort det eftersom det hade "infekterat" rooten. (För de totalt ointresserade, de flesta; de marginellt nyfikna, ytterst få; så är rooten det innersta av operativsystemet. Och det ska man inte hålla på att joddla med om man inte är extremt kunnig och vet vad man gör. Konsekvensen kan i värsta fall bli totalstopp. Fel av mig! Det BLIR i 99,9 % av fallen totalkrasch och i absolut värsta fall går datorn inte ens att starta igen. Då är det skrotning, eller byta PROM:ar som gäller. Jag kan testa mycket bus på nätet, men personligen så håller jag mig så långt bort från rooten som möjligt...) Och de fick så mycket skit för det, och jag har för mig att det fortfarande finns stämningar mot Sony liggande i USA. Det var många som kraschade när de försökte ta bort pgm:et. Sanningen bakom detta var, så vitt jag läst och förstått, att Sony ville spionera på de som körde/kopierade CD:n i datorn.

Du kan väl inte seriöst påstå att jag skulle vara tvungen att installera ett speciellt pgm från Sony på datorn bara för att lyssna på en viss CD, när samma CD fungerar perfekt i en vanlig CD-spelare?

Det alltid bra att vara försiktig med vad man laddar ner.

Jamen, där är vi ju faktiskt överens!

Han lyckades tydligen fått igång den utan vår "hjälp" med ett fulmeck och det funkar också.

Trots allt så är det ju det som är det viktigaste.

"Fulmeck"... Ha ha ha… Plug and Pray... Vokabulären ändras genom åren...

Det fulaste vi gjorde, på den tiden, var när vi släppte strypningarna på korten kunden redan hade... Det kallades redan då för uppgradering. Det tog teknikern ca 5 min att strappa (koppla) om korten, men de hade alltid order om att markera mycket tekniska problem som skulle ta minst 3 - 4 timmar... Smörjobb kallades det visst... Största delen av tiden satt de och fikade med den söta tjejen i receptionen... Och så skickade vi en fet faktura på något som kunden egentligen hade från början. Fast skumpan smakade gott! Jag jobbade då för ett Amerikanskt företag. Ett av världens största inom datasfären på den tiden. Nä, inte Big Blue, strax under... Jag hoppas verkligen att ingen här är gammal kund. Brrr... Blotta tanken ger mig rysningar...

Easy. Du må tycka och tänka, och naturligvis även skriva, om det jag skrivit här. Men jag kommer inte att gå i svaromål. Eriks MP3 fungerar nu och det är det viktigaste. Jag är övertygad om att du har mycket bra kunskaper om MP3-teknik mm, och jag gör gärna en Pudel där! Själv, och som ombud för tekniker-putte. Men jag vet även när och var jag står på fast mark.

Mitt, såväl som ditt, syfte var gott, och så löste den f...n det själv. Mutter. (Erik, du ser glimten i ögat där hoppas jag!)

Janne och moderatorena är redan tämligen gråhåriga pga mig, och de behöver nog inte mer av den varan misstänker jag. De gråa hår har de fått (säkert som straff ändå, he he he) har kommit sedan -01, troligtvis långt innan du hittade hit. Jag försöker krampaktigt att undvika ge dem fler...

Så Fred och Fridens Liljor! Vill du skälla på mig så gör det via PM eller mail. Från min sida avslutades den här tråden nu.

Peter
Svara med citat
  #15  
Gammal 2006-03-24, 16:36
Easy Easy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 35
Standard Sv: Köpt min nya mobil nu..

Sanslöst är väl det enda man kan konstatera, jag hoppas att dina övriga inlägg är lite mer seriösa än detta. Vem som helst kan kontrollera det jag har skrivit med lite egna sökningar på nätet och i övrigt har jag ingen kommentar.

Citat:
Ursprungligen postat av Peter
Det var en kvalificerad gissning som visade sig vara felaktig.

Hoppsan. Den var tydligen inte så kvalificerad... Mer ett hugskott...

MP3 är ett licensierat och standardiserat format och finns därmed inte i lägre bitrate än 32Kb/s

Vilket då naturligtvis hindrar (oseriösa?) siter att dumpa komprimeringen ytterligare...? Ärligt talat så har jag ingen aaaning om, om det är tekniskt möjligt. Jag erkänner gärna att du säkert kan mycket mer om MP3 än jag gör. Jag gör gärna en hel Pudel om du vill, och du kan klia mig på magen eller bita mig i stupen, vilket du vill, men jag vägrar underskatta de djävulstyg som (oseriösa) siter kan hitta på...

Du har förvisso en poäng,

Bingo!

men filen måste på något sätt exekveras för att ett virus ska sprida sig

Skitsnack! Självexekverande filer har funnits sedan urminnes tider... Om du nu är så kunnig som du vill göra gällande så borde du vara väl medveten om detta. Försöker du kolla min kunskapsnivå eller försöker du bara djävlas i största allmänhet? Du verkar ju kunna det här med MP3, vilket inte jag kan, men känner du inte till självexekverande filer så måste du nog plugga det här med datorer och programering ytterligare något/några år till...

Och vem har sagt att Möget måste sprida sig? Det kan ju vara en Trojan som kanske bara vill kopiera adressboken och ev. utnyttja linan! Eller öppna en port för extern åtkomst. Variablerna där är oändliga. Möget kanske bara vill till en dator för att hitta bankkoder? Dina kanske...?

och hittills finns inga kända virus som spridits som MP3 fil, utom möjligtvis i kvällstidningarnas fria fantasier.

Det är möjligt att det jag läste var journalistiskt "vaporware". Inte vet jag! Det är liksom lite svårt för mig att kolla deras källor... Så det är mycket möjligt att du har helt rätt. Allt som står i tidningarna måste inte vara sanning... V S B...

Det var ett rootkit som installerades in tillsammans med programmet du var tvungen till att ha för att spela Sony skivor på en dator.

Så du menar att jag skulle vara tvungen att installera ett speciellt pgm (via Sonys CD) på datorn för att spela just den CD:n, när alla andra CD fungerar perfekt? Hur kommer det sig då att CD:n gick att spela upp i en urgammal CD-spelare? Den var inte uppgraderad! Tidigare och senare CD från Sony fungerade också utan instickspgm. Sluta larva dig! Sony ville spionera, Fini Palaver...!

Det jag har hörde var att det var ett i o f s tämligen harmlöst spy-pgm men att de hade lyckats gräva ner, och dölja det, riktigt långt ner. Och att det sedan var ett elände att få bort det eftersom det hade "infekterat" rooten. (För de totalt ointresserade, de flesta; de marginellt nyfikna, ytterst få; så är rooten det innersta av operativsystemet. Och det ska man inte hålla på att joddla med om man inte är extremt kunnig och vet vad man gör. Konsekvensen kan i värsta fall bli totalstopp. Fel av mig! Det BLIR i 99,9 % av fallen totalkrasch och i absolut värsta fall går datorn inte ens att starta igen. Då är det skrotning, eller byta PROM:ar som gäller. Jag kan testa mycket bus på nätet, men personligen så håller jag mig så långt bort från rooten som möjligt...) Och de fick så mycket skit för det, och jag har för mig att det fortfarande finns stämningar mot Sony liggande i USA. Det var många som kraschade när de försökte ta bort pgm:et. Sanningen bakom detta var, så vitt jag läst och förstått, att Sony ville spionera på de som körde/kopierade CD:n i datorn.

Du kan väl inte seriöst påstå att jag skulle vara tvungen att installera ett speciellt pgm från Sony på datorn bara för att lyssna på en viss CD, när samma CD fungerar perfekt i en vanlig CD-spelare?

Det alltid bra att vara försiktig med vad man laddar ner.

Jamen, där är vi ju faktiskt överens!

Han lyckades tydligen fått igång den utan vår "hjälp" med ett fulmeck och det funkar också.

Trots allt så är det ju det som är det viktigaste.

"Fulmeck"... Ha ha ha… Plug and Pray... Vokabulären ändras genom åren...

Det fulaste vi gjorde, på den tiden, var när vi släppte strypningarna på korten kunden redan hade... Det kallades redan då för uppgradering. Det tog teknikern ca 5 min att strappa (koppla) om korten, men de hade alltid order om att markera mycket tekniska problem som skulle ta minst 3 - 4 timmar... Smörjobb kallades det visst... Största delen av tiden satt de och fikade med den söta tjejen i receptionen... Och så skickade vi en fet faktura på något som kunden egentligen hade från början. Fast skumpan smakade gott! Jag jobbade då för ett Amerikanskt företag. Ett av världens största inom datasfären på den tiden. Nä, inte Big Blue, strax under... Jag hoppas verkligen att ingen här är gammal kund. Brrr... Blotta tanken ger mig rysningar...

Easy. Du må tycka och tänka, och naturligvis även skriva, om det jag skrivit här. Men jag kommer inte att gå i svaromål. Eriks MP3 fungerar nu och det är det viktigaste. Jag är övertygad om att du har mycket bra kunskaper om MP3-teknik mm, och jag gör gärna en Pudel där! Själv, och som ombud för tekniker-putte. Men jag vet även när och var jag står på fast mark.

Mitt, såväl som ditt, syfte var gott, och så löste den f...n det själv. Mutter. (Erik, du ser glimten i ögat där hoppas jag!)

Janne och moderatorena är redan tämligen gråhåriga pga mig, och de behöver nog inte mer av den varan misstänker jag. De gråa hår har de fått (säkert som straff ändå, he he he) har kommit sedan -01, troligtvis långt innan du hittade hit. Jag försöker krampaktigt att undvika ge dem fler...

Så Fred och Fridens Liljor! Vill du skälla på mig så gör det via PM eller mail. Från min sida avslutades den här tråden nu.

Peter
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT