Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2023-08-29, 07:36
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Hälsning från Aten

Kom för två dagar sedan till Aten där vi ska stanna fyra nätter innan vi reser vidare. Nära och kära hade synpunkter på att vi skulle resa dit på grund av bränderna som närmat sig Aten. Kikade från flygplanet om vi kanske skulle se någon rök, vilket vi inte gjorde.

Varmt är bara förnamnet. 🥵 Kan inte låta bli att tänka på en viss person här på forumet: undrar vad han skulle tycka om värmen. Utanför flera butiker står stora fläktar uppställda, som även bjuder på en svalkande dusch.

Nej, nu är det dags att kliva ur sängen och göra sig i ordning för frukost.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2023-08-29, 17:07
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 519
Standard Sv: Hälsning från Aten

Ha en fin resa, ska bli spännande att se vart ni ska resa vidare till.
Kerstin
Svara med citat
  #3  
Gammal 2023-08-29, 17:50
Sol och havs avatar
Sol och hav Sol och hav är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Ort: Örby
Inlägg: 510
Standard Sv: Hälsning från Aten

Ja, ha en underbar resa nu!!
Det ska bli jättekul att att få läsa lite om den.

Maria
Svara med citat
  #4  
Gammal 2023-08-29, 21:49
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Hälsning från Aten

Det värmer i hjärtat att veta att jag har en vän i Aten som tänker på mig.
Förmodar att det är Masseväder+++ som gäller.

Kan det månne bli ett besök på Rakadiko, en av mina favoritrestauranger i Pireus, när ni så småningom kommer dit?

Ha en fin resa!

Masse
Svara med citat
  #5  
Gammal 2023-08-29, 22:16
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 190
Standard Sv: Hälsning från Aten

Ha det jättebra, Sjöborren!!
Aten har en speciell plats i mitt hjärta så hälsa från mig
Kul om du har tid att skriva lite mer senare....
Catlady, som är "avis"..........
Svara med citat
  #6  
Gammal 2023-08-30, 09:55
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Hälsning från Aten

Ha det så fint, ser fram emot lite betraktelser då och då
Svara med citat
  #7  
Gammal 2023-08-31, 10:51
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: Hälsning från Aten

Masse! Hur kunde du tro att det var dig jag tänkte på …



Det är 34˚ i skuggan. 🥵 Har aldrig tidigare upplevt något liknande. Trots värmen har vi promenerat runt i Omonia, Psirri, Anafiotika och Plaka, kryssat från ena skuggsidan till den andra och druckit mycket vatten - i alla fall min man, själv dricker jag som en fågelunge när det gäller vatten.
Tavernor vi besökt och varit nöjda med är: To Psirri där vi en kväll åt lamm och kyckling. Atlantilos fisktaverna i Psirri, i en smal gränd där vi fick sitta vid något som påminde om ett litet campingbord. Den kvällen åt vi pasta sea food och ugnsbakad Sea bass med grönsaker.
Tavernan vi tyckte bäst om heter Saīta och ligger i Plaka. Där åt vi lunch: god grekisk sallad, tsatsiki, pinfärskt bröd med knaprig skorpa, samt god friterad zucchini - därtill en mycket trevlig servitör.
Dagen efter gick vi tillbaka. Kikade om ”vårt bord”var ledigt. Innan vi hann blinka blev vi hänvisade till bordet av Georgos -servitören - som kom ihåg oss från dagen innan. När beställningen var klar tillade George - och citron till friterade zucchinin. När jag frågade hur han kunde komma ihåg det, fick jag till svar - igår serverade jag fyrahundra gäster, men minns ditt leende. Det smickret svalde jag med hull och hår. 😉
Sista kvällen gick vi till en taverna i Psirri som tidigare dagar varit stängd. Det heter Avli och är inte mer än en spricka i väggen - och inte mycket större när man kommer in där bord och människor trängs på båda sidor av det smala rummet. Vi beställde lite av varje, samt retsina. Mannen tittade upp från sitt skrivande och såg frågande på oss: hade vi druckit retsina tidigare. Leende berättade vi att förr hade vi mjölk i kylen, idag har vi retsina. Mannen såg trots svaret något skeptiskt på oss, förtydligade att den var hemmagjord och lite starkare. Inga problem sa vi.
Vi hällde upp vinet och såg på varandra. Vi hade inte fått retsina utan något ljust rött vin, men fick snart veta att det var retsina. Kan säga att det var första och troligen sista gången vi hällde tillbaka vinet i karaffen

Jag har saknat 2 saker eller rättare sagt 3 saker här i Aten …
Nu på väg till Pireus.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2023-08-31, 12:31
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Hälsning från Aten

Den retsinan måste ha varit ganska hemsk. Kanske ni valde något annat att dricka efter den upplevelsen?

Tack för Atenrapporten!

/ Anne
Svara med citat
  #9  
Gammal 2023-08-31, 14:18
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Hälsning från Aten

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg

Jag har saknat 2 saker eller rättare sagt 3 saker här i Aten …
Mig såklart!!!! Men kan det finnas något mera du saknat?

Masse
Svara med citat
  #10  
Gammal 2023-08-31, 21:34
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: Hälsning från Aten

Masse! Självklart saknade vi dig - kanske mer här i Pireus.

Alala! Blev bjudna av ett ungt par vid bordet intill på Souma. Kan säga att det var som en smekning i jämförelse med den hemkörda retsinan.

Min senaste text är för mig oläslig. Hur det kan bli så förstår jag inte. Skriver med indragningar för att få en luftigare text och då mer lättläst. Skriver i anteckningar: kopierar och klistrar in på kalimera. Och hur blev det …
Får hitta på ett annat sätt …
Svara med citat
  #11  
Gammal 2023-08-31, 22:02
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 190
Standard Sv: Hälsning från Aten

Stopp, Sjöborren! Det var så läsvärt att man inte märkte det du "stördes" av!
Tack för rapport, så roligt att läsa.... Hoppas på mer.......
Catlady, som ville hon vore där......
Svara med citat
  #12  
Gammal 2023-08-31, 22:07
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: Hälsning från Aten

Det jag saknade efter att vi kommit till hotellet i Aten var nummer 1. Balkong. Tveksam om 15 - 20 centimeter och plats för ett par skor får kallas balkong?

Nummer 2. Retsina. Besökte 7 barer/ tavernor innan vi lyckades hitta denna gudadryck. Det var först på fisktavernan vi hittade Malamatina - 4 € flaskan.

Nummer 3. Plånboken jag saknade samma kväll vi kom till Aten. Möjligen försvann den i taxibilen …Funderade på om jag skulle kontakta någon taxi- eller polisstation. Men vilken av alla polisstationer, och vilken av Atens 8.000 taxibilar?

Senast redigerad av sjöborren den 2023-08-31 klockan 22:13.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2023-09-01, 07:30
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Hälsning från Aten

Så härligt du beskriver era dagar/kvällar i Aten men 34 grader i skuggan är i varmaste laget, phu!

Hoppas du får tillbaka plånboken men du verkar ganska (cool) ändå så vi får hoppas att den inte innehöll hela reskassan och en massa kort och annat, eller inte, för det kanske trots allt gör att ni har större chans att få tillbaka den?
Svara med citat
  #14  
Gammal 2023-09-01, 09:54
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Hälsning från Aten

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg

Alala! Blev bjudna av ett ungt par vid bordet intill på Souma. Kan säga att det var som en smekning i jämförelse med den hemkörda retsinan.
De tyckte nog synd om er. Trevligt med smekningen.

Hoppas också att det inte fanns mycket värdefullt i plånboken.

/ Anne
Svara med citat
  #15  
Gammal 2023-09-01, 18:18
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Hälsning från Aten

Fortsätt att skriva min vän! Det är dina ord som är viktiga, inte hur de är skrivna!

Konstra inte till det! Skippa indragningar och utdragningar mm. Bara skriv, och när du känner för ett litet lufthål så slå Enter två ggr och börja på nytt stycke.

Det är inte svårare än så!
Och det är orden som är det viktiga.
Och att man faktiskt skriver överhuvudtaget.
De flesta nöjer sig med att läsa.

Masse
Svara med citat
  #16  
Gammal 2023-09-03, 18:04
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: Hälsning från Aten

Du är så klok Masse!! Tyvärr är det inte så enkelt. Min man har rätt när han säger att jag skriver tre rader och raderar två …skriver tre rader och raderar två.

Plånboken kan jag glömma, trots att det är den jag är mest ledsen över att ha förlorat. Hade inga stora kontanter, men bankkort, körkort, vaccnationskort, samt några mindre viktiga kort. Pengarna på bankkortet hann jag sätta över till min mans konto.

Enda pinsamma är ett handskrivet papper där jag skrivit ner delar av en bok där handlingen utspelar sig i Grekland. Skulle diskuterat boken med en väninna. Förhoppningsvis är det ingen som kan läsa svenska.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT