Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2023-05-06, 17:30
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 519
Standard Sv: Tillbaks på Folegandros

Å, så vackra bilder. Synd med det tråkiga vädret ni råkat ut för. Hoppas det blir bättre så ni kan njuta av sköna dagar och kvällar. Men vädret är lite eljest överallt verkar det som. Här väntar vi otåligt på värme och att slippa frosten på nätterna. Ha det så bra i fortsättningen och vi ser fram emot fler bilder och rapporter.
Kerstin, som känner igen mig i flera av bilderna. En underbar ö.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2023-05-07, 00:25
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Tillbaks på Folegandros

Hej Maji!

Så kul att läsa dina rapporter. Funderar lite över väder och vind och tidigt eller sent på våren. Kan såklart söka bakåt i dina skrivelser med det är lite lättare att fråga rakt upp och ner här.

Är det ungefär vid den här tiden som ni brukar besöka Folegandros? Är det oftast vid påsktiden så kan det ju vara lite olika. Brukar vädret vara så väldigt mycket bättre vid den här tiden? Jag tänker att det är väl kanske ganska normalt. Men det är ju bara vad jag tror. Ingen egen erfarenhet av Grekland så här tidigt i säsongen.

Hoppas att vädret gonar till sig och att ni kan njuta och ha det gott!

Masse
som helst besöker Grekland i juni och/eller september
Svara med citat
  #23  
Gammal 2023-05-07, 06:28
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Tillbaks på Folegandros

Det verkar som om ni ätit gott i alla fall. Den där saganakin ser spännande ut.

Hoppas värmen kommer!

/ Anne
Svara med citat
  #24  
Gammal 2023-05-07, 08:45
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Tillbaks på Folegandros

Oj, så många fina vårbilder, matbilder och övriga naturbilder!

När jag var på Amorgos i april hade jag genomgående 18 grader dagtid, men det var mycket varmare i solen. En skvätt regn fick vi en förmiddag och sista kvällen fick jag sitta inne för blåstens skull. Det var perfekt väder för mig!

Nu återkommer jag till Katapola den 6 juni och då får jag se och känna hur mycket som har förändrats.

Ha nu en underbar tid på fina Folegandros!
önskar Birgitta.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2023-05-07, 11:15
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 850
Standard Sv: Tillbaks på Folegandros

Tack än en gång för er respons! Roligt att du känner igen dig på en del bilder Kerstin
Jag kanske måste förtydliga mig lite angående vädret De flesta dagarna här har varit precis som de brukar vara såhär års ca 18-19 grader i skuggan Ibland nästan vindstilla och ibland blåsigt Kvällarna har dock varit något kyligare för vinden har inte mojnat som den vanligtvis brukar göra
Det ÄR dock en väsentlig skillnad mot tidigare år Vi har haft dagar eller rättare sagt dygn med en enorm blåst Som sig brukar är det mestadels nordanvind så här på våren och sommaren och med så stark blåst blir det iskallt emellanåt
Igår mötte vi en man som vi känner och har en fin trädgård där han odlar det mesta Han var förtvivlad och sa att allt var förstört efter senaste dygnens oväder Det var kanske överdrivet men han var mycket bekymrad över vädret
Det är såklart bättre inne i Chora Dom visste ju hur man skulle bygga husen förr
Sedan är det, och det är nog det värsta, så oerhört torrt i naturen Många bönder har fått sin skörd förstörd Djuren har inte alls lika stor tillgång till färskt bete som de brukar ha så här års Vår vän Yiannis tror att han får mycket sämre med honung eftersom det blommar så lite på ängarna Många oroas över väderleken
Nu kom det ju otroligt mycket regn med åska blåst men det räcker inte och det förstörde mycket också
Jag sätter in lite fler bilder senare

//maji
Svara med citat
  #26  
Gammal 2023-05-07, 15:17
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Tillbaks på Folegandros

Tack än en gång för dina rapporter och underbara bilder maji!

Bra att maken mår bra igen. Vädret är hur konstigt som helst nuförtiden. I Spanien hade de nästan 40 grader i april. Har aldrig hänt tidigare. Läste idag att meteorologer tror att denna sommar ska bli som 2018 här hemma, och ännu värre i Medelhavet. Torkan är det värsta. Snart får grekerna åka till oss på semester.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2023-05-09, 14:46
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 850
Standard Sv: Tillbaks på Folegandros

Jag har nu lagt in några bilder tagna från samma ställe vid ungefär samma datum från 2022 och 2023 Det är stor skillnad på växtligheten
Efter dom senaste regnen och de sista soliga dagarna så har det dock börjat blomma mycket mer
Jag ska också lägga in bilder från vår vandring till stranden Agios Nikolaos som vi gjorde igår

// maji
Svara med citat
  #28  
Gammal 2023-05-09, 15:07
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Tillbaks på Folegandros

Intressant att se skillnaden i blomning mellan 2022 och 2023. Men jag gissar att det kan ändras väldigt snabbt, och på mindre än en vecka kan det kanske komma ikapp.

Häftigt med de fina nassarna på bete. Jag har sett många kreatur och djur frigående i Grekland. Men några grisar har jag aldrig sett där.

Kul att få se bilden av "ert" hus på bergssluttningen. Jag visste att det låg lite för sig själv, men inte att det var så pass avsides. Men vackert med bergssidan. Gissar att ni aldrig märker av några problem med grannarna.

Masse
Svara med citat
  #29  
Gammal 2023-05-09, 16:10
Lasse F Lasse F är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2014
Inlägg: 37
Standard Sv: Tillbaks på Folegandros

Stort tack för era trevliga rapporter och fina bilder från en av våra favorit öar
Svara med citat
  #30  
Gammal 2023-05-09, 17:59
Stumpan52 Stumpan52 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Kristianstad
Inlägg: 79
Standard Sv: Tillbaks på Folegandros

Tack för trevlig läsning och jättefina bilder!
Hanna
Svara med citat
  #31  
Gammal 2023-05-09, 20:52
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 190
Standard Sv: Tillbaks på Folegandros

Tack, Maji, så fint!
Har inte varit på Folegandos själv men om orken bara finns så....
Catlady, som har svår Greklands abstinens.........
Svara med citat
  #32  
Gammal 2023-05-12, 09:18
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Tillbaks på Folegandros

Citat:
Ursprungligen postat av maji Visa inlägg
Jag har nu lagt in några bilder tagna från samma ställe vid ungefär samma datum från 2022 och 2023 Det är stor skillnad på växtligheten
Tack snälla än en gång!
Svara med citat
  #33  
Gammal 2023-05-18, 13:01
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 850
Standard Sv: Tillbaks på Folegandros

Jag tackar ännu en gång för er respons
Det är en fantastisk ö Folegandros och som ni säkert förstått vid det här laget en av våra favoritpar bland dom 45 vi besökt
Att bo i eget litet hus är en stor fördel när man vistas här såpass länge Och Masse det tar bara 7 minuter att komma innanför ”stadsmurarna” 😉 Det tycker vi är perfekt Grannar har vi inga inom hörhåll förutom Boutiquehotellet Avaton som ligger nere i en sänka tvärs över vägen Där kostar det över 7000:- för 2 nätter som är minimum Här uppe hos oss kostar det 33 € per natt 🤣
Jag är lite dålig på att skriva men jag har lagt in lite nya bilder för er att kika på om ni vill

//maji
Svara med citat
  #34  
Gammal 2023-05-18, 13:38
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Tillbaks på Folegandros

Citat:
Ursprungligen postat av maji Visa inlägg
Där kostar det över 7000:- för 2 nätter som är minimum Här uppe hos oss kostar det 33 € per natt 🤣
Men jisses då!

Citat:
Ursprungligen postat av maji Visa inlägg
Jag är lite dålig på att skriva men jag har lagt in lite nya bilder för er att kika på om ni vill
Du är inte alls dålig på att skriva så fortsätt med det, och dina bilder är en fröjd att titta på.
Svara med citat
  #35  
Gammal 2023-05-18, 13:58
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Tillbaks på Folegandros

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Men jisses då!

Du är inte alls dålig på att skriva så fortsätt med det, och dina bilder är en fröjd att titta på.
Hjertens enig. Så fint å lese det du forteller.
Svara med citat
  #36  
Gammal 2023-05-19, 05:38
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Tillbaks på Folegandros

Tack för de underbara matbilderna!

/ Anne
Svara med citat
  #37  
Gammal 2023-05-25, 15:45
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 850
Standard Sv: Tillbaks på Folegandros

Då har man kommit till vår sista dag här på vårt älskade Folegandros
31 dagar som var och en varit underbar på sitt sätt Måste dock erkänna att vi har aldrig haft ett sådant kyligt väder här vid denna tiden på året Dagarna har oftast varit jättebra för promenader och vi har suttit i solen och njutit Det som varit annorlunda är regnet och blåsten Kvällarna har varit riktigt kyliga ibland och befolkningen här säger sig inte varit med om något liknande på många år
Igår kom så äntligen värmen och det känns lite synd att behöva lämna nu
Men, och det är det viktigaste, fått umgåtts med så många goa greker Både dom vi känner sedan många år tillbaka men också fått nya vänner här
Vi har ju rest i Grekland sedan 1976 och på många olika sätt och på många olika ställen Främst öarna, närmare bestämt 45 st och nästan överallt blir man alltid så väl bemött, men det är klart att när man som vi återkommer till Folegandros så blir det något speciellt Man kommer liksom hem
Nu ska vi faktiskt tillbaka hit redan 17/6 då med barn och barnbarn Det ska bli fantastiskt att få visa dom det som vi tycker så mycket om Presentera dom för dom goa vänner vi fått här och hoppas att dom också kan känna den goa atmosfären som finns här Det är naturligtvis fler turister här då och lite annorlunda men vi ser framemot detta
Jag lägger in lite fler bilder när jag kommer hem för er som är intresserade
Imorgon hämtar Lisbet oss och kör oss till hamnen Vi ska ta båten Maistro 10:20 till Santorini via Sikinos och Ios På lördag har vi flygstolar bokade på Apollos flyg till Göteborg
//maji
Svara med citat
  #38  
Gammal 2023-05-25, 17:06
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Tillbaks på Folegandros

Det har varit se trevligt att följa er! Jag går också in på dina kataloger och tittar. Naturen är så vacker på Folegandros och jag får igenkännande ibland, fast jag bara varit till ön en gång. Men det var ju en påskhelg vi var där och det glömmer man aldrig.
Det ska bli så kul att få fortsätta "vara ihop" med er när ni kommer tillbaks i juni!
Tack för denna gång och ha en skön resa hem!

Birgitta
Svara med citat
  #39  
Gammal 2023-05-25, 19:29
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 190
Standard Sv: Tillbaks på Folegandros

Stort tack, Maji, för rapporter och fina bilder!
Så roligt att få "följa med" till en, för oss, obekant vacker ö!
Men vem vet, i framtiden blir den kanske bekant...
Kalo taxidi på väg hem!
Catlady, med svår Greklands abstinens......
Svara med citat
  #40  
Gammal 2023-05-25, 19:51
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 767
Standard Sv: Tillbaks på Folegandros

Tack för att du delar med dig, så roligt att följa!
Ha en fin resa hem.
//
KR
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT