Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Södra Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-09-04, 13:10
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard VAR PÅ SÖDRA KRETA?

Vi har ev tänkt ta en vecka i Grekland i början av oktober. Tänkte först återvända till favoriten Tilos. Men bara en vecka där som riskerar att kortas med 1-2 dagar på Rhodos för att tajma färjor och flyg???? Vi misstänker att det kommer att göra för ont i hjärtat att lämna Tilos efter bara 4-5 dagar. Kanske spara Tilos till nästa år och stanna längre.

Därför går tankarna till Kreta. Vi har varit på Kreta förr, men aldrig på södra Kreta. Frågan är då vad ska vi välja?

Vi gillar mysiga stränder med solsängar, mysiga tavernor med god mat och lite by att strosa i på kvällen utan alltför mycket tingeltangel. Ställen vi gillar är t ex Egina (Agia Marina o Egina stad), Tilos (Livadia) och Karpathos (Pigadia, Achata, Ammopi).

Som sagt vad ska vi välja på södra Kreta?

Makrigialos?
Paleochora?
eller ........ ?

Vad är ditt råd och i så fall varför?

Masse
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-09-04, 14:46
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 742
Standard Sv: VAR PÅ SÖDRA KRETA?

Dina krav stämmer EXAKT på Paleochora!
Subjektiva Birgitta.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-09-04, 15:59
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bjuv
Inlägg: 1 006
Standard Sv: VAR PÅ SÖDRA KRETA?

Du kunde inte beskrivit Paleochora bättre
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-09-04, 16:27
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: VAR PÅ SÖDRA KRETA?

Jag skulle också kunna rekomendera Paleochora, minus det där med gränder då... Egentligen bara en gata. Men visst.
Det är därmed fler gator/gränder i Agia Galini. Plus närheten till Amaridalen och Spili = på samma tripp. Amaridalen är en av Kretas vackraste delar. Eller en tur till Matala... Spännande delar av Kreta.
Verkligen något att tänka på tycker jag!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-09-04, 16:29
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 893
Standard Sv: VAR PÅ SÖDRA KRETA?

Jag borde egentligen inte blanda mig i för jag har inte varit i Paleochora, men jag har ofta tänkt att OM jag skulle fara till Kreta i oktober och bara vilja ha en avslappnade semester då skulle jag välja Paleochora.

Själv ska jag till Kreta i slutet av september, men det blir en rundresa som far österut. Vi ska bl.a övernatta i Agios Nikolaos (som inte är södra Kreta förstås) som kanske skulle kunna vara ett alternativ (jag har inte varit där heller )? Ganska lättillgängligt det också kan jag tänka mig. Kanske lite mera tingeltangel där....kanske nån vet?

Men Paleochora blir nog bra.

/ Anne
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-09-04, 16:29
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: VAR PÅ SÖDRA KRETA?

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Dina krav stämmer EXAKT på Paleochora!
Subjektiva Birgitta.
Så enig. Var der en uke i mai/juni, som 'erstatning' fordi en tre ukers reise i Dodokanesene måtte
avlyses . Derfor kom jeg ikke til Tilos i år heller . Men hvilken positiv overraskelse Paleochora var . En skjønn liten by/landsby, s å hyggelig og vakker og sjarmfull. Rene flaksen, det var en spontan avgjørelse å hive seg på en ukes charter dit. Bodde på Poseidon ved sandstranden (gode madrasser ), rikholdig vareutvalg på supermarkedet rett ved. Fint å spasere rundt i gatene og langs havnen, besøke tavernaer med god mat og drikke, generelt god stemning. Dit vil jeg tilbake.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-09-04, 16:38
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: VAR PÅ SÖDRA KRETA?

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
... Egentligen bara en gata....

bare en gate? I juni var der så absolutt flere. På tvers og kryss
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-09-04, 17:24
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: VAR PÅ SÖDRA KRETA?

Så trevligt det låter i mina öron att alla tycks älska Paleochora.....Jag ska ju själv dit i början av oktober och har ju bokat hela veckan där efter tre dagsbesök off-season förut. Nu hoppas jag GIVETVIS, att det är precis så mysigt som alla säger!

Lissi

Masse: Det VAR för lite med endast en vecka på Tilos i juni. Särskilt som överfarten blev med Fedon och vi fick sitta HELA första dagen ute i ödemarken vid Skala Kamiros. Vi kunde ju inte ens njuta av Rhodos stad.

Senast redigerad av Lissi den 2014-09-04 klockan 17:26. Anledning: Tillägg
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-09-04, 21:52
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 742
Standard Sv: VAR PÅ SÖDRA KRETA?

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Jag skulle också kunna rekomendera Paleochora, minus det där med gränder då... Egentligen bara en gata. Men visst.
Det är därmed fler gator/gränder i Agia Galini. Plus närheten till Amaridalen och Spili = på samma tripp. Amaridalen är en av Kretas vackraste delar. Eller en tur till Matala... Spännande delar av Kreta.
Verkligen något att tänka på tycker jag!
MEN, Erik då!
Har du missat allt utom huvudgatan?
Paleochora har massor med strosargator och gränder t.o.m. att gå lite vilse i.
I princip har samtliga tavernor väldigt god mat, man kan inte bli annat än nöjd. Och till ett betydligt billigare pris än på norra Kreta.
Subjektiva Birgitta.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-09-04, 21:56
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Norrbotten
Inlägg: 675
Standard Sv: VAR PÅ SÖDRA KRETA?

Ja, då får väl jag slå ett slag för Makrigialos då

Jag har inte varit i Paleochora så jag kan inte jämföra orterna mot varandra, men jag tror nog att Makrigialos är en betydligt mindre by. Men här finns allt det du söker. Byn består i stort sett av en huvudgata med stranden bredvid hela vägen. Vill ni bo direkt på stranden kan jag rekommendera Villa Kamara där vi bodde förra hösten (finns på bookings.com). Jag skrev ett resebrev "Återvändarresa till Karpathos och Kreta" där finns lite bilder från byn och vårt boende.

Stranden består av finkornig sand, den delen som ligger mot hamnen och åt andra hållet är det delvis sten/grus på stranden, men sandbotten i vattnet. Sen finns det fler stränder utanför själva byn också, både åt öster och västerut.

Flera mysiga tavernor finns både utefter strandpromenaden, och längre upp i byn. 6-7 km uppåt bergen finns två små fina byar, Agios Stefanos och Pefki, som är väl värda ett besök. Här har man jättefin utsikt ner mot havet och Makrigialos.

Alltid svårt att ge råd till andra, man har ju sina favoriter som ligger en varmt om hjärtat och vill ju att andra också ska gilla det lika mycket, men jag hoppas ni väljer sydöstra Kreta

Maria
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-09-04, 22:02
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Norrbotten
Inlägg: 675
Standard Sv: VAR PÅ SÖDRA KRETA?

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Jag skulle också kunna rekomendera Paleochora, minus det där med gränder då...
Var någonstans efterfrågar Masse gränder? Han gillar ju Tilos och Livadia, och vad jag förstår så är det väl inte så mycket gränder där heller!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2014-09-04, 23:34
Marja Marja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2013
Ort: Västkusten
Inlägg: 333
Standard Sv: VAR PÅ SÖDRA KRETA?

Jag föreslår också Paleochora för jag trivdes så bra där och kommer resa dit igen! Håller med subjektiva Birgitta, ha, ha!
Jag var nöjd med ALLT!

Visst finns det gator och gränder här. Se denna på U- tube:
Driving through Paleochora http://www.youtube.com/watch?v=Zd39h2fN8ps

/Marja
Svara med citat
  #13  
Gammal 2014-09-05, 08:08
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: VAR PÅ SÖDRA KRETA?

Min envisa uppfattning: Gränderna är få i P., däremot ett flertal gator. Mer av gränder EXEMPELVIS i Agia Galini.
Kärleken är blind.

Jag - en stor Paleochorabeundrare

Senast redigerad av xenos den 2014-09-05 klockan 08:49.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2014-09-05, 08:28
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 742
Standard Sv: VAR PÅ SÖDRA KRETA?

Citat:
Ursprungligen postat av Marja Visa inlägg
Jag föreslår också Paleochora för jag trivdes så bra där och kommer resa dit igen! Håller med subjektiva Birgitta, ha, ha!
Jag var nöjd med ALLT!

Visst finns det gator och gränder här. Se denna på U- tube:
Driving through Paleochora http://www.youtube.com/watch?v=Zd39h2fN8ps

/Marja
Oj, vad stort Paleochora plötsligt blev!

För dom som är intresserade finns webkameran: palaiochora live cameras, Jag är en nörd som går in på dom varje morgon innan Samaria eller Daskalogiannis ska avgå. Eller på den andra kameran för att se folklivet på "huvudgatan".

Jag/vi fick också ett tips här på forumet för ett tag sedan om Norbert Block`s hemsida; paleochora-kreta.de.
Den har gett mig mycket glädje.

Birgitta (som dock reser till Östra Egeiska och Dodekaneserna om 2 dagar)
Svara med citat
  #15  
Gammal 2014-09-05, 10:41
lenapgs avatar
lenapg lenapg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Olofström
Inlägg: 314
Standard Sv: VAR PÅ SÖDRA KRETA?

Hej Xenos!
Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Min envisa uppfattning: Gränderna är få i P., däremot ett flertal gator. Mer av gränder EXEMPELVIS i Agia Galini.
Kärleken är blind.

Vi ska besöka Agia Gallini för första gången om några dagar. Vi ska bo på Hotel Minos. Har du några tips om bra tavernor och annat som kan vara av glädje och nytta
Undrar Lena PG och Nisse
Svara med citat
  #16  
Gammal 2014-09-05, 12:08
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: VAR PÅ SÖDRA KRETA?

Citat:
Ursprungligen postat av lenapg Visa inlägg
Hej Xenos! Vi ska besöka Agia Gallini för första gången om några dagar. Vi ska bo på Hotel Minos. Har du några tips om bra tavernor och annat som kan vara av glädje och nytta
Undrar Lena PG och Nisse
Nej är jag ledsen att svaret blir. Bortsett då från det jag redan nämnde, Amaridalen med alla sina byar och sitt vackra landskap. Men en och annan svarttärna och kungsfiskare vid flodmynningen nära Agia Galini.
Det var några år sedan jag hängde i Ag. Galini. Jag gjorde bara en jämförelse med gatu- gränd- förekomsterna och skillnaderna därvidlag. Ett ytterligare förtydligande är denna: Gator och gränder är två olika fenomen.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2014-09-06, 15:47
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: VAR PÅ SÖDRA KRETA?

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Paleochora har massor med strosargator och gränder t.o.m. att gå lite vilse i.
Om man går in på Google Maps, söker upp Paleochora och väljer Street View, så kan man gå vilse även hemma i datorn.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2014-09-06, 18:13
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 742
Standard Sv: VAR PÅ SÖDRA KRETA?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Om man går in på Google Maps, söker upp Paleochora och väljer Street View, så kan man gå vilse även hemma i datorn.

Birgitta
Svara med citat
  #19  
Gammal 2014-09-06, 20:29
Marja Marja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2013
Ort: Västkusten
Inlägg: 333
Standard Sv: VAR PÅ SÖDRA KRETA?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Om man går in på Google Maps, söker upp Paleochora och väljer Street View, så kan man gå vilse även hemma i datorn.



Kul! / Marja
Svara med citat
  #20  
Gammal 2014-09-06, 20:39
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 767
Standard Sv: VAR PÅ SÖDRA KRETA?

Gillar ni små ställen så är Mirtos en liten juvel.
//
KR
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT