Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #101  
Gammal 2014-08-03, 10:49
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Dålig mat i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg

Jag vill också hellre ha aubergine än potatis. Helst beställer jag papoutsaki om jag vill ha köttfärs och aubergine, då blir man inte riktigt lika proppmätt som på moussaka.
Jeg velger også ofte papoutsaki, evt imam
Arne liker også det, men er veldig glad i moussaka,
derfor blir det moussaka på meg og, vi bruker å dele
Svara med citat
  #102  
Gammal 2014-08-03, 10:52
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Dålig mat i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Jeg velger også ofte papoutsaki, evt imam
Arne liker også det, men er veldig glad i moussaka,
derfor blir det moussaka på meg og, vi bruker å dele
Ja, att dela de mäktigaste rätterna brukar ju vara perfekt. Men jag äter oftast ensam och det brukar märkas på vågen när jag kommer hem också
Svara med citat
  #103  
Gammal 2014-08-03, 11:07
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Dålig mat i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Det kan man ju inte veta innan man provat Är det en garanti för god mat att den lagas på ..
Ja Lissi det tror jag. Det här stället är av riktiga proffs klassat som ett av Greklands bästa. Allt jag smakat har varit av hög klass. En av mina måltider där bjöd en Kalimeravän mig, sin dotter och en annan kalimeravän på en fantastisk måltid. Vi delade på ett tjugotal rätter och allt var perfekt.

Svårt att citera med mobilen ser att kvinnokoperativet föll bort i texten. Eva
Svara med citat
  #104  
Gammal 2014-08-03, 11:15
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Dålig mat i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Det kan man ju inte veta innan man provat Är det en garanti för god mat att den lagas på ett kvinnokooperativ?
Inte just ett kvinnokooperativ, utan det kvinnokooperativet, förstår du väl
Svara med citat
  #105  
Gammal 2014-08-03, 11:17
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Dålig mat i Grekland?

Jag har ätit fantastisk mat på många platser.....i Paleokastro på Kreta åt jag kyckling...min man åt en gudomlig svärdfisk våra vänner åt lammkotletter(tror dock att den som lagade maten var en man)
Svara med citat
  #106  
Gammal 2014-08-03, 11:28
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Dålig mat i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Inte just ett kvinnokooperativ, utan det kvinnokooperativet, förstår du väl
Precis som Inkfish skriver pratar jag inte om kvinnokoperativ i allmänhet utan den här tavernan som heter kvinnokoperativet och ligger i Petra på Lesvos. För att det här inte ska bli en fråga om gender så det jobbar även män där.

Några jag pratat med har tagit fel och ätit på tavernan i markplan det är ett helt annat ställe. Till kvinnokoperativet tar man trappan upp på sidan av huset. I högsäsong kan det vara nödvändigt att boka bord innan. Särskilt om man vill ha en fin plats med utsikt över havet.

Naturligtvis finns det god mat på många andra ställen i Grekland också.

Eva
Svara med citat
  #107  
Gammal 2014-08-03, 12:15
Marja Marja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2013
Ort: Västkusten
Inlägg: 333
Standard Sv: Dålig mat i Grekland?

Dålig mat i Grekland?

Jag har väldigt sällan fått dålig mat i Grekland. Ibland extra bra och mycket god mat och för det mesta okej med alla de bra inhemska råvaror som finns.
Håller med om att god miljö och sällskapet spelar en viktig roll för hur upplevelsen blir.

Vid ett tillfälle blev jag bjuden på kokt "fårskalle" κεφάλι - πρόβατο av en grekisk familj på ön Evia i byn Amarynthos. De ville verkligen ge mig något extra gott och för dem en delikat rätt. Det doftade så gott av vin, lök och kött i ca två timmar från deras enkla kök. När jag lyfte på locket höll jag på att svimma och fick kräk reflexer.
Fårets kokta ögon och huvudet glömmer jag aldrig.

Det blev en tur till Amarinthos "gatukök" vid hamnen för att snabbt ta en gyros och sen tillbaka till värdfamiljen för att sen säga att jag är inte var hungrig just då. Men vi delade ett glas vin och jag höll masken för jag ville inte såra dem genom att tacka nej. Åt lite av salladen och fårosten men nej inget fårhuvud för mig den gången trots trevligt sällskap.

/Marja
Svara med citat
  #108  
Gammal 2014-08-03, 12:22
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Dålig mat i Grekland?

Vad gäller råvaror verkar nötköttet vara stötestenen, enligt min erfarenhet. Jag har fått kött med brosk och/eller senor. Det är lite svårsmält, liksom när man får långkokt kött där oturen gjorde att de flesta bitarna på tallriken mest bestod av fett. Fettet måste ju vara med - men på de bitar jag äter bör det inte vara majoriteten.

Sedan kan ju kött vara ovanligt bra också, som när man får lokalt fläskkött.

Grekisk potatis har jag alltid betraktat som supergod - men vid några tillfällen har jag fått pulvermos! Jag hade inte valt de rätterna om jag vetat det.
Svara med citat
  #109  
Gammal 2014-08-03, 12:54
Annwi Annwi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Ort: Västkusten
Inlägg: 193
Standard Sv: Dålig mat i Grekland?

Sämsta och absolut mest smaklösa maten i Grekland fick jag på 80-talet på Rhodos och Ios. På båda dessa öar har vi blivit magsjuka också. Glömmer tyvärr aldrig en Spaghetti Carbonara på Ios, sönderkokt pasta med en burk konserverade ärtor och morötter inblandat!

Bästa maten har vi fått på Leros, Tinos och Schinoussa, men allra bästa matminnet är en lammstek i Korfu stad 1978, så fantastiskt gott!

Fisk i Grekland är gott men fisk (och skaldjur) ska ätas här hemma på västkusten eller möjligen i min ungdoms stad Karlskrona!

Anne
Svara med citat
  #110  
Gammal 2014-08-03, 18:44
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Dålig mat i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Kari det ska vara bra balans mellan potatis och aubergine och det blir ju lite efter var och ens tycke och smak. Eva
Her er en Moussaka vi fikk i Galissas for noen år siden.
- jeg husker med glede, kanskje l i t t mye saus? - men siden sausen og var så
g o d var det helt greit :

Svara med citat
  #111  
Gammal 2014-08-03, 19:12
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Dålig mat i Grekland?

S å skal jeg holde meg til trådens tema, "dårlig mat"

Jeg kom på en lunsj vi fikk våren 2011, det var i Rethymnon, vi var der på kort besøk fra Georgioupoli, vi har ikke bodd i Rethymnon på 15 år faktisk.

Dette var på en taverna som er framhevet av flere her på Kalimera
(jeg nevner ikke navn på stedet, har lest Hasse's innlegg og kan være enig)
Men - vi lette, fant - og ble skuffet over maten!
Beliggenheten var sjarmerende og damen var hyggelig, så derfor klaget vi ikke - det beste vi fikk var "noe" på huset etter måltidet

Det var ingen stor lunsj vi spiste der, ostegratinerte hvitløksbrød + en liten pikilia. De to gratinerte brødskivene s å lekre ut, de ble fotografert
- men de var ikke gode, de var seige og "mye å tygge på" - gamle og varmet på nytt kanskje
- vet ikke, men da vi fikk pikiliaen ble det ikke noe bilde av den!

Stusselige greier, et par gode små paier husker jeg, noen pølsebiter ( ikke choriatiko) - men mest de h a r dkokte eggene, den grønne ringen rundt plommen frister aldri
Dette kunne være et uhell, for jeg tror ikke så mange tar helt feil
Svara med citat
  #112  
Gammal 2014-08-03, 19:14
Marja Marja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2013
Ort: Västkusten
Inlägg: 333
Standard Sv: Dålig mat i Grekland?

Sen jag själv lagade Moussaka sen tidigt - 70 och 80 -talet har jag blivit lite kräsen om hur den skall vara. Därför beställer jag aldrig det i Grekland mer. Men det tog ungefär 2 timmar vill jag minnas att tillaga om man gör den rätt.

Eva L. hur gör du din? Jag har glömt receptet nämligen. Aubergine och potatis varvat med köttfärsen.

Karis moussaka såg riktigt god ut på bilden tycker jag!

/Marja
Svara med citat
  #113  
Gammal 2014-08-04, 11:21
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Dålig mat i Grekland?

Låter himmelskt....jag hoppar över köttfärsen och gör mer av riktigt smakrik tomatsås . Riktig buffelmozarella eller fetaost smular jag i....Kanske inte "rumsrent" men gott!
TACK Eva!

Lissi
Svara med citat
  #114  
Gammal 2014-08-04, 12:02
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Dålig mat i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Låter himmelskt....jag hoppar över köttfärsen och gör mer av riktigt smakrik tomatsås . Riktig buffelmozarella eller fetaost smular jag i....Kanske inte "rumsrent" men gott!
TACK Eva!

Lissi

Takk fra meg og, Eva, jeg er sikker på at din Moussaka smaker kjempegodt
- men det tar t i d å lage den - det gjør det med den jeg bruker å lage og, derfor går det lang tid mellom hver gang

- og Lissi, om jeg ikke har en graviera eller kefalotiri med mye smak å ha i sausen, bruker jeg og litt fetaost i tillegg
Svara med citat
  #115  
Gammal 2014-08-04, 13:26
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Sv: Dålig mat i Grekland?

Det verkar som om det är ytterst få som verkligen blivit magsjuka av mat i grekland, vilket säger en hel del om "grundkvalitén" på maten. Man tycker ju att några tavernor ibland borde "tabba sig"..?

Vi har endast vid ett fåtal tillfällen blivit besvikna/onöjda på maten i grekland och den gemensamma nämnaren har i alla fall varit läget:

Thassos-Potos vid stranden
Samos-Pythagorion utmed hamnpromenaden
Amorgos-Katapola nära färjekajen
Lefkas-Nidri lite trist rent generellt...

Dock tycker vi att det räcker med att bara gå något enstaka kvarter bort från turiststråken för att hitta de riktiga pärlorna!

Som kommentar till Hasse (hur dåliga tavernor kan överleva) så är det väl så att det inte behövs ett bra rykte (eller bra mat) för att få gäster om läget är riktigt bra och genomströmningen är god..?
Svara med citat
  #116  
Gammal 2014-08-04, 19:53
Marja Marja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2013
Ort: Västkusten
Inlägg: 333
Standard Sv: Dålig mat i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Tycker också att karis ser fin ut. Min moussaka gör jag ungefär så här.

Jag skalar auberginen lite med osthyveln men lämnar kvar en del av skalet. Skär den i långa skivor och saltar den lätt. Lägg gärna en tallrik över som press. Sedan hackar jag 1-2 gula lökar som jag steker i smör och olivolja. Steker sedan köttfärs som jag kryddar efter behag. Ca 1 tsk salt till 5 hg, kryddar med lite svartpeppar, paprikapulver, chilipulver,1 tsk senap eller två, några stänk soya, ca 1/2 kryddmått kryddpeppar och kanel. Kryddpepparen får inte dominera utan ska bara anas under kanelsmaken. Smaka av för bra resultat. Sedan värmer jag en burk krossade tomater som jag även lägger färska pärltomater i samt en vitlöksklyfta, 1 tsk råsocker och lite torkad basilika från Grekland. Kokar tomasåsen ett par minuter innan jag blandar den med köttfärsen och löken. Häller på 1 dl rött vin och låter såsen sakta koka ihop(reducerar). Den får puttra minst en halvtimme. Under tiden vänder jag auberginen som dragits ur på lite vätska i lätt vispad äggvita och steker den i smör och olivolja. Skalar sedan potatis som jag skivar saltar och steker lätt. Värmer en vitlöksklyfta i smöret som jag steker potatisen i men tar upp vitlöksklyftan innan jag lägger ner potatisen. Varvar sedan potatis, aubergin och köttfärs i en ungssäker smord form. Toppar med en mjölredd sås på knappt 3 dl mjölk och 2 msk vetemjöl. Smälter smöret innan jag rör ner mjölet och mjölken och låter såsen koka några minuter. Har lite riven muskot i såsen. Vispar ner 2 äggulor sedan såsen kokat klart. River sedan 2 dl Västerbottensost om jag inte har kefalotiri vilket jag nästan aldrig har. Gräddar sedan i ca 200 gr ungsvärme beroende på ugn minst en halvtimme. Oftast lite längre. Känn med provsticka.
Hoppas jag inte glömt något nu.

Eva
Tack snälla Eva L. för ditt moussaka recept!

Skall testa och det blir kanske en moussaka kväll snart i goda vänners lag. Hade glömt muskoten men inte kanelen.

/Marja
Svara med citat
  #117  
Gammal 2014-08-05, 08:49
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Dålig mat i Grekland?

Det borde nog vara en ny tråd om maträtten Moussaká! Men... jag lagade moussaká redan på 70-talet med inspiration av Carl Butlers Kokbok. Han hade ingen potatis i rätten, saltade inte auberginerna och stekte dem i olivolja. När jag stekte skivorna gick det åt massor av olivolja, för att få dem så gyllenbruna, som han fått till.
Nu saltar jag skivorna över ett durkslag under några timmar, torkar av dem och steker dem med mycket lite olivolja i en mycket het panna. I Butlers nyare grekiska kokbok, hittar man den kryddsättning som är perfekt. Béchamelsåsen bör också innehålla muskot och 2 uppvispade ägg för att göra den fastare. Köttfärssåsen är den traditionella men bäst smak blir det med lammfärs.
På Kreta gör jag halva formen med potatis i botten, eftersom våra grekvänner vill ha det så. I Sverige blir det utan potatis. I lördags hade vi fest tillsammans med f.d. arbetskamrater. Mezé till förrätt och moussaká som huvudrätt och inlagd kvitten, persika och vindruvor tillsammans med en klick youghurt-
/ Jannis
Svara med citat
  #118  
Gammal 2014-08-05, 09:13
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Dålig mat i Grekland?

Carl Butlers kokböcker har alltid varit mina favoriter också Lätt att laga efter hans anvisningar och gott blir det


Riitta
Svara med citat
  #119  
Gammal 2014-08-05, 09:19
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Dålig mat i Grekland?

Jannis det är på Kreta jag lärt mig tycka om Moussaka så det är nog därför jag vill ha potatis i den. Den godaste har jag också ätit där. Jag har som du ser också ägg och muskot i såsen men då bara äggulor eftersom jag använder vitan till auberginerna. Jag gillar också att göra den på lammfärs men då får man vara ändå försiktigare med fettet eftersom lammköttet är fetare. Om man nu inte vill ha den lite oljig. Jag har personligen lite mer svårt för det nu på äldre dagar än när jag var yngre.

Vill man inte steka potatisskivorna kan man koka potatisen några minuter istället och sen skiva den. Momentet går då kanske lite snabbare. Det här med kryddning är ju också alltid lite individuellt men vinet lyfter såsen till en annan dimension så det bör man inte hoppa över.

Det är länge sen jag lagade moussaka men det brukar bli några ggr speciellt under höstkvällarna. Jag vet att receptet låter lite omständigt men det går egentligen ganska snabbt att göra den ändå. Bra mat får ta tid.

Eva
Svara med citat
  #120  
Gammal 2014-08-05, 09:33
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Dålig mat i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Carl Butlers kokböcker har alltid varit mina favoriter också Lätt att laga efter hans anvisningar och gott blir det

Riitta
Carl Butler får en ekstra fra meg, hans keftedes er glutenfrie
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT