Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Södra Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-06-30, 14:55
pelagia pelagia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 410
Standard Snartur til Paleochora

Hei.
Vi skal til Chania de to første ukene i september. Kunne tenke meg å overraske mannen min med å ta bussen til Paleochora og ligge over der et par netter for å se hvordan det er der.
Men da må ikke bostedet bli dyrt. Kan dere anbefale et billig og bra sted for et par netter? Det kan gjerne være hotell, det er vel mest praktisk. Kan også tenke meg å bo sentralt. Vi trenger ikke luksus.
Hvor lang tid tar bussen Chania/Paleochora og går det flere turer daglig??

Vennlig hilsen
Pelagia
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-06-30, 15:30
Susies avatar
Susie Susie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Birkerød
Inlägg: 1 467
Standard Sv: Snartur til Paleochora

Hvis du ikke har behov for havudsigt, så kan jeg anbefale Glaros hotel (findes også på Booking), hvor jeg selv boede et par dage i april. Hotellet ligger i en paralellgade til hovedgaden. Hvis du vil have eftermiddagssol på altan, skal du bede om et værelse mod gaden, hvor hovedindgangen er.


Værtsparret er et ældre ægtepar, der er meget service mindede. Frukosten (med i prisen) er overvældende, så I kan sikkert springe lunchen over.

Bussen tager ca. 2 timer og går flere gange om dagen og kører til tiden! Du finder en tidstabel her http://bus-service-crete.com/timetab...hp?line=3&lg=2.


Rigtig god tur til Paleochora - den kan I glæde jer til.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-06-30, 15:58
pelagia pelagia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 410
Standard Sv: Snartur til Paleochora

Hei.

Ja, Glaros hadde jeg allerede sett på, faktisk. Det er også ledig hvis jeg bare endrer litt på datoene, og det er jo meget billig.
Det blir antagelig til at jeg booker det, ja. I all hemmelighet!

Mange takk for hjelpen.

Vennlig hilsen
Pelagia
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-06-30, 19:41
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Snartur til Paleochora

Jag ska i september bo på Soulas med utsikt och balkong mot havet.

Lissi
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-06-30, 19:55
Susies avatar
Susie Susie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Birkerød
Inlägg: 1 467
Standard Sv: Snartur til Paleochora

På Soula har jeg også boet og var meget tilfreds - og udsigten fås næsten ikke bedre. Der kommer du sikkert til at sidde og filosofere i mange timer på altanen Men... det er bare ikke et hotel som er det, Pelagia efterlyser, så jeg tror ikke det er et alternativ for hende.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-06-30, 20:03
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Snartur til Paleochora

Ligger Soulas väldigt avsides då? För dyrt är det ju inte...Jag trodde ALLT var centralt i Paleochora Men jag har bara varit där på flera dagsbesök förut så jag är inte så hemma där...Har aldrig övernattat.
Att sitta på balkongen och se över havet är nog en sak jag kommer att göra mycket, min sista vecka av de tre som jag ska vara på Kreta. Fast en del annat också förstås!

Lissi
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-06-30, 21:14
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Snartur til Paleochora

Citat:
Ursprungligen postat av Susie Visa inlägg
På Soula har jeg også boet og var meget tilfreds - og udsigten fås næsten ikke bedre. Der kommer du sikkert til at sidde og filosofere i mange timer på altanen Men... det er bare ikke et hotel som er det, Pelagia efterlyser, så jeg tror ikke det er et alternativ for hende.
Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Ligger Soulas väldigt avsides då? För dyrt är det ju inte...Jag trodde ALLT var centralt i Paleochora Men jag har bara varit där på flera dagsbesök förut så jag är inte så hemma där...Har aldrig övernattat.
Att sitta på balkongen och se över havet är nog en sak jag kommer att göra mycket, min sista vecka av de tre som jag ska vara på Kreta. Fast en del annat också förstås!

Lissi
Soula har flott u t s i k t/beliggenhet, Lissi - men det er ikke et hotel, som Pelagia ønsker.
Glaros ser ut til å være "mye" for pengene, de scorer høyt/ 8.7 på booking.com. ( Soulas 7.9)
Frokost er inkludert i prisen, som er endel lavere enn på Soulas.
Det er nok på utsikten Soulas vinner
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-06-30, 21:21
larvih larvih är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Danmark
Inlägg: 823
Standard Sv: Snartur til Paleochora

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg

...Jag trodde ALLT var centralt i Paleochora...
Du kan godt komme lidt langt ud i Paleochora, og så tager det nok 3½ - 4 minutter at gå til centrum.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-06-30, 22:24
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Snartur til Paleochora

Ja detta forum är fantastiskt! Jag reser ju själv och ska bo en vecka och jag gillar folk och rörelse så jag bokade om till Glaros och fick det sista singelrummet.. Detta boende blev 40€ billigare än Soula,och med frukost inkluderat dessutom så jag avstår havsutsikten.... Glaros ser väldigt fint ut! TACK för tipset!

Lissi - som även med maken hunnit boka en Warsawaresa ikväll mellan fotbollsmatcherna!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-06-30, 23:02
pelagia pelagia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 410
Standard Sv: Snartur til Paleochora

Hei.

Helt enig med Lissi! Jeg har også booket Glaros for 2 netter i september nå i kveld. Det er jo ikke nødvendig med noe kjøkken for et par dager. Og prisen var veldig bra, syns nå jeg. Og takk til Susie for bussruten med pris og alt!

Vennlig hilsen
Pelagia
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-07-01, 05:57
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 742
Standard Sv: Snartur til Paleochora

Du hittar tidtabellen för buss Chania- Paleochora på: bus-service-crete.com.
Just nu går bussen 6 gånger dagligen, men det är under högsäsong. På vintern går den 3 gånger dagligen.
På hemsidan skriver man att resan tar 90 minuter men det brukar ofta närma sig 2 timmar. Busschauffören kör bra och försiktigt och man gör stopp i byar för att leverera gods och tidningar.
Ha en trevlig resa!
Och Lissi: Allt är centralt i Paleochora.
Birgitta (som alltid bor hos Haris med en vidunderlig utsikt)
Svara med citat
  #12  
Gammal 2014-08-21, 18:26
pelagia pelagia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 410
Standard Sv: Snartur til Paleochora

Hei.
Nå nærmer det seg reisen til Kreta. Jeg har nettopp sett på Lilleput Reiser sin lille video fra Paleochora. Det ser så fint ut!
Det jeg lurer på nå er om det er gangavstand fra bussholdeplass til Glaros der vi skal bo? Vil jo nødig ta en taxi hvis det er 200 meter.....


Vennlig hilsen
Pelagia
Svara med citat
  #13  
Gammal 2014-08-21, 18:59
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Snartur til Paleochora

Det vore bra att veta. Jag misstänker att ALLT är gångavstånd i Pal.
Jag ska också bo på Glaros, men kommer först 9 oktober.

Lissi
Svara med citat
  #14  
Gammal 2014-08-21, 19:56
larvih larvih är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Danmark
Inlägg: 823
Standard Sv: Snartur til Paleochora

Citat:
Ursprungligen postat av pelagia Visa inlägg

Det jeg lurer på nå er om det er gangavstand fra bussholdeplass til Glaros der vi skal bo? Vil jo nødig ta en taxi hvis det er 200 meter.....
Om Glaros hotel er placeret som booking.com viser det, er der ca. 150 meter til busstationen.

Desuden findes der bare 6 taxier i hele Selinos området, heraf 3 i Paleochora, så der kan godt være lidt ventetid på en taxi.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2014-08-21, 20:43
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: Snartur til Paleochora

Det är gångavstånd från busshållplatsen, inga problem. Ha det så jättebra , hälsa
Svara med citat
  #16  
Gammal 2014-08-22, 05:46
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 742
Standard Sv: Snartur til Paleochora

ALLT är gångavstånd i Paleochora! (Och inga backar i byn).
Birgitta.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2014-08-22, 09:44
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Snartur til Paleochora

Vägbeskrivning till Glaros efter bästa minne:
När ni kommer till Paleochora med bussen går ni rakt fram in mot staden, därefter väljer ni andra tvärgatan till höger och går över första tvärgatan (huvudgatan) och ni passerar Hotel Rea på höger sida efter få meter. Därefter ligger Glaros på tvärgatan precis efter Rea. Som jag minns det så ligger Glaros runt hörnan till höger, men ser man på kartan på nätet (Paleochora Crete) så ligger Glaros mot vänster – det är dock inga avstånd att prata om, så titta bara åt vilket håll Glaros ligger efter Rea!
Allt i allt en promenad på 5-6 min. högst.
Sedan är det bara att njuta av allt gott i och omkring Paleochora, inte minst all den goda maten, trevliga promenader och valfria bad om man vill ha sand- eller stenstrand. Soluppgången och solnedgången - lika vackert! Men kanske finast av allt: fullmånen som vandrar från öst mot väst över libyska havet om ni lyckas pricka in den - annars, en anledning att komma tillbaka!
Svara med citat
  #18  
Gammal 2014-08-22, 09:49
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Snartur til Paleochora

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
ALLT är gångavstånd i Paleochora! (Och inga backar i byn).
Birgitta.
Är det helt platt? Var så hemskt länge sen jag var där bara på ett kort stopp men visst finns det lite berg i omgivningarna? Har berättar för några oerfarna grekalndsresenärer att det är en populär ort bland kalimerianer men de vill nog ha lite kuperat.

Eva
Svara med citat
  #19  
Gammal 2014-08-22, 10:10
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Snartur til Paleochora

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Är det helt platt? Var så hemskt länge sen jag var där bara på ett kort stopp men visst finns det lite berg i omgivningarna?
Finns berg i närheten, men byn är platt.



Paleochora.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2014-08-22, 10:46
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Snartur til Paleochora

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
Vägbeskrivning till Glaros efter bästa minne:
När ni kommer till Paleochora med bussen går ni rakt fram in mot staden, därefter väljer ni andra tvärgatan till höger och går över första tvärgatan (huvudgatan) och ni passerar Hotel Rea på höger sida efter få meter. Därefter ligger Glaros på tvärgatan precis efter Rea. Som jag minns det så ligger Glaros runt hörnan till höger, men ser man på kartan på nätet (Paleochora Crete) så ligger Glaros mot vänster – det är dock inga avstånd att prata om, så titta bara åt vilket håll Glaros ligger efter Rea!
Allt i allt en promenad på 5-6 min. högst.
Sedan är det bara att njuta av allt gott i och omkring Paleochora, inte minst all den goda maten, trevliga promenader och valfria bad om man vill ha sand- eller stenstrand. Soluppgången och solnedgången - lika vackert! Men kanske finast av allt: fullmånen som vandrar från öst mot väst över libyska havet om ni lyckas pricka in den - annars, en anledning att komma tillbaka!


Lissi
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT