Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-04-27, 20:34
Lasvegas Lasvegas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2012
Inlägg: 13
Standard Tråden om vin.

Eftersom det finns en öl-tråd så passar det väl med en vin-tråd?

Kan ni rekommendera ett vitt vinliknande Riesling eller Chablies.
Man har ju ingen aning om de inhemska vinerna. Torrt ska det vara.

Mvh/ Fredrik
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-04-28, 14:01
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Tråden om vin.

Om du menar vita viner från Grekland så finns det inget i Sverige som görs av druvsorten Riesling. Jag känner inte till om den druvsorten alls odlas i Grekland, har dock aldrig sett något sådant vin under 14 resor.

Chablis är ett område i Frankrike där de vita vinerna tillverkas av druvsorten Sauvignon Blanc. Det finns massor av "Chablis:er" i Systembolagets sortiment.

Två st. Chablis-liknande vita viner från Grekland är dock dessa två:

Santorini Assyrtiko, nr. 2338 i ordinarie sortiment, sök vilken butik som passar att finna vinet i.

Kallisti Boutari, nr. 86248 (beställningssortimentet, tar mellan 2-3 dagar upp till kanske en vecka att få hem till butiken).

Båda dessa friska och trevliga viner tillverkas på Santorini vars vulkaniska jordmån ger smaker av t.ex krusbär, lime, citronskal, mineraltoner mm. och passar till havets läckerheter på tallriken eller att ha som sällskapsvin när det är varmt och soligt väder, törstsläckande.

Tänkte klistra in länkar till resp. vin från Systembolagets sida men länkarna blev 5-6 rader långa här, avstod av utrymmesskäl. Sök istället själv efter alla vita viner från Grekland, 24 st. olika finns just nu.


/ Hasse
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-04-28, 14:30
mrwalker mrwalker är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 731
Standard Sv: Tråden om vin.

Ja, Assyrtiko er helt klart den beste hvite druen i Hellas og kan på sitt beste måle seg med en Chablis. Det finnes også mange andre gode greske vintyper som passer godt til sjømat. Tørre naturligvis. Rodos 2400 fra C.A.I.R (druen Athiri!?) er en som jeg spesielt husker.

Ellers, hvis dette skal være en tråd om gresk vin generelt, vil jeg slå et slag for produsenten Skouras. Jeg har aldri smakt bedre gresk vin, og den er ikke av de aller dyreste.

Eksempel: Skouras Moschofilero. Ikke helt Grand Cru Chablis kanskje, men vannvittig god.

Og så har vi en som jeg bare MÅ nevne i enhver vin-sammenheng: Skouras Grande Cuvée Nemea (rød). En av de beste viner jeg noensinne har smakt og som kan konkurrere med franske viner som koster ti ganger så mye!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-04-28, 16:53
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Tråden om vin.

Som många gånger diskuterats i forumet har ett speciellt rött grekiskt vin lyfts fram av många som en favorit. Katogi Averoff från Makedonien. Med 60% Cabernet Sauvignon och 40% Agiorgitiko är detta röda vin ypperligt i både lagom fyllighet och smaker.

Metoxi Chromitsa från producenten Tsantali, druvor Cabernet S. och Limnio är ett annat riktigt gott rött med fyllighet.

Domaine Gerovassiliou kostar lite mer, 179:- från beställningssortimentet och har Syrah/Merlot/Grenache Rouge i blandning. Jag hade en 2005:a vi nyligen drack upp hemma som var fantastisk, mycket nära känsla av Bordeaux-kvalitet även om Syrah förvisso inte finns i Bordeaux. Jag jämför inte en grekisk Syrah (dominant druva i detta vin, vet ej %-andel dock) med en fransk Syrah (Rhonedalen) eftersom en sådan är så annorlunda andra länders Syrah:er då den domineras av köttiga och charkuteri-förnimmelser.

Och precis, mrwalker, Skouras är en mycket bra producent från vilka jag haft en hel del röda hemma genom åren men saknar dem då de inte finns representerade i Sverige just nu. De har även en Chardonnay (vit) som är trevlig.

I prisklasser några snäpp över de för c:a 60-100:- i Sverige (motsvarande €-priser i Grekland) så får man ett par klasser bättre viner både hemma och under resor. Våga köp de med prislappar på 15 € och uppåt (kanske inte över 20) någon enstaka gång när ni reser. Tyvärr händer det ibland att en långvarig förvaring i en affär (menar nu särskilt allmän livsmedelsaffär, ej specialbutiker för vin/sprit/öl) kan förstöra viners fräschör då temperaturen inne i butikerna under långa månader under sommaren snabbar på nedbrytningen av vinet. Temperaturen där vin förvaras är viktig för alla viner oavsett prisklass. Optimalt är c:a 8-10 grader, vid rumstemperatur och däröver sker långsam nedbrytning.


/ Hasse
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-04-28, 21:30
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Tråden om vin.

Nu är jag absolut ingen kännare av vita viner, eller ens röda buteljerade, men jag är femjäklig på att urskilja bra husviner av typ Romeiko, från dåliga bara genom färg och doft. Jag tror att lokalt, på Kreta, är det Mosxofilero som skulle passa dig bäst. Den finns även buteljerad från Peloponessos och beskrivs så här:
FÄRG: Blekt gul
DOFT: Aromatisk, fruktig doft av fläder, vita blommor, citrus och päron.
SMAK: Torrt och fruktigt med inslag av gröna och gula äpplen samt vit persika.
PASSAR TILL: Passar utmärkt till vit fisk, sallad, skaldjur t ex lime och/eller chilimarinerade räkor.

Jag drack faktiskt ett vitt Mosxofilero så sent som igår, bara för att frångå mina principer. Det gick ner det med

//Kikh
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-04-28, 21:41
mrwalker mrwalker är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 731
Standard Sv: Tråden om vin.

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
PASSAR TILL: Passar utmärkt till vit fisk, sallad, skaldjur t ex lime och/eller chilimarinerade räkor.
Ja ikke bare til hvit fisk, her vil jeg driste meg til å si at den kan være fantastisk også til RØD fisk. Jeg har spist laks med en hvitvins-saus med mye av de samme smakene og drukket Moschofilero til. Et måltid jeg aldrig glemmer!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-04-29, 12:10
Lasvegas Lasvegas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2012
Inlägg: 13
Standard Sv: Tråden om vin.

Tack för alla svar.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT