Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Visa resultat för omröstning: Hyr du bil i Grekland?
Hyr bil på förhand (betalar allt i förskott) 5 4.63%
Hyr bil på förhand (betalar deposition i förskott) 7 6.48%
Hyr på flygplatsen när jag ankommer 1 0.93%
Hyr lokalt utan att se bilen först 14 12.96%
Hyr lokalt men ser alltid bilen först 40 37.04%
Hyr väldigt olika från gång till gång 22 20.37%
Hyr aldrig bil 19 17.59%
Antal röster: 108. Du får inte rösta i den här omröstningen

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2013-05-30, 18:32
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Brukar du hyra bil i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av ErOg Visa inlägg
Misstänkte det, och hur många idag har egentligen kredit på sitt "kreditkort"?
Det är skillnad på kreditkort och bankkort/betalkort.
På ett kreditkort har man kredit och betalar mot faktura i efterskott för det man har handlat. Och även om många, precis som vi, för att inte få några räntekostnader betalar hela beloppet när kreditkortets faktura kommer så måste man ändå ha en kredit.

/kimmen

Senast redigerad av kimmen den 2013-05-30 klockan 18:51.
Svara med citat
  #42  
Gammal 2013-05-30, 18:50
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Brukar du hyra bil i Grekland?

Det har aldrig nånsin reserverats något belopp i förväg på våra "stripar". De har bara haft kontonumret som en säkerhet. Visserligen har vi skrivit under "in blanco" de gånger det varit aktuellt, men det har enbart varit då vi hämtat bil vid Atens flygplats......Man kan ju ta bilen och sticka

Vi har ett ICA Mastercard med några tusenlappar kredit över 60 dagar, men som sagt det har aldrig reserverats några pengar.

Lissi
Svara med citat
  #43  
Gammal 2013-05-30, 23:04
Henris avatar
Henri Henri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2012
Ort: Helsingborg
Inlägg: 9
Standard Sv: Brukar du hyra bil i Grekland?

Om man skriver på en blanco-slip så reserveras det inget belopp. Den rivs sönder när man lämnat tillbaka bilen. Det reserveras bara ett belopp om man drar sitt kort i en uppkopplad kortläsare. Men det beloppet brukar som sagt släppas efter man återlämnat bilen och den är förklarad okej.

Båda dessa sätt är till för att man i efterhand ska kunna debiteras t.ex. bränsle eller skador som helförsäkring utan självrisk inte täcker (skador på underrede, hjul etc.). Eller om man går upp i rök med fordonet.

Det är att föredra att använda kreditkort (t.ex Mastercard) som man har upp emot 60-dagars kredit på för även om man skulle bluffaktureras så har man gott om tid på sig att bestrida fakturan utan att ligga ute med en massa pengar. Skulle det uppstå en skada på bilen så lär ju uthyraren höra av sig utan att bara dra ett större belopp och man har nog rätt att begära kostnadsförslag. Jag hyr bara av de stora kedjorna som researrangören har samarbete med, även om det kostar en slant mer.

När jag hyrde bil på Skiathos förra sommaren så rekommenderade AVIS en 4-hjulsdriven bil av Jeepmodell eftersom det finns en del svårtillgängliga ställen som kräver körning på dåliga vägar. I efterhand när jag lusläste hyreskontraktet stod det typ "fordonet får endast framföras på asfalterade vägar" vilket det inte finns många kilometer av på Skiathos. Kan tillägga att den bilen var HELT försäkrad utan självrisk. Om inget händer på en grusväg förstås för då kan det kanske blir dyrt ....
Svara med citat
  #44  
Gammal 2013-05-31, 06:46
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Sv: Brukar du hyra bil i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Det är skillnad på kreditkort och bankkort/betalkort.
På ett kreditkort har man kredit och betalar mot faktura i efterskott för det man har handlat.
/kimmen
Det var det jag menade och vi har aldrig haft några kort med kredit, och jag trodde inte att någon idag använde sådana kort utan bara "betalkort" där pengarna dras (i princip) på direkten...
Svara med citat
  #45  
Gammal 2013-05-31, 16:55
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Brukar du hyra bil i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av ErOg Visa inlägg
Det var det jag menade och vi har aldrig haft några kort med kredit, och jag trodde inte att någon idag använde sådana kort utan bara "betalkort" där pengarna dras (i princip) på direkten...
Precis som Henri skriver kan det ofta vara en fördel att använda kreditkort eftersom man ofta har upp till nästan 60 dagars kredit. Och den krediten är helt kostnadsfri om man betalar hela fakturabeloppet på förfallodagen! Själv använder vi nästan uteslutande kreditkort numera för inköp, såväl i butik som på Internet. Bank/betalkort använder vi enbart för att ta ut kontanter i bankomat.

Med ett betalkort måste det ju finnas pengar på det konto som kortet är knutet till. Vid förlust av kortet kan man då snabbt bli av med dessa pengar. Med ett kreditkort finns inget konto som kan länsas.

/kimmen
Svara med citat
  #46  
Gammal 2013-06-09, 12:02
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Brukar du hyra bil i Grekland?

Finns en till stor fördel att betala med Ica bankkort+ dvs kreditkortet, det är nämligen kopplat till en försäkring som täcker självrisken upp til 10000 på hyrbilsförsäkringen, så om man råkar ut för en skada kan man få igen självrisken, förutsatt man betalar hyran med kortet, ganska vanligt på kreditkort med den försäkringen har jag förstått.

Jag har varit med att de reserverar en deposit på mitt kreditkort när jag hyrt via autoeurope men alldrig annars.

Ett anant tips, skulle man råcka ut för en olycka så fotografera/filma olycksplatsen!, räddade mig på Amorgos efter att jag vart påkörd av en skenande moped som dundrade in i min bil eftersom föraren trillat av, och där ekipaget smet. Men iom med jag hade foto på det hela inkl föraren så löste uthyraren det hela, (dundrande av skratt kan tilläggas) utan att det kostade mig, hade jag inte haft foton hade jag nog åkt på självrisk, och det kan ju alltid vara bra o ha bevis i andra lägen med
Svara med citat
  #47  
Gammal 2013-06-09, 22:14
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Sv: Brukar du hyra bil i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av Mahava Visa inlägg
Finns en till stor fördel att betala med Ica bankkort+ dvs kreditkortet, det är nämligen kopplat till en försäkring som täcker självrisken upp til 10000 på hyrbilsförsäkringen, så om man råkar ut för en skada kan man få igen självrisken, förutsatt man betalar hyran med kortet, ganska vanligt på kreditkort med den försäkringen har jag förstått.
Gäller detta endast kort med kredit? Trodde nog det gällde alla betalningar med Visa/Master Card eller liknande...
Svara med citat
  #48  
Gammal 2013-06-09, 22:41
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Brukar du hyra bil i Grekland?

Ja, det gäller även för vanligt bankkort utan kredit tex Nordea Visakort, dvs om man betalar hyrbilen med Visa-kortet så lämnas ersättning med ett belopp som motsvarar självrisken om man i samband med hyran har tecknat erforderligt försäkringsskydd av en auktoriserad uthyrningsfirma. Gäller iaf med Nordeas Visakort, vet ej vad som gäller med andra bankkorts försäkringar.

Mvh Sunny
Svara med citat
  #49  
Gammal 2013-06-09, 22:42
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Brukar du hyra bil i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av ErOg Visa inlägg
Gäller detta endast kort med kredit? Trodde nog det gällde alla betalningar med Visa/Master Card eller liknande...
Oavsett om det är ett kredit- eller betalkort tror jag att det är utfärdande bank som väljer vilka "extratjänster" som ska ingå i kortet. Ju fler sådana tjänster desto högre kortavgift...

/kimmen
Svara med citat
  #50  
Gammal 2013-06-10, 19:23
tramps avatar
tramp tramp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 210
Standard Sv: Brukar du hyra bil i Grekland?

Har aldrig hyrt bil i Grekland! Det är roligt att åka lokalbuss och man kan ta en öl på tavernan utan problem. I år blir det Ios och Naxos och där behövs ingen bil, man kommer långt med att bara gå eller åka buss!! Men jag är nog kanske en udda fågel som endast åker kollektivtrafik i storstaden här hemma.
Svara med citat
  #51  
Gammal 2014-01-15, 13:12
Pocahontas Pocahontas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Inlägg: 2
Standard Sv: Brukar du hyra bil i Grekland?

Er det noen som kan anbefale noen firma som hyrer ut biler på Kos?
Svara med citat
  #52  
Gammal 2014-01-15, 15:12
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Brukar du hyra bil i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av Pocahontas Visa inlägg
Er det noen som kan anbefale noen firma som hyrer ut biler på Kos?
Vi brukar hyra av AutoWay. Ligger i Kos stad och är mycket seriösa, och väldigt trevliga. Kolla deras hemsida här.
Svara med citat
  #53  
Gammal 2014-01-20, 08:34
Pocahontas Pocahontas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Inlägg: 2
Standard Sv: Brukar du hyra bil i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Vi brukar hyra av AutoWay. Ligger i Kos stad och är mycket seriösa, och väldigt trevliga. Kolla deras hemsida här.
Tusen takk, vi prøver lykken der😊
Svara med citat
  #54  
Gammal 2014-02-20, 19:47
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Brukar du hyra bil i Grekland?

Vi hyr bil 3-4 ggr om året vanligen 1-3 veckor vilket vi gjort under flera år och har använt oss av AutoEurope.se, vi har bokat hemma och alltid fått bra priser , drygt 100:- per dygn för liten bil under sommaren och betydligt lägre på höst/vinter. Men detta år har de tydligen upphört sitt samarbete med en av sina leverantörer och priset har gått upp 50%
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT