Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Visa resultat för omröstning: Hur viktig är solbrännan?
1 19 13.97%
2 23 16.91%
3 43 31.62%
4 40 29.41%
5 11 8.09%
Antal röster: 136. Du får inte rösta i den här omröstningen

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2012-08-03, 00:46
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 422
Standard Sv: Hur viktig är solbrännan?

Citat:
Ursprungligen postat av Ponika Visa inlägg
Inte alls lika viktig som förr. Röstade på nr 1. Nu förtiden så bränner jag mej på en sek Så jag kör faktor 50!! Och sitter under det största parasollet som finns) behöver inte ens vrida våra solstolar. Går ju lixom inte att undvika solen helt endå, så lite färg får man ju iallafall.
Såg vissa som kleta på sig sololja

Men...folk undrar om man inte varit utomlands om man inte är som en pepparkaka när man kommer hem... Ungifär som när folk tycker man är såå tråkig att man inte dricker alkohol!!?? Måste man sola?? Måste man dricka alkohol?? Jobbigt att folk stör sig på såna saker
Jag håller med dig, jag tycker det är ganska tråkigt att få höra " du är ju inte så brun, ni har ju varit borta i två veckor". Jag GILLAR att ligga i skuggan och att inte steka mig röd och bränd. Jag vill sova på natten utan att ryggen brinner upp. Men jag gillar även att bada och att sitta i solen men inte hela tiden! Vad skönt att vi är olika!! Ha det bra alla, med eller utan solbränna.
Svara med citat
  #42  
Gammal 2012-08-03, 01:47
Ponika Ponika är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 214
Standard Sv: Hur viktig är solbrännan?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva64 Visa inlägg
Jag håller med dig, jag tycker det är ganska tråkigt att få höra " du är ju inte så brun, ni har ju varit borta i två veckor". Jag GILLAR att ligga i skuggan och att inte steka mig röd och bränd. Jag vill sova på natten utan att ryggen brinner upp. Men jag gillar även att bada och att sitta i solen men inte hela tiden! Vad skönt att vi är olika!! Ha det bra alla, med eller utan solbränna.
Ussa ja, hur många gånger har man inte kunnat sova på rygg för det gör ooont? Kom hem från naxos för 2 v sen, och brände mej på...smalbenen!
Så nu kliar det och man flår bort det. Men men, på´t igen om 27 dagar
Svara med citat
  #43  
Gammal 2012-08-03, 08:57
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Hur viktig är solbrännan?

Flera jag känner har fått malignt melanom redan i 40 års åldern och de är inte ens särskilt ljushylta. En av mina vänners döttrar opererades för det när hon var drygt 30 år. Det gör åtminstone mig mer försiktig. Visserligen har alltid varit väldigt noga med att inte bränna mig och blir lätt brun trots att jag är en blondin men med ökad ålder känns det också extra viktigt att tänka på att inte ge huden allt fär många solrynkor.

Hudcancer kan den som inte solar få bara av att vistas i solen så vi bör nog vara betydligt försiktigare än vad många av oss är och skydda huden med kläder. Visst är det svårt för sol i lagom dos är ju så njutningsfullt och att sitta vid havet sent på em är bland det härligaste jag vet. Känns också som att nan måste se över sina hudfläckar lite extra. De nya effektiva och mycket dyra läkemedlen är ju inte ens tillgängliga för alla utan fortfarande får många dö av malignt melanom trots att hjälp kanske finns att få.

Eva
Svara med citat
  #44  
Gammal 2013-04-29, 11:45
Ponika Ponika är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 214
Standard Sv: Hur viktig är solbrännan?

Citat:
Ursprungligen postat av Deia Visa inlägg
Hm.........det brukar maken göra med. Som en vit baddräkt från 20-talet kan man väl bäst beskriva det.......

Tidigare älskade jag att ligga i solen, inte för att bli brun utan för att det är så skönt med värmen. Speciellt efter ett svalt bad. Inte i timmar dock . Snarare en kvart eller så. Jag har varit noga med att använda solkräm.

För ett år sedan fick jag mina första "sol keratoser" eller Aktinisk keratos som det egentligen heter. Det är ett förstadie till hudcancer men inte direkt oroande. Läkaren tog bort dom med frysspray - väldigt smidigt. Han tyckte det var konstigt eftersom jag inte hade speciellt solskadad hud.
Så nu måste jag skydda mig med tunna kläder i sommar, men en liiiiten stund i solen efter ett dopp kommer jag att unna mig.

Fördelen med att åka till Medelhavet är att man kan njuta lika mycket i skuggan. Ja det är nästan bättre. I Sverige är det alltid så kallt i skuggan .

Ta det lugnt med solandet!

(O.T. - jag kan inte rösta. Det står att jag inte är behörig)

Jag fick vet nu för ca 2 månader sen att jag hade basalcellscancer, en liten fläck på ryggen som kliade, men ger inte metastaser, som tur är. Frös oxå bort den med frysspray. Har inte solat speciellt mycket, men nu blev man lite skraj, så vågar inte heller vara i solen så mycket nu heller. Blir att chilla under parasollet ist.
Svara med citat
  #45  
Gammal 2013-04-29, 15:23
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Hur viktig är solbrännan?

Citat:
Ursprungligen postat av Ponika Visa inlägg
Jag fick vet nu för ca 2 månader sen att jag hade basalcellscancer, en liten fläck på ryggen som kliade, men ger inte metastaser, som tur är. Frös oxå bort den med frysspray. Har inte solat speciellt mycket, men nu blev man lite skraj, så vågar inte heller vara i solen så mycket nu heller. Blir att chilla under parasollet ist.
Hej Ponika,
Sedan jag skrev inlägget, du citerade, så har jag också fått ett sår som visade sig vara basacellscancer. Denna gång blev det kniven och tyvärr satt såret i ansiktet . Men det ser rätt ok ut ändå. Vi har ju tur, du och jag, att det inte är en cancer som metasterar, men en väckarklocka är det!

I somras var första gången jag var i Grekland och fick hålla mig i skuggan. Och det gick ju jättebra. Vitast på planet hem, men vad gör det . Vi hade en underbar resa, men jag saknade lite att slänga mig, i solen, på handuken efter ett bad. Tycker numera det ser lite konstigt ut med alla som ligger i solen och steker sig, nu när man fått en annan synvinkel.

Så i sommar släpar vi på vårt parasoll igen. Specialbagage. I en hemmasydd väska för ändamålet. Tur vi hade det med oss för i Kioni, på Ithaka, fanns igen som sålde parsoller och ingen uthyrare heller. Varje kväll satt det på balkongen som hade kvällsol.

Ta det försiktigt med solandet! Bättre med skugga än solkräm tycker jag.

Deia
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT