Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Leros

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2016-09-25, 08:01
Inger-Mariann Inger-Mariann är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2014
Ort: Fredrikstad, Norge
Inlägg: 64
Standard Sv: Det blev Leros!!!!!

Det virker som om vi har samme opplevelse av Leros. Vi var på Leros første gang i 1987 og i perioden 1998 til 2014 var vi der jevnlig 1 til 2 ganger i året. Vi har alltid bodd i Panteli. Vi har vandret nesten rundt hele øya. Minuset er at mange kjører utrolig fort- særlig på strekningen Lakki - Platanos...
I samme periode var vi også innom flere andre øyer, men vi har funnet ut at vi liker Leros best.
Uansett har det vært fint også å besøke andre øyer.
Vi synes maten på tavernaene på Leros, spesielt i Panteli, har vært utrolig velsmakende. Vi håper på å kunne dra til Leros neste år og jeg lurer på hvor restaurant Apostolis ligger. I Panteli?
Veldig trist at dere fikk en så tråkig slutt på ferien. Vi har også flere ganger opplevd at det har vært usikkert om båten skulle gå fra Agia Marina eller, men har heldigvis fått rett beskjed!
Håper dere nå er vel hjemme igjen.
Hilsen
Inger-Mariann
Svara med citat
  #42  
Gammal 2016-09-25, 08:58
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Det blev Leros!!!!!

Men så tråkigt! Det är ju precis en sån avslutning man INTE vill ha på sin semester..

Nu tvivlar jag ju inte på att ni får tillbaks pengarna I o m att ni väl betalt med kontokort med "inbyggd" försäkring, men det är så surt!! Det extra dygnet på ön ger ju liksom ändå ingen njutning.

Tack för fina rapporter!!! Kaló taxídi

Lissi - på Tinos med kraftig vind idag.
Svara med citat
  #43  
Gammal 2016-09-25, 18:45
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Det blev Leros!!!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Och jag behöver väl egentligen inte skriva det, men Fortsättning följer ..........
Ja, det ser jag verkligen fram emot att höra.

Stackars er som fick ett snöpligt avslut på er fina resa! Hoppas verkligen att allt gick bra och att ni kom hem ordentligt. Jag säger som flera andra: ni borde verkligen få tillbaka pengar på försäkringen!
Svara med citat
  #44  
Gammal 2016-09-25, 19:22
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: Det blev Leros!!!!!

Hoppas ni kommer iväg hemåt nu då. Sånt strul ni har haft!
Svara med citat
  #45  
Gammal 2016-09-25, 20:02
Mysofixs avatar
Mysofix Mysofix är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 354
Standard Sv: Det blev Leros!!!!!

Har följt er resa och njutit med er. Leros är verkligen en ö att ta till sitt hjärta. Men att fastna är aldrig kul. Hoppas att ni kommer hem nu Safe and sound.
Svara med citat
  #46  
Gammal 2016-09-25, 23:15
Helena Ss avatar
Helena S Helena S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 671
Standard Sv: Det blev Leros!!!!!

Roligt Masse att ni gillade Leros! Vad tråkigt att det blev sånt strul när ni skulle hemåt. Jag hoppas att det ordnade sig för er till det bästa ändå.

Jag var på Leros förra sommaren och det blåste väldigt mycket just när jag skulle iväg. Hyresvärdinnan (Denise) ringde och kollade läget åt mig med färjor och katamaraner. Det skulle gå en stor färja som vanligt från Lakki. Det var ändå osäkert om jag skulle behöva åka en dag tidigare än planerat, för att hinna med planet från Kos.

Leros blev ingen favorit för mig, tyvärr. Jag kom till Leros från Astypalea, och den ön blev jag däremot väldigt förtjust i. Men det är så härligt att läsa om alla olika upplevelser!

Helena S
Svara med citat
  #47  
Gammal 2016-09-26, 03:25
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Det blev Leros!!!!!

VÅR RESA TILL LEROS del 7

2016-09-26 klockan 00.35

Hemma här vid köksbordet sedan någon timma tillbaka.

Så här blev de två senaste dygnen:

Lördag förmiddag: Frukost, lite slappande på Nikis Studios och utskrift av Ving-flygstolsbiljetten hos Maria. Maria ringde och kollade åter MYCKET NOGA! Varifrån båten skulle gå. Svar: Lakki. Vi var där i god tid före avgången och kollade noga flera gånger att det var härifrån båten skulle gå. Och .... Det gjorde den!!! Klockan 14.30. Till Rhodos anlände vi fyra timmar senare.

Lördag kväll: Taxi från hamnen och till vårt hotell som jag hade bokat via BC medan vi satt på båten. Enkel måltid på taverna i närheten av hotellet i centrala Rhodos stad. Sedan dags att sova.

Söndag: På morgonen frukost på hotellet, taxi till flygplatsen. Som alltid på Rhodos AirPort smockat med folk och kaotisk stämning. Ving erbjuder numera tillköp av extravikt på flyget. Vet inte om det beror på att folk inte läser det eller om de chansar ändå, men väldigt många blev stoppade med övervikt som de fick gå att betala innan de kunde checka in. Många var irriterade, det strulade och tog tid, men jag tycker att det är ok. Allt som man själv kan påverka och välja till om man vill tycker jag är OK att separera för dem som vill betala för det. Man får läsa och boka rätt så är det inga problem.

Men för oss som bokade mindre än två dygn före avresa så var air-shoppen där man säljer "överviktsbiljetter" stängd. Ut reste vi med SAS med 20 kg + 5 kr handbagage, så vi låg nu minst sagt pyrt till. Hem med Thomas Cook gällde nu 20 kg inkl handbagage. Men .... Lite stolpe in hade vi. När vi skulle checka in hittade man inte oss på passagerarlistan. Mycket utredning under c:a 1 Tim, varvid vi förklarade vad som hänt oss och att det var en enkelresa i sista minuten som vi bokat. När vår bokning äntligen blivit OK med BackOffice kände nog incheckningstjejen att maximal strulfaktor för oss var nådd. Hon tittade inte ens på vågen utan bara hängde på etikett på våra väskor.

Vi lyfte enligt tidtabell från Rhodos och landade 4 Tim senare i Örebro, som enligt den skojfriske pursern också haft 30 grader i helgen. 15 grader i lördags + 15 grader idag söndag.

Taxi till Örebro C och tåg till Göteborg C. Flygbuss till Landvetter där en man från Landvetter Flygplatsparkering plockade upp oss och körde oss till parkeringen och bilen. Sedan bil hem till Skåne på c:a 3 Tim, och nu är äventyret slut för den här gången.

Nu har vi lite att plocka med ett par dagar. Men sen ska jag återkomma med en "del 8" där jag försöker samla ihop våra intryck från resan och även ett och annat tips och rekommendation. Till dess ...... Det är inte alls synd om oss! Allt ordnade sig ju på ett bra sätt. Kostade en del extra pengar. Får se om vi kan få tillbaka en del på försäkring. Vi fick en extra sväng till Rhodos. Vi fick uppleva Örebro, vilket ingen av oss gjort förut. Och vi fick resa mycket vilket jag gillar.

Vi hörs! Fortsättning följer ......

Masse
Som nu ska förflytta sig från köksbordet till sängen.
Svara med citat
  #48  
Gammal 2016-09-26, 05:55
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Det blev Leros!!!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
VÅR RESA TILL LEROS del 7
Det är inte alls synd om oss! Allt ordnade sig ju på ett bra sätt. Kostade en del extra pengar. Får se om vi kan få tillbaka en del på försäkring. Vi fick en extra sväng till Rhodos. Vi fick uppleva Örebro, vilket ingen av oss gjort förut. Och vi fick resa mycket vilket jag gillar.

Vi hörs! Fortsättning följer ......

Masse
Som nu ska förflytta sig från köksbordet till sängen.
Härligt att ni är hemma igen!
Ja ock tänk....Örebro fick ni ju se också..ock åka lite tåg

När semestern börjar är det ju ok, men inte när man ska hem!

Själv ska jag byta ort idag..från Chora till norra Tinos för några dagar och inget regn har skådats ännu

Lissi
Svara med citat
  #49  
Gammal 2016-09-26, 10:18
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Det blev Leros!!!!!

Så GODT å høre at dere er kommet vel hjem
Og jeg berømmer deg virkelig for din positive innstilling/
takling av problemene dere fikk, Masse
Det økonomiske bør ordne seg via Forsikringen!!!

Ha det godt, Hils Birgit
Kanskje vi sees igjen på Leros neste år
Svara med citat
  #50  
Gammal 2016-09-26, 10:28
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Det blev Leros!!!!!

Fint att hemresan gick bra. Väntar ivrigt på del 8.

Inger-Mariann här i tråden nämner trafiken på Leros. Det enda negativa som jag nånsin har läst om Leros det är just trafiken. Hur upplevde ni saken?

/ Anne
Svara med citat
  #51  
Gammal 2016-09-26, 15:50
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Det blev Leros!!!!!

Det har varit trevligt och intressant att få följa med på era äventyr. Bra berättat! 1000 tack!
/ Jannis
Svara med citat
  #52  
Gammal 2016-09-26, 22:15
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: Det blev Leros!!!!!

Gött att ni kom er hem till slut
Svara med citat
  #53  
Gammal 2016-09-27, 09:46
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Det blev Leros!!!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Inger-Mariann här i tråden nämner trafiken på Leros. Det enda negativa som jag nånsin har läst om Leros det är just trafiken. Hur upplevde ni saken?
Trafiken kan vara ganska intensiv i Alinda och backen mellan Agia Marina och Platanos. I Panteli är det ingen trafik eftersom det är en återvändsgränd.

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Vi fick en extra sväng till Rhodos. Vi fick uppleva Örebro, vilket ingen av oss gjort förut. Och vi fick resa mycket vilket jag gillar.
Härligt att höra er positiva inställning! Jag har inte heller sett Örebro, så grattis på er.

Välkomna hem!
Svara med citat
  #54  
Gammal 2016-10-01, 19:16
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Det blev Leros!!!!!

VÅR RESA TILL LEROS del 8

Så är vi sedan en knapp vecka åter hemma. Våra älskade hund och katt har blivit omkramade, väskorna uppackade, smutstvätten tvättad, osv osv ...

Ska nu försöka sammanfatta våra intryck av resan. Men först vill jag tacka för alla återspel på min rapportering och försöka att också fånga upp de frågor eller spörsmål som jag ännu inte besvarat. Tycker det är kul att bolla tankar med alla er Kalimeravänner och har ambitionen att svara. Om jag missat någon av er så var snälla och kom igen så att vi får en dialog.

Alala

Göran Schildts hus, Krigsmuseet i tunnlarna och en del annat har inte hunnits med. Men det är gott att ha något kvar till nästa gång vi kommer till Tilos. För det vill vi göra!

Thira

Om man inte har körkort och tycker att en del andra öar är svåra att hinna med att utforska/uppleva, ja då tycker jag att Leros är svaret. Här når man flera mysiga byar med apostlahästarna och några få som ligger lite längre bort kan man åka till med buss.

Inger-Mariann

Tavernan Apostolis, som blev vår absoluta favorit, ligger i Panteli. Den är en av de större tavernorna som ligger längs bystranden, intill tavernan Zorba. Janne nämner den i öbeskrivningen men då med namnet "Psarapoula". Numera står det Apostolis på skylten.

Så till lite sammanfattning av våra intryck.

Resa hit

En klar fördel ekonomiskt är att Leros med färjetrafik är inom räckhåll från både Samos, Kos och Rhodos. Det gör att det torde finnas hyfsade chanser att hitta udda billiga flygstolar till endera av öarna och sedan ta sig hit. Man får dock räkna med att, som vi fick göra, ta en övernattning vid utresa och hemresa för att matcha flyg och färja.

Tre olika öar att flyga från blev också en fördel för oss när vi missade vårt flyg från Samos till Göteborg. Lösningen blev två flygstolar från Rhodos till Örebro. Lite tråkigt för börsen med extrakostnader, men de tar jag nu en match om med försäkringsbolaget. Men för reseupplevelsen blev det för mig en bonus! Jag älskar att resa med det oförutsedda (och Birgit har vant sig), så det finns ingen anledning att tycka synd om oss.

Panteli på Leros

Så är en av rubrikerna just nu på Kalimeras startsida, och underrubrik på ö-beskrivningen för Leros. Det var den som först gjorde mig nyfiken. Sen läste jag hela ö-beskrivningen och sedan e-guiden. Och, ja ... sen gick det som det gick. Vi drog dit. Och skulle jag göra det enkelt för mig så kan jag bara hänvisa till vad Janne skriver under den rubriken. Det stämmer väldigt väl med vår upplevelse.

Natur, Stränder, Bad

Leros är en ganska liten ö. Det är en ganska vacker ö, särskilt när man ser den uppifrån. T ex från Kastro vid Panteli. Men det är inte den mest natursköna ö jag varit på i Grekland. Karpathos och Skopelos tar lätt ledningen där. Men Leros är ändå vacker och har annat som är mycket speciellt. Det är nära mellan byarna, men också väldigt nära mellan människorna!

Stränderna på Karpathos och Skopelos är vackrare. Men jag har inte på någon annan ö trivts, njutit och badat så mycket som på Leros och Panteli Beach. Det är max njutning för mig. Småskaligt, vänlig och god strandservice på krypavstånd, skönt underlag att gå på (små små runda stenar och längre ut i vattnet sandbotten) och klart och varmt vatten i viken.

Kommunikationer

Någonstans har jag läst att man tycker att trafiken är häftig på Leros. Och det håller jag med om. På visst sätt. Byarna är små och sammanväxta, vägarna och gränderna är ofta smala, ön är tättbefolkad och därmed är det en hel del trafik. Och alla som inte kör bil de kör moppe, oavsett ålder eller kön. Och man kör ganska fort. Men intrycket förstärks en del av öns småskalighet. Det är inte som på de stora öarna (t ex Kreta eller Rhodos) eller storstäderna på fastlandet.

T o m i lilla Panteli var det en hel del trafik i de små granderna. När vi gick hem från strandtavernorna och upp till vårt boende på Nikis Studios, en promenad på c:a 300 m på smal och mörk gränd, hade jag en liten ficklampa i handen. Det gjorde att man inte alls behövde känna sig orolig. Trafiken var en hel del taxibilar. Berodde nog på att byns tavernor var mycket populära även för folk på övriga ön.

Att själv förflytta sig på ön var inget problem. Promenaderna mellan flera av byarna var korta och mysiga. Man märkte bara på enstaka skyltar att man lämnade den ena byn och gick in i den andra. Därutöver fanns hyfsade bussförbindelser på dagtid.

Boende/By

För oss är det ingen tvekan om var vi ska bo nästa gång vi kommer till Leros. Det är Panteli. Och vad gäller boendet så var vi väldigt nöjda med Nikis Studios. Där finns både 2- och 3-bäddsstudios och även några 2rumslägenheter. Dock tyckte vi inte att de sistnämnda såg så kul ut. Men deras studios gillade vi. Avståndet ner till stranden och tavernorna var bara c:a 300 m, kanske 5 min promenad. Dessutom var man så mycket närmare upp till bageri och supermarket i grannbyn Platanos, d v s kanske 500 - 600 m promenad. Så korta avstånd att det för oss kändes som samma by.

Höjdare och favoriter

Stämningen och attityden på ön. Folk var öppna och vänliga. Inte mycket tingeltangel utan mera närhet till vardagsliv och lokalbefolkning.

Ouzo-meze i vardagslivet vid hamngatan i Agia Marina
eller torget i Platanos
Promenader till Platanos, Agia Marina, Alinda och Lakki
Lunchen på enda tavernan i Blufouti (den måste upplevas igen!)
Många måltider på Taverna Apostolis
Och, som nämnts, den härliga stranden i Panteli.

Till sist

Min Birgit är en klok och förnuftig kvinna. Och som vanligt var hennes farhågor berättigade. Vi fick en ny ö som hamnade högt upp på vår Återvändarlista. MYCKET HÖGT UPP!!!!

Masse
Svara med citat
  #55  
Gammal 2016-10-01, 23:57
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 762
Standard Sv: Det blev Leros!!!!!

Tack för att vi fick ta del av er resa till fina Leros!
Hur skall vi hinna återvända till alla favorit öar?
Vi Greklandsfantaster borde belönas med några extra semesterveckor så vi får ihop det.
//
KR
Svara med citat
  #56  
Gammal 2016-10-02, 10:15
Inger-Mariann Inger-Mariann är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2014
Ort: Fredrikstad, Norge
Inlägg: 64
Standard Sv: Det blev Leros!!!!!

Hei
Takk for svar om Astopolis. Der har vi spist mange ganger, men da med navnet Psarapoula. Ettersom vi ser på nettsiden til restauranten, har den samme eier som tidligere. God mat og hyggelig betjening!! Etter å ha lest din beskrivning av opplevelser på Leros så lengter vi dit...har nå allerede begynt å planlegge en reise til Leros i mai 2017!!!
Inger-Mariann
Svara med citat
  #57  
Gammal 2016-10-02, 17:03
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Det blev Leros!!!!!

Tack snälla Masse för dina utförliga och mycket läsvärda rapporter!

Måhända har dina beskrivningar gjort att fler fått upp ögonen för denna underbara ö. Jag håller tummarna för det!
Svara med citat
  #58  
Gammal 2016-10-04, 10:04
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Det blev Leros!!!!!

Tack så väldigt mycket för alla rapporter och info om Leros. Det har varit ett stort nöje för mig att läsa dem. Och vad kan man göra, en återvändarö till fick ni. Grattis!

Och jag har fått förstärkning för mitt Leros-intresse. Nu får jag bara se till att jag verkligen också kommer dit.

/ Anne
Svara med citat
  #59  
Gammal 2016-10-04, 12:52
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Det blev Leros!!!!!

Väldigt fin sammanfattning Masse.
När vi också äntligen kommit hem ska jag läsa hela din och Birgits rapport i sin helhet. Och kanske igen,,, Det är så trevligt med era skriverier!
Är det alltid makan i familjer som är klok och förnuftig samt även planerare eller,,,,,,

Birgitta
Svara med citat
  #60  
Gammal 2016-10-04, 13:06
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Det blev Leros!!!!!

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Är det alltid makan i familjer som är klok och förnuftig samt även planerare eller,,,,,,

Birgitta
Jag tror det! Vet flera duktiga hustrur som planerar väldigt bra! Deras medföljare kunde absolut inte gjort det bättre.

Lissi- som längtar lite Lissiväder efter 16 dagars hetta.!!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT