Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Kythera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-05-25, 11:15
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Var är bäst att bo?

Ska eventuellt åka till Kythera i sommar. Vilken by är bäst att ha som bas för att utforska ön med moped? Får gärna vara en trevlig by också.

Senast redigerad av Kalimera den 2015-05-25 klockan 11:50.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-05-25, 12:33
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Var är bäst att bo?

Wow! Det var på tiden!
Om du klarar dej utan bystrand, så är väl Potamos det första man tänker på, rent geografiskt. Men även Myloptomatos skulle nog funka hyfsat. Mylo är kanske lite mysigare än Potamos, men å andra sidan har du något av öns kommersiella centrum i Potamos. Om närhet till strand är ett krav, så skulle jag nog välja Avlemonas eller Kapsali, även om ingen av dom kan säjas ligga speciellt centralt på ön. Andra kommer säkert att rekommendera Diakofti och Agia Pelagia. Det är ju en smaksak, men inget av dom ställena föll oss speciellt i smaken när vi var där.

Senast redigerad av Charleston den 2015-05-25 klockan 12:59.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-05-25, 13:01
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Var är bäst att bo?

Vi bodde i Chora, veldig fint der, med Kapsali og bademuligheter, nedenfor
Sikkert trivelig å bo i Kapsali og, men disse stedene er ikke i det mest sentrale området. hvis du vil se hele/det meste av øya!

Som jeg synes det er på Amorgos, synes jeg det må være fint å bo to steder på Kythira, det vil jeg gjøre (om det blir noen?) neste gang

Vi kombinerte også Kythira med Peloponnes, Janne, men dessverre hadde vi ikke nok tid på Kythira, som vi likte veldig godt
Vi reiste over fra Neapoli (etter å ha besøkt Monemvasia) til Agia Pelagia, og hjem fra Diakofti til Gythio, vi hadde en 14 dagers uspes chartertur og "base" i Kardamili
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-05-25, 14:32
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Var är bäst att bo?

Utan tvekan Chora, Janne. Men är du heltänd på bad och ligga vid stranden hela dagen, har du redan fått de andra alternativen. Kithera är ju en så liten ö, att vill du bara se byarna till det yttre, hinner du allt på två dagar. Mina tankar om ön, finns i ett resebrev 4-5 år tillbaka.
Kul, då får vi läsa om dina upplevelser därifrån!
/ Jannis
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-05-25, 17:30
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Var är bäst att bo?

Tänk vad olika man kan vara. Vi tillbringade två veckor på ön och hade hyrbil hela tiden och tycker ändå att vi har mycket kvar att utforska.
PS. Med Kapsali menar jag Kapsali/Chora. Om man är hyfsat mobil är det gångavstånd emellan. DS.
PPS. För flera, fast långt ifrån alla, av de fina vandringarna är Potamos en bra utgångspunkt.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-05-25, 17:58
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Var är bäst att bo?

Min tanke med mitt inlägg var riktat till Janne. Han brukar alltid ha bråttom till nästa ö. Jag menar inte att man upplevt allt på Kythera under två dagar! Ska man njuta av en övistelse, bör man nog stanna en vecka, om ön är liten. Vill man vila och bada också, behövs en vecka till! På Kreta kan man stanna hur länge som helst!
/ Jannis
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-05-25, 19:32
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Var är bäst att bo?

Jag har som sagt inte bestämt om jag ska åka eller inte, med det finns hopp. Jag får tacka för tips! Återkommer säkert.

Just nu känns Chora som bästa alternativ, även om det är långt till norra ön. Men jag är van att köra långt med moped (det blir inte bil denna gång). Stränder är jag inte intresserad av, i alla falla inte att ligga och sola på, men jag ska så klart hälsa på så många som möjligt. Tyvärr blir det (om jag åker) inga vandringar denna resa. Klarar inte av det för tillfället.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-05-25, 21:15
Pyttan Pyttan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 1 493
Standard Sv: Var är bäst att bo?

Oj det låter tråkigt Janne!

Då hoppas jag att du snart blir bra så du kan resa o vandra igen!

Kram
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-05-25, 21:24
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Var är bäst att bo?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Tyvärr blir det (om jag åker) inga vandringar denna resa. Klarar inte av det för tillfället.
Tråkigt att höra, Janne. Hoppas på snar bättring, så du kan ge dig ut i spåret igen.
Själv ska vi försöka oss på lättare vandring i sommar. Även jag har haft en del hälsoproblem, vilket satt ned konditionen en hel del. En lättare vandring ska jag dock försöka ta mig igenom. Man får tänka på den taverna som hägrar i slutet av färden.

/Netwolf
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-05-25, 21:30
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Var är bäst att bo?

Hoppas du kommer iväg Janne! Utan att ha varit på Kythera har jag en känsla av att det är en ö i din smak (efter de bilder och resebrev mm jag sett).
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-05-25, 21:54
PA PA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 3 127
Standard Sv: Var är bäst att bo?

Hej Janne


Va kul att du skall åka till Kythera, jag var väl bland de första att försöka få dig att åka dit vid sidan om Göran.


Hoppas du kryar på dig och kan njuta av ön fullt ut.


Trevlig resa


//PA


PS
Vi bodde i Diakofti, lat som jag är, nära hamnen och färjan. Tyst, lugnt och mitt på östra delen av ön.


DS
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-05-26, 10:06
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Var är bäst att bo?

Jag kom inte iväg i höstas på grund av samma problem, det är en höft (eller vad det nu är) som spökar. Men om jag inte vandrar och gör annat som är ansträngande kan jag nog åka. Den som reser får se.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2015-05-26, 15:41
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Var är bäst att bo?

Då får vi hoppas på snar bättring!
Även om inte vandringar är allt, så är det ju nåt som åtminstone jag skulle sakna om jag blev tvungen att avstå.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2015-05-26, 17:04
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Var är bäst att bo?

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Även om inte vandringar är allt, så är det ju nåt som åtminstone jag skulle sakna om jag blev tvungen att avstå.
Så känner jag, saknad.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2015-05-26, 22:16
Susies avatar
Susie Susie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Birkerød
Inlägg: 1 425
Standard Sv: Var är bäst att bo?

Om man bor i nord eller syd er en smagssag, som svarene ovenfor også viser.

Hvis du har flere dage til rådighed kan jeg foreslå det indlysende at bo et par/nogle dage først i den ene ende og siden i den anden ende af øen. På den måde vil du også fint opleve mangfoldigheden på Kythira – både med hensyn til natur og mennesker.

I Kapsali i syd er stemningen lidt mere laid back, og badebyen opleves mere mondænt end både Ag. Pelagia og Potamos i nord. I Kapsali tager man hen for at få en kop kaffe eller en hyggelig middag ved vandet. Om sommeren tiltrækker strandpromenaden det lidt yngre publikum, der gerne vil ses og blive set. Kapsali er efter min mening ubestridt den smukkeste bugt på hele øen, og desuden har man derfra den flotte udsigt til Chora og Kastro.

Hverken Potamos eller Ag. Pelagia kan med en god vilje betegnes som smukke byer. Til gengæld følger man her hverdagslivet på tættere hold på grund af oplandet omkring. Her kommer man for at handle, og her træffer man tilfældigt sin nabo eller andre bekendte, og så kan man jo lige så godt slå sig ned på torvet (Potamos) eller på en af caféerne langs stranden (Ag. Pelagia) og tage en kop kaffe. I Potamos og Ag. Pelagia bor de fleste charterturister fra Holland og Danmark. ”Trevlig” bliver disse to byer nok først, når men har lært nogle af beboerne at kende, hvilket jeg har været så heldig at gøre. Af denne grund har jeg de seneste par gange derfor valgt at bo nogle dage både i syd og nord.

Det tager ca. 40-50 minutter at køre på moped fra Kapsali til Ag. Pelagia.

Hvis vores besøg på Kythira falder sammen en gang i fremtiden, kunne det være rigtig hyggeligt at gense Camille og dig JI mellemtiden ønsker jeg god bedring – trist du stadig ikke er fit for walking L

Senast redigerad av Susie den 2015-05-26 klockan 22:48.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2015-05-27, 09:13
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Var är bäst att bo?

Citat:
Ursprungligen postat av Susie Visa inlägg
Det tager ca. 40-50 minutter at køre på moped fra Kapsali til Ag. Pelagia.
Det är helt okej för mig. Jag får se hur jag gör. Kanske det blir att jag bor några dagar i syd och några i norr. Det beror på hur länge jag kan vara borta.

Stort tack för tips!
Svara med citat
  #17  
Gammal 2015-05-27, 12:48
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Var är bäst att bo?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Så känner jag, saknad.
Jeg ble virkelig trist da jeg leste i tråden her at du fortsatt ikke er bra, Janne!
Håper det finnes n o e du kan gjøre for en rask bedring, for d e t ønsker jeg deg!
Svara med citat
  #18  
Gammal 2015-06-01, 14:05
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Var är bäst att bo?

Har någon tips på trevligt pensionat i Chora/Kapsali?
Svara med citat
  #19  
Gammal 2015-06-01, 16:06
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Var är bäst att bo?

Ja, vi bodde ju på Aronis studios. I rum nr 12, med finfina utsikten över Kapsalibukten. Fast det ligger ju förstås närmare Kapsali än Chora och om du har problem att gå, så blir det kanske jobbigt att ta sej upp till Chora till fots. Det är i och för sej inte sådär jättelångt, men bitvis rätt så brant.
Vi var hursomhelst jättenöjda med det boendet.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2015-06-01, 16:58
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Var är bäst att bo?

Rommet v i hadde i Chora kan jeg ikke anbefale deg

Det er det dårligste vi noen gang har hatt i våre ferier, men likevel har vi aldri vært mer glad noen gang for i det hele tatt å f å et rom

- utsikten vår var likevel Ok

Etter å ha klatret opp en liten stige (inne) og gått ut et vindu,..(eller var det en liten dør?) - hadde vi et tak til terrasse.

Håper du finner et b r a sted å bo, Janne
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT