Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-03-28, 20:57
iosmadde iosmadde är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 8
Standard Liten ö-luff i slutet på juli

Hej!
Vi är ett gäng som planerar men öluff i juli.
Det kommer bli ca 10 dgr, kanske 14.
Vilka öar borde vi se?
Bör man boka boende först? Har aldrig gjort det tidigare men enbart åkt högsäsong en gång och då till Skopelos. Hur är det i Kykladerna under högsäsong?
Står fortfarande rumsuthyrarna och ropar när man kliver av färjan?

Vi kommer nog flyga till Santorini trots Norwegians dåliga flygtider (att man kommer fram 02.00)
Vi börjar, om vi flyger med Norwegian, nog med en eller två nätter på Santorini.

Men sen?
Amorgos och Milos skulle jag vilja se, Amorgos i första hand.
Vi tänkte oss tre öar inkl Santorini.
Så vilka två borde vi besöka?

Jag har tidigare varit på Naxos, Paros och Ios (Ios 3ggr) så vill åka till andra öar än dessa. Kanske att jag känner för att visa Ios för resten av gänget so. Inte öluffat tidigare.
Men vi är 6 st som ska komma överens
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-03-28, 21:37
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Liten ö-luff i slutet på juli

Ser at du helst ønsker Amorgos..men på den siden av Santorini er det kanskje ikke så mange spennende øyer som frister å kombinere med?
Er hele gjengen voksne så tror jeg heller jeg hadde valgt ditt andre ønske Milos og f.eks. Folegandros.
Er gjengen voksne eller voksne og større ungdom så fåreslår jeg i tilegg en dagstur med kajakk på Milos...en kjempeopplevelse og fullt mulig å gjenomføre for nybegynnere også

Men ikke misforstå...mange fine øyer rundt Amorgos også, men da blir det helst småklykladene.. ønsker dere bare stille og ro så er jo både Iraklia og Dounossa fine kombinasjoner

Senast redigerad av Ia den 2013-03-28 klockan 21:43.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-04-02, 09:48
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 461
Standard Sv: Liten ö-luff i slutet på juli

Citat:
Ursprungligen postat av iosmadde Visa inlägg
Hur är det i Kykladerna under högsäsong? Står fortfarande rumsuthyrarna och ropar när man kliver av färjan?
Den riktiga högsäsongen är i augusti. I juli brukar det inte vara några problem att hitta rum på plats. Rumsuthyrare möter fortfarande upp båtarna.

Citat:
Amorgos och Milos skulle jag vilja se, Amorgos i första hand. Vi tänkte oss tre öar inkl Santorini. Så vilka två borde vi besöka?
Amorgos och Milos ligger långt från varandra. Det är bäst att välja en del av Kykladerna. Väljer ni Amorgos kan ni som Ia skriver åka till några av Småkykladerna, eller Naxos, Paros eller Ios. Reser ni till Milos passar Sifnos och Folegandros bra.

Att råda om öar är svårt, det beror på vad ni vill se och göra.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-04-07, 23:30
iosmadde iosmadde är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 8
Standard Sv: Liten ö-luff i slutet på juli

Nu blir vi 7 st som åker, jag och min sambo + vän åker hem efter 1v, två par stannar kvari 2 veckor.

Bokat Apollo till Santorini och kommer fram 10.50 söndag 28/7.
Vi vill se Milos, Ios , Amorgos. Första veckan när vi är med är planen 2st öar men jag som försöker få i hop rutten har det lite svårt...
Vi som åker hem4/8 kommer bo lördag 3/8 natt på Santorini.

Det går ingen båt till Amorgos på söndagen som vi anländer, så vi måste börja med Milos eller Ios. Smidigast hade varit Milos -Ios - Amorgos.
Men för att ta oss till Ios från Milos måste vi tillbaka till Santorini och byta.
Restid 9.30-13.00

Eller färja direkt till Amorgos framme 12.30 ( onsdag).
Kan inte bestämma mig,jag ÄLSKAR Ios! Men vore kul att se Amorgos.
Vad hade ni valt? Är det för krångligt att byta i Santorini för att ta sig Milos-Ios?


Omvi väljer Ios so. Andra ö, så borde de andra kunna åka til Naxos därifrån och sen vidare till Amorgos?
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-04-08, 09:23
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 461
Standard Sv: Liten ö-luff i slutet på juli

Om ni ska vara borta en vecka så får ni nog tänka om. Första och sista dagen går bort i restid, och båtförbindelserna mellan öarna ni vill till är inte bra.

Om ni har tur går den en båt mellan Santorini och Amorgos på söndagar. Förra året, och året dessförinnan, gick Express Skopelitis mellan Amorgos och Santorini på söndagar. Väljer ni Ios är det en baggis att ta sig till Naxos därifrån, och från Naxos finns det daglig förbindelse med Amorgos.

Om jag skulle vara borta en vecka skulle jag åkt till Ios och stannat där hela veckan. Jag gillar också Ios.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-04-08, 11:05
iosmadde iosmadde är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 8
Standard Sv: Liten ö-luff i slutet på juli

Fast 3 h emellan känns överkomligt, om man skulle vilja åka Milos-Amorgos.
Gällande Ios, så känner jag en familj på Ios så vi har boende klart när vi kommer fram. La Luna mitt emot Chora (framför Apollos hotell)

Det dumma är ju att båten går 11.30 till Amorgos på söndagen från Santorini, och vi landar 10.50
Alternativet blir väl annars som du sa, åka från Ios till Amorgos via Naxos.
Sedan åker vi tillbaka på lördagen till Santorini och sover en natt där, och de andra är kvar längre på Amorgos.

Express Skopelitis Naxos-Amorgos? Det är väl den lilla båten, finns det ngn tidtabell för den?
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-04-08, 11:10
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 461
Standard Sv: Liten ö-luff i slutet på juli

Citat:
Ursprungligen postat av iosmadde Visa inlägg
Express Skopelitis Naxos-Amorgos? Det är väl den lilla båten, finns det ngn tidtabell för den?
Ja, det är den lilla båten. Tidtabeller finns på GTP. Dock är inte tidtabellerna för sommaren klara ännu.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT