Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2019-01-10, 23:55
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Att finansiera resan!

Är det nån mer som gör som vi?
När vi oddsar eller tipsar på nån match eller V75a och förhoppningsvis vinner så lägger vi pengarna i en burk.
Som i lördags! -Det blir 3-3 sa jag när HV71 spelade..och det blev det..Och ikväll så sa jag -Det blir 3-2..och det blev det
Vinner vi 40 kr så brukar jag säga: Sådär, nu har vi till varsin Ouzo.
Tror jag ska välja några lottonummer tills på lördag för nu har jag tydligen flyt💰!
Nån som vill ha den rätta raden?
/ Kajja

Senast redigerad av Kajja den 2019-01-11 klockan 00:11.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2019-01-11, 08:20
Disse76s avatar
Disse76 Disse76 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2014
Ort: Bålsta
Inlägg: 297
Standard Sv: Att finansiera resan!

Självklart vill vi nog alla ha den rätta raden!

Förut när man handlade med mer kontanter här hemma i Sverige lade vi alltid undan alla 1, 5 & 10-kronor som vi sedan satte in på kontot på banken, Det hade vi som reskassa när vi åkte utomlands.

/Mange
Svara med citat
  #3  
Gammal 2019-01-11, 16:41
pelagia pelagia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 410
Standard Sv: Att finansiera resan!

Ja, og det ble mye penger av det også. Nå bruker vi ikke kontanter annet enn når vi må, og det er veldig sjelden. Verden har forandret seg mye siden vi begynte å reise til Hellas.
Økonomien vår er i allefall blitt bedre etterhvert som barna flyttet ut og klarer seg selv, og vi ikke har gjeld lenger.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2019-01-11, 21:45
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Att finansiera resan!

Ett annat spartips som jag gjorde för några år sen: När lönen kom så satte jag in allt under tusenlappen på lönebeskedet på ett resekonto: Tex.( LÖN 16.275:- alltså 275:- till resekontot).
Ibland blev det över 9-hundra att sätta in och andra gånger bara 3 kronor. Tror jag ska börja med det igen🤗 Inget man märkte av eller saknade.
/ Kajja
Svara med citat
  #5  
Gammal 2019-01-11, 22:47
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 735
Standard Sv: Att finansiera resan!

Vilken rolig ide Kajja! Den ska jag ”knycka”! 👍🇬🇷

MVH
Zakka
Svara med citat
  #6  
Gammal 2019-01-11, 22:59
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Att finansiera resan!

Citat:
Ursprungligen postat av zakka Visa inlägg
Vilken rolig ide Kajja! Den ska jag ”knycka”! 👍🇬🇷

MVH
Zakka
Vassego! Jag börjar igen den 25:e
/ Kajja
Svara med citat
  #7  
Gammal 2019-01-12, 08:40
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Att finansiera resan!

Jag körde under många år matlådetricket. Dvs, varje gång jag hade matlåda med mig till jobbet, så la jag undan nån femtilapp, som jag sparade in på att jag inte gick ut och åt. Det växte rätt snabbt och man drog sig nästan från att gå ut på lunchen.
Numera äter jag nästan alltid matlåda. Inte för ekonomin, utan för att det oftast är så mycket godare. jag menar, En hemlagad Pastitsio till lunch hittar du inte ute på stan.
Eg borde man väl lägga undan, men det blir inte samma sak, nu när kontanterna försvunnit. Logga in på Internetbanken och göra överföringen, på nån hundring blir bara besvärligt.

/Netwolf
Svara med citat
  #8  
Gammal 2019-01-12, 12:22
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Att finansiera resan!

Då vi precis som många andra har slutat använda kontanter så får banken ha hand om pengarna. Jag har ett konto som jag har döpt om till "Slaskkonto" dit jag brukar flytta över pengar då jag har lite kvar på lönekontot. Om jag ser att det har blivit lite över några månader efter varandra så ökar jag på den automatiska överföringen så att det går över mera till kontot även nästa månad. Ibland inser man ju att man har varit lite väl optimistisk så då får man dra ner igen eller betala någon räkning från slaskkontot för att få det att gå ihop.
På banken hade de lite roligt om mitt sätt att döpa kontot, de hade tydligen aldrig förr sett någon som hade kontot att heta Slaskkonto.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #9  
Gammal 2019-01-12, 22:58
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Att finansiera resan!

Netwolf, du är väl inne på nätbanken när du betalar nån räkning...det är då man gör den där överföringen. Alltså inget extrajobbigt!
Föresten..idag tittade vi på en ny TV..som vi ev. skulle köpa för runt 7- tusen. Vi köpte inte den så VIPS sparade vi 7-tusen...rätt in på resekontot
/ Kajja
Svara med citat
  #10  
Gammal 2019-01-13, 07:15
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Att finansiera resan!

Min man tycker mycket om att plocka bär och svamp. Han är lite liksom en samlare. I mån av tid och ork för han lingon till en sylt- och saftfabrik som vi har här nära. Även Karl Johan svamp tar de emot. Dessa exporteras till Italien. Så dessa pengar försöker vi spara och använda för resor. Betalningen får man i kontanter, dem kan man naturligtvis föra till banken, men i vårt fall är det inte något problem att använda dem i t.ex. Grekland eftersom vi har samma valuta. Säljer man bär och svampar är det skattefri inkomst så om man är flitig kan man få en bra summa. Men man måste ju jobba för dessa pengar förstås.

Men detta är ett tips om man har möjlighet, för att sälja bär/svamp är väl skattefritt i Sverige också? Och man måste också tycka om att röra sig i skogen.

/ Anne
Svara med citat
  #11  
Gammal 2019-01-13, 08:17
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Att finansiera resan!

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Netwolf, du är väl inne på nätbanken när du betalar nån räkning...det är då man gör den där överföringen. Alltså inget extrajobbigt!
Föresten..idag tittade vi på en ny TV..som vi ev. skulle köpa för runt 7- tusen. Vi köpte inte den så VIPS sparade vi 7-tusen...rätt in på resekontot
/ Kajja
Får väl göra det.

TV som ni inte köpte. Var med om en snarlik händelse, då jag skulle köpa en robotgräsklippare. Men hur det gick till är för mig ännu oklart, för när affären var över satt vi där med en ny soffgrupp...
Min fru tyckte nämligen att den nuvarande gräsklipparen dög bra (=jag), så då sparade vi de pengarna. Sen behövde vi tydligen en ny soffgrupp, som hon menade att vi fick gratis, då vi sparade in på klipparen..

Känner mig en aning bortkollrad faktiskt..

/Netwolf
Svara med citat
  #12  
Gammal 2019-01-13, 15:47
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Att finansiera resan!

Jag lämnar in ett 30-tal rader på stryktipset varje vecka. Det är min morfars rader som han började lämna in någon gång på 1950-talet. När han dog tog min mamma över raderna, och när inte hon orkade lämna in dem tog jag över.

Så under cirka 60 år har samma rader lämnats in. Men någon resa till Grekland har de under alla dessa år inte genererat.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2019-01-13, 17:55
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Att finansiera resan!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag lämnar in ett 30-tal rader på stryktipset varje vecka. Det är min morfars rader som han började lämna in någon gång på 1950-talet. När han dog tog min mamma över raderna, och när inte hon orkade lämna in dem tog jag över.

Så under cirka 60 år har samma rader lämnats in. Men någon resa till Grekland har de under alla dessa år inte genererat.
Då ligger jag i lä där, jag har kört samma lottorad sedan 1975 (i Finland då för lotto kom senare till Sverige) och aldrig fått någon resa på den heller

Mvh Janérik
Svara med citat
  #14  
Gammal 2019-01-13, 17:57
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Att finansiera resan!

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Netwolf, du är väl inne på nätbanken när du betalar nån räkning...det är då man gör den där överföringen. Alltså inget extrajobbigt!
Föresten..idag tittade vi på en ny TV..som vi ev. skulle köpa för runt 7- tusen. Vi köpte inte den så VIPS sparade vi 7-tusen...rätt in på resekontot
/ Kajja
Det var ju lite smart
Jag var och tittade på att byta bil men det blev inget av det. Kansk jag ska försöka flytta över 250 000 till slaskkontot nu då

Mvh Janérik
Svara med citat
  #15  
Gammal 2019-01-13, 18:14
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Att finansiera resan!

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
Det var ju lite smart
Jag var och tittade på att byta bil men det blev inget av det. Kansk jag ska försöka flytta över 250 000 till slaskkontot nu då

Mvh Janérik
Haaaaaa!!!
Funderar på att gå på villavisning

Igår vann HV71 igen med 3-1.. Vårt fasta odds!!! Men maken glömde oddsa Jag hade som tur var köpt en trisslott och vann 60 riksdaler! De e flyt nu!
/ Kajja
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT