Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-06-30, 06:46
Greekfamilys avatar
Greekfamily Greekfamily är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Athens
Inlägg: 152
Standard Skatt i Grekland.

Hej! Jag har en fråga gällande skatt i Grekland.
Jag har en Grekisk vän som är 74 år och en lite räv.
Han har pension från Grekland samt att jag hjälte honom för ett tag sedan att få sin pension från Sverige där han bott och arbetat i 25 år.
Efter en massa telefon samtal brev växling mm så fick han den beviljad och samtidigt ett returaktivt belopp på 17.000 euro.
Nu undrar jag om jag kan fortsätta hjälpa honom för saken är den att han inte upplyst skatteverket här i Grekland om att han fått dessa pengar för 3 år sedan.
Orsaken till att jag frågar är att det kommit till min kännedom om att han flyttade hit efter att han hamnat i onåd i Sverige då han hade företag vilket ledde till en fängelsedom pga skattefusk.
Att hjälpa en medmänniska är en sak men man vill ändå inte bidra till att hjälpa folk som undanhåller viktig information som kan vara relevant.
Hopas någon kan vägleda mej i detta!
Mvh Misja
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-06-30, 11:36
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Skatt i Grekland.

Inte lätt att ge råd till andra- I ditt ställe skulle jag nog bara sluta att prata med denne man.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-06-30, 11:47
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Skatt i Grekland.

Du måste nog känna efter hur det känns just för dig.

Själv skulle jag inte hjälpa en sådan person.

Däremot är det svårare att säga om jag skulle tipsa grekiska skatteverket. Jag skulle vilja men kanske inte våga.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-06-30, 15:23
Greekfamilys avatar
Greekfamily Greekfamily är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Athens
Inlägg: 152
Standard Sv: Skatt i Grekland.

Jag har bara gett råd och stöd samt att fylla i sina uppgifter och att skriva under sina papper om dom är sanningsenliga.
Jag fick söka efter hanns uppgifter i Sverige ungefär 2 månader då greker på den tiden oftast hade 2 personnummer men det som stör mej är att jag genom hans dotter fick reda på allt detta och att inte vart ärlig vare sej till henne och mej.
Nej jag är inte orolig utan jag kommer att kontrollera detta med skatteverket och berörda instanser för att bringa klarhet. Rätt ska vara rätt så är det bara.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-07-01, 10:05
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Skatt i Grekland.

När man bor i utlandet, men har rätt till svensk pension, så ska denna sökas genom den kommun man bor i, i det land man bor.
Det krävs noggranna uppgifter om var och när man bott i Sverige, och dokumentation för arbete/studier osv. efter 16 års ålder.
Härefter tar Skatteverket i Sverige varje år ställning till om skatt betalas i Sverige eller, som i mitt tillfälle, om summan är för låg, men då läggs den till pensionen i det land man bor i och beskattas där.
Detta bör gälla alla länder och din vän ska naturligtvis betala skatt precis som alla andra människor.
Dessutom kräver de svenska myndigheterna ett levnadsintyg underskrivet av myndigheterna i det land man bor i varje år!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-07-01, 12:35
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Skatt i Grekland.

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
När man bor i utlandet, men har rätt till svensk pension, så ska denna sökas genom den kommun man bor i, i det land man bor.

Dessutom kräver de svenska myndigheterna ett levnadsintyg underskrivet av myndigheterna i det land man bor i varje år!
Det är något som man börjat med på grund av ett stort fusk med pensionerna bland utlandsbosatta. Det förekom fall där släktingar under lång tid tagit emot pension efter avlidna. Tyvärr. Eva
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-07-01, 14:28
Greekfamilys avatar
Greekfamily Greekfamily är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Athens
Inlägg: 152
Standard Sv: Skatt i Grekland.

Ja levnads intyg det vet vi också att det ska skickas in.
Frågan var att om man ska betala skatt på det returaktiva belopp man får från Sverige i Grekland eller om detta beloppet redan är skattat och klart enligt sink skatt bestämmelserna. Det belopp jag talar om är det beloppet man får första gången när man ansöker om pension om man varit berättigad pension flera år tidigare. Är ni med eller?
Sink med 20% dras ju från den vanliga pensionen men den skattas ju i Sverige men hur är det med det första engångs Beloppet är en annan sak.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT