Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-06-27, 22:35
IBM IBM är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Västerås
Inlägg: 48
Standard Telefonkort-surfkort

Hej! Jag har försökt lista ut hur man ska lösa problemet med telefon/surf i Grekland utan att det kostar en förmögenhet och det utan att man i förväg vet om det. Enstaka samtal och SMS till Sverige förut innan telefon med surf kom var ok, även om det var litet dyrare än hemma. Men nu, hämta kartor några gånger, kolla e-mail ibland och ha koll på att det bara är ibland också, för data dateras ju upp kontinuerligt om man inte stängt av det. Hur löser ni, vana resenärer, det? Köper lokalt kontantkort i Grekland eller hur gör ni?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-06-27, 23:21
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Telefonkort-surfkort

Jag stänger av dataroamingen och surfar enbart på wifi. Det finns alltid någonstans, åtminstone där jag är.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-06-27, 23:30
LG LG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 89
Standard Sv: Telefonkort-surfkort

Jag har sedan några år ett grekiskt kontantkort för 3G för att kunna ansluta till Internet. Fungerar utmärkt. Mottagningen är för det mesta bra och hastigheten utmärkt.

/ LG
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-06-28, 00:15
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Sv: Telefonkort-surfkort

Jag stänger också av roamingen och surfar på free wifi. På Samos till exempel finns det precis överallt och funkar perfekt och är helt gratis. sms är ju inte dyrt.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-06-28, 07:49
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Telefonkort-surfkort

Gör likadant. Många ställen har wi-fi så det är inget problem. Eva
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-06-28, 12:54
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Telefonkort-surfkort

Jag använder min mobil endast till att ringa med. All surf har jag avstängd både hemma och borta. Dels för att det är för mig en onödig kostnad och dels tycker jag mobilen är kass att surfa med när allt är så pyttesmått.

För telefoni på utlandsresorna använder jag Telenors tjänst "Passport" som ger hyfsade priser för både mottagna och uppringda samtal.

Till surf använder jag istället iPad och laptop, och då blir det iPad som följer med på resorna och körs mot gratis wifi på våra boenden. Behov av att kunna surfa när jag är på stan, stranden, bussen, krogen etc har jag inte.

Masse
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-06-28, 13:45
IBM IBM är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Västerås
Inlägg: 48
Standard Sv: Telefonkort-surfkort

Det är som Masse jag tänker mig att göra. Ipaden följer med. Håller med om att telefonen är värdelös att surfa med men i nödfall går det. Hemma kopplar jag ibland ihop Ipaden (som saknar kortplats) med Iphone när jag är bortom alla nätverk. Det får bli ett grekiskt kontantkort ser det ut som. Funkar de som våra att de måste fyllas på minst en gång årligen? Var köper man korten? Har läst någonstans att man måste visa leg/ pass vid inköp. Stämmer det?
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-06-28, 14:13
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Telefonkort-surfkort

Jag och Hustrun har ålderdomliga Mobiltelefoner, men väldigt moderna Laptops med oss i bagaget vid resorna i övärlden.

I de allra flesta fall har vi på våra Hotel och Pensionat tillgång till fri Wlan. Stundtals kunna emellertid uppkopplingen krackelera, och då brukar vi vår Vodafonedongel med tillhörande kontantkort.

Dongel med startpaket kostar i runda tal 40 € och kan sedan fyllas på med refillkort i närmaste välförsedda butik.

Arne
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-06-28, 17:51
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Telefonkort-surfkort

Citat:
Ursprungligen postat av IBM Visa inlägg
Det är som Masse jag tänker mig att göra. Ipaden följer med. Håller med om att telefonen är värdelös att surfa med men i nödfall går det. Hemma kopplar jag ibland ihop Ipaden (som saknar kortplats) med Iphone när jag är bortom alla nätverk. Det får bli ett grekiskt kontantkort ser det ut som. Funkar de som våra att de måste fyllas på minst en gång årligen? Var köper man korten? Har läst någonstans att man måste visa leg/ pass vid inköp. Stämmer det?
Hur långt ut i busken ska du? Jag har också en ipad med enbart wifi, och använder aldrig internetdelningen med iphone när jag är i Grekland. Det finns ju wifi överallt, så det behövs inte.

Då kan jag också stänga av dataroamingen i iphone för att inte råka ut för obehagliga överraskningar. Enda nackdelen är då att jag inte kan ta emot eller skicka mms. Men bilder mailar jag ju istället då, via wifi på iphone eller ipad.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-06-28, 19:43
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Telefonkort-surfkort

[QUOTE=inkfish;336782]Hur långt ut i busken ska du?

..tur det finns lite humor här på forumet....annars hade jag nog inte blivit kvar här..!

Wi-fi finns som sagt i stort sett överallt på tavernor och hotell, fanns t.o.m i små bergsbyar på Amorgos, jag vart förvånad!
Varför krångla till det och köpa till något extra, när det ändå är gratis!
Ringa från Grekland till Sverige är ju inte särskilt dyrt heller!

Sunny
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-06-29, 08:50
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 680
Standard Sv: Telefonkort-surfkort

Hade mig mig en olåst Mifi och köpte Vodafones kontantkort. Försäljaren frågade om jag ville ha "15 days or 2 Gb". Valde 15 dar. Bra hastighet, trots att Vodafones utlovade "4G in whole Greece", inte uppfylldes.
Pensionatets Wifi var minst sagt svajigt. Speciellt på kvällen, då alla hotellgäster skulle koppla upp sig samtidigt, för att facebooka. Vet inte hur många ggr jag bad dem att starta om routern. Då kom kontantkortet väl till pass.
Men säg den lycka som vara för evigt. Efter 3-4 dagars surfande (och dotterns streamande), var det finito. Då hade taket (2Gb) uppnåtts.
Helt värdelöst, med andra ord!

Nä, innan data roomingen försvinner i Europa, får man lita till pubar o restauranger, som tillhandahåller free wifi. På hotellen funkar oftast Wifi bra runt receptionen (där ofta routern är placerad) och i dess närhet. Och vem f-n vill bo vid receptionen...

/Netwolf
Svara med citat
  #12  
Gammal 2014-06-29, 09:11
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Telefonkort-surfkort

Fungerar utmärkt att leta upplysningar läsa mail etc med Iphonen men det är klart jag är ingen storsurfare i synnerhet inte på semestern. För den som vet var jag bodde dvs Voulas i Molyvos vill jag tillägga att där finns ingen wi-fi för den som behöver det. Däremot finns det vidunderlig utsikt men inga nätverk inom räckhåll. Boendet ligger i ett bostadskvarter där det bor många äldre människor. Surfa får man göra på tavernorna etc. Eva
Svara med citat
  #13  
Gammal 2014-06-29, 10:09
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Telefonkort-surfkort

Kontantkortet för telefon gäller ett år, det är det enda jag vet.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2014-06-29, 10:11
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Telefonkort-surfkort

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
För den som vet var jag bodde dvs Voulas i Molyvos vill jag tillägga att där finns ingen wi-fi för den som behöver det. Däremot finns det vidunderlig utsikt men inga nätverk inom räckhåll. Boendet ligger i ett bostadskvarter där det bor många äldre människor. Surfa får man göra på tavernorna etc. Eva
Det blir sådana ställen man söker sig till framöver, när alla kommer på att det är DET som är semester .....Jag tycker det ÄR svårt att låta bli "surfandet" när det finns och man har tid och framför allt när maken sitter mycket....Finns det inget är det inga som helst problem, bara trevligt!!!
Nikoleta skrattade förra sommaren när hon installerat sitt WiFi. Förr satt gästerna på gården och pratade med varandra. Nu är det tyst och alla sitter med sina telefoner....Men trots att Nikoleta varit emot Wifi så insåg hon att ville hon ha gäster så var det bara att installera. Hon valde först bara anslutning från gården, men får nu installera till alla rummen.

Lissi
Svara med citat
  #15  
Gammal 2014-06-29, 10:58
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 680
Standard Sv: Telefonkort-surfkort

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Hon valde först bara anslutning från gården, men får nu installera till alla rummen.
Ja, det är ett problem att det är dålig täckning. Om man som likt jag skippat alla tunga resguider och kartor, så vill jag ha uppkoppling på balkongen/rummet. Detta för att jag ska kunna planera min resa/aktiviteter via paddan.

/NW
Svara med citat
  #16  
Gammal 2014-06-29, 11:10
LG LG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 89
Standard Sv: Telefonkort-surfkort

Citat:
Ursprungligen postat av IBM Visa inlägg
Det är som Masse jag tänker mig att göra. Ipaden följer med. Håller med om att telefonen är värdelös att surfa med men i nödfall går det. Hemma kopplar jag ibland ihop Ipaden (som saknar kortplats) med Iphone när jag är bortom alla nätverk. Det får bli ett grekiskt kontantkort ser det ut som. Funkar de som våra att de måste fyllas på minst en gång årligen? Var köper man korten? Har läst någonstans att man måste visa leg/ pass vid inköp. Stämmer det?
Jag har sedan ett par år ett Grekiskt kontantkort för att kunna ansluta till Internet, och har det i en telefon som jag sedan ansluter min i-pad och dator till via WiFi. Jag valde ett kort från Cosmote och det har alltid fungerat utan krångel, förutsatt att det finns mobilteckning. Kortet köpte jag i Pireus i en butik som tillhör kedjan Germanos, de har butiker lite här och där. Cosmote har också egna butiker där du kan köpa kortet. Det var en del krångel att köpa det. Kopior på mitt pass skulle faxas till ett par ställen och ett antal papper skrivas under. Men det har fungerat utan krångel sedan dess. Du måste fylla på kortet minst en gång var 12e månad, och det kan du endast göra när du är uppkopplad med kontantkortet mot Cosmotes nät. Fast from den här sommaren kan du betala med kort via nätet när du tankar kontantkoret, en avsevärd förbättring. Tidigare var du tvungen att göra det i en butik... Be gärna någon i butiken visa dig hur och var du kan tanka kortet och se ditt saldo. För 30€ får du en månads uppkoppling och 5GB data hos Cosmote. Observera att det inte är ett telefonkort, utan att det enbart funkar för datatrafik i 3G nätet.

/ LG
Svara med citat
  #17  
Gammal 2014-06-29, 12:03
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Telefonkort-surfkort

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Det blir sådana ställen man söker sig till framöver, när alla kommer på att det är DET som är semester .....Jag tycker det ÄR svårt att låta bli "surfandet" när det finns och man har tid och framför allt när maken sitter mycket....Finns det inget är det inga som helst problem, bara trevligt!!!

Lissi
Jag skulle nog inte helt låta bli heller om det fanns. Nu var det bara skönt att slippa och eftersom gränden/åsnetrappan utanför är helt bil och mopedfri är det en underbar tystnad som råder runt husen. Det här huset har bara några rum och ingen reception. Vill man ha kontakt får man ringa ägarna eller prata med städerskan när hon kommer. Jag såg faktiskt ett ställe i Molyvos som hade en skylt här har vi ingen wifi utan umgås med varandra.

Eva
Svara med citat
  #18  
Gammal 2014-06-29, 12:07
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Telefonkort-surfkort

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Jag såg faktiskt ett ställe i Molyvos som hade en skylt här har vi ingen wifi utan umgås med varandra.
Eva
Det blir mer och mer vanligt! På Mykonos förra september när jag var på endagsbesök från Tinos så såg jag MÅNGA caféer med detta budskap. Tror det är en motreaktion mot allt surfande.

Lissi - som surfar friskt idag i regnet
Svara med citat
  #19  
Gammal 2014-06-29, 12:11
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Telefonkort-surfkort

Kan inte hålla med om att Wi-fi fungerar bäst nära hotellets reception.. jag bodde inte särskilt nära receptionen på de två hotellen på Amorgos, hade bra Wi-fi i 6 veckor.

Laddade ner bilder i mina inlägg varje dag utan problem, så jag hade väl bara tur då!!..

Sunny

PS. Kunde även sitta på balkongen och surfa.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2014-06-29, 12:54
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 680
Standard Sv: Telefonkort-surfkort

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Kan inte hålla med om att Wi-fi fungerar bäst nära hotellets reception.. jag bodde inte särskilt nära receptionen på de två hotellen på Amorgos, hade bra Wi-fi i 6 veckor.

Laddade ner bilder i mina inlägg varje dag utan problem, så jag hade väl bara tur då!!..

Sunny

PS. Kunde även sitta på balkongen och surfa.
Vad som är bra och inte är nog vad man själv upplever. Sen beror det på hur många som är uppkopplade. Alla delar ju på samma lina. Alla har ju minste en smartphone och sen alla paddor och laptops. På de två hotell jag bodde på nyligen, var det bäst uppkoppling tidigt på morgonen innan alla andra vaknat och loggat in. På kvällen, var det hopplöst slött. Visst funkade det, men segt som sirap, vilket jag påtalade för ägarna.

Vi väljer oftast rum som ligger antingen högst upp, eller längst bort. Då räcker tyvärr inte signalen ända upp. Vissa hotell har installerat repeters och eller extraantenner, men det hjälper bara fläckvis. Oftast kan det behövs en extra linje om hotellet har flera byggnader.

/NW
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT