Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-03-18, 20:34
pawik pawik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 702
Standard När ska grekerna tvätta sin smutsiga dopingbyk???

Jag har alltid varit idrottsintresserad. Ju äldre jag blir desto mindre idrottsintresserad blir jag. Den idrott som jag en gång älskade finns inte längre. Fjärran känns de idrottsgalor jag såg på Tingvalla i Karlstad på 60-talet, den fotboll jag såg i Degerfors på 50-talet, den ishockey jag såg på 50 och 60-talet i Forshaga. Ibland ser jag verklig idrott. Bland det bästa jag vet är Gotia Cup i fotboll och då helst de första gruppmatcherna. Där finns bra idrott idag.

Vad är dålig idrott??

Anders Frisk slutar döma fotboll. Inte bara var han en av de bästa aktiva domarna. Hans beslut kom dessutom efter en prickfri insats efter ett påhopp av en så kallad ledare/tränare. Ett bra föreslag i vardande är att införa licens för tränare. Det skall inte vara tillåtet för NÅGON TRÄNARE ATT TA HEDER OCH ÄRA AV EN DOMARE. Hårdare straff måste fram!!

Detta är bara ett i raden av idrottens dilemmor. På texttv läste jag nyss:

KENTERIS OCH THANOU FRIADES.

Jag trodde inte mina ögon.
Vad ända in i glödheta är detta? För mig är och förblir dessa två så kallade idrottare FUSKARE och de kommer aldrig att vara annat än FUSKARE i mina ögon. Att de kan bli frikända efter missade dopingprov, en arrangerad mc-olycka och farsen i OS ör och förblir en stor skandal enligt mitt sätt att se.
Vore det det inte dags för grekerna att börja städa i denna eländiga sörja nu
Frikända!! Jo visst är livet hårt ibland.

/pawik
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-03-19, 07:48
bjorn bjorn är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bollnäs
Inlägg: 121
Standard Sv: När ska grekerna tvätta sin smutsiga dopingbyk???

Citat:
Ursprungligen postat av pawik
Jag har alltid varit idrottsintresserad. Ju äldre jag blir desto mindre idrottsintresserad blir jag. Den idrott som jag en gång älskade finns inte längre. Fjärran känns de idrottsgalor jag såg på Tingvalla i Karlstad på 60-talet, den fotboll jag såg i Degerfors på 50-talet, den ishockey jag såg på 50 och 60-talet i Forshaga. Ibland ser jag verklig idrott. Bland det bästa jag vet är Gotia Cup i fotboll och då helst de första gruppmatcherna. Där finns bra idrott idag.

Vad är dålig idrott??

Anders Frisk slutar döma fotboll. Inte bara var han en av de bästa aktiva domarna. Hans beslut kom dessutom efter en prickfri insats efter ett påhopp av en så kallad ledare/tränare. Ett bra föreslag i vardande är att införa licens för tränare. Det skall inte vara tillåtet för NÅGON TRÄNARE ATT TA HEDER OCH ÄRA AV EN DOMARE. Hårdare straff måste fram!!

Detta är bara ett i raden av idrottens dilemmor. På texttv läste jag nyss:

KENTERIS OCH THANOU FRIADES.

Jag trodde inte mina ögon.
Vad ända in i glödheta är detta? För mig är och förblir dessa två så kallade idrottare FUSKARE och de kommer aldrig att vara annat än FUSKARE i mina ögon. Att de kan bli frikända efter missade dopingprov, en arrangerad mc-olycka och farsen i OS ör och förblir en stor skandal enligt mitt sätt att se.
Vore det det inte dags för grekerna att börja städa i denna eländiga sörja nu
Frikända!! Jo visst är livet hårt ibland.

/pawik
Dessutom blir tränaren avstängd för att inte ha informerat Kenteris och Tanou om dopingkontrollen.Han blir straffad.Man undrar vad som pågår.
bjorn
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-03-19, 11:24
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 997
Standard Sv: När ska grekerna tvätta sin smutsiga dopingbyk???

Citat:
Ursprungligen postat av pawik
Jag har alltid varit idrottsintresserad. Ju äldre jag blir desto mindre idrottsintresserad blir jag. Den idrott som jag en gång älskade finns inte längre. Fjärran känns de idrottsgalor jag såg på Tingvalla i Karlstad på 60-talet, den fotboll jag såg i Degerfors på 50-talet, den ishockey jag såg på 50 och 60-talet i Forshaga. Ibland ser jag verklig idrott. Bland det bästa jag vet är Gotia Cup i fotboll och då helst de första gruppmatcherna. Där finns bra idrott idag.

Vad är dålig idrott??

Anders Frisk slutar döma fotboll. Inte bara var han en av de bästa aktiva domarna. Hans beslut kom dessutom efter en prickfri insats efter ett påhopp av en så kallad ledare/tränare. Ett bra föreslag i vardande är att införa licens för tränare. Det skall inte vara tillåtet för NÅGON TRÄNARE ATT TA HEDER OCH ÄRA AV EN DOMARE. Hårdare straff måste fram!!

Detta är bara ett i raden av idrottens dilemmor. På texttv läste jag nyss:

KENTERIS OCH THANOU FRIADES.

Jag trodde inte mina ögon.
Vad ända in i glödheta är detta? För mig är och förblir dessa två så kallade idrottare FUSKARE och de kommer aldrig att vara annat än FUSKARE i mina ögon. Att de kan bli frikända efter missade dopingprov, en arrangerad mc-olycka och farsen i OS ör och förblir en stor skandal enligt mitt sätt att se.
Vore det det inte dags för grekerna att börja städa i denna eländiga sörja nu
Frikända!! Jo visst är livet hårt ibland.

/pawik


Jag kan känna liknande frustration som du pawik men jag vill påminna att man ska känna en smula sans och betänksamhet över ett viktigt faktum. Vi VET inte det vi tror, vi VET inte vilka fakta som verkligen föreligger. Vi kan bara betrakta det vi tror är fakta som massmedia lägger fram. Men OM det finns fakta som kan bevisa skuld så är det naturligtvis som du säger, straff ska utdömas. Vi som tillhör allmänheten kan aldrig kräva de fakta som parterna får ta ställning till även om vi anser att vi har så bra åsikter om hur idrott (?) ska bedrivas.

I en rättsprocess, vilken som helst, så har vi ingen rätt att få de fakta som verkligen kan bidra till en eventuellt fällande dom.

Det är så lätt att få känslor och det är dem vi vill ventilera men visst är det fel att idrott (?) ska bedrivas på det sätt som kan ha hänt i detta fall. Varken Kenteris eller Thannou utövade ju någon aktivitet i Aten som kan kallas idrott så är det då rätt att döma dem för något de inte har gjort ? Det var ju inte i det egna OS:et de ska ha fuskat !

Men givetvis är jag också emot dopning och allt annat som bidrar till att idrotten idag inte är sig riktigt lik. Att leka egen åklagare framför tv:n, dagstidningen, web-tidningen mm. gör man väl emellanåt, inte bara då det gäller idrott. Men är DET rätt väg att gå ? Och hur ska idrotten bli "ren" från all skit ? Jag minns den vidriga historian med konståkerskorna Tonya Harding och "vad-hon-nu-hette-den-andra" där någon slog den andra med järnrör över benen. Värsta j....a tonårsslagsmålet eller vad man ska kalla det, misshandel av värsta konkurrenten !

Nej, kanske ska all elitidrott ta paus i några år för att "renas" ? Lika omöjligt som att säga att all biltrafik i världen ska förbjudas "x" lång tid för att luften ska bli renare överallt.

Jag vet inte riktigt hur jag ställer mig till fallet Kenteris/Thannou ? Vem dömer ?



Hasse
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-03-19, 12:52
yvonne yvonne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Trikala Grekland
Inlägg: 609
Standard Sv: När ska grekerna tvätta sin smutsiga dopingbyk???

Tack Hasse! Du uttryckte det jag också ville säga!!!!

Det är nog inte bara Grekland som ska tvätta sin smutsiga dopingbyk isåfall!
Tro inte att Sverige är bättre. Titta bara på våra simmerskor.
Yvonne
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-03-19, 15:06
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 731
Standard Sv: När ska grekerna tvätta sin smutsiga dopingbyk???

Det är som ni säger svårt att veta vad som stämmer av det man hör/läser i medierna. Fakta vinklas gärna... mer än gärna.
Gällande simmerskorna kan man aldrig veta... men något skumt är det nog som försiggår.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-03-19, 20:24
Agapi Agapi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 456
Standard Sv: När ska grekerna tvätta sin smutsiga dopingbyk???

Vad är det för något med simmerskorna som ni skriver om?

EN som inte bor i Sverige
/Agapi
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-03-19, 21:25
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: När ska grekerna tvätta sin smutsiga dopingbyk???

Någon rättsprocess har inte ägt rum. Grekiska friidrottsförbundet har friat dem med motiveringen att anklagelsen att de utan förklaring vägrat ett dopningstest i OS-byn dagen före OS-invigningen inte kan styrkas.
I början av nästa vecka kommer Internationella frikidrottsförbundets granskningspanel i dopningsfrågor att besluta sig för om de ska överklaga det grekiska förbundets frikännande till Idrottens skiljedomstol (CAS) eller inte. Antagligen kommer de att göra det och om även CAS friar grekerna kan det bli (= blir det troligen) rättegång i civil domstol.
Så sista ordet lär inte vara sagt.

Att alla dopingbykar ska tvättas är ju en självklarhet, men kan vi inte få slippa sådana argument som att vi inte är bättre i Sverige? Doping förekommer i alla länder, och förmodligen i alla idrotter, men inte är ju det nåt försvar för de (trots allt få) enskilda idrottare som använder sig av det!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-03-20, 00:55
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: När ska grekerna tvätta sin smutsiga dopingbyk???

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Att alla dopingbykar ska tvättas är ju en självklarhet, men kan vi inte få slippa sådana argument som att vi inte är bättre i Sverige? Doping förekommer i alla länder, och förmodligen i alla idrotter, men inte är ju det nåt försvar för de (trots allt få) enskilda idrottare som använder sig av det!
Håller helt med dig. En dopingskandal på hemmaplan under ett OS var ju en världsnyhet och kan inte sopas under mattan med att det förmodligen förekommer doping i Sverige också.

Agapi: jag hänger inte med i dopingavslöjandena men i veckan hittade polisen säckvis med anabola hemma hos en svensk simmare, Mikaela nånting, och hennes sambo.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2005-03-20, 11:07
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: När ska grekerna tvätta sin smutsiga dopingbyk???

Kloka ord Elisabet. Jag tillhör dom som faktiskt tror att Sverige är bättre trots att det naturligtvis finns problem även här. Sverige är ett av de länder som för ett mycket aktivt och strukturerat arbete mot doping där tom vanliga motionsidrottare kan bli testade. På den anläggning där jag själv tränar IKSU(som är Sveriges största) har man ett mycket aktivt program mot doping och vad jag hört från många som kommer från andra länder genomsyrar inte deras dopingförebyggande arbete alla led som i Sverige.

Eva
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT