Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Uffes hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-04-29, 09:16
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sjukvård

Sjukvård på Kreta -03

Onsdag 18/6.
Mycket dålig dag. Antonis kommer in vid 9-tiden och hittar mig på golvet i rummet.
– Är det inte dags att åka till sjukhuset?
– Jo, det är det nog!
Ambulans till Xania Hospital. Antonis efter i sin bil. Fullt pådrag på sjukhuset. Misstänkt hjärtinfarkt. Röntgas hjärta, lungor, mage och lever. Det sätts dropp, men hjärtat är Ok. Då frågar man mig om jag har andra problem. Jag har diabetes och har haft en stroke för ett och ett halvt år sedan. Tid bokas för en magnetröntgen. Upp på en avdelning, avdelning 4 sal 1. Får lyftas över till en ny säng då mina ben inte bär mig. Bara greker på rummet, och ingen talar engelska.
Torsdag 19/6.
Morgonen börjar med magnetröntgen, och den visar spår av en liten stroke på ungefär samma ställe som den förra. Inte så konstigt att jag inte kan gå. Plus att mina sockervärden är urusla enligt deras sätt att mäta. Jag får propplösande i injektionsform, och mera dropp. De pumpar även i mig insulin via kanylen i armen. Kan och får inte ”gå” på toa enligt doktorn.
Bra karl reder sig själv. Ber en av grekerna att hålla droppet och så far jag ner på golvet och kryper till toa. Det gick bra.
Fredag 20/6.
Mera dropp, men fortfarande inga ben som bär. Antonis är här varje dag, och han har köpt böcker åt mig. Han har även köpt ”godis”. Den mannen vet inte vad diabetes är. Jag säger tack utan att gå in i en diskussion. Får väl bjuda mina rumskompisar på snasket istället.
Lördag 21/6.
Ännu mera dropp, men fortfarande bär inte benen mig. Bra rökavvänjning.
Nu byts två av mina rumskamrater ut och det kommer två nya i min ålder. Ingen engelska där heller. Men det går bra med armar och ben i stället.
Söndag 22/6.
Provar att stå upp, men det hade man ju kunnat gissa sig till vad som skulle hända. En hösäck på golvet. Folk kommer springande och lyfter upp mig i sängen igen och jag får en utskällning.
Måndag 23/6.
Envisa Wiman gör ett nytt försök att stå och nu bär högerbenet mig lite grann. Doktorn kommer och vill boka in mig på fysioterapi.
– Lära mig gå igen!
Blir uppskjutsad i rullstol och har en skitjobbig timme. Som tur är har dom barr där man skall gå.

– Du kan alltid ta emot dig med händerna!
Ned till avdelningen igen och inkopplad till flaskorna. Helt slut och sover två timmar. Jag måste försöka få tag i Britt och berätta vad som har hänt.

Tisdag 24/6.
Blir uppskjutsad igen till terapin och har ytterligare en jobbig timme. Men det går bättre idag. Får låna en rullstol och tar mig ner till kafeterian och äter en glass.
– Frihet vad är det?
Får tag i Britt på kvällen och kan informera om vad som hänt.
Onsdag 25/6.
Alla dessa dropp. Jag har räknat till 8 flaskor á 1 liter. Idag kan jag nästan gå för mig själv igen. Det spelar ingen roll, mera fysträning denna gång 1,5 timme. Nu tyckte instruktören att det gick bra för mig. Stor trafikolycka och de behöver sängar. Doktorn undrar om jag kan tänka mig att vara dagpatient. Det är Okay för mig. Nytt viktrekord 80 kg.
Torsdag 26/6.
Jag skall bli utskriven idag och övergå till dagverksamheten. Kvart över tre är jag klar och får åka hem. Min summering är att själva vården är ungefär som hemma. Skillnaderna ligger i att här finns det inga sjukvårdsbiträden. Om du behöver någon som byter på dig får du hyra in en sköterska. Det är sådant som omfattas av din IKA försäkring. IKA försäkringen betalas av din arbetsgivare. Den är ett tillägg till den allmänna sjukförsäkringen. Du måste även ha med dig egen handduk när du läggs in. Städar gör de varje dag, kanske inte så noga men det är rent. Duschen är full med bäcken så det är omöjligt att duscha om man inte städar ur först. Det finns inga kläder att låna om du behöver. Besökstider är 18.00-19.00.
– Vem bryr sig om dom?
Folk kommer från 9.00 fram till 21.00. Lördag och söndag var det nästan grekisk afton på rummet och i korridoren. 23.00 gick sista besökarna. Folk har mat med sig i korgar. De delar villigt med sig till alla. Har man inget så får man utav andra. Jag tror inte att sjukhussjukan finns här. Min sänggranne berättade via sin dotter att han skulle operera ut en sten ur bröstet! Den hade börjat klämma på hjärtat. Då berättade han att när han var barn under krigets slutfas hade hans mamma gett två tyska soldater vatten. Hellre det än att de börjar skjuta. Det hade slutat med att han och hans bror nästan blev stenade av sina kompisar. Han hade ett sår i bröstkorgen väldigt länge, men det var ingen som brydde sig i det. Det såret var en sten inne i bröstet ungefär 2 cm i diameter. Det läkte så småningom, men han har alltid haft ont där. Stenen har ju byggt upp ett brosklager som blir större och större. Vid en kontroll och röntgen förra året hittade läkarna stenen. De beslöt att operera. Han väntar just nu på att få komma till operation.

Uffe
  #2  
Gammal 2008-04-29, 09:26
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Sjukvård

Intressant läsning men jag måste ta dig ur villfarelsen att sjukhussjuka inte finns i Grekland. Det gör den tyvärr. MRSA har inte skonat Grekland.
Här kommer en länk med statistik över var svenskar smittats.
http://www.smittskyddsinstitutet.se/...rsa/?t=c#y2008

Eva

Senast redigerad av Eva L den 2008-04-29 klockan 09:33. Anledning: Tillägg
  #3  
Gammal 2008-05-28, 19:30
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Sjukvård

Ett skäl till deta kan väl vara att man kan köpa antibiotika rätt fritt här, även om det SKA behövas läkarrecept egentligen. Inte nog med det, läkarna är /har varit/ oerhört frikostiga med antibiotika till minsta förkylning. Nu har det på senare tid varit rätt mycket debatt om detta, läkarkongresser o.s.v så det kanske blir bättre ordning vartefter.
  #4  
Gammal 2008-05-28, 22:13
spiro spiro är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: göteborg
Inlägg: 83
Standard Sv: Sjukvård

Läste för en stund sedan, men kunde inte släppa tanken på mannen med stenen i bröstet. Funderar mycket över hur en sån "liten" sak, som att hans mor bjöd tyskar på vatten. -Kom att påverka resten av hans liv på så många olika sätt. Barndoms kamraterna misshandlade honom.....oj, hur går man vidare efter en sån sak och vad bär man med sig? Den mannen hade jag velat prata med.

f.ö Ett ökat antibiotika användande lokalt just i grekland, leder inte till att de har mer MRSA än oss i sverige eller andra länder. Fenomenet är globalt och kräver en solidarisk syn på användningen av antibiotika. Sverige är lite förskonat delvis pga geografin, men kanske främst efts det rör sig om en sjukhus smitta. Alla som vårdats på sjukhus utomlands måste isoleras här. Det har fungerat hittils iaf. Men tar man tex Storbritanien så är såpass många redan kolloniserade, att man inte ens bryr sig om att upprätta särskilda avdelningar för redan smittade.
Jämförelser kan göras även med salmonella, som är väldigt vanlig ute i europa. -Medans den hos oss klassas som samhällsfarlig och därför alltid måste anmälas.
en lite parentes...

Hoppas du är ok nu Uffe, och krya på dig!
  #5  
Gammal 2008-05-28, 22:21
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Sjukvård

Om det är så som Spiro säger är det ju bra. Nu gäller det att hålla sig från sjukhuset och inte låta sig opereras...
  #6  
Gammal 2008-05-28, 22:38
spiro spiro är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: göteborg
Inlägg: 83
Standard Sv: Sjukvård

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Om det är så som Spiro säger är det ju bra. Nu gäller det att hålla sig från sjukhuset och inte låta sig opereras...
Med en risk att jag är på väg att slira i diket( jag tror monica tänker för egen del, och kanske inte i ett globalt perspektiv)....;

Nja inte helt säkert (låta bli att opereras vill väll alla?)......vem vill inte ligga på enkelrum när man ligger på sjukhus?

(Med detta sagt, så vill jag bestämt avråda människor från att vara osanningsenliga när det söker svensk sjukvård)

Sedan är problemet med MRSA mkt större och mer komplext, än vad jag gav uttryck för. Det som är mest oroväckande är kanske vad som kommer efter. En infektion med MRSA finns det i nuläget bot för, om någon nu skulle bli jätte orolig.
  #7  
Gammal 2008-05-29, 09:18
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Sjukvård

Fast visst finns det resistenta bakteriestammar i ex Grekland som det inte finns behandling för?

Eva
  #8  
Gammal 2008-05-29, 09:30
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Sjukvård

Jag har inte samma erfarenhet som du Uffe att vården på grekiska sjukhus är ungefär den samma som i Sverige,tvärtom! Mitt barnbarn blev inlagd på Kalamatas sjukhus i några dygn och det var hemskt!Vård fanns inte (jämfört med Sverige)! Min dotter som legat inne med sonen många gånger var vansinig på allt så jag fick hämta dem till slut.
Nu senast låg min vännina där döende i skelett och bröstcancer. De satte näringsdroppet fel så det gick ut på sidan om och tog inte bort det. De behandlade henne som ett stycke kött utan hänsyn till hennes smärtor, bäcken och omläggningsartiklar fick vi ta med själva, såromläggning,röntgen-och provsvar uteblev m m listan kan göras hur lång som helst. Vi ångrar djupt att vi lade in henne där men hon hade sådan andnöd att vi inte vågade ha henne hemma trots att vi hade syrgasutrustning. Efter fem dygn avled hon, då siprade näringsvätskan ut genom porerna i armen (har aldrig sett något liknande förut).
Aldrig i livet att jag låter mig läggas in på grekiskt sjukhus!

Senast redigerad av Agda den 2008-05-29 klockan 09:33.
  #9  
Gammal 2008-05-29, 12:18
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Sjukvård

Dessvärre kan många berätta om dålig vård.
  #10  
Gammal 2008-05-29, 12:42
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Sjukvård

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Dessvärre kan många berätta om dålig vård.
När jag var på Santorini för några år sedan hade en av gästerna på Honeymoon i Perivolos blivit akut sjuk och lagts in på sjukhuset i Fira. Jag var dit flera gånger för att hälsa på och för att tolka eftersom personen i fråga inte kunde engelska. Kan bara säga en sak: det sjukhuset skulle inte jag vilja hamna på, fy bubblan så hemskt!
  #11  
Gammal 2008-05-29, 13:26
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Sjukvård

För några år sedan,när vi var på Amorgos,trampade Emilio på en sjöborre.Det gjorde han första gången vi var där också,men då lirkde jag ut de besvärliga små spröten med hjälp av synål,olivolja och whisky...
Nåja, denna gång var det värre, så vi travade iväg till läkarmottagningen vid hamnpromenaden i Katapola.I väntrummet fick vi syn på något som såg ut som en installation av en förvirrad konstnär.Det var en kombination av gyn/förlossningsstol! Det som var mest frapperande var en fastsatt "skål" alldeles vid benställningarna! En helt fantastisk skapelse som nog härrörde från 30-40-talet.Den var dessutom rostig!
Läkaren som var ung och från Ikaria,var trevlig och verkade kunnig.Han plockade ut de små svarta stickorna med bravur.Hans mottagning skulle INTE ha godkänts av Svenska hej och hå-myndigheter däremot! Där var ett skrivbord proppfullt med kaffemuggar,papper,matrester och lite annat smått och gott.I fönstret stod ett par flaskor och lite mer papper och medicinburkar.
När det var dags att betala, tog vi fram det då rätt nya EU-kortet.Läkaren tittade frågande på det,fnös lite och sa att det visste han inte vad det var.
Vi betalade 10 euro och gick därifrån ut i solen!
  #12  
Gammal 2008-05-29, 15:03
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Sjukvård

Jag vet ej med säkerhet detta. Det nybyggda sjukhuset i Xania ska vara ett universitetssjukhus. Det jag har märkt är att det alltid är en hel mängd läkare vid ronderna och att alla har inte brickan på sig. Kanske de inte är färdiga än. Det är till och med totalt rökförbud på stället till skillnad från det gamla.

Uffe
  #13  
Gammal 2008-05-29, 18:12
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Sjukvård

Jag håller på med svensklektioner åt en ung läkare som vill åka till Sverige och jobba i höst. Han har en del att berätta. Stor brist på personal är det största problemet, dålig organisation kommer sen. Men vi får nog inte skryta med vården i Sverige heller, efter 40 år i branchen har jag sett det mesta och allt var inte bra, milt sagt.
  #14  
Gammal 2008-05-29, 18:38
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Sjukvård

Här finns det information för den som vill fördjupa sig i ämnet.

Eva http://www.skl.se/artikel.asp?C=4799&A=18291
  #15  
Gammal 2008-05-29, 19:49
Rasmuss avatar
Rasmus Rasmus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 322
Standard Sv: Sjukvård

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Här finns det information för den som vill fördjupa sig i ämnet.
Eva http://www.skl.se/artikel.asp?C=4799&A=18291
Jodå, visst kan man fördjupa sig i ämnet. Dock tror jag att andelen överlevande 80-åringar i Sverige inte är allt för relevant i Uffes fall, speciellt inte som han lever och bor i Grekland. Statistik kan man läsa sig less på (och i värsta fall starta så kallade "väpnade konflikter" baserade på). Vi i vår famlij läste Uffes inlägg som en personlig reflektion om hur han upplevde sin egen vistelse på sjukhuset. Jag har läst andra, exempelvis PO's, som hyllar den grekiska sjukvården. Vi har tyvärr/tack-och-lov (?) inga egna erfarenheter av hur det fungerar i Grekland och kommer förhoppningsvis inte personligen utröna hur det är. Kommer två skandinaviska turister in pä samma sjukhus någonstans i världen med brutet högerben, så kommer de med all säkerhet att kunna skildra sin vistelse med olika åsikter och olika ord och synsätt. Så länge man själv inte varit i närkontakt med den grekiska sjukvården, utan bara hört i andra hand, så tycker jag inte att man ska racka ner på den, lika lite som greker som inte varit på våra sjukhus kan racka ner på vår sorts vård. Eller är jag ute på min cykel nu igen...?
R
  #16  
Gammal 2008-05-29, 19:57
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Sjukvård

Vi hade oturen att behöva besöka läkaren en gång i Grekland, öroninflamation, det tog inte ens en halvtimma från det att vi klev in akut tills vi var klara.
Resurserna måste helt klart vara fördelade på annat sätt än här hemma hos oss. Eller är det så här utanför Göteborgsområdet? Söker du här för örninflammation så kan man vara glad om man är hemma inom 12h. Jo, förresten man skall inte bara vara glad, helst tacksam också för att man inte behövde vänta längre...
// Helén
  #17  
Gammal 2008-05-29, 23:10
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Sjukvård

Citat:
Ursprungligen postat av Rasmus Visa inlägg
Jodå, visst kan man fördjupa sig i ämnet. Dock tror jag att andelen överlevande 80-åringar i Sverige inte är allt för relevant i Uffes fall, speciellt inte som han lever och bor i Grekland. Statistik kan man läsa sig less på (och i värsta fall starta så kallade "väpnade konflikter" baserade på). Vi i vår famlij läste Uffes inlägg som en personlig reflektion om hur han upplevde sin egen vistelse på sjukhuset. Jag har läst andra, exempelvis PO's, som hyllar den grekiska sjukvården.
R
Min länkhänvisning behöver du inte alls fördjupa dig i om du inte vill och den var inte en direkt polemik med Uffes erfarenheter vilket jag tror att han fattar utan mer en hänvisning för den som vill veta mer och följa arbetet med jämförelsen av sjukvårsssystemen inom EU. Naturligtvis överkurs för den som inte är i branschen men kanske intressant för någon. Annars är det bara att låta bli att läsa.

Eva
  #18  
Gammal 2008-06-02, 12:11
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Sjukvård

Måste bara skriva en sak när vi var på Kreta. Först sprita systern min arm innan hon ska sticka sen BlÅSER hon på min arm. Oj oj hur ding får man vara? Nu blev ju det ej sterilt längre. Man bara undrar över deras kompitent när dem tar blodprover.
Birgitta 63.
  #19  
Gammal 2008-06-02, 12:40
Chrillan Chrillan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Inlägg: 48
Standard Sv: Sjukvård

Citat:
Ursprungligen postat av Birgitta63 Visa inlägg
Måste bara skriva en sak när vi var på Kreta. Först sprita systern min arm innan hon ska sticka sen BlÅSER hon på min arm. Oj oj hur ding får man vara? Nu blev ju det ej sterilt längre. Man bara undrar över deras kompitent när dem tar blodprover.
Birgitta 63.
Jag tror inte att man generalisera och säga att bara för detta hände så är alla i Grekland dåliga på att ta venprover. Och om folk bara visste hur det kan se ut på svenska sjukhus vid provtagningar...
  #20  
Gammal 2008-06-02, 12:47
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Bandhagen
Inlägg: 769
Standard Sv: Sjukvård

Min dotter fick hög feber och ont i halsen när vi var i Georgioupoli för några år sedan. Hon fick, med hjälp av vår grekiske vän, en tid på Medical Center i byn, vilken var 30 minuter senare.

En noggran undersökning följde. Prover togs och det konstaterades att hon hade halsfluss, fick antibiotika, förhållningsorder och en tid för återbesök.

Återbesöket skedde visserligen på ett högst okonventionellt sätt på vår grekiske väns restaurang där doktorn dagen innan planerat återbesök åt middag, vilket vi också gjorde. Läkaren tyckte att det var synd att vi skulle behöva slösa dyrbar tid på Medical Center när vi hade få dagar kvar.

Naturligtvis skedde detta inte bland övriga matgäster utan i ett angränsande rum och var ingen fysisk undersökning utan bara frågor om feber och hur vår dotter mådde.

Detta är ju inte någon allvarlig sjukdom, men vi hade inte någon som helst anledning att ifrågasätta läkarens kompetens.
Dessutom skrev hon intyg till vårt svenska försäkringsbolag att dottern varit sängliggande, vilket stämde och resulterade i en bra ersättning!

Dessutom har vi sedan många år tillbaka en mycket god vän från Danmark som bröt sin fot och låg på Xanias nya sjukhus i stort sett hela semestern eftersom de blev tvungna att operera henne. Hon tyckte att vården var alldeles utmärkt!

Jag tror att det är väldigt olika på olika platser.

Den betalda graviditets- och förlossningsvården är också alldeles utmärkt.
Förlossningsläkaren har man kontakt med stor del av graviditeten
Men det kostar...
 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT