Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Rethymnonkusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #61  
Gammal 2010-08-16, 17:17
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Östergötland
Inlägg: 405
Standard Sv: 3 dagar!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Enigma Visa inlägg
Ett tips är att göra en utflykt till en taverna som ligger på vägen till den största ön på Kreta. Ön ligger i bergen, norr om Georgioupolis. Tavernan ligger innan man svänger ner till sjön. Tyvärr kommer jag inte namnet. På den här tavernan fanns en bok där folk från hela världen lämnade sina åsikter om maten och personalen där. Maten var så underbar där.

//Enigma
Jag ser att jag missade "sj" före ön när jag knappade med fingrarna på tangentbordet. Det ska alltså vara sjön.
Svara med citat
  #62  
Gammal 2010-08-16, 17:25
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: 3 dagar!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Enigma Visa inlägg
Jag ser att jag missade "sj" före ön när jag knappade med fingrarna på tangentbordet. Det ska alltså vara sjön.
Vilken tur att du såg det, Enigma, annars hade jag letat efter en ö...fast det är klart...jag hade inte hittat ön om jag inte hittade sjön först!

Hör av dig om du skulle råka minnas namnet på tavernan! Vilken prisklass var det på maten?
Svara med citat
  #63  
Gammal 2010-08-16, 17:54
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: 3 dagar!!!

Aha.. en sjö var det.. Kouronasjön.. en bit bortanför Geo. Jag har bara varit där som hastigast. Ett kort stopp under en bussutflykt "Tvärs över ön" med späckat program. Där är jättefint. Hade gärna utforskat den mycket mera.

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Vilken tur att du såg det, Enigma, annars hade jag letat efter en ö...fast det är klart...jag hade inte hittat ön om jag inte hittade sjön först!

Hör av dig om du skulle råka minnas namnet på tavernan! Vilken prisklass var det på maten?
Svara med citat
  #64  
Gammal 2010-08-16, 20:53
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Östergötland
Inlägg: 405
Standard Sv: 3 dagar!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Vilken tur att du såg det, Enigma, annars hade jag letat efter en ö...fast det är klart...jag hade inte hittat ön om jag inte hittade sjön först!

Hör av dig om du skulle råka minnas namnet på tavernan! Vilken prisklass var det på maten?
Ja, det är Kouronas sjön, den största sjö på Kreta. Nu gogglade jag lite och tror att det kan vara taverna u o. kurna
Таверна у о. Курна

Platsen där den här bilden jag hittade stämmer med den platsen där vi åt den UNDERBARA och enkla maten. Det var inga höga priser där. Jag aldrig kommer ihåg tavernor med tjuvpriser.
Svara med citat
  #65  
Gammal 2010-08-16, 20:54
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Östergötland
Inlägg: 405
Standard Sv: 3 dagar!!!

Citat:
Ursprungligen postat av MonkanS Visa inlägg
Aha.. en sjö var det.. Kouronasjön.. en bit bortanför Geo. Jag har bara varit där som hastigast. Ett kort stopp under en bussutflykt "Tvärs över ön" med späckat program. Där är jättefint. Hade gärna utforskat den mycket mera.
Du har rätt att det var den här sjön. Tack för tipset, Monica.

/Enigma
Svara med citat
  #66  
Gammal 2010-08-17, 01:21
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: 3 dagar!!!

Vilken toppenkväll jag och Jenny haft!!! Vi började hemma hos mig med många intressanta diskussioner, sedan åt vi på Parastratima...äkta grektaverna med bästa mezen i stan!

Helt fantastiskt vad vi har trevligt ihop, det är en underbar tjej....tänk vad kul en ung tjej och en passionär kan ha tillsammans! Kanske steget inte är så långt, vissa är ju alltid passionärer oavsett siffran på pappret!

Kvällen avslutades på Galero...glass med paraply o grekflagga för Jenny och ett glas kokkino krasi för mig!

Jag gissar att vi kommer att ses en gång till innan Jenny åker hem...beror lite på en del praktiska saker!

Yanna
Svara med citat
  #67  
Gammal 2010-08-17, 08:59
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: 3 dagar!!!

Vad härligt att två människor kan mötas så här och finna varandra direkt. Vad har ålder då för betydelse? Ingenting.. De flesta av oss är alldeles för åldersfixerade. Som Yanna skriver.. några siffror på ett papper har ingen betydelse.
Men.. jag blir så avundsjuk på er två som befinner er där nere i det varma, soliga Rethymnon när vi nu börjar få lite trist höstaktigt väder här hemma i Sweden..
Men.. om drygt 1,5 år är också jag en fri passionär..

//Monica S
Svara med citat
  #68  
Gammal 2010-08-17, 13:18
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: 3 dagar!!!

Citat:
Ursprungligen postat av MonkanS Visa inlägg
Men.. om drygt 1,5 år är också jag en fri passionär..

//Monica S
Om jag vore du skulle jag gå i passion nu!!! Så hemskt mycket kan det inte skilja ekonomiskt. Hur som helst..pengar är inte alltid värt att vänta på, vem vet hur lång tid man har på sig att njuta av passionärslivet? Här nere klarar man sig bra även om pensionen är låg.

Yanna - passionär!
Svara med citat
  #69  
Gammal 2010-08-17, 17:44
lillabrudens avatar
lillabruden lillabruden är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Malmö
Inlägg: 30
Standard Sv: 3 dagar!!!



Forst o framst har vi Australien och Nya Zeeland...sen kommer Sydamerika....visst e val USA ocksa intressant, men med tanke pa deras knepiga regler sa avvaktar jag...Sen har vi Asien. Kina muren ar ett maste!! Vill till Vietnam, Tokyo...Thailand! Hehehe...vad finns inte pa listan? det ar mer en fraga om i vilken ordning....

Citat:
Ursprungligen postat av Enigma Visa inlägg
Vilka resmål i Grekland och i resten av världen står på din drömlista, Jenny?
Svara med citat
  #70  
Gammal 2010-08-17, 17:53
lillabrudens avatar
lillabruden lillabruden är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Malmö
Inlägg: 30
Standard Sv: 3 dagar!!!

ja visst va det trevligt igar!!!! Maten var sadar perfekt tyckte jag!!! Riktigt fin restaurang!!
Och jag instammer med er, alder betyder inget egentligen.
Men lite tur och vilja sa traffs vi nog allihopa nan gang

Yanna, jag haller fortfarande pa o reda ut detaljerna har..jag smsar nar jag vet mer!

Idag var jag pa utflykt till Knossos. Det var varmt och svettigt, men faktiskt inte varre an nagot annat egentligen. Hade keps och vatten, solkram och sjal till axlarna om det skulle behovas. Gick bra och har inte brant mig!!! Istallet ar jag nyinmatad med historia om Kreta och lite Grekisk mytologi! Var pa museet ocksa men det var kanske lite fel valt...jag valde arkeologiska museet och hann inte med national historiska...ark.museet var fint och sa men det var ganska litet.
Hamnade pa ett fint litet cafe` dar jag at grillad kyckling file` med potatis,sas och en halv liter coca cola for bara 12euro..! Fick nastan rulla till bussen....

Nu ska jag hitta pa natt annat... tack for allas harliga engagemang och svar i traden
kramar!
Svara med citat
  #71  
Gammal 2010-08-17, 18:54
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: 3 dagar!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Om jag vore du skulle jag gå i passion nu!!! Så hemskt mycket kan det inte skilja ekonomiskt. Hur som helst..pengar är inte alltid värt att vänta på, vem vet hur lång tid man har på sig att njuta av passionärslivet? Här nere klarar man sig bra även om pensionen är låg.

Yanna - passionär!
Vem vet.. till våren kanske jag gör det.. går i passion..
Svara med citat
  #72  
Gammal 2010-08-18, 00:06
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Östergötland
Inlägg: 405
Standard Sv: 3 dagar!!!

Citat:
Ursprungligen postat av lillabruden Visa inlägg


Forst o framst har vi Australien och Nya Zeeland...sen kommer Sydamerika....visst e val USA ocksa intressant, men med tanke pa deras knepiga regler sa avvaktar jag...Sen har vi Asien. Kina muren ar ett maste!! Vill till Vietnam, Tokyo...Thailand! Hehehe...vad finns inte pa listan? det ar mer en fraga om i vilken ordning....
Mycket intressant lista! Ja, USA har nu knepiga regler för turister från Europa. Ordningen spelar inte så stor roll, men snarare money.

Finns det också några grekiska öar på den här listan?
Svara med citat
  #73  
Gammal 2010-08-18, 00:19
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Östergötland
Inlägg: 405
Standard Sv: 3 dagar!!!

Citat:
Ursprungligen postat av MonkanS Visa inlägg
Vad härligt att två människor kan mötas så här och finna varandra direkt. Vad har ålder då för betydelse? Ingenting.. De flesta av oss är alldeles för åldersfixerade. Som Yanna skriver.. några siffror på ett papper har ingen betydelse.

//Monica S
Ålder har ingen betydelse, det är sant. Likasinnade (glada, ressugna, gästvänliga och lite "galna" passionärer) hittar alltid varandra.
Svara med citat
  #74  
Gammal 2010-08-18, 14:14
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: 3 dagar!!!

Citat:
Ursprungligen postat av MonkanS Visa inlägg
Vem vet.. till våren kanske jag gör det.. går i passion..
Kolla upp hur mycket som skiljer om du skulle gå tidigare! Jag hade ju först tänkt gå i september, men när jag räknade ut hur mycket som skilde mellan juni och september så var det bara ett par hundra kronor.
Svara med citat
  #75  
Gammal 2010-08-18, 18:06
lillabrudens avatar
lillabruden lillabruden är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Malmö
Inlägg: 30
Standard Sv: 3 dagar!!!

Som jag sa till Yanna sa vill jag ju resa mycket, och det ar ju pengar som styr!! Kan inte spendera hela mitt liv pa att spara o spara o aka bara ibland..sa jag sparar o "mellanlandar" pa lite olika platser i Europa, som t.ex Grekland Rethymon vill jag absolut tillbaka till! Sen far vi se..Santorini later spannande!

Men nasta ar far det nog bli mellanlandning i hemtrakterna, Portugal. Eftersom min morfar har hus dar, aven min mans familj, sa blir det billigare att bara kopa en flygbiljett... Ska ju borja plugga nu 1sept

Citat:
Ursprungligen postat av Enigma Visa inlägg
Mycket intressant lista! Ja, USA har nu knepiga regler för turister från Europa. Ordningen spelar inte så stor roll, men snarare money.

Finns det också några grekiska öar på den här listan?

For ovrigt tycker jag att man ska fanga dagen, sa ga i passion om ni kan
Ska prova en ny (ja,ny for mig) restaurang ikvall tankte jag....den ser ut till att vara sadar typisk grekisk, men man vet ju aldrig.

Kramar!
Svara med citat
  #76  
Gammal 2010-08-19, 16:16
nekjam nekjam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Sikeå
Inlägg: 433
Standard Sv: 3 dagar!!!

Hur gick det med restaurangen? Blev det lyckat? Trevlig läsning tycker jag.
Svara med citat
  #77  
Gammal 2010-08-19, 17:55
lillabrudens avatar
lillabruden lillabruden är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Malmö
Inlägg: 30
Standard Sv: 3 dagar!!!

menar du mitt val av restaurang kanske..? Jo det var stangt for dagen... vet inte varfor det skulle vara stangt pa en onsdag men men...gick tillbaka till en fisk restaurang jag var pa nan av dem forsta kvallarna. At kanin...inte det basta valet pa en fisk restaurang men nu vet jag det iallafall....

Nu sitter jag och vantar pa transfer bussen...min harliga vistelse i Rethymno har kommit till sitt slut. Det har varit alldeles underbart och jag har verkligen njutit och slappnat av fran all stress dar hemma!! Och inte valde jag fel vecka heller med tanke pa hur mycket det har regnat i lilla Skane!
Jag tankte jag skulle recensera min vistelse pa hotellet ocksa nar jag kommit hem igen... och kanske om det ar nagot mer jag glomt att saga! Det ska bli skont att fa tillbaka svenskt tangentbord iallafall

Kan ju passa pa att tacka er alla i forumet ocksa!!! Utan Enigma hade jag nog inte traffat Yanna!! Hon gjorde min resa roligare och tack vare henne fick jag uppleva mer!! Sa tack Enigma och tack Yanna for den underbara bemotelsen!!!
Och tack till er andra med for engagemang i traden! Trodde aldrig det skulle bli sa manga svar!!

Kramar fran en lycklig,solbrand liten brud
Svara med citat
  #78  
Gammal 2010-08-19, 18:10
Hestia Hestia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 157
Standard Sv: 3 dagar!!!

Roligt att "få följa med" och läsa om dina öden och äventyr! Det är 18 år sedan jag var i Rethymnon, skulle väldigt gärna vilja åka dit och uppleva staden igen, mycket har säkert ändrat sig, nybyggda hotell m m. Kanske man inte alls skulle känna igen sig? Önskar dig lillabruden en bra och trevlig hemresa! Och Yannas liv som passionär följer jag givetvis också, mycket roligt och spännande att läsa om ditt nya liv, om vardagliga händelser och middagar och fester. Det finns nog en liten dröm inom mig också att få göra som du Yanna, som passionär få bosätta sig i mitt älskade Grekland!
Svara med citat
  #79  
Gammal 2010-08-19, 21:06
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: 3 dagar!!!

Citat:
Ursprungligen postat av lillabruden Visa inlägg
Nu sitter jag och vantar pa transfer bussen...min harliga vistelse i Rethymno har kommit till sitt slut. Det har varit alldeles underbart
Ja, Jenny nu sitter du nog på planet hem! Hoppas du kommer tillbaka nån gång! Hoppas det går bra med ditt pluggande i höst!

Citat:
Ursprungligen postat av lillabruden Visa inlägg
Utan Enigma hade jag nog inte traffat Yanna!! Hon gjorde min resa roligare och tack vare henne fick jag uppleva mer!! Sa tack Enigma och tack Yanna for den underbara bemotelsen!!!
Och tack till er andra med for engagemang i traden! Trodde aldrig det skulle bli sa manga svar!!
Kramar fran en lycklig,solbrand liten brud
Visst är Enigma fantastisk, dig skulle jagt gärna vilja träffa någon gång!
Jenny, jag har haft lika roligt som du och jag tycker du är en jättemysig tjej..och som sagt vi hade full support här på Kalimera! Tack alla!

Kram till dig också Jenny!

Yanna
Svara med citat
  #80  
Gammal 2010-08-19, 21:18
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: 3 dagar!!!

Jenny..
Vad kul att läsa att din vistelse i Rethymno blev så superlyckad. Vilken tur att du kom i kontakt med Yanna som bor där och att ni blev så bra vänner. En vecka går tyvärr alldeles för fort när man har så trevligt. Men staden finns ju kvar till nästa gång.. och antagligen Yanna också.

Yanna..
Enigma bor i min grannstad och vi har träffats på en Kalimeraträff här i Norrköping. Hon är både snäll och trevlig.
Vi får väl se vad som händer nästa år.. om jag kan få tillfälle att komma ner till Rethymno. Det skulle isf var skoj att få träffa dig.

//Monica S
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT