Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Paros & Antiparos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-06-05, 18:07
SommarSara SommarSara är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Njurunda
Inlägg: 19
Standard PAROS! Ös in tips på boende nu! ;-)

Hej!

Jag har följt denna sida så gott som varje dag och nu önskar jag få in tips för vårt första boende på Paros innan vi drar vidare.
Vi reser med små barn 3 & 5 år och kan inte bestämma oss för vilken del av Paros som pasar bäst. Vi vill gärna ha möjlighet till shopping men ändå ett hotell nära stranden + pool.
Törs man be om tips? Jag tycker att många blir hänvisade till tidigare diskussioner osv och att en del verkar tycka att det är samma ämnen som går runt runt..."Men frågar man inget får man inget veta"

Jag vill gärna ha tips på vart vi kan tänkas bo + vilken del av paros!

Mvh
Sara med endast 11 dagar kvar...
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-06-05, 20:57
Cecilias avatar
Cecilia Cecilia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 180
Standard Sv: PAROS! Ös in tips på boende nu! ;-)

Jag har bara varit på Paros en gång, men förhoppningsvis blir det en andra gång nu i sommar. Då, för cirka fem år sen när jag ö-luffade själv bodde jag i hamnstaden Parikia och den kanske är lite stökig för en småbarns-familj. Åkte en gång till Naoussa och tyckte att den byn var supermysig. Och det blir nog där vi kommer att bo i år. Har dock inga tips på boenden. Minns inte vad stället hette som jag bodde på då för fem år sen. Och eftersom vi bara är två som ö-luffar, så tänker vi inte förboka utan leta på plats.
- Cecilia
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-06-05, 23:23
kize kize är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 490
Standard Sv: PAROS! Ös in tips på boende nu! ;-)

Självklart skall du våga fråga! Jag tillhör dem som rätt nyligen blivit hänvisad att läsa resebrev fr 2004 för att få svar på en fråga.

Vi har inte bott på Paros utan på Antiparos vid några tillfällen. Förra året åkte vi på en dagstur till Naoussa och vidare därifrån till Kolombitres. En tur som var helt underbar.
Därför kommer vi i år att bo några dagar uppe i Naoussa, efter en del letande efter boende har vi hittat ett på nätet som passar oss fint.

Lycka till!
Kicki
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-06-06, 10:12
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: PAROS! Ös in tips på boende nu! ;-)

Jag tycker du ska kolla i gamla trådar om Paros. Ja jag såg vad Kize skriver, men faktum är att bättre svar kan du inte få. Det gäller inte minst Paros som är en av de öar som det har skrivits allra mest om. Det finns många synpunkter och värdefulla tips om olika ställen och boenden på ön i forumet.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-06-06, 16:27
SommarSara SommarSara är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Njurunda
Inlägg: 19
Standard Sv: PAROS! Ös in tips på boende nu! ;-)

Ja, vad gör jag om jag läst alla inlägg och ändå vill ha svar på mina frågor?
Jag trodde nog att detta var ett sådant ställe där man delger varandra men okej har så få lust att hjälpa oss mer än att hänvisa till tidigare ämnen så...

Det enda jag ville var att få in personliga tips med tanke på att vi reser med barn och att vi har svårt att få någon känsla om vi ska bo i Naoussa, Parikia eller Alkyli eller vart? T ex Naoussa verkar ju mysigt men jag vill inte ta någon badbåt överför att kunna bada.

Jag har bara varit på Zakynthos tidigare och vet just ingenting om andra öar och visst känner man av på plats men fortfarande om man ska möta rumsraggarna vill man ju ha nån koll iaf.

MER HJÄLP ÖNSKAS! please!

/Sara med 10 dagar kvar!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-06-06, 16:48
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: PAROS! Ös in tips på boende nu! ;-)

Jag brukar ju, lite mot min vilja , "avslöja" vårat favoritställe nere i Alyki. Där finns bra bussförbindelser till Parikia och vidare upp och runt på ön. Åker man hem sent på kvällen kan man åka taxi eller kanske hyr man bil.
Hur som helst, så finns det många hotell i Alyki, och stranden är "mitt i smeten". Alyki är ganska smått, men det finns rikligt med tavernor till en vecka eller mer, och här är lugn och ro! Jag skulle gärna vilja bo här även med små barn, stranden är mycket barnvänlig! Sen finns andra stränder lite "runt om knuten". Vill man ha mycket affärer att gå och titta på, då får man åka in till stan, men det kan ju vara ganska trevligt det också.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-06-06, 16:56
SommarSara SommarSara är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Njurunda
Inlägg: 19
Standard Sv: PAROS! Ös in tips på boende nu! ;-)

Tusen tack, det lät som ett alternativ att vi skulle kunna bo där ett par dagar! Jag har läst om den byn och det verkar så himla fint där...
Hur är det med bussförbindelser till Parikia och Naoussa därifrån?

/Sara
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-06-06, 16:58
SommarSara SommarSara är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Njurunda
Inlägg: 19
Standard Sv: PAROS! Ös in tips på boende nu! ;-)

förlåt, läste lite för ivrigt detta med bussförbindelser... det verkar bra men sambon är så rädd för "labbsjuka" *hahah* Vi gillar alltså att shoppa och kombinera detta med bad är ju drömmen.

/Sara
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-06-06, 18:11
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: PAROS! Ös in tips på boende nu! ;-)

Citat:
T ex Naoussa verkar ju mysigt men jag vill inte ta någon badbåt överför att kunna bada.
Jag skulle utan tvekan valt Naoussa. Det finns stränder (och klippbad) i Naoussa, men de är inte lika fina som exempelvis Kolymbithres och Monastiri dit det går badbåt. Badbåtarna går ofta och tar inte lång tid. Naoussa är en kanontrevlig by med bra shopping, stort urval av tavernor och "romantiska" gränder att strosa runt i.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-06-06, 18:32
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: PAROS! Ös in tips på boende nu! ;-)

Citat:
Ursprungligen postat av SommarSara
Ja, vad gör jag om jag läst alla inlägg och ändå vill ha svar på mina frågor?
Jag trodde nog att detta var ett sådant ställe där man delger varandra men okej har så få lust att hjälpa oss mer än att hänvisa till tidigare ämnen så...
Ledsen om du missförstod mig, men alla tidigare inlägg ÄR personliga.

Om ni vill ha strand och shopping intill varandra så tror jag inte Paros är den ö ni söker. Fast jag säger som Janne; jag skulle utan tvekan välja Naoussa om jag var i eran sits. Vi åkte badbåt till de underbara stränderna på norra delen av ön, det var varken jobbigt eller dyrt. Den yngste var 7 då, förvisso större än era, men det var absolut inget problem.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-06-06, 19:51
SommarSara SommarSara är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Njurunda
Inlägg: 19
Standard Sv: PAROS! Ös in tips på boende nu! ;-)

Nåja, visst klarar jag mig utan shopping men det är ju detta att kunna bada på morgonen, strosa i affärer under siestan och sedan ut på stranden igen och avsluta med att kunna välja bland tavernorna - allting i närheten av varandra är inte tokigt speciellt inte med småbarn. Vet inte varför inte Paros skulle passa oss då många barnfamiljer åker dit. Vi ska fortsätta med Naxos, nån dag på Santorini och avsluta med Kreta så visst hinner vi se en del och shoppingen är bara en bonus...
Först och främst bra bad + pool är prioritet nr 1 men däremellan vill vi alltså kunna se oss omkring "i stan", gå in i ostaffärer, sätta sig på ett cafe osv...Vi vuxna vill också få sitt

Men Naoussa, jag trodde att det var badbåtar som gällde? Finns det hotell på stranden (alltså en badvänlig) där också?
Hur är det med området strax söder om Parikia som börjar på La...åhhh kommer inte på det men kanske någon vet vad jag menar

/Sara
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-06-06, 20:03
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: PAROS! Ös in tips på boende nu! ;-)

Jag tycker att Paros är perfekt för barnfamiljer, men så vitt jag vet finns där ingen barnvänlig stad med både fin strand och affärer (möjligen med undantag av Parikia då, om man gillar den staden, fast jag vet inte hur stranden är där) så man måste antingen välja att åka badbåt eller ta sig till stränderna på annat sätt, eller att bo vid en fin strand och åka till affärerna.

Stranden i Naoussa är helt okej för ett dopp och kanske en eftermiddag eller så någon gång, men den är inte särskilt trevlig.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2006-06-06, 22:18
SommarSara SommarSara är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Njurunda
Inlägg: 19
Standard Sv: PAROS! Ös in tips på boende nu! ;-)

Tack för ditt svar!
Det blir verkligen att fundera vart vi ska bo, kanske det löser sig på plats också

/Sara
Svara med citat
  #14  
Gammal 2006-06-13, 14:18
phoebe phoebe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Torna Hällestad
Inlägg: 15
Standard Sv: PAROS! Ös in tips på boende nu! ;-)

Hej SommarSara!

Jag har bott i Parikia (för 10 år sedan) och skulle inte rekommendera någon att bada i närheten av den staden. Det kommer in för många båtar i hamnen för att vattnet ska vara fräscht.
Min favoritstrand ligger 1,5 km utanför Parikia och heter Parasporos. Här ligger ett jättefint hotell med pool, men det är tyvärr för de STORA plånböckerna. Fick för någon dag sedan pris på rum för mig, min man och våra barn, 2 o 6 år, skulle kosta 250 euro/natt!!!!!

Vi hoppas kunna hitta något i Naoussa när vi kommer till Paros om en vecka. Verkar finnas en hel del hotell med pool där, ganska nära en strand (som jag inte vet kvalitén på) och stan.

Hoppas att ni får det bra!!!!

/phoebe

Senast redigerad av Zanét den 2006-06-13 klockan 15:31. Anledning: Borttag av otillåten hotellänk
Svara med citat
  #15  
Gammal 2006-06-13, 15:46
anna anna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 19
Standard Sv: PAROS! Ös in tips på boende nu! ;-)

Hej !!
Vi åker på onsdag nästa vecka. Har varit runt på nätet och hitta ett flertal bra hotell i Naoussa med pool. Vet inte om jag får skicka länken. Jag provar, Janne du får väl ta bort den om det inte e ok.

Vi längtar verkligen!! Det är första gången vi ska besöka Naoussa. Det ända tråkiga är att jag fått info från min bror med familj som är där nu att det kostar 300 kr/dag för badbåt och solstolar. HUU!! Det blir till att ligga på backen.

Anna

Senast redigerad av Zanét den 2006-06-13 klockan 16:51. Anledning: Otillåten länk
Svara med citat
  #16  
Gammal 2006-06-13, 16:45
Hedan Hedan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 36
Standard Sv: PAROS! Ös in tips på boende nu! ;-)

Hej! Vi var på Paros förra året med våra tre barn som då var 5,5 och 7 år.
Vi bodde i Parikia, vi tyckte väldigt mycket om det. I hamnen är det väldigt livligt men det är väldigt kul att sitta och titta på alla dessa båtar och luffare..Det finns en mysig "kärna" med bra och trevlig shopping.
Vi försökte hitta ett boende med pool men det misslyckades vi helt med. De ställen som fanns tog helst inte emot barn för att de var så livliga...
Vi badade på en strand som ligger kanske 1-2 kilometer från hamnen och som heter Livadia, den är helt okey! Vi tog även ibland badbåt till en kanonfin strand men våra barn tyckte det var ganska så jobbigt att gå i värmen, vi bodde vid Livadia. Under tiden vi var i Parikia så hyrde vi jeep och körde runt ön. Det är verkligen att rekomendera! Vi var bl a till Naoussa som var väldigt charmigt. Vi åkte även över till Antiparos som vi tyckte var lite överreklamerat. Hoppas ni hittar en by och ett boende som passar er!
Vi åker även till Grekland i år, 17 dagar kvar !!!! Vi börjar i Naxos, en av våra favoritöar! Vi kommer även detta år att avsluta på Paros i Parikia och försöka hitta en boende i närheten till Livadia.
Ha en underbar resa! //Ulrika
Svara med citat
  #17  
Gammal 2006-06-13, 18:02
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Sv: PAROS! Ös in tips på boende nu! ;-)

Kom fran Paros, Naoussa idag. Vi bodde pa Captain Dounas 3 min fran fiskehamnen fint boende med pool betalade 40 Euro inkl frukost. Tyvarr holl det inte vad de lovat angaende skjuts till farjan. Han som skulle kora var sen sa vi missade farjan och blev 26 Euro fattigare. Det var nagra andra som skulle till Pireus som inte heller han. Vi var ganska arga, och de som visste vad som hant tyckte att de borde ha ersatt oss eftersom det var deras fel med bl a kommunicationsmiss...Men men boendet var i alla fall bra. Vi bodde en natt i Parikia och tyckte inte om stan denna gang heller...Men Naoussa ar valdigt mysigt och mycket trevligare!


/Alexandra som just nu ar pa Naxos
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT