Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Milos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-01-11, 18:21
Athinas avatar
Athina Athina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Landskrona
Inlägg: 163
Standard Pireus-Milos-Naxos

Hej! Efter mycket om och men så blir det Grekland igen i sommarNaxos är ju givet men nu har vi funderat på att även besöka Milos där vi aldrig varit. Min fråga är om någon vet om det går båtar varje dag från Pireus till Milos och i så fall hur sent på em? Tidtabellen är ju inte ute än och förra året "strandade" vi någon extra dag på Santorini. Vi landar 13.35 den 8 juli. Vidare sen från Milos till Naxos? Också varje dag? Blir jätteglad som vanligt om någon vet!
Mvh Athina
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-01-11, 20:28
Mollybus Mollybus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Sandhamn
Inlägg: 926
Standard Sv: Pireus-Milos-Naxos

Även jag hoppas här på svar eftersom vi också ska åka från Pireaus till Milos fast vi åker i Juni. Jag har försökt på båtlänkarna men inte fått fram något där.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-01-11, 23:59
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Pireus-Milos-Naxos

Om jag inte är helt ute och cyklar så vill jag minnas att det gick båtar varje dag från Piraeus till Milos, titta på Hellenics hemsida, jag tror att det är det rederi som kör, taget ut minnet så gick båtarna på förmiddagen.
Skulle jag besöka Milos och Naxos så hade jag valt att starta med Naxos, dit går det eftermiddagsbåtar varje dag, de flesta dagar även kvällsbåt.
Blue Star Ferries är det som kör de båtar jag refererar till här.
Vilken härlig kombination av öar!
// Helén
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-01-12, 12:04
Athinas avatar
Athina Athina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Landskrona
Inlägg: 163
Standard Sv: Pireus-Milos-Naxos

Ja det hade säkert varit en bättre kombination men Naxos är liksom vårt stamställe som vi brukar kombinera med något och barnen vill helst avsluta där. Har för mig att jag läst någonstans i forumet att det skall gå en båt från Pireus ca 17.30. Någon som vet något om det?
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-01-12, 15:44
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Pireus-Milos-Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av Athina Visa inlägg
Har för mig att jag läst någonstans i forumet att det skall gå en båt från Pireus ca 17.30. Någon som vet något om det?
Romilda brukar gå 17.30 från Pireus, åker ni med henne kommer ni fram sent. Rutten brukar vara Kithnos, Serifos, Sifnos, Kimolos, Milos, Folegandros, Sikinos, Ios, Santorini och slutligen Anafi, sedan vänder den tillbaka mot Pireus igen.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-01-12, 15:58
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Pireus-Milos-Naxos

Jag måste få säga att Romilda är ingen rolig båt. Kanske för en kortare men inte den långa sträckan. Försök hitta en Blue Starbåt. Arsinoi eller hur det nu stavas är ingen höjdare heller. Åkte den på lugnt hav ett par timmar mitt på dagen då kändes det ok.

Eva
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-01-12, 16:02
Athinas avatar
Athina Athina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Landskrona
Inlägg: 163
Standard Sv: Pireus-Milos-Naxos

Hur lång tid är lång tid
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-01-12, 16:06
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Pireus-Milos-Naxos

Allt är egentligen för långt med den båten men Pireus - Cykladerna är för långt speciellt i mörker. Då känns den båten extra obehaglig för att inte tala om deras toaletter. Klart om ni ska åka mellan två hamnar är det nog ok.

Eva
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-01-12, 17:40
bjorn bjorn är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bollnäs
Inlägg: 121
Standard Sv: Pireus-Milos-Naxos

Varför inte prova inrikesflyget Athen-Milos flygtid ca 40 min,det går att ta sig från Milos till Naxos med båt kanske inte varje veckodag,kolla båttiderna när dom kommer någon gång i vår.Trevlig resa.
bjorn
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-01-12, 17:55
Mollybus Mollybus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Sandhamn
Inlägg: 926
Standard Sv: Pireus-Milos-Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av bjorn Visa inlägg
Varför inte prova inrikesflyget Athen-Milos flygtid ca 40 min,det går att ta sig från Milos till Naxos med båt kanske inte varje veckodag,kolla båttiderna när dom kommer någon gång i vår.Trevlig resa.
bjorn
Om man ska ta ett inrikes plan till Milos hur går man då bäst tillväga? Var/när och hur bokar man biljetter bäst eller ska man ha is i magen och chansa att det finns platser när man kommer till Athens flygplats?
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-01-12, 18:00
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Helsingborg
Inlägg: 494
Standard Sv: Pireus-Milos-Naxos

I juni 2008 gick det enligt GTP bara två båtar på onsdagar.
07.25 Agios Georgios från Ventouris Sea Lines, framme 14.30, samt 07.30 gick Highspeed 1 från Hellenic, framme 11.55.

På torsdagar gick ovan nämnda samt:
07.05 Speedrunner II från Aegean Speed Lines, framme 10.55 (gick fr o m 6 juli, fram t o m den 3 juli gick den 08.00 och var framme 12.10 (annan rutt...))
17.00 Speedrunner II från Aegean, framme 21.20

Från Milos till Naxos gick Panagia Hozoviotissa från NEL lines kl 07.00 på lördagar, framme 13.30.

Jag kollar tjocka böckerna från GTP, men kanske gick det fler som inte är med där?!


Sven
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-01-12, 18:52
bjorn bjorn är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bollnäs
Inlägg: 121
Standard Sv: Pireus-Milos-Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av Mollybus Visa inlägg
Om man ska ta ett inrikes plan till Milos hur går man då bäst tillväga? Var/när och hur bokar man biljetter bäst eller ska man ha is i magen och chansa att det finns platser när man kommer till Athens flygplats?
I sept 07 flög vi Athen- Milos till en kostnad av ca 400 sek/pers kl 16:45 från Athen med Olympic Airlines.Vi beställde på Internet det fungerade perfekt.Problemet nu är väl det negativa man läser om Olympic.Det är nog inte tillrådligt att vänta med biljettköp på flygplatsen,det är relativt små plan 30-40 passagerare.Gå in på Olympics hemsida och gör en blindbokning
så ser Du om och när flyget går samt ev pris.Lycka till.
bjorn
Svara med citat
  #13  
Gammal 2009-01-13, 14:47
Athinas avatar
Athina Athina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Landskrona
Inlägg: 163
Standard Sv: Pireus-Milos-Naxos

Vi kanske får tänka om...Nu är vi lite inne på Syros före istället. Går kanske även båtar från Lavrio eller Rafina?
Svara med citat
  #14  
Gammal 2009-01-13, 15:14
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 541
Standard Sv: Pireus-Milos-Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av Athina Visa inlägg
... om någon vet om det går båtar varje dag från Pireus till Milos och i så fall hur sent på em? Vidare sen från Milos till Naxos?
Det brukar gå en morgonbåt, d v s vid åttasnåret, och en eftermiddagsbåt, d v s vid fyratiden i högsäsong på rutten Serifos - Sifnos - Milos. Vi lyckades dock förra sommaren efter midsommar komma ner på en söndag när det endast gick en morgonfärja (och därför fick vi börja på Naxos istället). Det var nog precis i en skarv när färjetiderna lades om för när jag kollade båttiderna efteråt på denna sträcka var det inga problem att åka ut på eftermiddagen.

Att ta sig från Milos till Naxos är lite knivigare, brukar i regel endast finnas en eller två förbindelser i veckan och då är det med "slowboat".

Vi åkte (förra sommaren alltså) vidare till Milos via byte på Santorini. Det bör ju gå att göra tvärtom också för att komma till Naxos från Milos.

Milos är en jättetrevlig ö och det är en av våra absoluta favvisar. Men Syros är bra den också!

Celbe
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT