Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Hemelektronik

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-03-24, 21:25
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Shit happens…

…eller en historia om sådant som bara händer. Fast det inte får…

I veckan som gick var det dags för den vanliga 3 månaders-kollen av pumpen hos läkaren. Då jag bor i en ”liten by” strax utanför Malmö så brukar jag passa på att fixa saker i sta´n när jag ändå är där. Som te x klippa mig hos killarna som skött barret de senaste åren. Det var ingen kö och jag blev klar mycket tidigare än beräknat. Med tid över så jag knallade jag glatt ner till gallerian för jag behövde byta batteri i min mobil. Den är två år gammal och har varit igång 7 – 24. Så batteriet började bli lite trött…

Ett nytt batteri kostade 495:- så efter lite dividerande knallade jag ut därifrån med en ny fräsch mobil, trodde jag, till den oerhörda kostnaden av 4:- (!) i månaden under 2 år… Så långt var ju allt gott och väl….

Hemma sattes den nya röda, rätt läckra, mobilen på laddning. Dagen efter skulle alla nya funktioner gås igenom och läras. Döm om min förvåning när det då redan finns massa inställningar och t o m en telefonlista i telefonen. Tablå och ridå! Telefonen var uppenbarligen begagnad! Eller begnagad som det brukar kallas ibland…

Utifrån kontaktlistan kunde jag utläsa att den tidigare användaren troligtvis levde ensam. Det fanns inget nummer ”hem” eller till ”Älsket” (min favorit… ) eller annat ”gulligt”… Numren till mamma och pappa och mormor hade olika riktnummer så med största sannolikhet var föräldrarna skilda. Personen hade kontakter (affärs och/eller älskarinnor?) över hela Sverige. Från Norr till Söder, vilket gör att jag tror att vederbörande jobbar som resande säljare och då med något inom telefoni. Det sista grundar jag på att det fanns namngivna företag som JAG hade som kunder tidigare!!! Den informationen hade varit Guld för en konkurrent. Som jag var tidigare. Behöver jag nämna integritet här…?

I kodminnet fanns det flera olika 4-ställiga koder som med största sannolikhet var PIN-koder till Visa, Master Card eller andra bankkort…

Men som tur är så är jag en väldigt snäll och timid person så jag funderade inte mer än i någon timme på hur jag skulle kunna utnyttja denna kunskap… Det hade varit SÅÅÅÅ enkelt att ta reda på vem som haft telefonen tidigare. Och var denne bor…

Men i vanlig ordning så vann mitt sämre jag så jag lyfte telefonen, den gamle då, och ringde regionchefen för företaget som sålt telefonen. Gammal och tämligen luttrad säljare som jag är så tyckte jag att det var bättre att presentera situationen (problemet) för Ledningen i s f den unge säljaren som inte alltid är så insatt i sakernas natur. För detta är ett riktigt stort problem för dem! Datainspektionen ser mycket allvarligt på detta att begagnade telefoner kommer ut igen där man kan spåra tidigare användare. Konsumentverket är inte heller helt förtjusta….

Jag var ändå rätt snäll. Jag hade kunnat vara MYCKET elakare! Regchefen där visste att det bara var att dra ner byxorna och böja sig framåt och se glad ut… Så det gjorde han… Jag hade roligt. Det hade inte han… Han var väldigt timid kan man säga… Men snäll som jag är så ”smekte” honom bara lite på stussen... Jag sade till dem att de fick byta ut telefonen jag fått mot en som är betydligt ”fetare”…

Så nu sitter jag med en instruktionsbok som är som en mindre roman. I denna lilla tändsticksask till telefon finns det, förutom möjligheten att prata med mina medmänniskor, en riktigt bra kamera, videokamera och dessutom möjlighet att lagra ca 12 – 14 timmar musik som jag kan lyssna på i de inbyggda högtalarna! Om jag nu inte vill koppla till externa högtalare via någon av de olika kablarna som följde med… Surfa på Nätet och kolla på TV lär också vara enkelt… Sägs det… Med största sannolikhet kommer jag inte att lära mig allt denna lilla helvetesmaskin kan… Faan ta Ericson…. Tekniken börjar springa ifrån mig. Jag hatar det…!

Jag blev aldrig ombedd, och det var aldrig uttalat att jag skulle vara tyst om detta. Men jag fick den nye ”fete-telefonen” mycket snabbt och utan ifrågasättanden. Så det var underförstått att ”diskretion är hederssak…” Och som ni ser så finns det ingen möjlighet att se vilket företag som gjorde denna miss. Det finns ingen anledning för mig att namnge företaget heller. De skötte detta väldigt snyggt och smidigt.

Men det är lite larvigt. Jag har nu en telefon som har mer internminne än min dator! Kameran är nästan i paritet med min vanliga digitalkamera som har några år på nacken. Den har dessutom Radio och MP3-spelare. Och det har inte min vanliga kamera! Fnyyysss… Fast kameran har en bättre optisk zoom… Men det är väl det enda!

På våren 1984 när jag blev anställd på ett stort Amerikanskt dataföretag kostade en Winchesterdisk på 70 Mb ca 115.000:- Den var nästan en halv meter hög och vägde multum… När vi sålde en maskin med 1 Mb internminne var det en STOOR maskin! Idag har jag en halv Gigabyte minne i min TELEFON…! VAD HÄNDE…?

Men: Shit happens! Det händer alla företag som säljer. Jag vet! Företag jag jobbat för har på ett eller annat sätt fått betala för mina få (host…) misstag, eller min girighet för provision, när jag ändå visste att jag inte borde gjort den affären… Brrr… Påminn mig inte… Det där om att snålheten bedrar visheten stämmer väldigt bra i säljsammanhang…

Men jag brukar säga att kvaliteten på ett företag märks just när de ska fixa de oundvikliga problemen. I säljögonblicket är det alltid raketer, stjärnfall och guld och gröna skogar… (Själv tittade jag mest på bankkontot…!) Men det är när problemen dyker upp som företaget verkligen får visa framfötterna och visa vad det går för. Visa musklerna och serviceandan. Och i det här fallet skötte de det mycket snyggt! All heder.

Om det finns någon Sens moral i denna historia? Nä, det gör det väl egentligen inte. Möjligtvis då att man ska radera allt och att återställa telefonen till ursprungsläge om ni köpt en som ni av någon anledning vill lämna tillbaka… Det är bara en berättelse om vad som hände mig i veckan.

Och så hoppas jag att tonen, och innehållet, i detta inlägg inte föranleder någon att ta illa vid sig….

Peter
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-03-25, 00:16
bon bon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Lidingö
Inlägg: 402
Standard Sv: Shit happens…

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
. Datainspektionen ser mycket allvarligt på detta att begagnade telefoner kommer ut igen där man kan spåra tidigare användare.
Vilken miss jag gjorde , fick en begagnad telefon och företaget bytte ut den UTAN att jag fick något extra. Jag var väldigt sur över att få en en använd mobbe, nästa gång ska jag hota med datainspektionen och begära en fetare.

birgitta
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-03-25, 12:45
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Shit happens…

Jag skulle förmodligen gjort som du, bon. Det skulle liksom inte slå mig att jag borde ha kompensation för missen. Men efter Peters berättelse ska jag tänka på det nästa gång.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT