Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Skopelos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-04-02, 12:13
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Vandra på Skopelos?

Jag ställde en fråga om att vandra på Skopelos i tråden 'Vandra på Kreta' men jag ställer den väl här istället så kanske jag får några svar av er som varit där

Eftersom jag är sugen på Skopelos och på att göra en någradagarsvandring i Grekland, undrar jag om den ön är lämplig för en sådan? Är den lagom stor eller rent av för liten? Finns det stigar och vägar som är trevliga att vandra mellan byarna och städerna? Finns det någon tillräckligt bra karta över ön, för att kunna planera och genomföra en vandring?


Förresten, är Skopelos-guiden långt borta Janne?

Senast redigerad av Elisabet den 2006-04-02 klockan 12:26.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-04-03, 20:48
Mettes avatar
Mette Mette är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: København
Inlägg: 638
Standard Sv: Vandra på Skopelos?

Nu ved jeg ikke hvad "någradagarsvandring" betyder. Men øen er ikke stor, ca. 100 km2. Det tager ca. 5,5 time at vandra fra Skopelos stad (via Delphi - det højeste bjerg på Skopelos) til den nordligste by Glossa (tværs over øen). Du kan overnatte i Glossa eller Loutraki (som er havnebyen til Glossa), og vandra en anden vej tilbage til Skopelos stad dagen efter.

Du kan også vandra til byen Elios (også tværs over øen). Her er der en dejlig strand og hoteller. Det tager ca. 4 timer.

Eller til Panormos, Limnonaris etc...... overnatte, og videre nordpå.

Med hensyn til at følge vandringer og kart. Du kan ikke bruge kart alene, men må også have Heathers Parssons bog. Begge dele kan købes lokalt på Skopelos. Kortet til bogen er "Sotos".
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-04-03, 21:20
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Vandra på Skopelos?

Tack Mette!
"Någradagarsvandring" är ett inget riktigt ord men säger att det handlar om en vandring på några dagar
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-04-04, 13:12
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Vandra på Skopelos?

Citat:
Förresten, är Skopelos-guiden långt borta Janne?
Lite långt borta är den allt. E-guiden lanseras efter att CD-gudien är släppt. Jag jobbar för fullt.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-04-07, 13:29
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Vandra på Skopelos?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera
Lite långt borta är den allt.
Men nu är det så här att jag har (så gott som) bokat en resa dit i september och igår fick jag ett pm från "någon" som sa "va bra då kan vi turas om att tjata på Janne att e-guiden måste bli klar för det finns ju inga guideböcker om Sporaderna". Nu har jag inte kollat om det stämmer, men att tjata låter som en bra idé tycker jag

Så räkna kallt med att någon och jag kommer att göra det framöver
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-04-07, 13:44
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Vandra på Skopelos?

Citat:
Så räkna kallt med att någon och jag kommer att göra det framöver
Jag inte bara räknar med det, "tjatet" har pågått ett tag via e-post. Får dagligen flera mejl med frågor om när alla guiderna är klara. Har bara halva Karpathos kvar nu, sedan ska de korrläsas och göras om till guideform. Först på Mera Kalimera, sedan som E-guide. Tilläggas kan att jag tjatar lite på mig själv också.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-04-07, 16:13
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 1 036
Standard Sv: Vandra på Skopelos?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera
Har bara halva Karpathos kvar nu
Så Karpathos-guiden är så gott som klar?! Härligt! tänkte just börja tjata om den men nu slipper jag

Ivi
-som ska till Karpathos i juni och september
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-04-07, 22:42
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Vandra på Skopelos?

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Men nu är det så här att jag har (så gott som) bokat en resa dit i september och igår fick jag ett pm från "någon" som sa "va bra då kan vi turas om att tjata på Janne att e-guiden måste bli klar för det finns ju inga guideböcker om Sporaderna". Nu har jag inte kollat om det stämmer, men att tjata låter som en bra idé tycker jag
Vem kan det vara?

Om någon känner till en guidebok om Sporaderna så är jag hur som helst mycket intresserad av att få veta hur man får tag i ett exemplar. Jag vet att det finns några vandringsböcker, men jag vill hellre ha en "vanlig" guidebok så att man kan läsa på lite innan man åker.

Ruby
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT