Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Tinos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-07-02, 18:29
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Blåst!

Just nu är jag på Tinos och det blåser väldigt mycket! Tittar man på YR så kommer det att bli 10 - 14 sekundmeter de närmaste dagarna. Det jag undrar över är varför det blåser så mycket i cykladerna ( även i Rafina) när det är nästan lugnt på tex Kreta och Skiathos? Så långt ifrån varandra ligger ju inte öarna och Kreta har ju öppet hav för de nordliga vindarna från Cykladerna! Varför når de inte fram till Kreta? En undring bara!


Katitzi
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-07-02, 20:18
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Blåst!

Håper ikke d blåser så mye så det er ubehagelig.
Jeg reiste derifra for en knapp uke siden. Var der 6 netter.. De første dagene blåste det, men bare behagelig. De siste 2 dagene var det 35 grader og omtrent vindstille...
Timos er et sted jeg gjerne reiser tilbake til, men akkurat må koser jeg meg på Sifnos
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-07-02, 21:18
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Blåst!

Vi har både upplevt riktigt mycket blåst och stark värme och vindstilla på Tinos med uppemot 40 grader. Jag vet inte varför det ofta blåser så, men jag föredrar blåsten före riktigt varmt och vindstilla.

Lissi
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-07-03, 06:06
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Blåst!

Den kraftiga nordliga meltemivinden kan ligga på flera veckor under sommarmånaderna i Kykladerna. Har också undrat varför det är så. Vindriktningarna sägs vara mer varierade vår och höst. Svar finns säkert att få i en artikel någonstans. Eva
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-07-03, 07:56
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Blåst!

Vinden över i huvudsak Cycladerna, kommer ursprungligen från Indien har jag lärt mig för länge sedan. Den lär vara i huvudsak NV.
Det följer med andra ord stora bergskedjor på fastlandet. Undrar om inte dessa bergskedjor bidrar som det jättelika, långa, hus jag bor i. Vinden får extra kraft utefter hussidan och fäller träd.



Vinden är varmare i alla fall på Ikaria. Och inga hus är långa. Och Ikaros har redan landat.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-07-03, 10:47
gunnars avatar
gunnar gunnar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 410
Standard Sv: Blåst!

Jag har också upplevt en del semestrar i kykladerna som blåst lite mer än vad som är behagligt juni/juli. Meltemi säger jag, men grekerna tillrättavisar då att meltemi kommer i augusti.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-07-03, 10:50
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 610
Standard Sv: Blåst!

Så det är inte bara på Karpathos det blåser Ibland får man nästan intryck att folk tror att det bara där det blåser

Riitta
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-07-03, 10:54
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Blåst!

Citat:
Ursprungligen postat av gunnar Visa inlägg
Meltemi säger jag, men grekerna tillrättavisar då att meltemi kommer i augusti.
Så säger de till mig också! Fast gillar man inte blåsten så spelar det ju ändå ingen roll vad den heter

På Tinos 2008 första gången vi var där så blåste frukostfrallorna av frukostbordet och över balkongräcket ner på gatan.
När vi hyrde vespa och åkte runt så klagade maken över att vinden låg på så mycket i motvind så han fick gasa i nedförsbackarna...fast DET tror jag han överdrev. Jag satt i lä därbak! Sen dess har vi/jag varit på Tinos 9-10 ggr till och det värsta var i juni-juli 2011. Då var det vindstilla och hett som i helvetet! USCH! Då längtade t o m gubben efter blåsten....Sen dess åker vi aldrig på sommaren dit. Vår och höst är perfekt!

Katitzi: Hoppas ni kan njuta ändå!!!

Lissi
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-07-03, 12:26
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Blåst!

Enligt seglarsidor förekommer meltemivinden juni-sept och beror på ett lågtryck över Turkiet/Asien. På vissa ställen står det att det oftast varar 3-6 dygn och på andra att det kan hålla på flera veckor. Finns en del intressant att läsa om vindar. Eva. Tinos är ju känd för att vara ett blåshål.

Senast redigerad av Eva L den 2014-07-03 klockan 12:27. Anledning: Tillägg
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-07-03, 12:35
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Blåst!

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Tinos är ju känd för att vara ett blåshål.
Jo där blåser ofta. Fast inte så många dagar isträck...Tinos och Ikaria och Andros har jag hört är de blåsiga öarna i Kykladerna

Karpathos har väl motsvarande rykte i Dodekaneserna tror jag.

Lissi
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-07-03, 13:16
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Blåst!

Det kan nog blås rejält på Folegandros och ön är smal och hög. På Amorgos har jag också upplevt ganska mycket blåst. Eva
Svara med citat
  #12  
Gammal 2014-07-03, 13:26
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Blåst!

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Det kan nog blås rejält på Folegandros och ön är smal och hög. På Amorgos har jag också upplevt ganska mycket blåst. Eva
Ja, Amorgos är en blåsig ö, från och till!
Nästan hela min första vecka där i början på maj blåste det mycket.. sen vart det dagar då det också var helt vindstilla!
Det var skönt under heta dagar när vinden svalkade något!
I övrigt gillar jag det växlande vädret på Amorgos, det var även mysigt med
ett par regndagar under den tiden jag var där!

Sunny (som längtar tillbaks)
Svara med citat
  #13  
Gammal 2014-07-03, 16:15
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Blåst!

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Ja, Amorgos är en blåsig ö, från och till!
Nästan hela min första vecka där i början på maj blåste det mycket.. sen vart det dagar då det också var helt vindstilla!
Det var skönt under heta dagar när vinden svalkade något!
I övrigt gillar jag det växlande vädret på Amorgos, det var även mysigt med
ett par regndagar under den tiden jag var där!

Sunny (som längtar tillbaks)
Är man borta länge är det helt ok med ett par regndagar. Fast som äldre njuter jag allra mest av januarivädret på Koh Lanta dvs vanligtvis runt 28 och ganska vindstilla. Eva
Svara med citat
  #14  
Gammal 2014-07-03, 16:17
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Blåst!

Citat:
Ursprungligen postat av Katitzi Visa inlägg
Det jag undrar över är varför det blåser så mycket i cykladerna ( även i Rafina) när det är nästan lugnt på tex Kreta och Skiathos? Så långt ifrån varandra ligger ju inte öarna och Kreta har ju öppet hav för de nordliga vindarna från Cykladerna! Varför når de inte fram till Kreta? En undring bara!
Varför det blåser som det gör får du nog fråga en meteorolog. Men utan att vara vetenskapsman kan jag konstatera att vissa öar är mer blåsiga än andra. Vindarna brukar ta fart i norra Kykladerna och då ligger först och främst Andros, Tinos och Mykonos illa till, sedan kommer Naxos, Amorgos, Astypalea och Karpathos. Här är en bild på vindarna i morgon fredag.




I morgon ser det ut att blåsa mer än idag. Det kan betyda inställda båtar, om grafiken visar sig stämma med verkligheten. Observera att siffrorna visar beufort, inte meter per sekund. 8 beufort är 17,2-20,7 m/s.

När det gäller väder generellt så skiljer det sig ofta från ö till ö, även om öarna ligger nära varandra. Vädret kan till och med vara helt olika på en och samma ö, som på Naxos där det kan vara ett väder i norr, och ett helt annat i sydväst.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2014-07-03, 16:47
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Blåst!

I morgon vet vi att det blir inställda båtar mellan Kalymnos och Kos. Förhoppningsvis har de turister som är berörda fått informationen. För oss gäller det att ställa undan blomkrukor och verandamöbler och sånt till bästa vindskyddade läge. Har man båt i vattnet gäller det att se till att kolla att den är korrekt förtöjd eller ta upp den i somliga fall.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2014-07-03, 16:58
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Blåst!

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
I morgon vet vi att det blir inställda båtar mellan Kalymnos och Kos. Förhoppningsvis har de turister som är berörda fått informationen. För oss gäller det att ställa undan blomkrukor och verandamöbler och sånt till bästa vindskyddade läge. Har man båt i vattnet gäller det att se till att kolla att den är korrekt förtöjd eller ta upp den i somliga fall.
.....samt håll i hatten!!.. ..
Svara med citat
  #17  
Gammal 2014-07-03, 17:32
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Blåst!

Ja ni, visst blåser det i mesta laget! Hade tänkt hyra scooter men struntar nog i det. Det går knappt att gå upprätt utan att ta snedsteg ( utan att ha druckit Raki) Som tur är bor vi ju på rätt sida av ön så det har gått att sola och bada ändå. Man får leta upp lä nedanför strandserveringarna vid Golden Beach. Men blir det ännu värre imorgon så vet i sjutton... Det går inte att sitta på balkongen och allt blåser iväg. Tur att vi kan sitta i Nikoletas lilla vindskyddade trädgård och äta frukost.
Hoppas det har lugnat ner sig till måndag då vi reser vidare till Andros. Sen gäller det väl att ha koll när man ska därifrån till Rafina, så man inte missar planet hem!

Katitzi
Svara med citat
  #18  
Gammal 2014-07-03, 20:28
larvih larvih är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Danmark
Inlägg: 823
Standard Sv: Blåst!

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg

... Vinden över i huvudsak Cycladerna, kommer ursprungligen från Indien har jag lärt mig för länge sedan...
Jeg går ind for den her forklaring.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2014-07-03, 23:14
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Blåst!

Intressant, larvih, inte minst listan på olika vindar i världen. Jag fick en lektion om vindar av en fiskare/kusin till min man/ och det var många olka lokala namn, ofta med italiensk bakgrund. Ska se om jag hittar den listan.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2014-09-10, 09:39
Jason Jason är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 128
Standard Sv: Blåst!

Nu har blåsten återkommit efter några lugna dagar i förra veckan. Vi har hyrt moppe, så vi får se om vi måste gasa i nerförsbackarna eller blåser ut till havs :-)
Bor näst högst upp hos Nikoleta, och just nu sitter jag med fleecetröja på eftersom det är skugga här. Det är nästan så att stolarna promenerar omkring på balkongen...
Tänkte åka till Agia Sostis, men det är ju på rätt sida för den här vinden (NO tror jag), undrar bara hur det är uppåt Panormos.
Hoppas faktiskt att vinden avtar något, blir lite svalt på kvällarna när man skall ut och äta, men i gränderna är det ju förstås behagligt.
Åt på den Italienska restaurangen nere i hamnen och hade bokat bord ute på kajen, men till slut flyttade vi in närmare restaurangen efter att ha ätit god pasta.
:-)
Jason, Maria och Helena
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT