Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > lugnagatans hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-06-09, 14:31
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Akrotiris berg

Vid ankomsten till klostret Agaia Triada på norra Akrotiri började precis en vederkvickande klockringning, och innanför på gården i kyrkan hördes växelsången svagt. Mässan hade börjat. Klockan var sju på morgonen.

Det var en fin klosterträdgård, och det doftade av citronblom. (Ingen fotografering tillåten.)





Vägen mot Gouverneto-klostret erbjöd en parkartad natur helt utan stängsel.






Gamla olivträd och Johannesbröd-träd.






Flockar med får (Vita bergen i bakgrunden)





och med getter (en get uppe i Johannesbröd-trädet).






Vägen ledde in i ett smalt pass.






Vid vägkanten en Drakkalla.






Ljudet av ett hundratal pinglor hördes genom passet, och det närmade sig. Jag sprang upp på en klippavsats för att getterna inte skulle se mig.




Men efter en stund var dom överallt-




Bikupor.





Jag tog mig upp på ett berg ovanför Gouverneto-klostret. Det var en mycket stark Salvia-doft i naturen.





Arabisk solvända.






Efter Gouverneto-klostret gick vägen mot det övergivna Katholiko-klostret nära havet.









En drakkalla vid vägkanten.





Det övergivna klostret.






Vägen mot Stavros, västerut, började med en gammal grusväg.





Grusvägen ledde åt fel håll, så det blev att ta av ut i det fria.





Här hade getterna trampat, och ibland fanns det små stigar.









Men det blev tröttsamt att gå här eftersom man hela tiden måste titta nedåt för att trampa i mellanrummen mellan vassa stenar och taggiga buskar. (Kraftiga kängor är bäst.)





Johannesbröd-trädet erbjöd behövlig skugga här och där.




Äntligen skymtade Stavros och havet i fjärran.





Efter att länge ha kunnat röra mig fritt i naturen dök stängslen upp kring den gamla byn. Det var omöjligt att ta sig in i samhället utan att hitta någon öppning i stängslet. Det fanns enkla grindar med virad ståltråd och snöre, som gick att öppna. Såg jag någon markägare vinkade jag glatt och frågade efter vägen.
Bara se till att vira ihop grinden igen ordentligt, och röra sig försiktigt så att inte fåren skräms, och tala snällt med hunden, så går det ganska bra att komma fram till vägen.

Upplevelsen att sedan komma ned till stranden och hoppa i vattnet efter denna vandring går inte med ord att beskriva.





  #2  
Gammal 2011-06-09, 14:37
Aase Aase är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lerum
Inlägg: 350
Standard Sv: Akrotiris berg

Vilka underbara foton. Jag har inte vandrat där men kört bil till alla platserna förra påsken efter tips i Jannes kalimeraguide. Min favorit var definitivt katholikoklostret där vi pausade och åt lite mellanmål. fantastisk miljö och så stilla.
själv är jag en dålig fotograf så nu kan jag titta på dina foton och återuppleva den mysiga dagen vi hade.

Åse
  #3  
Gammal 2011-06-09, 16:00
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: Akrotiris berg

Alltid lika trevligt att få följa med på dina vandringar
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT