Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Hemelektronik

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-02-24, 13:56
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Enbart för Musik, Ljud- och Tekniknördar… Som jag….

De som orkade förbi rubriken vet säkert att det egentligen finns två CD format! Det vanliga 16-bitars som 99 % av alla CD är inspelade i, och ett 24-bitars. Det som kallas SA-CD. Skivorna är äckligt dyra, men har minst 50 % bättre kvalitet och dynamik. Dessutom krävs det en speciell CD-spelare som klara det formatet. Och så krävs det ju lite av förstärkare och högtalare också….

Vissa av dessa SA-CD har dubbla spår. Dvs både 16 och 24-bitars uppspelning. Dubbla lager. Då har man ”rippat” ner inspelningen till 16-bitar. Och det ger en bättre kvalitet än om man spelat in 16 bitar från början. Fråga mig inte hur, men det är stor skillnad.

Som av en händelse, ”vissel”, fick jag en kopia av en sådan ner-rippad SA-CD för några veckor sedan. Grannarna vet det om det nu, och katterna tittar snett på mig när de smiter ut mot sovrummet. För att slippa oljudet…. Men som sagt så krävs det lite av grejerna.

Cd:n jag fick heter Stockfisch Records; Closer to the music. Det är en samlingsplatta. Till skam måste jag erkänna att jag inte kände igen ett enda namn på spellistan! Vilket är lite märkligt för det är röster som verkligen borde gjort sig kända. Det mesta är blues eller soul. Det är mycket ”slide”, men det är sanslöst bra! Det finns även en vol. 2, men det är inte alls lika bra musik. Tekniskt så är även den suverän. Så ni tre som orkat läsa så här långt, kolla att ni hittar rätt version om ni vill köpa den!

Jag har Thelma Hustons direktgraverade ”The Music in me” som referens för vinyl. Den här kommer att bli min referens-CD framöver….

Peter
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT