Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Skopelos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-06-30, 04:32
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Charter eller endast flyg till Skopelos?

Nyligen (nåja, relativt iaf) hemkommen från Kykladerna sitter jag på jobbet mitt i natten och drömmer mig bort till Grekland, närmare bestämt Skopelos! Sambon och jag har pratat om att resa någonstans i september och jag börjar, helt otippat, att kika på olika grekiska öar
Min fråga är: blir det billigare att ta en flygstol (3228 kr/pers) och ordna transfer och boende själv, än att åka charter (5778 kr/pers)? Priserna gäller för flyg med Apollo den 11/9 samt flyg + boende på Sunrise Village i en vecka.
Vi tänkte försöka komma undan så billigt som möjligt så frågan är om det är lönt att fixa allt själva eller om det bara är slöseri med energi Det kanske inte blir så stor skillnad i slutklämmen ändå? Fördelen med att fixa allt själv är ju att man får exakt det rum man vill ha och kanske hinner med en tidigare färja än den som resebolaget ordnat. Man behöver ju inte vänta på alla andra turister utan kan ta sitt pick och pack och sticka ner till hamnen så fort som möjligt...
Vi har ingen erfarenhet av Sporaderna så vi vet inte hur prisnivån mm är där. Kort sagt, hur hade ni gjort? Åkt charter eller tagit flyget och ordnat resten själva? Alla funderingar emottages tacksamt

Veronica
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-06-30, 07:48
Masourakis avatar
Masouraki Masouraki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Inlägg: 380
Standard Sv: Charter eller endast flyg till Skopelos?

Hej!Va kul att ni ska till Skopelos.Det är jätte fint där.Jag skulle nog bara ta flyget ner och ordna boende på plats.Det blir ju billigare och som du sa ni får det ni vill ha.Glöm inte att åka över till Skiathos också.
Ser fram emot min resa i augusti till Halkidiki och mina vänner
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-06-30, 15:56
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Charter eller endast flyg till Skopelos?

Säg att ni hittar boende för 25-30 E natten - då blir det ju tveklöst billigare, under 9000. (Har inte räknat in nån transfer).

Men det kräver nog att ni inte förbokar utan letar på plats, det blir alltid billigare.

Min personliga åsikt är dessutom att man alltid hittar trevligare boenden på egen hand.

(Har dock ingen erfarenhet av just Sporaderna)
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-07-01, 11:52
Henriksson Henriksson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 175
Standard Sv: Charter eller endast flyg till Skopelos?

Bra val med Skopelos! Själv kom jag hem från Alonissos-Skopelos-Skiathos i torsdags. Vi (familj på 5 personer) tog flygstol till och från Aten.
Det måste absolut bli billigast att söka boende på plats! På Skopelos bodde vi 5 pers. för 35 euro per natt. Paret i rummet intill betalade 25 euro.

PS. Vi föreslår en tur till Alonissos!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-07-06, 08:17
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Charter eller endast flyg till Skopelos?

Tack för svaren! Det lutar åt att vi bokar endast flyg, om det nu blir någon Skopelos-resa!! Sambon har, till min stora besvikelse, börjat propagera för Bulgarien Han menar att vi ju redan varit i Grekland i år så vi kan prova något nytt istället.
Själv förstår jag inte riktigt resonemanget. Man kan väl inte åka FÖR många gånger till Grekland Dessutom är det ju en helt ny ö för oss båda
Jag ska uppbåda all kvinnlig list jag kan till att övertyga honom om att Skopelos är det enda rätta!

För övrigt: är det någon som vet vad rumspriserna på Sunrise Village ligger på i september?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-07-06, 10:39
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Charter eller endast flyg till Skopelos?

Bulgarien? Har han fått fnatt??

Jag har aldrig varit där, men läste ett resereportage i våras som avskräckte mig för all framtid. Vilken av de stora turistorterna det beskrev minns jag inte, men värre turistghetto har jag sällan läst om. Det fanns inget Bulgarien nånstans! Reporten åt till slut varje middag på hotellet för det var ändå bästa maten i omgivningarna.

Det enda positiva var nån utflykt till nån ö i närheten, där fanns Bulgarien. Men annars var det förfärligt.

Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-07-06, 10:49
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Charter eller endast flyg till Skopelos?

Bulgariens turistorter lär vara hemska så han retas säkert bara med dig. Varför inte åka till Italien, Kroatien eller Azorerna istället om han vill uppleva något annat än Grekland.

Eva
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-07-06, 10:51
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Charter eller endast flyg till Skopelos?

Att det inte skulle finnas fina platser i Bulgarien, det tror jag inte för en sekund på. Turistgetton är ju inte trevliga någonstans, inte i Grekland heller.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-07-06, 11:24
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Charter eller endast flyg till Skopelos?

Det gör det säkert. Men jag gissade att det var en vanlig chartersemester vi pratade om.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-07-06, 14:09
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Charter eller endast flyg till Skopelos?

Tanken med Bulgarien (förutom att "prova nåt nytt") var att det inte skulle gå åt så mycket pengar eftersom vi ska till Bolivia i tre veckor i november. Kroatien skulle ju vara ett alternativ, men Italien är lite väl dyrt... Senast jag kollade kontot var jag inte ekonomiskt oberoende Det sista alternativet är att stanna hemma men det är inget bra alternativ.
Men visst var det charter jag menade! Jag är själv allergisk mot turistghetton och vill gärna uppleva det genuina i landet. Åker man till Bulgarien hamnar man ju i Golden Sands eller nån annan turistanpassad ort *rys* Man vill ju inte kuska land och rike runt på jakt efter det "riktiga" landet, det ska ju finnas runt knuten.
Efter att ha läst era inlägg är jag än mer övertygad om att Bulgarien verkar vara ett dåligt val. Återstår bara att se om jag lyckas få sambon att tycka samma sak...
Om vi däremot åker till Skopelos är jag övertygad om att vi inte kommer bli besvikna! Jag har bara läst bra saker om den ön. Antar att vi, som båda är Amorgos-och Naxosfrälsta, skulle uppskatta Skopelos också då den verkar vara en blandning mellan dessa båda öar (?). Blotta tanken på att inte komma iväg till Grekland i höst gör mig sååå deprimerad...
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-07-06, 15:00
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Charter eller endast flyg till Skopelos?

Jeg ville ha valgt å booke bare flysete, og er ganske sikker på at det burde gå ann å få rimliger flysete enn det der?
Hva med siste minuten? Om dere tør

Kanskje et "overtalelsesmiddel" til kjæresten din kan være været?
Tror at været i Bulgarien er mer ustabilt en i Hellas i september. En uke med regn hadde jo vært ille...

Men klart en siste minuten til Bulgaria er sikkert billigt, det er jo ikke så mange som vil dit...
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-07-06, 15:29
Ella Ella är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 250
Standard Sv: Charter eller endast flyg till Skopelos?

Eniac - om det beror på ekonomin, kolla på Airtours flygstolar till Skiathos, också! 2600 tor tror jag att de kostar, ungefär, i mitten av september. Och vill man boka paket kan man få lägenhetshotell i utkanten av Skopelos stad - med tillgång till pool, om man bryr sig om sånt - för ungefär 3500. Helt okej pris, egentligen.

Senast redigerad av Ella den 2006-07-06 klockan 15:48.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2006-07-06, 15:53
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Charter eller endast flyg till Skopelos?

Huuu, sista minuten vågar man väl inte åka?! Tänk om det inte finns några biljetter! Det kan man inte riskera! Jag tillhör inte den gruppen människor som har is i magen... Dessutom finns det två lurviga polare hemma som behöver passning och det måste planeras

Har kollat på Airtours sida och de har inga resor till Skiathos. Eller såg jag helt fel?! Det får bli Apollo i vanlig ordning!

Ska försöka intala sambon att det regnar och är dåligt väder i Bulgarien i september så det är dumt att åka dit då. Hoppas han går på det
Svara med citat
  #14  
Gammal 2006-07-06, 15:58
Ella Ella är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 250
Standard Sv: Charter eller endast flyg till Skopelos?

Sorry - my bad. Airtours har resor till Skiathos från Stockholm...
Svara med citat
  #15  
Gammal 2006-07-06, 16:02
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Charter eller endast flyg till Skopelos?

Ja, nu såg jag det också
Svara med citat
  #16  
Gammal 2006-07-06, 21:48
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Charter eller endast flyg till Skopelos?

Om ni har möjlighet att åka den 25 sept så verkar det fortfarande finnas onewaybiljetter med Apollo, Sth-Skiathos för 198:-

I början av oktober finns flera Sterling-avgångar med bra priser Aten-Arlanda.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2006-07-24, 13:49
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Charter eller endast flyg till Skopelos?

Efter diverse ombokningar av biljetter har vi slutligen bestämt oss. Det blir Skopelos! Bulgarien kan slänga sig i väggen. Vi ska bo på hotell Denise i Skopelos stad. Någon annan som bott där som kan berätta lite om stället? Resan är dock inte betald än, så det finns fortfarande tid för velande
Av någon anledning är det ALLTID dyrare att flyga från Landvetter än från Arlanda, plus att utbudet är sämre. Smått irriterande
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT