Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Hemelektronik

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-01-22, 20:21
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Android

Man ska ju byta telefon då och då... Sägs det. Det var drygt två år sedan sist för mig. Så jag kunde byta utan problem med abonemanget. Egentligen behövde jag inte, min Ericson W595 fungerade alldeles utmärkt och var inte speciellt sliten. Men det var ju ingen "smartphone"... Jag har varit tveksam till vilken nytta JAG verkligen skulle ha av en sådan, många andra har dock, så jag har tvekat länge.

Men efter lång och omfattande koll på nätet har jag nu en HTC Wildfire. Jag sänkte min månatliga kostnad, som inte var hög från början, fick telefonen på köpet och ökade funktionaliteten med några tusen %... Jag behöver tex inte ta med tidningen eller boken på toa längre...

Sicken leksak... Man får ju passa sig så att den inte tar för stor plats i ens liv. Det finns väldigt mycket man kan göra med den lille prylen....

Wi-Fi i telefonen innebär tex att jag på resan kan sätta mig i baren hos Taki på Tinos, eller andra Hot Spots som har trådlös access, och ringa via Skype eller kolla vad tidningarna hemma skriver om. Surfa på det jag vill. Utan att det kostar något om inte Hot Spoten tar betalt. Surfa på oskyddade nätverk... Jag kan sköta min mail om jag vill. Fast jag har inte kopplat in det än.

Nu har jag bara haft den igång i fyra dagar ännu, så jag har egentligen bara sniffat på vissa funktioner. Jag skrev ut den "lilla" Instruktionsboken som bara var på 186 sidor... (Jag fuskade och gjorde det på kontoret jag har tillgång till...) Men jag tänkte jag ska lära mig Android ordentligt! För det kommer jag nog att ha nytta av nästa gång jag byter.

Jag måste säga att jag på dessa få dagar blivit överraskad över dess funktionalitet! Och då har jag ändå hållt på med datorer och telekom sedan -84... Vilken utveckling! Det är nästan skrämmande. Men roligt....

Jag hade sedan tidigare lite svaga funderingar på att köpa en liten bärbar Acer eller motsvarande för resor, men det är helt ointressant idag! Alla funktioner som jag ville åt finns i den lille Fånen! Lite bökigare och man skriver nog inte resedagbok på den, men allt finns där. Och man kan sköta FB, Twitter och Bloggar utan problem.

Så nu kommer jag äntligen till några frågor! Är det lönt att ladda ner Android 2.2 Fro-Jo till Wildfire? Den kom med 2.1, men vad ger uppgraderingen? Är det något jag bör tänka på med Wildfire? Med Android?

Sist men inte minst söker jag tips på Nytto-appar till Android! Sådana jag verkligen kan ha nytta av! Visst skiljer nyttan mellan olika personer men jag tar gärna mot alla tips! Det är osannoligt att jag kommer att spela spel på den, jag är inte så intresserad av sådant, men har ni något som är riktigt kul att fördriva tiden med på en flygplats så...

Om det är någon som tvekar att byta till en Smartphone, gör inte det. Det man måste göra är att ändra sitt "tänk" lite. Det är inte en telefon längre. Det är en microdator man kan ringa med! Och så har den pekskärm. Något som kan vara lite svår att komma överens med i början... Fast Wildfire har även en knapp som är en sorts "mus" som gör att man styra olika saker på skärmen.

Klarar man en dator klarar man en Smartphone... Lätt!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-01-22, 22:56
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 680
Standard Sv: Android

Jag kör både Android (HTC Legend) och iPhone och för mig så vinner iPhone i alla grenar. Utan tvekan.
Enda grenen där iPhone torskar egentligen är iTunes. Det suger.

/Netwolf
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-01-23, 23:53
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Android

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Jag kör både Android (HTC Legend) och iPhone och för mig så vinner iPhone i alla grenar.
OK. Let´s go...

Nädå, det är inte så allvarligt menat. Men Legend är ju antik idag. Och vilken IFån jämförde du med? 3:a eller 4:a?

Jag jämförde EN funktion idag mellan min Android 2.1 med en IFån 4 och den var exakt samma.... Men det var som sagt bara en grej...

"Alla" säger att IOs är så bra för det är så intuitivt. Och jag betvivlar faktiskt inte att IOs är ett väldigt bra operativsystem och har bra och enkla funktioner. Men jag har jobbat med datorer sedan många år och har väl lite "datorlogik" i ryggmärgen, så jag ser inga störe problem med Android... Så här långt....

Och jag hade gärna kört IOs om det bara hade levererats på en teknisk plattform som fungerade och av ett seriöst företag!

VA???? Säger du och de andra tre som orkar läsa denna tråd...

Ska vi börja med det tekniska? Apple släppte IFån 4 med en konstaterad felkonstruktion av antennen! Det är ju så uppenbart, så det kommer du inte runt. Och Steve Jobs försvar var: Jamen, håll inte där då. Wow..... Undrar hur de tänkte där...?

Den IFån 4 som jag har kontakt med sedan några månader klarar tex inte av att hantera ett helt vanligt Ericson-headset via bluetooth med vettig samtalskvalitet. Det låter som om någon pratar i en gammal kaffeburk 1 Km bort... Den ringer spontant upp nummer när den bara ligger på bordet. Den tappar samtal både två och tre gånger bara på några få Km där den absolut inte borde göra det. Vissa saker kan man enbart göra via Wi-Fi och inte via 3G. Det finns ett antal tekniska saker jag har emot den. Speciellt när den ska vara så "Cutting edge".

Just det. Glömde. Ibland måste man starta om IFånen för att den ska ta emot MMS! Apple är inte bara företaget som uppfann tystnaden utan även mörkret.... På skärmen....

"Nu förändras allt igen..." Ja. Till det sämre. Som jag hört hört och förstått så är 3:an bättre än 4:an...

Så går vi till Garantin. Du vet väl att om du lämnar in en IFån för garantireparation så får du inte tillbaka den telefon du lämnat in? Du får tillbaka samma modell som är monterad av andra IFånar som lämnats in för reparation! Hur kul är det? Du har ingen aning om hur gamla delarna är eller hur de hanterats. Och den telefon du får tillbaka är monterad av andra telefoner som varit trasiga... Känns väldigt tryggt, eller hur?

Fuktsensorn sitter i microfonen och kan utlösas av fukten i din utandningsluft! Och då gäller inte garantin. Telefonen får endast användas i temperaturer mellan 0 och 30 grader! Över eller under gäller inte garantin! Och vi har väl aldrig minusgrader här i Sverige? Eller hur? Sanslöst. Vi hade minus 22 här i Svedala för en dryg månad sedan. Och från Svedala till Sveriges sydspets är det inte så långt....

Läste du om killen som lämnade in sin IFån på garantirep för det var ett konstaterat fabrikationsfel på SIM-kortsluckan? När han lämnat in Fånen såg man att det var en millimeterstor spricka i glaset. Han sade att han inte brydde sig om sprickan. Fixa luckan bara! Men eftersom Apple enbart byter ut Fånarna skulle han få tillbaka en utan spricka. Och det gick inte för sig! Det slutade med att han fick betala 2.400 bara för att få tillbaka en telefon som fungerade!!!!! Att inte han anmälde detta förvånar mig. Att inte Konsumentverket, eller vad det heter, eller andra myndigheter har reagerat är mig en gåta!!!!

Om jag köper en vara så följer det med en viss Garanti. Händer det något så den måste repareras förväntar jag mig att få tillbaka samma vara! Om jag själv inte kräver att den ska bytas ut.

Apple har tydligen på något sätt lyckats förändra detta till att man köper en teknisk funktion. Eller vad man ska kalla det. Och de lyckas tydligen därmed, under vissa premisser, dra sig undan sina garantiåtaganden... Och jag tycker det är för djävligt! Jag förstår inte varför ingen påtalar, eller anmäler, detta.

Det mesta av det jag skrivit om här finns även att läsa på GP och andra tidningar. På GP har de har en duktig IT-journalist som jag har för mig heter Eva Wieselgren eller något åt det hållet. Sök i GP:s arkiv tex om ni vill få bekräftat det jag skriver.

Så även om IOs är något bättre än Android så skulle jag aldrig i Helvete köpa en IFån med tanke på det jag skrivit. Som du Ulven nog förstår... Speciellt inte som en IFån kostar omkring 7 - 8000 och jag fått min gratis... I det läget kan jag offra mig på en marginellt sämre funktionalitet.

Hade du inga tips förresten?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-10-17, 23:04
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Android

....jag läste att det fanns en smartphone som var lite mer robust och klarade av lite vatten.Den heter Motorola Defy och jag hittade en till ok pris (ca 1700 pix) på Ebay.co.uk.
Nu var/är den bunden till T-mobile, men iallafall är den en liten go nalle,fast jag ännu inte s.a.s öppnat den, rootat heter det ju på Android-språk.

Hursomhelst, så gick jag in på en svensk sida för Androider, som heter Swedroid.se och där finns det ett forum för varje nalle. Där skrevs det om dittan och duttan och tonen är bra och trevlig och folk delar med sej av tips. Jag skrev och undrade om det fanns nån Androidfantom som eventuellt kunde hjälpa mej att roota nallen och pigga upp den lite.

Och jag fick svar och har nu skickat iväg nallen till den snälle snubben. Motorola Defy kan kompletteras med ett micro sd-kort upp till 32 GB och det finns batterier från standard 1600 mah upp till 3500, fast då får man med en annan baksida, för det stora batteriet gör nallen lite tjockare....

Den har dessutom gorilla-glas, ett glas som är hårdare och mindre känsligt för repor, fast jag har en plastfilm över iallafall. Skarpa bilder blir det på den och nu ser jag fram emot att få den uppgraderad och lite överklockad och sen ska jag ta och leta bland alla tusentals roliga appar, t.ex hade jag en bra stäm-app i min tidigare ZTE Blade, den var bra att ha när man ska stämma instrumenten....
Och som föregående postare säger: visst är det en liten fickdator med många fler funktioner än en vanlig telefon, som jag nu förresten fick leta fram och nu använder i väntan på min Motorola.......
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT