Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > lugnagatans hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-06-04, 15:30
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Minnesdagarna, kökultur och livet går vidare

Nu har jag äntligen lyckats komma till ro med vad som händer när man köar till kassa. Det började nere vid luckan nere i hamnen. Där har jag fått väldigt bra service, men nu kom en pojke med lockigt mörkt hår, och mörk hy, och skulle antagligen tanka mobiltelefon, och brydde sig inte alls om att ställa sig i kö, bara direkt vid luckan, där det stod någon före mig. Kön intresserade inte honom alls, bara hans eget ärende. Vid det här tillfället var mitt tålamod inte så stort, och alla möjlig fördomar vaknade till liv: - Åh, typiskt människor helt utan fostran att ta hänsyn till andra! Jag kunde bara ha gett upp och gått därifrån, men tog tag och slet honom i axeln, för att ge uppmärksamhet på var kön började, men helt chanslös. Men så sa kassörskan till att han måste flytta till andra kön, och då lydde han direkt.

På supermarketen var det en grekisk kvinna istället - som skulle ställa sig bredvid - det spelade ingen roll hur lite hon skulle köpa - jag visade för henne var kön började, men hon lät sig inte dirigeras.
Jag gav plötsligt upp denna situation, och ställde mig längst bak i en annan kö, då tappade hon ansiktet, då var hennes poäng förlorad, och hon höjde nu rösten. Då fick jag ta till knepet som jag lärde mig med skällhunden i Hersonissos: handflatan med spretande fingrar - och det hjälpte direkt.
Om jag bara hade kunnat uttrycka mig på grekiska skulle jag direkt ha frågat om hon sökte make, för så kändes det. Det hade säkert blivit ett bra äktenskap, om det hade börjat direkt. (På grekiska ska spretande fingrar betyda just "ingenting" . )

Efter detta har jag sett att det är normalt att ställa sig bredvid kön. Kön finns helt enkelt inte. Om någon har handlat ett paket glass kan ju denna kund få gå före, men jag har sett att det finns även greker som håller på kökulturen och dirigerar om folk som tränger sig.


Någonting allvarligt håller att tränga sig på, en insikt om en allvarlig situation som man helst inte talar om. I Chania-tidningen var ett reportage om perspektivet på framtiden, och något som man kallade för "Golgata".
En "installation" har dykt upp: En grodman sitter uppe på en takkant (ovanför Chatzomicahli Daliani) med dinglande ben och förstrött tittar ner på livet som lugnt fortsätter oförfärat - lever vi i själva verket på botten i ett sjunket skepp ??!
Men här och där öppnas nya butiker ,målas repareras och fejas, hoppet tänds åter.

Den kinesiska månglerskan har kommit tillbaka. Hon kom in på mitt rum och frågade om jag lagade mat, och undrade sedan om vi kanske kunde flytta bort och dela rum. En dag hade hon lagat en risrätt och var på väg till sin chef längre ned i gränden, och då bjöds jag att delta i måltiden. Det var kanske andra gången jag missat ett helt nytt liv. Den första gången var jag i Kina och blev bjuden, men avböjde.
Om det ska kallas "installation", men utanför fönstret till denna kinesiska man, har dykt upp ett hemsk klotter som jag inte skulle tänka mig att citera här, sådana ord har jag aldrig sett här på forumet - dom kanske utraderas automatiskt - klart främligsfientligt och förnedrande.
Nu kanske inte hennes chef behöver ta åt sig av klottret, hon sover ju ibland hos honom, och idag visade dom öppet sin samvaro med öppen dörr, så att jag måste se det när jag ska ut ur mitt rum. Kärleken segrar till sist !

Hatet och främlingsfientligheten lurar ändå någonstans och finns även här nära inpå knutarna, men livet går som sagt obekymrat vidare.

Jag tar vara på den stora gästfriheten och värme som finns, och den överväldigar. En natt slutade vid ett ensamt starkt upplyst bord hos Kosta´s runt om hörnet. Det var ungefär halv midnatt. Krögaren och hans dotter har bra uppsikt genom ett fönster inifrån, och dom uppfattade det som jag hade ett önskemål, och skickade ut servitör-pojken, men då hade jag inget att säga, jag fick beställa något mer. Kanske det är någon dotter som behöver bli bortgift ?
En sotsvart- smutsbrun-spräcklig katt kommer ut ur gränden och söker föda. Går runt bordena och över gatan genom parken och tillbaka. Jag ser på dess undersida att den har ungar, och rusar in till mig efter en tallrik med mjölk. Tärd och spänd verkar den ha problem att svälja, mjölken kanske var lite för kall fast jag tillsatte lite varmt vatten, men den håller på ganska länge och får i sig och tar sig långsamt in i gränden igen (till ungarna i ruinen) .

Apovrado-sonen kommer snett över gatan till föräldranas bord och redovisar dagens resultat, och äter sedan en sen middag med dom med nedböjt huvud, och är straxt försvunnen till sitt bo bortöver torget, och föräldrarna försvinner på mopeden tlll sitt hus i andra änden av gamla stan.
Deras barn och barnbarn gör verkligen allt för att dom ska få leva kvar i sin ungdoms dröm. Mamman med sina ständiga rökpauser kommer upp från köket och blickar ut över havet av bord, styr och ordnar lite i köket, men verkar faktiskt inte trivas varken i hemmet eller på jobbet, sitter gärna på krogen för att tala ut, med cigaretten i vädret och lite höjd röst. Makens framtoning är så lågmäld att man knappt fattar att han är ägaren och far till cheferna...
Så hoppar hon upp där bak på mopeden som i ungdoms dagar och vinkar glatt mot mitt bord...

Nu dyker en stor överraskning upp . Den kinesiska månglerskan har fått en helt ny utmanande skepnad, med chockerande kort och vit kjol, och högklackade skor och utslaget hår, passerar under stor kontroll, med blicken nedåt, och ställer kursen rakt mot "the red light district".
Den där vita kjolen fastnade verkligen i minnet, så jag reagerade på vad som hade hänt när hon kommer tillbaka 1 - 2 timmar senare: Nu var det istället en virkad violett kjol som satt där, lika kort!
Så hon måste ha varit hos en "giagia" och fått en snabbkurs i virkning och hastigt virkat ihop detta livstycke, och hunnit tillbaka så snabbt att det kunde kallas mannekänguppvisnning.
Likadant nästa natt, fast då tvekade hon lite innan hon skulle passera i spotlightbelysningen, vände om , men tog mod till sig och satte iväg igen mot "distriktet", lite mer tvekande, vinglade till med klacken mot trottoarens stenar med ett skrapande ljud.


Så går livet oförfärat vidare. Det finns alltid någonting av liv som blomstrar någonstans, kanske närmare än du tror.



Här är några bilder från evenemanget i Maleme till minnet av slaget om Kreta.










Det var högtidliga tal, och kransnedläggningar, bl.a. närvarande veteraner som nu måste vara omkring 90 år gamla.





Militärjeepar och tidstrogna munderingar.





På Maleme militärflygplats fanns några gamla jaktplan uppställda som barnen hoppade upp på.





Fotografering var självklart inte tillåtet men det brydde sig förstås ingen om. En enda vakt kom förbi en gång och körde ner barnen från flygplanen och sade till en person med mobilkameran i högsta hugg.


På slutet förvandlades landningbanan till en utomhusscen av jätteformat, med denna grupp som föreställde folket på Kreta. Och ryttare med den brittiska resp. den nyzeländska flaggan. Och högljudd uppläsning som skapade dramatik.





Innan dess kom ett F 16 -plan och gjorde en mängd konster.








Badsäsongen har verkligen kommit igång, och jag själv började vid Agia Marina. Speciellt en bukt öster om Agia Apostoli visade sig vara väldigt fin.





Vid Kaum Kapi öster om Chania, hade havet svept upp en lite mini-beach:








Nu blev jag förkyld. Jag räknar ändå med att kunna åka och gå omkring på norra Akrotiri på måndag. Ett gammalt och väl beprövat recepet mot halsontet:
Koka sönderhackad hel ingefära. Låt stå. Drick upp och ät även bitarna. Halsontet kommer av sig.
  #2  
Gammal 2011-06-04, 19:18
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Minnesdagarna, kökultur och livet går vidare

Citat:
Ursprungligen postat av lugnagatan Visa inlägg
Då fick jag ta till knepet som jag lärde mig med skällhunden i Hersonissos: handflatan med spretande fingrar - och det hjälpte direkt.
Knepet? Är du helt å banan??? Förolämpningen menar du? Är du medveten om vad gjort? Att visa eller köra fram handflatan med utspärrade fingrar mot en Grek är den grövsta fysiska förolämpningen som finns! Därefter vidtar det riktigt grova verbala... Därefter slagsmålet...

Enkelt uttryckt kan man säga att visa handflatan på det sättet betyder: Far åt Helvete! Fast lite grövre...

Att kvinnan reagerade starkt förstår jag då du förolämpade henne djupt! Och du får räkna med att du nu är känd som den otrevlige utlänningen i den butiken. Och tappat alla respekt där och hos alla andra runt omkring som på minsta sätt har kontakt med den, och hos kunderna som var där då...

För det har nog pratats om det! Har du någonsin sett vanliga Greker göra så mot varandra? Nära vänner kan göra det, man markerar försiktigt med ett leende, på skämt. Men aldrig mot någon okänd...

Att göra så mot en inkastare eller annan irriterande person kan i värsta fall rendera en ordentlig käftsmäll...!

Grattis. Du lyckades förstöra ditt rykte med en gest... Ett litet men väldigt gott råd: Använd inte gester eller ord i Grekland om du inte är mer 100% säker på vad de betyder. Och undvik ordet Malaka. Det är bara Grekerna själva som behärskar det....

Köp något litet och sök upp kvinnan och be om ursäkt! Förklara att du inte insåg att det var fel eller något. Så kan du kanske rädda något av ditt nu tämligen skamfilade rykte...

Och se till att hålla händerna i styr framöver...

Peter
  #3  
Gammal 2011-06-04, 19:58
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Minnesdagarna, kökultur och livet går vidare

Jättetrevlig läsning!
Malemes krigskyrkogård är jättevacker och dess historia blir man tagen av. Väl värd ett besök om man är i t ex Platanias. Vi var både vid Maleme(tyskarna kyrkogård) och Souda (engelsmännens)
MEN: Är det bara jag som får så himla stor skärmbild så man bara kan läsa en bit av texten i taget? Lite synd!

Lissi
  #4  
Gammal 2011-06-04, 22:24
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Minnesdagarna, kökultur och livet går vidare

Föser man handflatan mot någon betyder det som Peter säger att man förolämpar den personen kraftigt. Man kastar "onda ögat" och det är nog inte så lyckat i sammanhanget...
  #5  
Gammal 2011-06-04, 23:46
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Minnesdagarna, kökultur och livet går vidare

Det är väl klokast att aldrig använda ordspråk på ett språk som man inte helt behärskar eller gester i en kultur som inte är ens egen. Sen förstår jag att du blir irriterad när någon tränger sig förbi. Greker kan ju också vara ganska otrevliga när de kommenterar utlänningar som de inte tror förstår språket.
Det vardagliv du ser låter lite märkligt och inte speciellt lockande men om du trivs så är det väl ok för dig.

Eva
  #6  
Gammal 2011-06-05, 10:18
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Det var exakt det jag menade

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Enkelt uttryckt kan man säga att visa handflatan på det sättet betyder: Far åt Helvete! Fast lite grövre...
Det var exakt det jag menade.
  #7  
Gammal 2011-06-05, 10:24
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Peter, du har en tendens att missuppfatta och överdriva

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Att kvinnan reagerade starkt förstår jag då du förolämpade henne djupt!
Hon blev tyst när jag visade handen.

Peter, du har en tendens att missuppfatta och överdriva.

Det finns ingen ryktesspridning om mig, men däremot känner jag mig kränkt av ditt bemötande, Peter.
  #8  
Gammal 2011-06-05, 10:51
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Monica , jag vet vad jag gör och står för det

Monica, det handlade om handflatan och så lägger du till ett annat begrepp som dessutom är mycket oklart vad det egentligen är.


Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Föser man handflatan mot någon betyder det att man förolämpar den personen kraftigt. Man kastar "onda ögat" ..

Senast redigerad av lugnagatan den 2011-06-05 klockan 10:52. Anledning: felstavning
  #9  
Gammal 2011-06-05, 14:17
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Monica , jag vet vad jag gör och står för det

Alla kulturer har en del egendomligheter för sig. Själv är jag inte vidskeplig, sånt tilläts inte i mitt hem. I begreppet vidskepelse finns också en mängd av de religiösa yttringar man ser överallt i världen, oberoende av rådande religion.

Om man drabbas av någon sjukdom eller olycka vill man ha en orsak till detta. Det gäller oss alla. I Grekland finns en föreställning att någon har (till och med omedvetet) kastat onda ögat på den sjuke/olycksdrabbade. De blå pärlor och kors och annat man ser överallt ska skydda mot onda ögat.

Vi som intalar oss att vi ser mer vetenskapligt på saker och ting, och som lärt oss om bakterier och virus och sånt, kanske fnyser ogillande åt folk som är mindre informerade.

Det hindrar inte att begreppen fortlever och med kraft. Jag finner ingen anledning att försöka tala om för andra vad de ska tro och tycka, ej heller förnekar jag styrkan i tron på olika krafter. Placebomedicin verkar ju även i vårt "upplysta" samhälle.

Slutligen: ta det varligt...se kulturolikheter som berikande...
  #10  
Gammal 2011-06-05, 14:33
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Peter, du har en tendens att missuppfatta och överdriva

Citat:
Ursprungligen postat av lugnagatan Visa inlägg
Det var exakt det jag menade.
Det är naturligtvis upp till dig hur du vill behandla människorna i din omgivning.

Citat:
Ursprungligen postat av lugnagatan Visa inlägg
Peter, du har en tendens att missuppfatta och överdriva.
Du menar att du tolkar det jag skriver som att jag missuppfattar och överdriver... Jaha...

Citat:
...men däremot känner jag mig kränkt av ditt bemötande, Peter.
Det är ju trist om du blir kränkt av att jag talar om för dig att man bör undvika att göra på ett visst sätt eftersom det uppfattas som otrevligt. Det är ju för att underlätt för dig! Samtidigt så har ju du kränkt den personen grovt... Det låter inte riktigt konsekvent.
  #11  
Gammal 2011-06-05, 16:29
Kritsabo Kritsabo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 202
Standard Sv: Gäster med gester

Om vi tar en paus och funderar så var det nog olyckligt med gesten. Samtidigt visade kanske kvinnan med sitt beteende att hon inte hade höga tankar om dig så "onda ögat" var troligtvis verkningslöst. Förslaget om en liten försoningsgåva låter som en väldigt god ide. Kanske förslagsställaren kommer med ett litet f´låt när tanken dyker upp att det inte är konsekvent att med en kränkning föreslå att en kränkare gör botgöring.
Från en rutig vän.
  #12  
Gammal 2011-06-05, 22:41
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Minnesdagarna, kökultur och livet går vidare

Kan bare legge til at Peter og andre har rett her. Å gjøre den håndbevegelsen mot en som sniker i en butikk-kø er utrolig uhøflig, en utrolig overdrevet reaksjon, og en greker ville ALDRI ALDRI ALDRI gjort det i en slik situasjon.
Køsniking er en del av den greske kulturen, enten du liker det eller ei, og har du valgt å leve i Hellas må du akseptere kulturen slik den er.
  #13  
Gammal 2011-06-05, 23:08
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: Minnesdagarna, kökultur och livet går vidare

Fel tecken eller inte. Lugna gatan hade ju rätt. Kvinnan ställde sig inte i kö och man kan säga vad man vill om kösystem i medelhavsländer. Nån gång måste de för f-n lära sig.

/Netwolf
  #14  
Gammal 2011-06-06, 01:20
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Minnesdagarna, kökultur och livet går vidare

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
...Køsniking er en del av den greske kulturen, enten du liker det eller ei, og har du valgt å leve i Hellas må du akseptere kulturen slik den er.
Jag råkar ofta ut för personer som försöker tränga sig i kön, de första åren blev jag rejält förbannad utan verkan - nu tar jag bara ett steg fram, blockerar vägen och låtsas att jag inte ser dem

//Kikh
  #15  
Gammal 2011-06-06, 08:00
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Monica , jag vet vad jag gör och står för det

Citat:
Slutligen: ta det varligt...se kulturolikheter som berikande...
Olika röster ur olika erfarenheter/eller nu var vi där igen.
Tack bla. för dessa rader. De andas öppenhet och brist på bestämda föreställningar/fördomar.
Befriande!
  #16  
Gammal 2011-06-06, 08:29
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Minnesdagarna, kökultur och livet går vidare

Citat:
Køsniking er en del av den greske kulturen, enten du liker det eller ei, og har du valgt å leve i Hellas må du akseptere kulturen slik den er.
Befriande röst nummer två. Jag ber att igen få tacka.
Men mönster upprepar sig.Skillnaderna uppenbara igen, boende i Grekland respektive turist, som jag själv.
Jag önskar ett slut, nån gång, snart, särskilt på Kalimera, på de "måste-de-för-f-n-lära-sig-attityden från oss turister med kolonialattityder. Det är ljusår mellan acceptera en annan kultur och begreppet vad "bananrepublik" innebär.

Det finns bara två utgångspunkter man kan välja mellan, inget mellanläge, det är bekräftelse eller härskarattityden.
  #17  
Gammal 2011-06-06, 10:16
Kritsabo Kritsabo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 202
Standard Sv: Minnesdagarna, kökultur och livet går vidare

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Det finns bara två utgångspunkter man kan välja mellan, inget mellanläge, det är bekräftelse eller härskarattityden.
Nja, betyder det inte att man måste se allt i svart eller vitt, inga gråzoner?
Jag kan inte se mig ens som turist acceptera skådespelet stening i land som tillåter sharialagar.
Vissa saker kan man ta till sig eller acceptera av människor från andra länder, min fru från österlandet t.ex. får inte åka vår bil utan min närvaro .
  #18  
Gammal 2011-06-09, 13:45
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Minnesdagarna, kökultur och livet går vidare

Ibland låter det som om greker vore något unikum....att de inte skulle vara som människor är mest vilket jag tycker är lite nedvärderande i sig.
Det finns alla typer av folk hos dem som hos oss....allt från super trevliga till rena svin.
Att en grek aldrig skulle göra på det sättet mot en grek tex det håller jag inte med om....jag har sett det och mycket mycket värre saker hända greker i mellan....händelser som jag aldrig trodde mig få uppleva eller se.Är det "krig" i en by så kan absolut det mesta hända greker i mellan.

Att de inte har vår kökultur.....det är inget att haka upp sig på....det är bara att göra som någon skrev här...tag ett steg fram och blockera.

Glöm aldrig att det är vi som är gäster i deras land .
  #19  
Gammal 2011-06-09, 14:17
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Minnesdagarna, kökultur och livet går vidare

[QUOTE=Agda;242277]Att en grek aldrig skulle göra på det sättet mot en grek tex det håller jag inte med om....jag har sett det och mycket mycket värre saker hända greker i mellan....händelser som jag aldrig trodde mig få uppleva eller se.Är det "krig" i en by så kan absolut det mesta hända greker i mellan.
/QUOTE]

Da jeg var ganske fersk i Hellas hadde jeg en diskusjon med noen nafpliotiske venner om denne håndbevegelsen. Jeg husker de sa at den sjelden ble vist direkte til den som hadde "fornærmet" dem. Altså hvis A "fornærmer" B, vil B gjøre håndbevegelsen mot A når A ikke ser (men de som står omkring kan godt se), eller B vil gjenfortelle historien til sine venner og gjøre håndbevegelsen da, for å vise hva han synes om A.
Jeg spurte når det var ok å vise den direkte til A, og en venninne sa at om du sitter på en bar og en fyr legger an på deg, du er ikke interessert og til slutt blir han sur og kaller deg "puttana" (og mange verre ting som jeg ikke skal gjengi her), er det ok å gjøre denne håndbevegelsen. En kompis sa at hvis noen skrapet borti bilen din, men bare lo og kjørte videre var det ok å vise hånden.

Alstå betydelig verre hendelser en køsniking. Men kanskje er de ekstra høflige i Nafplio

Nå finnes det jo selvsagt alltid unntak som bekrefter regelen, og jeg tror på ingen måte at alle grekere er engler. Men jeg mener også at som gjest i et land, enten det er for kortere eller lengre tid, skal man være litt ydmyk, i den forstand at det tar årevis før man lærer de sosiale kodene.

Som et slags apropos til det sistnevnte: (Jeg har fortalt det før, men-) en nyankommen engelskmann i Hellas hadde overhørt at folk kalte hverandre malakas (wanker/onanist, bokstavelig talt), så da han dro til OTE for å bestille telefonabonnement hilste han den ansatte funksjonæren (en kvinne) med "Kalimera, malakas".
Malakas brukes mellom mannlige venner som "kjælenavn", men sagt til en fremmed er det ekstremt fornærmende. Men engelskmannen trodde bare han oppførte seg som en innfødt

PS: I Skandinavia "viser vi fingen" stedet for den greske håndbevegelsen. Ville det vært ok å vise fingen til en som snek i køen i en norsk/svensk butikk? (Husk at køsniking ikke engang er "vanlig" hos oss.) Og hva om h*n som viste fingen var mørkhudet?

Senast redigerad av Admirala den 2011-06-09 klockan 14:25. Anledning: PS
  #20  
Gammal 2011-06-09, 14:27
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Minnesdagarna, kökultur och livet går vidare

Citat:
Ursprungligen postat av Agda Visa inlägg
Att de inte har vår kökultur.....det är inget att haka upp sig på...

Glöm aldrig att det är vi som är gäster i deras land .
Håller med helt och hållet. Om man nu störs så mycket av det, och dessutom har tänkt sig att stanna i landet en längre tid, kanske man skulle bemöda sig att lära sig frasen "Ursäkta, men jag var faktiskt före" på grekiska. Hellre än att vara oförskämd. Om någon bemöter mig - i mitt tycke - illa och jag svarar med samma mynt - eller än värre - är ju inte jag ett dugg bättre!

Karin
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT